ویزای چک

خانه » اقامت » ویزای چک
ویزای چک

شرایط دریافت ویزای چک

Conditions for obtaining a Czech visa

در صورتی که شهروندان سایر کشور ها بخواهند به کشور دیگری وارد شوند، به داشتن ویزا ملزم هستند. کشور جمهوری چک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای ورود و حضور در این کشور اروپایی، متقاضیان باید ویزای چک داشته باشند. از آنجا که این کشور جزو کشور های شینگن است، ویزای چک نیز از نوع ویزای شینگن به حساب آمده و شرایط آن را دارد. ویزای چک شامل انواع ویزای توریستی چک، ویزای تحصیلی چک، ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت چک و ویزای کاری چک می شود.

ویزای چک

هر کدام از انواع ویزای چک شرایط و ویژگی های مخصوص به خود را داشته و متقاضیان ویزای چک حتما باید قبل از تقاضا برای درخواست ویزا از آن آگاهی یابند، که در ادامه به بررسی ویژگی های هر کدام از انواع ویزای چک، می پردازیم. اما قبل از آشنایی با ویزای چک، بهتر است با خود کشور جمهوری چک آشنا شویم. با ما همراه باشید.

آشنایی با کشور جمهوری چک

کشور چک با نام رسمی جمهوری چک (Czech Republic) در سال ۱۹۹۳ و از جدایی کشور چک اسلواکی سابق در قلب قاره اروپا ایجاد شد. این کشور در حال حاضر عضو اتحادیه اروپا و عضو معاهده شینگن بوده بنابراین ویزای چک از نوع شینگن می باشد. این کشور از شمال شرق با لهستان، از جنوب غربی با اتریش، از جنوب شرقی با اسلوواکی و از شمال غربی با آلمان همسایه و مرز مشترک دارد.

بزرگترین شهر آن پراگ است که پایتخت این کشور نیز محسوب می شود. زبان رسمی این کشور زبان چکی و با وجود اینکه یکی از اعضای اتحادیه اروپا است واحد پول آن کرون می باشد. بنا بر آخرین سر شماری جمعیت جمهوری چک نزدیک به ۱۱ میلیون نفر بوده و مردم آن از نژاد اسلاو و از تبار مردمان هند و اروپایی هستند. کشور جمهوری چک اولین کشور از اعضای قبلی کمکان است که بر اساس گزارش بانک جهانی در گروه کشور های توسعه یافته جای گرفته است. علاوه بر آن، این کشور ۲۷ امین شاخص توسعه انسانی در قاره اروپا را به خود اختصاص داده است.

ویزای چک

جمهوری چک تنوع آب و هوایی بسیاری دارد چرا که کشوری احاطه شده توسط خشکی با بهره مندی از اقلیم قاره ای مرطوب و به طور کلی معتدل با بارندگی های مناسب است. اقتصاد این کشور به واسطه نیروی کار بسیار متخصص، یکی از قدرت های اروپا به حساب می آید. مهمترین صنایع این کشور کشاورزی و دامداری، جنگل داری، صنعت تولید نوشیدنی، صنایع کریستال و توریسم و گردشگری هستند. با توجه به زیبایی های فراوان این کشور از آن به عنوان عروس اروپا و بهشت کوچک نیز یاد می شود.

همچنین به واسطه وجود دانشگاه های معتبر در این کشور و ارائه دوره های فراوان به زبان انگلیسی، دانشجویان بین المللی زیادی در سال های اخیر متقاضی تحصیل در این کشور بوده اند. برای ورود و حضور به کشور چک متقاضیان می بایست ویزای چک را اخذ نمایند. در ادامه به معرفی انواع ویزای کشور جمهوری چک می پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جمهوری چک، این مقاله را مطالعه فرمائید : کشور چک 

انواع ویزای چک

بر اساس پایگاه اینترنتی سفارت کشور جمهوری چک، ویزای شینگن چک بر اساس دلایل و اهداف متقاضیان خارجی برای ورود به کشور چک و حضور در این کشور، به افراد واجد شرایط اعطا می گردد. با توجه به اینکه ویزای چک از نوع شینگن بوده، این ویزا همانند مهر یا برچسبی است که در گذرنامه افراد درج شده و با توجه به شرایط هر فرد و دلیل سفرش، نوع مهر و برچسب متفاوت خواهد بود. انواع ویزای چک به دو دسته کلی ویزای شینگن کوتاه مدت و ویزای شینگن بلند مدت تقسیم می شود.

ویزای چک

به جز تبعه کشور های عضو پیمان شینگن و کشور هایی مثل استرالیا، امارات، برزیل و ژاپن که نیازی به دریافت ویزای شنگن کوتاه مدت به منظور حضور ۳ ماهه در گستره زمانی ۶ ماه ندارند، افرادی که تابعیت سایر کشور های دنیا را دارند به منظور ورود و حضور کوتاه در خاک کشور جمهوری چک و کشورهای شینگن، باید از انواع مختلف ویزای شینگن کوتاه مدت اخذ نمایند.

انواع ویزای کوتاه مدت جمهوری چک

• ویزای توریستی و خدمات درمانی جمهوری چک (از نوع ویزای دسته C شینگن بوده و برای حضور کوتاه مدت جهت اهدافی مانند بازدید از جاذبه های توریستی و گردشگری یا طی کردن فرآیند درمانی به افراد متقاضی واجد شرایط اعطا می شود.)
• ویزای اشتغال کوتاه مدت (از انواع ویزای توریستی بوده و مخصوص افرادی است که دارای اهدافی نظیر کسب و کار، اشتغال و یا سایر فعالیت های مشابه هستند)
• ویزای شرکت در دوره های علمی و همایش ها (از انواع ویزای توریستی بوده و مخصوص افرادی است که مایل به گذراندن دوره های کوتاه مدت یا شرکت در همایش های علمی هستند)
• ویزای بازدید از خانواده و دوستان (از انواع ویزای توریستی بوده و مخصوص افرادی است که از بستگان و دوستان خود دعوت نامه رسمی داشته و شرایط مورد نظر را دارا باشند)
• ویزای تجاری، فرهنگی و ورزشی ( از انواع ویزای توریستی بوده و مخصوص افرادی است که برای تجارت، شرکت در همایش های فرهنگی یا مسابقات ورزشی می خواهند وارد کشور چک شوند)
• ویزای ترانزیت فرودگاهی ( از نوع ویزای دسته A شینگن بوده و شامل افرادی است که می خواهند با استفاده از فرودگاه های بین المللی کشور چک به کشورهای خارج از معاهده شینگن رفت و آمد کنند و یا برای جا به جایی بار و…استفاده نمایند)

انواع ویزای بلند مدت جمهوری چک

ویزای بلند مدت جمهوری چک از نوع ویزای شینگن دسته D می باشد و مختص کسانی است که به دلایل مختلف متقاضی ورود و حضور بیش از ۳ ماه تا نهایتا یک سال در این کشور هستند. از جمله این اهداف و دلایل می توان به تحصیل، کار، سرمایه گذاری و ثبت شرکت، آموزش، اهداف سیاسی، خانوادگی و… اشاره کرد.

ویزای چک

البته نوع دیگری از ویزای بلند مدت شنگن وجود دارد که به افراد اجازه می دهد برای دریافت اجازه اقامت طولانی مدت در جمهوری چک وارد این کشور شده و به مدت ۲ ماه پیگیر اقدامات و کارهای مربوط به دریافت مجوز خود باشند. این افراد اجازه کار رسمی و گرفتن حقوق ندارند و می توانند به دیگر کشورهای عضو پیمان شینگن نیز رفت و آمد نمایند. در ادامه مطلب به تفصیل انواع ویزاهای جمهوری چک را مورد بررسی قرار داده و هزینه ها، مراحل و مدارک دریافت ویزا ها را بیان می کنیم.

ویزای توریستی چک

همان طور که اشاره شد ویزای توریستی چک یکی از انواع ویزای چک بوده که به دلایل و با اهداف مختلفی اعطا می شود. بر اساس نوع هدف متقاضیان از سفر به این کشور مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی متفاوت است و افراد می توانند با فراهم کردن مدارک و شرایط مورد نظر ویزای توریستی شینگن دریافت نمایند.

به عنوان نمونه برای بازدید از بستگان و دوستان حتما متقاضی باید دعوت نامه رسمی مورد تایید داشته باشد یه به منظور شرکت در کارگاه آموزشی یا کنفرانس علمی، گواهی ثبت نام در کارگاه یا شرکت در کنفرانس الزامی است. در نتیجه می توان گفت یکی از مهم ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی چک همان دلیل حضور متقاضیان خواهد بود.

ویزای چک

بعد از آن متقاضی باید مراحلی را پشت سر بگذارد و مدارک مورد نیاز ویزای چک را فراهم نماید تا در صورت داشتن شرایط مورد نظر موفق به دریافت ویزای توریستی چک شود. در ادامه به مراحل، مدارک و هزینه های مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی چک می پردازیم.

اولین گام برای دریافت ویزای توریستی چک مراجعه به سایت سفارت این کشور و دریافت وقت سفارت می باشد. بدین منظور متقاضیان می بایست با مراجعه به سایت رسمی سفارت چک، فرم های تقاضای ویزای توریستی چک را کامل نموده و با پرداخت هزینه های لازم برای خود وقت سفارت رزرو کنند. بعد از این مرحله متقاضیان بایستی با آگاهی از مدارک لازم نسبت به فراهم کردن آن ها و ترجمه رسمی مدارک تا پیش از فرا رسیدن وقت سفارت اقدام نموده تا موفق به اخذ ویزای چک گردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط دریافت ویزای توریستی چک، این مقاله را مطالعه فرمائید: ویزای توریستی چک 

مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی چک

پروسه اخذ ویزای توریستی چک یکی از پیچیده ترین پروسه های دریافت انواع ویزای چک می باشد، به خصوص وقتی که ویزای توریستی مدنظر از نوع شینگن محسوب شود. در نتیجه بسیار مهم است متقاضیان ویزای چک قبل از مراجعه به سفارت کشور مورد نظر، نسبت به همه مدارک و ضوابط لازم برای دریافت ویزای توریستی چک آگاهی کسب نموده و برای جمع آوری و تکمیل مدارک خود اقدام نمایند. با توجه به اینکه قوانین مهاجرتی و در نتیجه مدارک لازم برای اخذ ویزای چک، همواره در حال تغییر است،

ویزای چک

توصیه می شود متقاضیان قبل از هرگونه اقدامی به سایت سفارت کشور مورد نظر مراجعه کنند. با توجه به اینکه ویزای توریستی چک از انواع ویزاهای کوتاه مدت شینگن می باشد، علاوه بر مدارک هویتی و دلیل سفر، متقاضیان می بایست مدارک معتبری را به عنوان دلیل بازگشت به کشور خود ارائه دهند. در نتیجه مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی چک عبارت اند از:

• مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
• گذرنامه یا پاسپورت دارای دست کم ۶ ماه اعتبار
• مدارک مربوط به هدف از سفر (مانند دعوت نامه رسمی، گواهی شرکت در کنفرانس یا کارگاه آموزشی و…)
• گواهی تمکن مالی و گردش حساب بانکی
• سند ازدواج در صورت تاهل
• مدارک اثبات بازگشت (که می تواند شامل گواهی اشتغال به کار، گواهی اشتغال به تحصیل، سند مالکیت و شرایط خانوادگی فرد باشد)
• گواهی سلامت پزشکی
• گواهی عدم سوء پیشینه
• بلیط های رزرو شده رفت و برگشت
• مدارک محل سکونت مانند رزرو هتل
• مدارک بیومتریک و انگشت نگاری
• فرم های تقاضای تکمیل شده
• یک قطعه عکس رنگی با زمینه سفید جدید که با چسب مایع به فرم تقاضا الصاق شده است
• گواهی واریز هزینه صدور ویزا
• بیمه نامه مسافرتی

ویزای چک

هزینه های ویزای توریستی چک

یکی از مهم ترین سوال هایی که همواره در ذهن متقاضیان انواع ویزا وجود دارد، میزان هزینه های لازم برای دریافت ویزا می باشد. هزینه های ویزای چک بر اساس نوع ویزایی که فرد تقاضا می کند، متفاوت است. معمولا ویزای توریستی چک دارای ۳ ماه اعتبار بوده ولی این امکان وجود دارد اعتبار ویزا برای افرادی که نخستین بار تقاضای این نوع ویزا را می دهند، ۲ هفته باشد.

هزینه های بررسی مدارک و اعطای ویزای توریستی چک که از نوع شینگن می باشد بر اساس سن افراد و اینکه متقاضی تنها بوده یا همراه داشته باشد نیز متغیر است. برای فرد متقاضی بالای ۱۲ سال ۶۰ یورو، برای فرد متقاضی ۶ تا ۱۲ سال ۳۵ یورو و برای کودکان زیر ۶ سال بدون هزینه می باشد. با توجه به تعداد نفرات و شرایط آن ها، این مبلغ باید به صورت آنلاین یا نقدی پرداخت شود.

ویزای تحصیلی چک

جمهوری چک به خاطر داشتن دانشگاه های معتبر و ارائه برنامه های متعدد آموزشی در رشته ها و مقاطع مختلف به زبان انگلیسی، در سال های اخیر بسیار مورد توجه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته و افراد به دنبال اخذ ویزای چک هستند. علاوه بر آن جمهوری چک جزو کشور های اصطلاحا تحصیل رایگان بوده و هزینه های تحصیل و زندگی در مقایسه با کیفیت سطح آموزش و زندگی در این کشور، بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

به عنوان نمونه دانشگاه چارلز چک در شهر پراگ، قدیمی ترین دانشگاه اتحادیه اروپا بوده و یکی از معتبرترین دانشگاه های دنیا به خصوص در حوزه علوم پزشکی به حساب می آید. مهم تر از همه این موارد روش مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی چک، یکی از راحت ترین روش های مهاجرت است که به راحتی می تواند منجر به اقامت شود. به ویژه که جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا و پیمان شینگن است و دانشجو می تواند از مزایای ویزای شینگن بهره مند شده و این موضوع می تواند برای پیدا کردن شغل در سایر کشور ها نیز بسیار موثر باشد.

ویزای چک

مراحل مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی چک

هر فرآیندی برای تکمیل شدن و دریافت نتیجه، نیاز به طی کردن سلسله مراتبی دارد. از آنجا که پروسه های دریافت پذیرش و اخذ ویزای چک به خصوص ویزای تحصیلی چک معمولا زمان زیادی را در بر می گیرد و متقاضیان در این مسیر متحمل هزینه هایی نیز می گردند، بهتر است با اشراف کامل نسبت به مراحل و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی چک نسبت به انجام و آماده سازی آن ها همت گمارند.

به عنوان نمونه بهتر است بعد از انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر به سایت آن مراجعه نموده و نسبت به مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی مطابق با آخرین تغییرات صورت گرفته مطلع شوند. مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی چک با توجه به مقطع مورد تقاضا، رشته تحصیلی مورد نظر و دانشگاه منتخب متفاوت است اما به طور کلی مراحل مورد نیاز به صورت زیر است:

• انتخاب برنامه تحصیلی متناسب با رشته مورد نظر متقاضی در دانشگاه منتخب (همان طور که گفته شد برنامه های تحصیلی متعددی در دانشگاه های جمهوری چک ارائه می شود که متقاضیان می توانند بر اساس سوابق تحصیلی و علایق خود برنامه و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایند.)
• ارزیابی و آگاهی قوانین و مقررات مخصوص پذیرش در دانشگاه مورد نظر (از آنجایی که هر دانشگاه به صورت مجزا و طبق شرایط خود نامه پذیرش تحصیلی به متقاضیان می دهد، در نتیجه این امکان وجود دارد که برخی از شرایط دانشگاه ها با هم یکسان نباشد مانند داشتن مدرک زبان معتبر. معمولا در دانشگاه های جمهوری چک بیشتر دوره های آموزشی به وسیله فرآیند تحت وب تقاضاهای پذیرش را ثبت می کنند و هزینه بررسی تقاضا ها را نیز آنلاین دریافت می نمایند. بعد از کامل نمودن فرم تقاضای پذیرش، متقاضی باید مدارک خواسته شده را مهیا کرده و منتظر فرستادن آن ها به دانشگاه بماند.)
• آگاهی از آزمون ورودی و آماده شدن برای آزمون (با توجه به اینکه بعضی برنامه های آموزشی مانند رشته های پزشکی با گذارندن دوره پیش پزشکی و شرکت در آزمون همراه است، متقاضی باید خود را برای آن ها آماده کند.)
• اقدام برای ویزا بعد از پذیرفته شدن (عموما مشخص شدن نتایج پذیرش در انتهای خرداد ماه صورت می گیرد و در صورت پذیرفته شدن متقاضی باید به سرعت فرآیند اخذ ویزای تحصیلی چک را آغاز نماید. با توجه به زمان بر بودن این فرآیند بهتر است برنامه ریزی درستی انجام شود. اگر با ویزای تحصیلی فرد موافقت شود، دانشجویان باید شهریه تحصیلی ترم اول را واریز نمایند.

مدارک و هزینه های مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک

به منظور اخذ ویزای تحصیلی چک، متقاضیان باید مدارک لازم را فراهم نموده و پس از رزرو وقت سفارت چک، در موعد مقرر به سفارت تحویل دهند. همان طور که گفته شد در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه، برای شخص دعوت نامه ای رسمی از طرف دانشگاه فرستاده می شود که این دعوت نامه یکی از مهمترین مدارک مورد نیازبرای دریافت ویزای تحصیلی می باشد.

از آنجا که ویزای چک از نوع شینگن می باشد و در سال های اخیر تعداد ریجکتی های ویزای شینگن به خصوص برای ایرانی ها در حال افزایش است، بهتر است متقاضیان پیش از رفتن به سفارت نسبت به تکمیل همه مدارک لازم مطمئن شوند. برای پیشگیری از اتلاف وقت و هزینه به خصوص در مورد ویزای شینگن، می توان با تماس یا مراجعه به سایت سفارت کشور مورد نظر، از مدارک لازم برای دریافت انواع ویزای آن کشور آگاهی یافت.

در نتیجه مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک عبارت اند از:

• تاییدیه پذیرش یا دعوت نامه رسمی از طرف یکی از دانشگاه های جمهوری چک (در دعوت نامه حتما باید ثبت نام متقاضی در دانشگاه به همراه واریز شهریه تحصیلی به دانشگاه برای سال اول ذکر گردد.)
• مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی (ترجمه شده به زبان چکی)
• اصل و کپی پاسپورت دارای اعتبار دست کم تا ۳ ماه بعد از اتمام زمان ویزا
• چند قطعه عکس ۴*۳ با پس زمینه سفید که جدید باشند
• اصل و کپی گواهی تمکن مالی که از بانک اخذ شده باشد مبنی بر پوشش هزینه های تحصیل و زندگی فرد برای یک سال (معمولا بین    ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال)
• مدارکی مبنی بر رزرو محل سکونت متقاضی شامل اجاره نامه، ثبت نام خوابگاه یا رزرو هتل
• گواهی عدم سوء پیشینه دانشجو در کشور خود
• فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی
• ترجمه رسمی مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
• ترجمه رسمی ریز نمرات مقاطع تحصیلی قبلی
• رسید پرداخت شهریه
• گواهی تاییدیه سلامت
• مدارک بیومتریک و انگشت نگاری
• مدرک زبان معتبر در صورت نیاز دانشگاه
• رزومه علمی
• انگیزه نامه
• مدرک بیمه نامه سلامت بین المللی
• رزرو بلیط هواپیما

صدور ویزای دانشجویی جمهوری چک برای متقاضی هزینه ای در بر نداشته و رایگان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط دریافت ویزای چک ، این مقاله را مطالعه فرمائید: ویزای چک 

ویزای کار چک و مدارک لازم برای دریافت آن

می توان گفت بهترین و کم هزینه ترین روش مهاجرت، مهاجرت کاری و دریافت ویزای کار چک است چرا که نه تنها هزینه ای در بر ندارد بلکه منجر به کسب درآمد نیز می گردد. اما نکته ای که وجود دارد برای اخذ ویزای کار چک، متقاضی باید پیشنهاد شغلی یا همان Job Offer داشته باشد. بدین صورت که کارفرمایی در کشور جمهوری چک برای وی دعوت نامه کاری ارسال کند تا بر اساس آن برای ویزای کار چک اقدام کند.

از آنجایی که جمهوری چک عضو اتحادیه اروپاست دریافت دعوت نامه کاری و در نتیجه ویزای کاری بسیار مشکل خواهد بود چرا که در اتحادیه اروپا فرصت های شغلی به مدت ۳ هفته تا ۳ ماه باید آگهی عمومی شوند. در صورتی که در ابتدا فردی از همان کشور و سپس اتحادیه اروپا برای آن فرصت شغلی پیدا نشد، پرونده متقاضیان سایر کشور ها بررسی می شود. در نتیجه احتمال دریافت ویزای چک از نوع ویزای کار از این طریق بسیار پایین است و داوطلبان می توانند با گذراندن یک دوره تحصیلی در جمهوری چک وارد بازار کار این کشور شوند.

ویزای چک

در صورتی که فردی موفق به دریافت دعوت نامه کاری شود، برای دریافت ویزای کار جمهوری چک مدارک زیر مورد نیاز است:

• دعوت نامه کاری که مشخصات کارفرما در آن ذکر شده باشد
• گذرنامه دارای اعتبار
• مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی
• عکس با زمینه سفید
• مدارک تحصیلی
• رزومه و سابقه شغلی متناسب با رشته تحصیلی و موقعیت شغلی
• گواهی عدم سوء پیشینه
• گواهی سلامت
• بیمه نامه بین المللی
• فرم تکمیل شده تقاضای ویزای کاری
• قرداد کاری با مشخص شدن حقوق متقاضی در آن
• رسید واریز هزینه های بررسی و صدور ویزا
• مدرک زبان در صورت نیاز

ویزای سرمایه گذاری چک ( ثبت شرکت )

یکی دیگر از روش های مهاجرت و دریافت ویزای چک، روش سرمایه گذاری و کارآفرینی می باشد که برای این دسته از متقاضیان ویزای سرمایه گذاری چک صادر می شود. روش های سرمایه گذاری و میزان سرمایه مورد نیاز در کشورهای مختلف متفاوت است. از قرار دادن سرمایه در اختیار دولت ها تا خرید ملک و ثبت شرکت. اما روش سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی مانند جمهوری چک که منجر به اخذ ویزای چک گردد، اغلب با نام ثبت شرکت شناخته می شود.

در این روش افرادی که سوابق اقتصادی و کارآفرینی دارند می توانند با ارائه یک طرح توجیهی اقتصادی (Business plan) مناسب، و شاغل نمودن چند نفر از شهروندان جمهوری چک به همراه پرداخت دستمزد و بیمه، ابتدا ویزای چک را دریافت نموده، طرح را به سودآوری رسانده و موفق به اخذ اقامت این کشور شوند. در این صورت متقاضی می تواند ویزای سرمایه گذاری چک و اقامت موقت ۲ ساله این کشور را دریافت نماید. در صورتی که طرح به سودآوری رسیده و فعالیت آن ادامه داشته باشد فرد می تواند اقامت دائم و پس از چند سال با داشتن شرایط مورد نظر تابعیت جمهوری چک را اخذ نماید.

ویزای چک

مدارک لازم برای دریافت ویزای سرمایه گذاری چک عبارت اند از:

• ارئه طرح اقتصادی مناسب و توجیه پذیر با شرایط ذکر شده
• پاسپورت معتبر
• گواهی تمکن مالی لازم (بر اساس نوع طرح متفاوت است اما معمولا حدود ۵۰۰۰۰ یورو)
• مدارک شناسایی فرد مانند شناسنامه و کارت ملی
• سوابق تحصیلی، اقتصادی و کارآفرینی متقاضی
• فرم تکمیل شده تقاضای ویزای سرمایه گذاری
• عکس با زمینه سفید
• گواهی سلامت
• گواهی عدم سوء پیشینه
• مدارک بیومتریک و انگشت نگاری
• رسید واریز هزینه های بررسی و صدور ویزا

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط ثبت شرکت در چک این مقاله را مظالعه فرمائید : ثبت شرکت در چک 

مدت زمان پاسخگویی سفارت چک

مدت زمان پاسخگویی سفارت چک بر اساس نوع ویزای درخواستی متفاوت است. از اواخر سال ۲۰۱۷ کلیه مراحل تعیین نوبت، دریافت مدارک و ارزیابی پرونده متقاضیان اخذ ویزای جمهوری چک به صورت برون سپاری در اختیار شرکت VFS Global قرار گرفته است. متقاضیان ویزای چک می بایست از طریق ایمیل ابتدا وقت سفارت رزرو نموده و پس از آن با حضور در شرکت مدارک خود را تحویل نمایند.

فرآیند بررسی پرونده پرونده ها در سفارت جمهوری چک از هنگام دریافت مدارک از این شرکت در نظر گرفته می شود. در نتیجه از آنجا که ویزای چک از نوع ویزای شینگن است توصیه می شود متقاضیان با برنامه ریزی حداقل ۳ ماه قبل از سفر وقت سفارت را رزرو نمایند. مدت زمان پاسخگویی سفارت چک در حالت نرمال از ۲ هفته تا ۱ ماه متغیر است.
آدرس سفارت جمهوری چک: تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی( گلستان۵)، مجتمع تجاری هروی سنتر، طبقه چهارم
ساعات کاری: یکشنبه تا پنج شنبه ۱۶:۳۰-۸:۳۰

دلایل ریجکتی و چگونگی رفع ریجکتی ویزای چک

با توجه به اینکه ویزای جمهوری چک از نوع ویزای شینگن است دلایل ریجکتی آن نیز مشابه دلایل ریجکتی ویزای شینگن خواهد بود. یکی از اتفاقات ناگواری که در مورد دریافت ویزا به خصوص ویزای شینگن وجود دارد، ریجکت درخواست متقاضی می باشد. اگر فرد برای رفع ریجکتی ویزای شینگن تلاش نکند، ممکن است عواقب آن تا مدت زمان زیادی مشکل ساز شوند.

ویزای چک

در سال های اخیر درصد ریجکتی های ویزای شینگن به خصوص در مورد ایرانی ها روند فزاینده ای طی نموده است. اما دلایل ریجکتی ویزای شینگن چیست؟ دلایل ریجکتی ویزای شینگن در مورد همه افراد همسان نبوده و حتما برای هر فردی فرق می کند و به صورت کلی هم دلایل گوناگونی برای ریجکت ویزای شینگن موجود است.

در صورتی که به واسطه هر کدام از دلایل تقاضای شخص ریجکت شود، متقاضی تا ۶ ماه مجوز درخواست مجدد ویزای شینگن نخواهد داشت. در نتیجه آگاهی از دلایل ریجکتی ویزای شینگن و جلوگیری از رخداد آن ها بسیار موثر خواهد بود. هر چند در بعضی مواقع به صلاحدید آفیسر پرونده ممکن است با وجود تکمیل مدارک ویزای متقاضی ریجکت شود.

دلایل ریجکتی ویزای شینگن عبارت اند از:

• قانع نشدن آفیسر پرونده برای صدور ویزا
• ندادن توضیحات کافی برای توجیه آفیسر پرونده در مورد هدف از سفر و نحوه اقامت
• ناقص بودن مدارک قانع کننده برای بازگشت به کشور مبدا
• نداشتن برنامه سفر دقیق و منطقی
• نداشتن تمکن مالی لازم
• نبودن مدارک اقامتی مانند رزرو هتل
• داشتن سوء سابقه به خصوص در کشورهای اروپایی
• پاسپورت بدون اعتبار، مخدوش یا صدمه دیده
• وجود مدارک جعلی در پرونده
• سن شخص متقاضی و تجرد وی
• حساب بانکی ساختگی
• نداشتن دعوت نامه رسمی و معتبر
• نداشتن بیمه نامه سفر
• نبودن ارتیاط منطقی بین سوابق کاری فرد و میزان دارایی وی
• داشتن سابقه ریجکتی در پاسپورت
• گواهی اشتغال به تحصیل یا اشتغال به کار نا معتبر
• گواهی ازدواج یا تولد نا معتبر
• رعایت نکردن قوانین و مقررات کشورهای اروپایی به خصوص حوزه شینگن

ویزای چک

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دلایل ریجکتی ویزای شینگن این مقاله را مطالعه فرمائید : دلایل ریجکتی ویزای شینگن

چگونگی رفع ریجکتی ویزای چک

چگونگی رفع ریجکتی ویزای چک نیز به واسطه دلایل ریجکت هر فرد فرق می کند. عموما پس از ریجکت ویزا نامه ای از طرف سفارت به متقاضی ارسال شده و دلیل ریجکتی در آن اعلام می شود. در وهله اول متقاضی می تواند با تهیه نامه اعتراضی نهایتا ظرف مدت ۳۰ روز از خود دفاع نموده و با توضیحات کافی آفیسر را قانع نماید.

اما در صورتی که فرد بخواهد برای بار دوم درخواست ویزای چک اقدام نماید، بهتر است با آگاهی کامل از دلیل ریجکت بار اول در تصحیح آن بکوشد و حتی در تقاضای خود، علت رد شدن و اقداماتی که برای رفع آن انجام داده است را ذکر نموده و مدارک لازم را ارئه دهد. نکته بعدی این است که عموما در مرتبه اول درخواست ویزای شینگن فرد مورد مصاحبه قرار گرفته و اطلاعات و دلایل ریجکت وی ثبت می شود. اگر این دلایل از مواردی همچون جعل مدارک، سوء سابقه، قاچاق و… نباشد، معمولا در اختیار سایر کشورهای حوزه شینگن قرار نمی گیرد. در نتیجه فرد می تواند بعد از اصلاح دلیل ریجکتی برای دریافت ویزا اقدام نماید.

نتیجه گیری

کشور چک یکی از کشورهای توسعه یافته در مرکز اروپاست که به واسطه زیبایی ها فراوان، داشتن دانشگاه های معتبر با برنامه های آموزشی متعدد به زبان انگلیسی و عضو پیمان شینگن بودن در سال های اخیر افراد بسیاری را به دلایل مختلف متقاضی ورود و اقامت در خود می بیند. برای ورود و اقامت به کشور های حوزه شینگن متقاضیان باید ویزای شینگن دریافت نمایند.

با توجه به دلیل حضور فرد در این کشور (توریستی، تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و ثبت شرکت و…) شرایط، مراحل و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای چک متفاوت خواهد بود که در این نوشتار به تفصیل به مهمترین انواع ویزای چک پرداخته شد. به عنوان نمونه در مورد ویزای توریستی مدارک اثبات برگشت، درباره ویزای تحصیلی و کاری گرفتن پذیرش تحصیلی و دعوت نامه کاری و درباره ویزای سرمایه گذاری سوابق اقتصادی و کارآفرینی با طرح توجیهی اقتصادی مناسب، بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

ویزای چک

با وجود ارائه همه مدارک یکی از بدترین اتفاقات ممکن ریجکتی ویزای چک که همانا ریجکتی ویزای شینگن است، ممکن است روی دهد. دلایل ریجکتی ویزای شینگن بر اساس هر پرونده و شرایط شخص متقاضی فرق می کند. پس از دریافت نامه سفارت و آگاهی از دلیل ریجکت در صورت اطمینان از مدارک خود، ظرف مدت یک ماه امکان ارسال نامه اعتراضی وجود دارد.

در غیر اینصورت فرد تا ۶ ماه حق درخواست ویزا نداشته و بهتر دلیل ریجکت را برطرف نموده و مدارک متناسب با آن را به درخواست خود ضمیمه کند و در درخواست خود در بار دوم نیز دلیل ریجکت بار اول و اقدامات اصلاحی را ذکر نماید. به هر روی با توجه به اینکه قوانین مهاجرتی همواره در حال تغییر است توصیه می شود قبل از هر گونه اقدامی متقاضیان محترم با افراد مجرب و آگاه و مشاورین متخصص مشورت نمایند.

موسسه “آریانا اپلای” با بهره مندی از مشاورین خبره و به روز، با تجربه سال ها فعالیت در حوزه های مهاجرتی به ویژه مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی، افتخار این را دارد که همواره در خدمت متقاضیان عزیز باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا