Search
Close this search box.

کارشناسی در لهستان

خانه » مهاجرت تحصیلی » کارشناسی در لهستان
کارشناسی در لهستان

کارشناسی در لهستان: کشور لهستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا بوده که در عضویت پیمان شینگن نیز قرار دارد. این کشور در مرکز اروپا واقع شده و پایتخت آن شهر زیبای ورشو می باشد. لهستان جزو کشورهایی به شمار می رود که بر اساس گزارش بانک جهانی در زمره کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است. همچنین کشور لهستان در بین کشورهای اروپای مرکزی و اروپای شرقی از منظر شاخص توسعه انسانی بهترین رتبه ها را به خود اختصاص داده است.

تحصیل کارشناسی در لهستان

Undergraduate study in Poland

کشور لهستان در بین همه کشورهای دنیا جزو امن ترین ها محسوب می شود. علاوه بر این موارد در مقایسه با کیفیت زندگی و آموزش در این کشور، هزینه تحصیل در کشور لهستان بسیار کم و مقرون به صرفه می باشد. همچنین سیستم واحد بندی و نظام آموزشی این کشور بر اساس فرآیند بولونیا برنامه ریزی شده و این موضوع اعتبار بسیار خوبی را به مدارک دانشگاهی این کشور در جوامع علمی بین المللی بخشیده است.

کارشناسی در لهستان

سیستم آموزشی لهستان یک سیستم با کیفیت و هوشمند می باشد که با توجه با داشتن موسسات آموزشی مختلف و دانشگاه های با رتبه خوب در سایت QS همواره مورد توجه دانشجویان بین المللی برای تحصیل کارشناسی در لهستان قرار گرفته است. در حال حاضر نزدیک به ۷۵۰۰۰ نفر دانشجوی بین المللی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. با توجه به وجود برنامه های متعدد و منحصر به فرد تحصیلی در لهستان و همچنین ارائه این برنامه ها به زبان انگلیسی، تحصیل دوره کارشناسی در لهستان در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشته قصد داریم به موضوع تحصیل کارشناسی در  لهستان بپردازیم و متقاضیان تحصیل دوره کارشناسی در لهستان می توانند از این مقاله بهره مند شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل کارشناسی در لهستان

تحصیل کارشناسی در لهستان به صورت عادی مانند دیگر کشورهای اروپایی حدود ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد. امکان تحصیل کارشناسی در این کشور به هر ۲ زبان لهستانی و انگلیسی فراهم بوده که معمولا تحصیل به زبان لهستانی کاملا رایگان است. در نتیجه چنانچه متقاضی تمایل به آموختن زبان لهستانی داشته، می تواند این زبان را در یکی از کالج های این کشور یاد گرفته و پس از آن به تحصیل کارشناسی در لهستان در رشته مورد نظر خود پرداخته و از مزیت های تحصیل رایگان برخوردار شود. داشتن مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی با شرط معدل بالای ۱۴ یکی از مهم ترین الزامات برای تحصیل کارشناسی در لهستان خواهد بود. یکی دیگر از شرایط تحصیل کارشناسی در لهستان مانند اغلب کشورهای دنیا، شرایط سنی داوطلب بوده و به طور کلی محدوده سن متقاضی بایستی بین ۱۸ تا ۲۵ سال باشد. اگر فرد متقاضی مدرک فوق دیپلم و کارشناسی معادل داشته و به دنبال تحصیل دوره کارشناسی در لهستان باشد، تا سن ۲۸ سالگی نیز امکان اخذ پذیرش تحصیلی جهت تحصیل کارشناسی در لهستان برای وی وجود دارد.

تحصیل کارشناسی در لهستان در برخی از رشته ها و دانشگاه ها نیازمند قبولی در آزمون ورودی یا انجام مصاحبه جهت پذیرش می باشد. در صورتی که دانشجو متقاضی تحصیل کارشناسی در لهستان به زبان انگلیسی بوده، باید مدرک زبان بین المللی آیلتس با نمره ۶ و بالاتر یا تافل معادل آن ارائه نموده و علاوه بر آن شهریه دانشگاه را بپردازد. دوره کارشناسی در لهستان اغلب به صورت پژوهش محور برگزار شده و دانشجویان عموما تعداد واحدهای کمتری را در مقایسه با کشور های دیگر می گذرانند. در پایان دوره کارشناسی در لهستان نیز دانشجویان باید پروژه یا پایان نامه خویش را ارائه نموده و از آن دفاع کنند. در دوره تحصیلی کارشناسی در لهستان دانشجویان از اجازه کار دانشجویی به میزان ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته برخوردار بوده و عموما دانشگاه ها امکانات مربوط به خوابگاه را برای دانشجویان فراهم می نمایند. به طور کلی بورسیه های تحصیلی بسیار محدودی برای دوره کارشناسی در لهستان وجود دارد.

جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه مهاجرت به لهستان مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

هزینه های تحصیل کارشناسی در لهستان

به منظور تحصیل کارشناسی در این کشور دانشگاه ها و موسسات آموزشی متعددی در این کشور وجود داشته که برنامه های آموزشی فراوانی در رشته های مختلف به زبان های لهستانی و انگلیسی ارائه می دهند. همان گونه که پیش تر اشاره گردید چنان چه متقاضی به زبان لهستانی مسلط بوده و مایل به تحصیل کارشناسی در لهستان به این زبان باشد، تحصیل وی کاملا رایگان بوده و نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه نخواهد داشت. اما در صورتی که متقاضی تحصیل کارشناسی در لهستان بخواهد به زبان انگلیسی تحصیل نموده و از دوره های بین المللی بهره مند گردد، بایستی هزینه هایی بسیار ناچیز به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت کند. مانند همه کشورهای دنیا ۲ نوع دانشگاه دولتی یا عمومی و خصوصی به منظور تحصیل کارشناسی در لهستان وجود داشته که قطعا با توجه به شرایط هر کدام شهریه های آن ها نیز متفاوت خواهد بود. برای تحصیل کارشناسی در لهستان به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی یا عمومی در صورت اخذ پذیرش متقاضیان بایستی هزینه هایی در حدود ۶۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو در سال را در نظر داشته باشند.

کارشناسی در لهستان

البته میزان دقیق شهریه تحصیلی بر اساس دانشگاه مورد نظر و رشته انتخابی متقاضی تحصیل کارشناسی در لهستان تعیین خواهد گشت. اما میانگین هزینه های دانشگاه های خصوصی این کشور برای تحصیل کارشناسی در لهستان بین ۱۰ تا ۱۶ هزار یورو در سال متغیر بوده و امکان پرداخت آن در ۲ قسط در هر ترم نیز وجود دارد. به منظور تحصیل کارشناسی در لهستان، شهریه دانشگاه های خصوصی برای همه دانشجویان از جمله لهستانی و بین المللی یکسان بوده و تفاوتی بین افراد وجود ندارد. بایستی اشاره نمود که بورسیه های تحصیلی بسیار محدودی در دوره کارشناسی در لهستان مانند دیگر کشورها وجود داشته که اگر داوطلب بتواند شرایط اخذ بورسیه را پیدا کند، امکان بهره مندی از آن ها برای تامین بخشی از هزینه ها برای وی وجود خواهد داشت. اما به طور کلی با توجه به دانشگاه های سطح بالا با رتبه بین المللی خوب و کیفیت زندگی در این کشور، هزینه تحصیل کارشناسی در لهستان و به طور کلی تحصیل در لهستان در مقایسه با برخی کشور ها بسیار ناچیز می باشد.

شرایط دریافت پذیرش کارشناسی در لهستان

برای تحصیل کارشناسی در لهستان، اولین و اصلی ترین مدرک مورد نیاز به منظور دریافت ویزای تحصیلی این کشور، اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها یا موسسات آموزشی لهستان بوده که متقاضیان بایستی برای آن اقدام نمایند. از آنجایی که ممکن است دریافت پذیرش تحصیلی کارشناسی در لهستان به ویژه از دانشگاه های معتبر این کشور دشواری های خاص خود را داشته باشد، بنا بر این همیشه متقاضیان در پی راه های ساده تری جهت اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی در لهستان هستند.

به جز شرایطی که در بالا گفته شد، راه های دیگری نیز برای اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی در لهستان وجود دارد که به آن ها اشاره خواهد شد. ولی به هر صورت با توجه به در حال تغییر بودن مداوم شرایط و قوانین پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف این کشور، توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام شتاب زده ای، داوطلبان تحصیل کارشناسی در لهستان با مراجعه به وب سایت دانشگاه مورد نظر از آخرین تغییرات انجام شده آگاهی یابند.

کارشناسی در لهستان

از جمله مواردی که زمینه اخذ آسان ترپذیرش تحصیلی کارشناسی در لهستان را فراهم می نماید، به قرار زیر می باشند :

آموختن زبان انگلیسی : جهت دریافت پذیرش کارشناسی در این کشور متقاضی باید سطح بالایی از زبان انگلیسی را داشته باشد. البته در بعضی دانشگاه ها دانستن زبان لهستانی الزامی بوده اما بقیه دانشگاه ها داشتن تسلط به زبان انگلیسی را جزو ملزومات خود قرار داده اند. دوره های آموزش زبان انگلیسی متقاضیان را برای آزمون های انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها مهیا می کنند. چرا که از مدارک مورد نیاز پذیرش کارشناسی در لهستان، داشتن مدرک زبان بین المللی است. معمولا مدرک آیلتس و یا معادل تافل آن مورد پذیرش اکثر دانشگاه های کشور لهستان می باشند. علاوه بر این دو برخی دانشگاه ها مدارک CAE و CPE را نیز قبول می کنند.

طی کردن دوره های آمادگی : این دوره ها به متقاضیان این امکان را می دهد که قبل از آغاز مقطع کارشناسی در لهستان، میزان دانش و معلومات خود را بالا برده و شانس خود برای دریافت پذیرش تحصیلی کارشناسی در لهستان افزایش دهند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی لهستان

مرحله بعدی برای تحصیل دوره کارشناسی در این کشور و حضور در این کشور اخذ ویزای تحصیلی می باشد. در مرحله اول اخذ ویزای تحصیلی متقاضی تحصیل کارشناسی در لهستان باید دانشگاه مورد نظر را انتخاب کرده، برای یکی از رشته ها و برنامه های دانشگاه تقاضای خود را به همراه مدارک لازم ارسال کند. دانشگاه های مختلف فرآیند مشخصی برای اعطای پذیرش تحصیلی کارشناسی در لهستان داشته و در نتیجه برنامه هر دانشگاه ممکن است با دیگری از تفاوت هایی برخوردار باشد. با توجه به نظام آموزشی هوشمند لهستان، معمولا بیشتر فرآیندهای مهم در دانشگاه های این کشور به وسیله سیستم اینترنتی آنلاین انجام می شود. متقاضی باید فرم هایی را که معمولا در سایت های دانشگاه ها بارگذاری شده، تکمیل نموده و هزینه های در نظر گرفته شده را واریز نماید. پس از آن تمامی مدارک خود را به علاوه فرم های درخواست پذیرش تحصیلی به دانشگاه ارسال کند. لازم به ذکر است ورود به برخی رشته ها و گاها بعضی دانشگاه ها جهت تحصیل کارشناسی در لهستان، نیازمند قبولی در آزمون ورودی و یا مصاحبه علمی و عملی خواهد بود.

کارشناسی در لهستان

به عنوان مثال افرادی که متقاضی تحصیل پزشکی در لهستان می باشند، ابتدا باید دوره Pre-Medical را با موفقیت گذرانده و سپس در آزمون پزشکی پذیرفته شده تا اجازه تحصیل در دانشگاه ها را دریافت نموده و پذیرش تحصیلی اخذ کنند. پس از کسب پذیرش در دانشگاه معمولا از دانشجویان درخواست می شود شهریه دانشگاه مورد نظر برای اولین ترم تحصیلی یا بخشی از آن را واریز نمایند. قدم بعدی پس از دریافت پذیرش تحصیلی، اخذ ویزای لهستان برای ورود به این کشور است. با توجه به طولانی بودن فرآیند اخذ ویزای شینگن، متقاضیان تحصیل کارشناسی در این کشور باید با برنامه ریزی درست در سریع ترین زمان ممکن پروسه دریافت ویزای تحصیلی را شروع کنند. با توجه به اینکه کشور لهستان عضو اتحادیه اروپاست، به همین دلیل دانشجویان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل و زندگی در لهستان نیازی به ویزا ندارند. اما دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند می بایست ویزای تحصیلی اخذ نمایند. از جمله مهم ترین مدارک لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی می توان پاسپورت معتبر، مدارک تحصیلی ترجمه شده، نامه پذیرش دانشگاه، گواهی تمکن مالی، گواهی پزشکی و گواهی عدم سوپیشینه متقاضی تحصیل کارشناسی در لهستان را نام برد.

برترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل کارشناسی

همان گونه که ذکر گردید کشور لهستان از دانشگاه های متعددی برخوردار بوده که تعدادی از آن ها رتبه های بسیار خوبی را در جوامع بین المللی به خود اختصاص داده اند. حدود ۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی در این کشور وجود دارد. بیشتر دانشگاه های لهستان به صورت خصوصی اداره شده به صورتی که تنها حدود ۳۰ درصد آن ها دولتی یا عمومی بوده و دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور خصوصی هستند. همان طور که پیش تر اشاره گردید، تحصیل در دانشگاه های دولتی و ملی به زبان لهستانی رایگان بوده اما به منظور تحصیل به زبان انگلیسی متقاضیان بایستی مبلغی را به عنوان شهریه دانشگاه بپردازند. هر ساله لیست برترین دانشگاه های دنیا توسط موسسات و وب سایت های مختلفی بر اساس پارامترهای مد نظرشان اعلام می شود. بر اساس رتبه بندی ۲۰۲۱ سایت معتبر QS برترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل کارشناسی که دارای رتبه زیر ۱۰۰۰ هستند در جدول زیر قابل مشاهده می باشند :

QS World University ranking 2021 University No.
۳۲۱ University of Warsaw ۱
۳۲۶ Jagiellonian University ۲
۵۱۱-۵۲۰ Warsaw University of Technology ۳
۸۰۱-۱۰۰۰ Adam Mickiewicz University, Poznań ۴
۸۰۱-۱۰۰۰ AGH University of Science and Technology ۵
۸۰۱-۱۰۰۰ Cracow University of Technology (Politechnika Krakowska) ۶
۸۰۱-۱۰۰۰ Gdansk University of Technology ۷
۸۰۱-۱۰۰۰ Lodz University of Technology ۸
۸۰۱-۱۰۰۰ Nicolaus Copernicus University ۹
۸۰۱-۱۰۰۰ Poznań University of Technology ۱۰
۸۰۱-۱۰۰۰ Silesian University of Technology ۱۱
۸۰۱-۱۰۰۰ University of Gdansk ۱۲
۸۰۱-۱۰۰۰ University of Lodz ۱۳
۸۰۱-۱۰۰۰ University of Wroclaw ۱۴
۸۰۱-۱۰۰۰ Wroclaw University of Science and Technology (WRUST) ۱۵

مزایای تحصیل کارشناسی در لهستان

یکی از مهمترین مزایای تحصیل کارشناسی در این کشور به ویژه برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و پیمان شینگن این نکته است که با توجه به عضویت لهستان در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شینگن وهمچنین واقع شدن کشور لهستان در مرکز اروپا، دانشجویان می توانند در دوران تحصیل خود به همه کشورهای عضو شینگن سفر کرده و از جاذبه های توریستی، تاریخی و گردشگری کشورهای مختلف دیدن نمایند. مزیت دیگر این کشور برای تحصیل کارشناسی در لهستان، داشتن یکی از بهترین نظام های آموزشی اروپاست. به خصوص در رشته های پزشکی، علوم و مهندسی کیفیت نظام آموزشی و پژوهشی کشور لهستان در دنیا کاملا مورد تایید می باشد. همچنین داشتن دانشگاه های سطح بالا با رتبه خوب در سایت معتبر QS از دیگر مزایای تحصیل کارشناسی در لهستان به شمار می آید. یکی دیگر از مزایای تحصیل کارشناسی در این کشور امکان تحصیل رایگان به زبان لهستانی در این کشور است. با توجه به قوانین موجود در این کشور، متقاضیان تحصیل کارشناسی در این کشور فقط باید هزینه ثبت نام را واریز کنند. به جز در شرایطی که بنا به دلایلی طول دوره تحصیلی از میزان معین شده بیشتر شود.

کارشناسی در لهستان-مزایای تحصیل کارشناسی در لهستان

مزیت دیگر تحصیل کارشناسی در لهستان، به طور کلی پایین بودن هزینه ها نسبت به کیفیت نظام آموزشی این کشور می باشد. با توجه به رتبه های خوب دانشگاه های لهستان در سایت QS حتی اگر فرد در دانشگاه های خصوصی این کشور تحصیل نماید، میزان هزینه های تحصیل کارشناسی در این کشور در مقایسه با سایر کشورها و با همان کیفیت بسیار مقرون به صرفه تر است. همچنین هزینه های زندگی در لهستان نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی نظیر انگلستان، آلمان و فرانسه بسیار کمتر می باشد. افراد دارای کارت دانشجویی بین المللی (ISIC) امکان بهره مندی از تخفیف های مختلف را دارا هستند. همچنین سایر مزایای تحصیل کارشناسی در لهستان عبارت اند از:

  • گستردگی برنامه های آموزشی و وجود دوره های متنوع در رشته های مختلف، از دیگر مزایای تحصیل کارشناسی در این کشور محسوب می شود. نزدیک به ۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی کشور لهستان دوره های متعددی را به زبان های لهستانی و انگلیسی در حوزه های مختلف برگزار کرده که حتی بعضی از این رشته های مقطع کارشناسی در لهستان منحصر به فرد بوده و ممکن است به آسانی در کشورهای دیگر یافت نشوند.
  • دانشجویان کارشناسی در لهستان امکان داشتن کار دانشجویی و پاره وقت به مدت ۱۰ الی ۳۰ ساعت در هفته بر اساس برنامه آموزشی خود را دارند.
  • غنای فرهنگی و سازگاری مردم لهستان با شهروندان سایر کشورها از نکات مثبت تحصیل در لهستان به حساب می آید.
  • بیشتر مردم لهستان از دانش زبان انگلیسی نیز بهره مند بوده و این مساله امکان برقراری ارتباط راحت تر را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند.
  • همچنین امنیت کشور لهستان بسیار بالا بوده و همواره رتبه خوبی در بین امن ترین کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است.

اگر قصد آشنایی با ثبت شرکت لهستان را دارید مقاله نگارش شده در این زمینه را مطالعه بفرمایید

معایب تحصیل کارشناسی در لهستان

معایب تحصیل کارشناسی در لهستان نیز از جمله موارد مهم و تاثیر گذاری است که حتما بایستی در کنار مزایای آن در نظر گرفته شده تا پس از مواجهه با آن ها افراد دچار مشکلات جدی نشوند. در کنار مزایای پرشمار تحصیل کارشناسی در این کشور، قطعا مانند هر موضوع دیگری این موضوع نیز معایب خاص خود را به همراه خواهد داشت. یکی از مهم ترین دغدغه های افراد بعد از ورود به هر کشور یافتن شغل مورد نظرشان می باشد. از جمله معایب کشور لهستان، سخت بودن آشنایی و آموختن زبان این کشور بوده که قطعا این مورد منجر به ایجاد شرایط سخت جهت برقراری ارتباط برای افرادی می شود که به خصوص برای اولین بار حضور در این کشور را تجربه می کنند. در نتیجه یافتن شغل برای آن ها سخت شده و این موضوع چالش های اقتصادی و تنگناهای مالی برای افرادی که وارد این کشور شده اند را به همراه خواهد داشت. همان طور که ملاحظه می شود معایب تحصیل کارشناسی در این کشور در مقایسه با مزایای آن بسیار محدود و انگشت شمار بوده در نتیجه می توان این کشور را به عنوان یک مقصد جذاب برای تحصیل کارشناسی در اروپا معرفی نمود.

کارشناسی در لهستان- معایب تحصیل کارشناسی در لهستان

نتیجه گیری

با توجه به این نکته که اغلب دوره های تحصیلی کارشناسی در همه کشورهای دنیا به زبان همان کشور برگزار می گردد، کشور لهستان جزو استثنائاتی است که دوره های تحصیلی کارشناسی در این کشور به زبان انگلیسی نیز ارایه می شوند. همین عامل سبب شده در سال های اخیر این کشور بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گیرد. علاوه بر این شرایط خوب جغرافیایی و داشتن ویزای شینگن، امنیت کم نظیر و سطح بالای کیفیت زندگی در برابر هزینه های پایین، نظام آموزشی پیشرفته و توسعه یافته و هوشمند، وجود برنامه های تحصیلی مختلف کارشناسی در لهستان در حوزه های گوناگون به زبان انگلیسی و دانشگاه های معتبر با رتبه خوب همگی باعث شده این کشور یک مقصد جذاب برای دانشجویان سایر کشور ها باشد. همچنین غنای فرهنگی و سازگارپذیری مردم لهستان و دانش زبان انگلیسی بالای آن ها از نکات مثبت دیگر برای تحصیل کارشناسی در کشور لهستان می باشد.

بنابراین می توان لهستان را به عنوان یک مقصد مناسب برای تحصیل کارشناسی در اروپا بر شمرد. علی رغم همه موارد ذکر شده، افراد متقاضی تحصیل کارشناسی در لهستان پیش از هرگونه اقدامی بهتر است با افراد متخصص و مشاورین معتبر در زمینه اعزام دانشجو مشورت نمایند تا با توجه به شرایط مختلف، بتوانند بهترین تصمیم را برای زندگی خویش اخذ کنند. موسسه “آریانا اپلای” مفتخر است با چندین سال سابقه درخشان در امور مهاجرتی، داشتن مجوزهای کاریابی بین المللی و اعزام دانشجو به خارج از کشور و بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری در امور مهاجرتی و مشاورین متخصص و مجرب، همواره در خدمت متقاضیان محترم امور مهاجرتی از جمله تحصیل کارشناسی در لهستان باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا