Search
Close this search box.

مدارس کانادا

خانه » مهاجرت تحصیلی » مدارس کانادا
شرایط تحصیل در مدارس کانادا

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

Study in Canadian schools

مدارس کانادا از لحاظ سطح استاندارد تحصیلات در بین ۵ کشور اول دنیا قرار دارند. هر کدام از ایالت های کانادا قوانین آموزشی خاص خود را دارند ولی از لحاظ ساختاری یکسان بوده و شبیه به هم هستند. سیستم آموزشی نظام مند همراه با کیفیت بالای آموزش و برخورداری از آخرین تکنولوژی های نوین آموزشی، امکان ادامه تحصیل در دانشگاههای کانادا را برای فارغ التحصیلان مدارس کانادا به راحتی فراهم می نماید.

بر طبق قوانین کانادا تحصیل تا ۱۸ سالگی اجباری بوده و تحصیل کودکان از شش سالگی و با حضور در مقطع ابتدایی آغاز می شود و تا سال هشتم طول می کشد بعد از آن دانش آموزان وارد مقطع دبیرستان شده و سال نهم تا دوازدهم را می گذرانند. حضور کودکان در مدارس چند ملیتی آنها را با فرهنگهای مختلف آشنا می نماید و در رشد شخصیتی آنان تأثیرات به سزایی دارد.

برای آشنایی با شرایط زندگی در کانادا این مقاله را مطالعه نمایید: زندگی در کانادا

انواع مدارس کانادا

مدارس کانادا را می توان به سه دسته مدارس دولتی، مدارس خصوصی و مدارس شبانه روزی تقسیم نمود، هر کدام از این مدارس در سه سطح مهدکودک، ابتدایی و متوسطه دانش آموز می پذیرند واز لحاظ کیفیت آموزشی در رده بالای جهانی قرار دارند. در تمام مدارس کانادا تنوع فرهنگی و گوناگونی ملیتها دیده می شود واین امر بر جذابیت مدارس کانادا افزوده است.

انواع مدارس کانادا

مدارس کانادا دو زبانه بوده و تحصیل در این مدارس به زبانهای انگلیسی یا فرانسه امکان پذیر است و فرصتی عالی برای یادگیری و تقویت این دو زبان مهیا می سازد. معلمانی که در مدارس کانادا تدریس می نمایند، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

مدارس دولتی

تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای شهروندان کانادا و دارندگان کارت اقامت دائم رایگان است اما دانش آموزان بین المللی برای تحصیل در مدارس کانادا بایستی شهریه بپردازند. هزینه تحصیل سالیانه برای دانش آموزان بین المللی در این مدارس ۱۴هزار دلار به همراه ۱۰۰۰ دلار برای بیمه دانش آموزی می باشد.

برای دانش آموزانی که برای اولین بار ثبت نام می شوند آزمون تعیین سطح برگزار می گردد تا سطح تحصیلی فرد مشخص گردد، برای تحصیل در مدارس کانادا مدرک زبان الزامی نیست ولی در صورت نیاز به تقویت زبان، دانش آموز در کلاسهای زبان انگلیسی یا فرانسه شرکت می کند و بعد از تسلط در زبان به تحصیل ادامه می دهد.

مدارس دولتی در کانادا با توجه به امکانات و شرایطی که برای تحصیل دانش آموزان خود مهیا می کنند، رتبه بندی می شوند. مدارس دولتی کانادا دانش آموزانی را که در محدوده منطقه خود باشند ثبت نام می نمایند و در کل کلاس های با جمعیت بالا در مدارس دولتی مشهود است و مطمنا مدت زمان پذیرش دانش آموز هم طولانی خواهد بود. گفتنی است که افراد در انتخاب مدارس دولتی نقشی ندارند و پذیرش نهایی دانش آموز بین المللی در مدارس دولتی بر عهده آموزش و پرورش کاناداست.

مدارس خصوصی

مدارس خصوصی در کانادا با مدارس دولتی تفاوتهای اساسی دارد. در مدارس خصوصی از همه دانش آموزان شهریه اخذ می شود حتی اگر شهروند استرالیا بوده یا کارت اقامت دائم استرالیا را داشته باشند و از این لحاظ تفاوتی با دانش آموزان بین المللی ندارند.

مدارس خصوصی از لحاظ سیستم آموزشی و ساختاری هم با مدارس دولتی متفاوت است و هر کدام از مدارس خصوصی کانادا علاوه بر توجه خاص روی آموزش و تقویت مهارتهای اجتماعی با توجه به استان و امکانات خود برنامه های فوق برنامه ای در زمینه خاص ارائه می نمایند. به عنوان مثال تعدادی از این مدارس بر روی رشته موسیقی تمرکز داشته و استعداد های این رشته را پرورش می دهند برخی دیگر هم امکانات لازم برای پیشرفت در رشته های ورزش، هنر و یا نمایش را برای دانش آموزان خود فراهم می آورند.

در میان مدارس کانادا مدارس تک جنسیتی، مدارس ویژه کودکان با معلولیت ذهنی یا جسمی، مدارس تحت حمایت گروه های مذهبی و … هم قابل دسترسی است.

انواع مدارس کانادا مدارس خصوصی از آنجائیکه هزینه های مدارس خصوصی توسط دولت پرداخت نمی شود مدارس خصوصی از طریق شهریه های که از دانش آموزان دریافت می شوند، اداره می گردد. شهریه سالیانه مدارس خصوصی بین ۲۵ تا ۶۰ هزار دلارمی باشد.

مدارس شبانه روزی

مدارس شبانه روزی کانادا به مدارسی اطلاق می شود که دانش آموزان در طی سال تحصیلی همزمان با تحصیل در آنجا اقامت هم داشته و تمام وقت خود را در این مدارس در کنار معلمان و کادر آموزشی سپری می نمایند و فقط آخر هفته یا در پایان سال به خانه می روند اکثر مدارس خصوصی به صورت شبانه روزی اداره می شوند و شهریه ای بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار در هر سال را اخذ می نمایند.

هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان بین الملی برای حضور در مدارس شبانه روزی کانادا درخواست می دهند که بعد از پذیرش در مدارس تحصیل نموده و در خوابگاه های مخصوص، اقامت خواهند داشت. از مزایای مدارس شبانه روزی تجربه زندگی گروهی در کنار همسالان و کسب مهارتهای لازم برای زندگی و سازگاری با شرایط و محدودیت هاست.

دانش آموزانی که در مدارس شبانه روزی ساکن هستند بطور کلی پیشرفت زبان بیشتری داشته و از این لحاظ موفق ترند. برخی از مدارس شبانه روزی در کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسه و برخی فقط به زبان انگلیسی تدریس می نمایند البته مدارسی هم هستند که تا چهار زبان کار می کنند و بالطبع شهریه های بالاتری از دانش آموزان اخذ می نمایند.

شرایط دریافت ویزای دانش آموزی کانادا

دانش آموزانی که قصد تحصیل در مدارس کانادا را دارند بایستی شرایط مورد نظر برای پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشند. مدارس کانادا معمولاً دو بار در سال و در دو ترم ژانویه (بهمن) و سپتامبر (شهریور) پذیرش تحصیلی دارند.

متقاضی در ابتدا برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا درخواست داده و در صورت پذیرش جهت دریافت ویزای کانادا اقدام می نمایند و هر کدام از این مراحل به تنهایی نتیجه ای نخواهد داشت.

ارائه ریز نمرات، سوابق تحصیلی و توصیه نامه برای اخذ پذیرش الزامی نیست و تأثیری در روند پذیرش دانش آموز ندارد مگر برای مدارس دولتی کانادا که سخت گیری در آنها بیشتر است همچنین مدرک زبان برای پذیرش تحصیلی در مدارس کانادا الزامی نیست ولی دارا بودن مدرک زبان در پذیرش در مدارس برتر تأثیر به سزایی خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تحصیل در سایر مقاطع تحصیلی به مقاله  تحصیل در کانادا مراجعه کنید.

در صورتی که دانش آموز به زبانهای انگلیسی یا فرانسه تسلط نداشته باشد، بایستی در کلاسهای زبان بصورت فشرده شرکت نماید و بعد گذراندن این دوره تحصیل در مدارس را آغاز نمایند. در طول تحصیل یکی از والدین این اجازه را دارد که فرزند خود را همراهی نماید.

شرایط کلی متقاضیان تحصیل در مدارس کانادا

  •  داشتن حداقل چهار سال سن برای دانش آموزان (سن پیش دبستانی)
  • توانایی مالی پدر و مادر برای پرداخت شهریه و هم چنین سایر هزینه های زندگی (اثبات این مورد در اخذ پذیرش مدارس کانادا بسیار اهمیت دارد)
  • دریافت نامه پذیرش از مدارس معتبر کانادا
  •  داشتن سوابق تحصیلی و توصیه نامه از مدرسه در صورت ادامه تحصیل
  • داشتن قیم یا Custodian برای دانش آموزان در کشور کانادا در صورتی که والدین آنها امکان همراهی فرزند خود را نداشته باشند
  •  اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شرایط استفاده از Home Stay برای تحصیل در مدارس کانادا

دانش آموزانی بین المللی که به کشور کانادا وارد می شوند ولی همراه یا قیمی ندارند که با او زندگی کنند یا علاقه ای به زندگی و تحصیل در مدارس شبانه روزی ندارند از طرح هوم استی Homestay، استفاده می نمایند که این روش خیلی بهتر از زندگی در هتل یا خوابگاه است با استفاده از هوم استی دانش آموزان امکان زندگی همراه با یک خانواده بومی را دارند و علاوه بر یادگیری زبان با فرهنگ و آداب و رسوم کانادا بیشتر آشنا خواهند شد و از غذاهای محلی و خانگی لذت می برند.

شرایط استفاده از هوم استی

ورود به یک کشور بیگانه با زبان و فرهنگ جدید و هماهنگ کردن خود با این شرایط جدید آن هم در منزل فردی دیگر در خارج از کشور شاید سخت باشد ولی اگر فرد با میزبانان خود به عنوان یک مهمان همکاری نماید، مشکلی نخواهد داشت.

هرساله تعداد زیادی از خانواده های کانادایی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی می نمایند و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند و صلاحیتشان تأیید گردد از طرف مدارس و اداره آموزش و پرورش کانادا به والدین دانش آموزان معرفی می گردند البته به منظور اطمینان از آمادگی این خانواده ها جهت میزبانی دانش آموزان، مصاحبه ی دقیق با آنها انجام می پذیرد.

شرایط انتخاب خانواده های کانادایی برای هوم استی

  1. عدم داشتن سابقه کیفری
  2. حضور حداکثر دو دانش آموز در خانه
  3. برخورداری خانواده از پروفایل قابل دسترسی در اینترنت
  4. قرار گرفتن منزل در نزدیکی مدرسه دانش آموز
  5. فراهم نمودن شرایط امن و مطمئن در خانه
  6. بررسی و عکسبرداری از خانه، اتاق ها، حمام و دستشویی و ماشینهای لباسشویی و خشک کن
  7. تهیه سه وعده غذا برای دانش آموز
  8. تأیید شدن کیفیت خدمات خانواده ها در قبال دانش آموز
  9. ارائه خدمات اورژانسی شبانه روزی برای دانش آموز
  10. انتخاب خانواده های مسئولیت پذیر، انگلیسی زبان و دلسوز و مهربان
  11. ارائه شماره تماس ضروری به والدین دانش آموز
  12. امکان انتخاب خانواده ها براساس نیاز ویژه دانش آموز (در صورتی که نیاز ویژه ای درخواست شده باشد)

مزایای تحصیل در مدارس کانادا

در مدارس کانادا، سیستم آموزشی مدرن به همراه بهترین امکانات رفاهی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و این بزرگترین مزیت تحصیل در مدارس کانادا است که باعث می شود دانش آموزان در بهترین فضای آموزشی و با آرامش به کسب دانش بپردازند.

عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و دو زبانه بودن مدارس کانادا

دانش آموزان بدون نیاز به مدرک زبان در ضمن تحصیل با دو زبان انگلیسی و فرانسه آموزش می بینند و حتی اگر در مناطقی باشند که یکی از زبانها زیاد کاربرد نداشته باشد باز هم به هر دو زبان مسلط خواهند بود.

همراهی یکی از والدین

همچنین یکی از والدین با اخذ ویزای همراه، اجازه حضور در کانادا را دارد تا فرزندشان را همراهی نماید و مطمئنا حضور پدر یا مادر باعث می شود که دانش آموز با آرامش بیشتری تحصیل نماید.

ارائه دیپلم به دانش آموزان بین المللی

به دانش آموزان خارجی که دبیرستان را با موفقیت می گذرانند دیپلم کانادایی اهدا می شود. افراد با استفاده از این دیپلم می توانند برای اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاههای جهان بدون نیاز به مدرک زبان، اقدام نمایند.

بورسیه تحصیلی برای دانش آموزان ممتاز

دانش آموزانی که از رتبه بالایی برخوردار باشند امکان دریافت بورسیه های تحصیلی از دانشگاههای کانادا و یا دیگر دانشگاههای دنیا برایشان میسر است.
مزایای تحصیل در مدارس کانادا تحصیل در کانادا در واقع امتیاز ویژه ای در آینده شغلی این دانش آموزان محسوب می شود، شانس گرفتن ویزاهای کاری مثل اکپرس انتری یکی از مزایای تحصیل در مدارس کانادا و تحصیل در مقاطع بالاتر است که زمینه اخذ ویزای اقامت دائم و شهروندی کانادا را به خوبی فراهم می نماید.

معایب تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا مزایای بسیاری دارد ولی تحصیل در هر کشوری در کنار مزایا، معایبی هم دارد که بایستی همه آنها را در تصمیم گیری خود ملاک قرار دهید ولی در کل مزایای تحصیل در کانادا بیشتر از معایبش است و این موارد جزئی نباید خللی در تصمیم گیری مهم افراد برای آینده فرزندشان وارد کند.

دوری و دلتنگی برای خانواده

تحصیل و زندگی در کشوری خارجی و به دور از خانواده در نگاه اول شاید بسیار سخت به نظر برسد ولی مطالعه و وقت گذراندن با همسالان و دوستان در کم کردن دلتنگی ها موثر است همچنین تحصیل در یک کشور خارجی مستلرم سفرهای طولانی است و مدت زمانی که در طی سفر گذرانده می شود شاید دانش آموز را خسته یا نگران نماید.

وضعیت آب و هوایی کانادا

از آنجائیکه کشور کانادا به عنوان کشوری سردسیر شناخته شده است، متقاضیان تحصیل درکانادا بایستی آمادگی لازم برای زندگی در چنین شرایط آب و هوایی را داشته باشند.

وظایف یک قیم در قبال دانش آموز

در صورتی که والدین امکان همراهی دانش آموز را نداشته باشند بهتر است از بستگان، دوستان یا آشنایان که در کانادا هستند درخواست نمایند سرپرستی فرزندشان را بپذیرند و اگر دوست یا فامیلی در کانادا نداشتند که قیم فرزندشان گردد در قبال پرداخت هزینه ای این مسئولیت را به مدارس کانادا واگذار می نمایند.

مهم ترین وظایف قیم در قبال دانش آموز

  •  حضور در مدرسه در زمان ثبت نام
  •  شرکت نمودن در جلسات دوره ای مدرسه
  • حضور در مدرسه به هنگام بروز بیماری یا وقوع یک حادثه احتمالی برای دانش آموز

مدارس کانادا رتبه سوم در بین مدارس جهان را به خود اختصاص داده اند و فرزندان با تحصیل در مدارس کانادا فرصت تجربه تحصیل و زندگی در یکی از مدرن ترین کشورهای جهان را خواهند یافت. سیستم آموزشی در کانادا به گونه ای طراحی شده که دانش آموزان با آرامش بیشتر به تحصیل بپردازند و هر ساله صدها دانش آموز از سراسر جهان برای پذیرش تحصیلی در مدارس کانادا اقدام می نمایند. دانش آموزان فارغ التحصیل از مدارس کانادا با داشتن معدل بالای ۸۵ در هر دانشگاه و رشته ای که علاقمند باشند، پذیرفته می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مهاجرت و مهاجرت تحصیلی با مشاوران ارشد موسسه آریانا اپلای در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا