ویزای کانادا

خانه » اقامت » ویزای کانادا
ویزای کانادا

انواع ویزای کانادا

Types of Canadian visas

دریافت ویزای کانادا با توجه به شرایط بسیار خوب این کشور یکی از مهمترین تمایلات افراد از کشورهای مختلف در سرتاسر جهان می باشد. کشور کانادا یکی از مهاجر پذیرترین و مطلوب ترین کشورها برای مهاجرت، اخذ اقامت و سکونت می باشد. در نتیجه هر ساله متقاضیان بسیاری برای دریافت ویزای کانادا وجود دارد. دولت کانادا و دولت های ایالت های مختلف کانادا نیز برنامه های مختلفی را برای اعطای ویزای کانادا ارائه می نمایند.

همچنین مسئولان این کشور همواره برنامه های مختلف اعطای ویزای کانادا را تغییر می دهند تا این یقین حاصل شود که اعطای ویزای کانادا به افراد مختلف و مهاجرت به این کشور یک رابطه برنده-برنده دوسویه هم برای کشور کانادا و هم متقاضیان مهاجرت به این کشور باشد. امروزه برنامه های متعددی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد و بر همین اساس ویزای کانادا انواع مختلفی دارد که در این مطلب به آن پرداخته می شود.

ویزای کانادا

بطور کلی ویزا عبارت است از مجوز ورود به کشور خاص برای مدت خاص. برای گرفتن ویزا فرد باید دلیل داشته باشد. به طور کلی بر اساس همین دلایل ویزای کانادا به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. این دلایل می تواند گزینه های مختلفی مانند بازدید از کشور کانادا، تحصیل در کانادا، اشتغال به کار در کشور کانادا و یا سرمایه گذاری در این کشور باشد. هر فرد بر اساس شرایط و ویژگی های خود می تواند برای یکی از انواع ویزاهای کانادا اقدام کند. برای هر کدام از انواع ویزای کانادا مدارک و ضوابط خاصی مورد نیاز است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. انواع ویزای کانادا را در ابتدا می توان در ۲ گروه کلی ویزای موقت و ویزای دائم جای داد. در هر گروه ویزاهای مختلفی وجود دارد که بر اساس دلیل درخواست ویزا متفاوت است.

در جدول زیر انواع ویزای کانادا قابل مشاهده است.

انواع ویزای موقت کانادا  انواع ویزای دائم کانادا
ویزای توریستی  اکسپرس اینتری
ویزای تحصیلی  برنامه خود اشتغالی
ویزای کاری  برنامه کارآفرینی
ویزای اهدای عضو برنامه مهاجرت سرمایه گذاری
ویزا برای افرادی که با هدف تولد فرزند وارد کانادا می‌شوند  برنامه کاندید استانی
ویزای کسب و کار یا نمایندگی  نیروی کار ماهر منتخب کبک
ویزای کار در تعطیلات  ویزای استارت آپ
ویزای تسهیلات  پرستاران تمام وقت
ویزای دیپلماتیک یا سیاسی حمایت مالی خانواده
ویزای محرمانه  پایلوت مهاجرتی آتلانتیک
سوپر ویزا پایلوت مهاجرتی روستایی و شمالی
ویزای اقامت موقت کانادا پناهجویان

ویزای توریستی کانادا

یکی از انواع ویزاهای موقت کانادا، ویزای توریستی کانادا است که با توجه به دلیل فرد برای اخذ ویزای توریستی خود به چند نوع ویزا تقسیم می شود. هر گونه ویزایی که به صورت موقت باشد و مدت زمان محدودی داشته باشد (از یک یا دو هفته تا پنج سال) در دسته ویزای توریستی قرار می گیرد. فرد دارنده این نوع ویزا حق کار ندارد، اجازه تحصیل ندراد، نمی تواند حقوق بگیرد و مالیات هم نمی تواند پرداخت کند.

ویزای کانادا

برای ویزای توریستی دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که عبارت اند از: بازدید از کشور، دیدن اقوام و خانواده، ملاقات با شریک تجاری، شرکت در کنفرانس علمی یا نمایشگاه، حضور به منظور طی پروسه درمانی و گذارندن دوره آموزشی. برای همه این موارد متقاضی باید “دلیل” داشته باشد، دلیل هم باید منطقی بوده و برای آن اسناد و مدارک ارائه شود. بایستی به آفیسر ثابت شود فقط برای همان دلیل فرد می خواهد وارد کشور شود و همچنین یک سری دلایل باید به آفیسر ارائه شود که حتما بعد از سفر بر می گردد، در نتیجه ویزای توریستی سخت ترین نوع ویزا است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط اخذ ویزای توریستی کانادا، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : ویزای توریستی کانادا

مدارک و هزینه های ویزای توریستی کانادا

بر اساس نوع ویزای توریستی که فرد می خواهد برای آن اقدام کند، مدارک مختلفی را باید به سفارت کانادا ارائه دهد. به عنوان نمونه برای دیدن اقوام و خانواده باید از آن ها دعوتنامه دریافت کرده باشد.

اما سایر مدارک لازم که به صورت کلی برای اخذ ویزای توریستی کانادا نیاز است عبارتند از : مدرک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)، پاسپورت جدید حداقل با اعتبار ۶ ماهه و در صورت وجود پاسپورت قدیم برای ارزیابی سابقه سفر، گردش حساب بانکی ۳ تا ۶ ماهه، ۲ قطعه عکس رنگی با زمینه سفید، سند مالکیت (به نام متقاضی)، مدارک سوابق شغلی و تحصیلی یا گواهی اشتغال به کار و تحصیل، مدارک اقامتی مانند (رزرو هتل) و رزروو بلیط رفت و برگشت. هزینه های مورد نظر برای اخذ ویزای توریستی کانادا مجموعا حدود ۱۸۵ دلار می باشد که شامل ۱۰۰ دلار برای ویزا و ۸۵ دلار برای انگشت نگاری می باشد.

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا یکی از پر مخاطب ترین انواع ویزای کانادا می باشد. با توجه به اینکه کانادا از نظام آموزشی هدفمند و منظمی بهره می برد و افرادی که یک دوره تحصیلی در این کشور بگذرانند از شانس بالایی برای یافتن شغل و اخذ اقامت دائم این کشور برخوردارند، متقاضیان زیادی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد. برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا فرد باید پذیرش تحصیلی از یک موسسه آموزشی یا دانشگاه داشته باشد و برای تحصیل در دانشگاه های این کشور ارائه مدرک زبان بین المللی الزامی است.

ویزای کانادا ویزای تحصیلی در این کشور شامل ویزای دانش آموزی، ویزای دانشجویی و ویزای فرصت مطالعاتی دانشجویان می شود. در صورتی که طول دوره مورد نظر کمتر از ۶ ماه باشد فرد می تواند ویزای توریستی گرفته و در صورتی که بیشتر از ۶ ماه باشد باید ویزای تحصیلی بگیرد. بر اساس مقطع تحصیلی متقاضی و نوع پذیرش تحصیلی مدارک مختلفی برای ویزای تحصیلی مورد نیاز است و هزینه های ویزای تحصیلی نیز متفاوت است که در ادامه بیان می گردد.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

مهمترین مدرک برای ویزای تحصیلی کانادا اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی این کشور می باشد. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا بر اساس مقطع تحصیلی مورد نظر، رشته متقاضی و به خصوص دانشگاه در نظر گرفته شده در کشور کانادا متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال معمولا دانشگاه های معتبر برای تحصیل در مقطع کارشناسی هم معمولا درخواست ارائه مدرک زبان دارند در حالی که در برخی از دانشگاه ها می توان پذیرش تحصیلی مشروط برای متقاضی اخذ نمود.

ویزای کانادا

بنابراین لازم است متقاضیان قبل از اقدام برای پذیرش تحصیلی به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نموده و از آخرین تغییرات اعمال شده در مدارک دریافت پذیرش تحصیلی آگاه شوند. به منظور اخذ ویزای تحصیلی کانادا لازم است مدارک مورد نیاز فراهم شده و به وسیله مترجم رسمی دادگستری در کشور ترجمه گردد. بعد از این مرحله باید مدارک متقاضی به وسیله وزارت امور خارجه کشور مبدا تایید شود. به طور کلی مهم ترین مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا عبارتند از: گذرنامه یا پاسپورت معتبر، مدرک زبان بین المللی، نامه پذیرش دانشگاه یا موسسه آموزشی، تمکن مالی مورد نیاز، عکس پرسنلی، انگیزه نامه تحصیلی، گواهی عدم سوپیشینه و گواهی پزشکی.

هزینه های مورد نظر برای ویزای تحصیلی کانادا

هزینه های تحصیلی در کشور کانادا با توجه به مقطع تحصیلی، نوع مدرسه و دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت است. همچنین اگر فردی بتواند بورسیه تحصیلی دریافت نماید می تواند میزان هزینه های لازم را کاهش دهد. میزان هزینه های تحصیلی برای دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ۱۸ تا ۲۵ هزار دلار کانادا، کارشناسی ارشد ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار کانادا و دوره دکتری حدود ۱۸ تا ۲۵ هزار دلار کانادا ذکر شده است.

ویزای کانادا

هزینه های زندگی در کانادا برای یک نفر به طور میانگین بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار کانادا در ماه می باشد که بر اساس نوع زندگی افراد و شهر مورد نظر متفاوت است. هزینه های اجرایی اخذ ویزای تحصیلی کانادا مانند هزینه های ترجمه، تایید مدارک دانشگاهی، پست و هزینه های بیومتریک برای یک فرد حدود ۴۰۰ تا ۵۵۰ دلار را در بر می گیرد. در صورتی که فرد همراه داشته باشد به این هزینه ها اضافه می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : ویزای تحصیلی کانادا

ویزای کاری کانادا

ویزای کاری کانادا یکی از انواع ویزای کانادا بوده که مشتاقان بسیاری دارد چرا که نه تنها هزینه زیادی لازم نداشته بلکه منجر به درآمد و اقامت دائم نیز می گردد. افرادی که تابعیت کشور کانادا و یا اقامت دائم این کشور را نداشته باشند، به منظور کار کردن در این کشور به مجوز کار (Work Permit) نیاز دارند. برای کار کردن در کانادا دو روش وجود دارد.

در روش اول فرد باید از یک کارفرمای این کشور دعوت نامه کاری (Job Offer) داشته باشد. با توجه به ضوابط و شرایط موجود در کشورهای پیشرفته ای چون کانادا دریافت دعوت نامه کاری معمولا به راحتی امکان پذیر نمی باشد. روش دیگر برای دریافت ویزای کار کانادا با عنوان نیروی کار متخصص (Skilled Worker) شناخته می شود. در این روش دولت کانادا یک امکانی را برای افراد متخصص و ماهر قرار داده است که در صورت داشتن امتیاز مناسب به آن ها ویزای کار و اقامت داده می شود. برای داشتن امتیاز بالا فاکتورهایی موثر هست که مهمترین آن ها سن، تحصیلات، زبان، سابقه کار و شرایط خانوادگی هستند.

ویزای سرمایه گذاری کانادا

ویزای سرمایه گذاری کانادا یکی از انواع ویزای کانادا و راحت ترین روش هایی است که منجر به اقامت این کشور می شود. این ویزا با توجه به عدم نیاز به مدرک زبان و یا مدرک تحصیلی و همچنین نداشتن محدودیت سنی در سال های اخیر بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. با توجه به افزایش تقاضاهای صورت گرفته برای این روش دولت کانادا ظرفیت ۱۹۰۰ نفر برای دادن ویزای سرمایه گذاری را در نظر گرفته است.

علاوه بر این دولت کانادا به منظور توسعه اقتصادی طرح های متعددی را برای جذب سرمایه گذاران بین المللی ارائه داده است. همچنین جهت رونق تولید، بهبود فضای کسب و کارو رشد اقتصادی زمینه اعطای ویزا به افرادی مانند مدیران اقتصادی، مدیران کارخانه ها و موسسات تولیدی، کارآفرینان و سرمایه گذاران بزرگ را مهیا کرده است. مقدار سرمایه مورد نیاز برای اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا بر اساس روش متناسب با متقاضی فرق می کند که در ادامه مطلب به انواع ویزای سرمایه گذاری کانادا اشاره شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : سرمایه گذاری در کانادا

ویزای سرمایه گذاری به روش کارآفرینی

یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در کانادا که مورد توجه بسیاری از افراد نیز قرار گرفته است روش کارآفرینی نام دارد. در این روش فردی که سابقه کارآفرینی یا مدیریت اقتصادی دارد و نشان دهد که اهل ایجاد کسب و کار و تولید شغل است با ارائه یک طرح اقتصادی (Business Plan) و ثبت شرکت می تواند اقامت کانادا را دریافت کند. فرد باید طرح مورد نظر را در کانادا اجرا نموده، چند شهروند کانادایی را استخدام کرده و طرح را به سودآوری برساند.

در این روش ابتدا به فرد اقامت موقت داده می شود و بعد از چند سال می تواند در صورت احراز شرایط اقامت دائم را دریافت نماید. میزان سرمایه مورد نیاز در این روش بر اساس ایالت و شهر مورد نظر متفاوت است. برای نمونه در ایالت های پرجمعیت فرد باید ۵۰۰ هزار دلار دارایی داشته باشد و ۳۰۰ هزار دلار آن را سرمایه گذاری کند در حالی که در استان های کم جمعیت این امکان با داشتن ۲۵۰ هزار دلار و سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار دلار مهیاست.

ویزای سرمایه گذاری در ایالت کبک

یکی از انواع ویزای کانادا که مختص ایالت کبک این کشور است، ویزای سرمایه گذاری در ایالت کبک می باشد. در این روش دولت کبک برای اجرای پروژه های مورد نظر خود به تعداد محدودی از افراد در قبال سرمایه گذاری و در اختیار گذاشتن سرمایه خود، از همان ابتدا اقامت دائم اعطا می کند. در نتیجه این روش مزایای بسیار خوبی داشته و از ریسک کمتری برخوردار است.

ویزای کانادا

سرمایه متقاضی به مدت چند سال در اختیار دولت کبک قرار گرفته و هیچ گونه سودی به سرمایه وی تعلق نمی گیرد و در طول اجرای پروژه نیز سرمایه وی برگشت داده نمی شود. مقداز سرمایه مورد نیاز برای این روش ۲ میلیون دلار است. پس از پایان پروژه اصل سرمایه متقاضی به وی برگشت داده خواهد شد. در نتیجه این روش بیشتر مناسب افرادی است که از سرمایه بالایی برخوردار بوده و به آن نیاز نداشته باشند.

ویزای سرمایه گذاری به روش استارت آپ

از انواع ویزای کانادا که شباهت بسیار زیادی به سرمایه گذاری به روش ثبت شرکت دارد، ویزای سرمایه گذاری به روش استارتاپ می باشد. در این روش فرد باید یک ایده خلاقلانه، نوآورانه و زود بازده ارائه کند و بر اساس آن بخواهد طرح مربوطه را در کشور کانادا اجرایی نموده و به سود آوری برساند.

عموما ایده ها در این روش به دو صورت هستند:

۱) فرد راه جدیدتری برای بهبود یک ایده قدیمی ارائه نموده است با این اطمینان که منجر به نتیجه خواهد شد. ۲) فرد یک ایده بسیار جدید ارائه نموده است و این اطمینان را دارد که نتیجه بخش خواهد بود. اتفاقا در این روش کشور اصلی کانادا می باشد و همواره از طرح ها و ایده های بسیار خوب حمایت های مطلوبی انجام می دهد. معمولا در این روش ابتدا به افراد در چند مرحله اقامت موقت داده شده و در صورت موفقیت طرح و سودآوری آن پس از ۳ تا ۵ سال اقامت موقت به اقامت دائم تبدیل خواهد شد.

ویزای کانادا

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ویزای استارت آپ کانادا، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : مهاجرت به کانادا از طریق ویزای استارت آپ

مدت زمان پاسخگویی سفارت کانادا

از پرسش هایی که معمولا برای متقاضیان دریافت انواع ویزای کانادا پیش می آید این است که مدت زمان دریافت ویزای کانادا چه مدت زمانی طول می کشد؟ می توان گفت بر اساس نحوه اقدام متقاضیان و روشی که هر فرد بر اساس آن درخواست ویزا می دهد متفاوت است. کانادا از آن دسته از کشور هایی است که در سال های اخیر در بین ایرانی ها جزو کشورهایی شناخته می شود که به سختی ویزا می دهد.

از جمله دلایل این موضوع نیز می توان به نبودن سفارت کانادا در ایران و مراحل بسیار سخت اخذ ویزای این کشور اشاره کرد. در حال حاضر ایرانی ها می توانند برای اخذ ویزای کانادا از سفارت این کشور در کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ترکیه و امارات متحده عربی اقدام نمایند. به طور عادی فرآیند ارزیابی مدارک متقاضی بعد از مرحله انگشت نگاری آغاز شده و میزان زمان پاسخگویی که به متقاضی گفته می شود بعد از این مرحله خواهد بود.

ویزای کانادا

بر اساس آخرین اطلاعات کسب شده عموما زمان پاسخگویی به تقاضای ویزای توریستی ۳۶ روز کاری، ویزای تحصیلی ۴۰ روز کاری و ویزای کاری ۱۰ هفته کاری می باشد. این زمان های اعلام شده مربوط به شرایط عادی با تعداد درخواست نرمال می باشد و ممکن است بر اساس تعداد درخواست ها و یا عوامل غیر قابل پیش بینی کمتر یا بیشتر از این میزان طول بکشد.

نتیجه گیری

کشور کانادا با توجه به سطح بالای زندگی، چگالی جمعیتی پایین، فرصت های شغلی فراوان و نظام آموزشی با کیفیت یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرت در سراسر جهان است. هر شهروند خارجی برای ورود به کشور دیگر معمولا نیاز به دریافت ویزا دارد. ویزا عبارت است از مجوز ورود به کشور خاص با هدف مشخص برای مدت زمان معین. با توجه به شرایط منحصر به فرد کانادا انواع مختلفی ویزای کانادا برای ارائه در این کشور وجود دارد.

مهم ترین ویزای این کشور را می توان ویزای کار نامید که متقاضیان بسیار زیادی نیز دارد. علاوه بر این ویزای تحصیلی، ویزای سرمایه گذاری و کارآفرینی، ویزای استارت آپ و ویزای توریستی نیز از جمله ویزاهایی است که کشور کانادا ارائه می نماید. نوع ویزا برای هر فرد با توجه به هدف و دلیلی که برای ورود به این کشور دارد متفاوت است و بر همین اساس پروسه دریافت ویزا نیز تغییر می کند. با توجه به اینکه سفارت کانادا در ایران وجود ندارد افراد باید به منظور اخذ ویزا به سفارت این کشور در کشورهای همسایه مراجعه کنند.

پیش از اقدام متقاضیان بهتر است با افرادی که سابقه سفر داشته و تجربه کافی در این زمینه دارند و یا مشاورین متخصص مشورت نمایند. موسسه “آریانا اپلای” با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری در امور مهاجرتی و مشاورین خبره و متخصص، دارای ۲ مجوز کاریابی بین المللی از وزارت کار و مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، مفتخر است آمادگی خود را برای همراهی متقاضیان گرامی مهاجرت، اعلام دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا