Search
Close this search box.

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

خانه » مهاجرت » مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج
مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

 

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

Conditions for Immigrating to Canada by Marriage

کانادا در شمال قاره آمریکای شمالی قرار گرفته و از لحاظ وسعت بعد از روسیه پهناورترین کشور جهان است. کشور کانادا از لحاظ اقتصادی جزء ده کشور اول جهان بوده و مردم این کشور از سطح کیفی زندگی بالایی برخوردارند از این رو هر ساله افراد زیادی متقاضی مهاجرت به این کشور از روش های مختلف می شوند تا اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند و در میان این متقاضیان کم نیستند کسانی که به واسطه ازدواج و انتخاب همسر خواستار دریافت ویزای کانادا هستند.

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج تقریباً روش راحتی بوده و در نهایت امکان اخذ اقامت دائم را نیز برای فرد متقاضی فراهم می نماید. در ادامه مطلب کلیه قوانین و فرآیند مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج تشریح خواهد شد.

قوانین مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج که با نام اسپانسر کردن همسر شهرت دارد در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش فردی که اسپانسر همسر شده و در واقع همسرش را برای مهاجرت به کانادا معرفی می نماید بایستی شرایطی را داشته باشد تا درخواست او تأیید گردد.

بر طبق قوانین مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج ، پیوستن به خانواده دراولویت برنامه های مهاجرتی بوده و نسبت به کسانی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج را دارند سخت گیری کمتری اعمال می شود تا افراد در کنار اعضای خانواده زندگی نمایند و از سالیان گذشته، کسانی که با افراد کانادایی ازدواج می کردند، موفق به اخذ ویزا می شدند.

مفهوم قانونی همسر

از لحاظ قانونی در هر کشوری شرایط به رسمیت شناختن رابطه افراد مختلف است مثلا در ایران زمانی از واژه همسر استفاده می شود که فرد با شخصی عقد کرده باشد و حتماً در شناسنامه طرفین درج و قباله ازدواج رسمی صادر شده باشد در غیر اینصورت همسر قانونی طرف مقابل به حساب نمی آیند ولی در قوانین کانادا تعریف همسر متفاوت است ومی تواند هم جنس یا از جنس مخالف باشد.

تعریف همسر

همسر در قوانین کانادا به یکی از دو دسته زیر گفته می شود:

  • همسر عقدی و قانونی Legally married
  •  شریک زندگی Conjugal partner یا Common-law partner

در ضمن نامزدی برای دریافت اقامت دائم کانادا کفایت نمی کند و فقط برای همسر عقدی یا شریک زندگی می توانند درخواست اقامت دائم خواهند بود.

شرایط فرد اسپانسر برای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

کسی که برای دریافت ویزای مهاجرت برای همسر خود اقدام می کند یا در واقع اسپانسر می شود در درجه اول بایستی اقامت دائم کانادا را داشته و ساکن کانادا باشد البته برای شهروندان کانادا در شرایط خاصی استثنا وجود دارد.

چه کسی می تواند اسپانسر همسرش شود؟

فرد اسپانسر در صورت برخورداری از همه شرایط زیر می تواند برای درخواست ویزای مهاجرت همسر خود اقدام نماید:

  •  اقامت دائم کانادا را داشته باشد یا شهروند کانادا باشد.
  •  حداقل سن اسپانسر بایستی ۱۸ سال باشد.
  •  اسپانسر باید ساکن کانادا باشد (اگر اسپانسر شهروند کانادا بوده ولی در کانادا حضور نداشته باشد اسپانسر همسرش خواهد شد به شرطی که بعد از صدور ویزا به همراه همسرش به کانادا برگشته و درآنجا به کار و زندگی بپردازد).
  •  فرم های تقاضانامه برای مهاجرت همسر را کاملاً تکمیل کرده باشد.
  •  امکان اثبات تمکن مالی برای هزینه های خود و همسر را به مدت ۳ سال داشته باشد.
  •  اسپانسر نباید هیچگونه بدهی به دولت کانادا داشته باشد.
  • اسپانسر نبایستی در پنج سال گذشته اسپانسر فرد دیگری برای مهاجرت به کانادا شده باشد.
  •  اسپانسر نمی تواند در زندان باشد یا حتی در کشور کانادا مرتکب جرم شده باشد.
  •  اسپانسر در زمان درخواست نبایستی شریک زندگی دیگری داشته باشد.
  •  اسپانسر برای هزینه های زندگی خود نیاز به هیچ حمایت دولتی نداشته باشد.

چه کسی می تواند توسط همسر کانادایی ساپورت شود؟

معمولاً همسر اسپانسر یا همان فرد اسپانسر شونده را Applicant می نامند، طبق قوانین اداره مهاجرت کانادا این فرد بایستی دارای شرایط زیر باشد:

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

  •  همسر اسپانسر که متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج است بایستی حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  •  هنگام ازدواج با همسر کانادایی اش نبایستی شریک زندگی دیگری داشته باشد.
  • از لحاظ قانونی مشکلی برای ورود به کانادا نداشته و ممنوع الورود نباشد.
  •  فرم های درخواست را تکمیل کرده باشد.
  • از طریق مدارک و عکس های خانوادگی اثبات نماید که ازدواجش با همسر کانادایی واقعی بوده و برای دریافت اقامت کانادا ازدواج صوری نداشته است.

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

اسپانسر و همچنین همسر ایشان در صورتی که تمامی شرایط ذکر شده را دارا بودند و مشکلی در هیچکدام از بندهای مذکور نداشتند می بایست تمامی فرم های مربوطه را تکمیل و به دفتر میسی ساگا ارسال نمایند(میسی ساگا نام دفاتری در خارج از خاک کانادا است که کارهای مربوط به اسپانسرشیپی اعضای خانواده را انجام می دهد. برای آشنایی با این دفاتر می توانید به وبسایت میسی ساگا مراجعه نمائید).

اگر میسی ساگا پرونده را بپذیرد فایل نامبر برای فرد موردنظر ارسال می شود و از اسپانسر و همسر وی خواسته می شود که جهت پرونده آنلاین اقدام نمایند. پس از این مرحله در صورت نیاز مدارک دیگری از متقاضیان درخواست می شود و در نهایت آزمایشات پزشکی برای فرد انجام گرفته و ویزای شخص متقاضی صادر می شود و همسر با اقامت دائم وارد کانادا خواهد شد.

مدارک مورد نیاز مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

برای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج مدارک زیر الزامی بوده تا کارهای اجرایی پرونده انجام پذیرد.

  1. گذرنامه معتبر از کشور مبدأ
  2. شناسنامه معتبر
  3. سابقه اقامت در کانادا( درصورتی که فرد اسپانسر یا همسر ایشان سابقه اقامت در کانادا را داشته باشد)
  4. داشتن مدارک هویتی و کارت تابعیت از کشور مبدا
  5. گواهینامه معتبر رانندگی از کشور مبدأ
  6. سند ازدواج کانادا که به مدت ۹۰ روز از صدور آن اعتبار خواهد داشت

درصورتی که به هر دلیل تقاضای اسپانسرشیپی رد شود، به متقاضی به مدت ۳۰ روز فرصت داده می شود از طریق دادگاه های مهاجرتی کانادا تقاضای تجدید نظر نماید. توصیه می شود در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید با وکیل مهاجرت مشورت نمائید.

هزینه های مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

دریافت اقامت دائم کانادا از طریق ازدواج مستلزم هزینه های است که بایستی پرداخت گردد. پس از تکمیل فرمهای مربوطه سایت اداره مهاجرت کانادا مبالغی را که برای سابمیت کردن فرم ها مورد نیاز است را اعلام می نماید و در صورت پرداخت توسط متقاضی ادامه روند پرونده انجام خواهد شد.

هزینه های اسپانسرشیپی همسر

برای اطلاع از هزینه های دقیق علاوه بر موارد ذکر شده در این مطلب می توانید به وبسایت اداره مهاجرت کانادا، CIC مراجعه نمائید.

هزینه اسپانسر شیپی همسر

  • هزینه فرم مربوط به اسپانسر شیپی ۷۵ دلار
  • هزینه مربوط به پروسه انجام کار برای شخص اصلی ۴۷۵ دلار
  • هزینه مربوط به پروسه انجام کار همراه با دریافت حق اقامت دائم ۴۹۰ دلار
  • هزینه اسپانسرشیپی همسر بدون دریافت حق اقامت دائم برای اسپانسر ۷۵ دلار و برای شخص اصلی ۴۷۵ دلار
  • هزینه اسپانسر شدن فرزندان وابسته ۷۵ دلار و هزینه پروسه انجام کار نیز ۷۵ دلار
  • هزینه انجام پروسه فرزندان وابسته به همسر ۱۵ دلار

مدت زمان صدور ویزای کانادا از طریق ازدواج

پروسه صدور ویزای ازدواج کانادا نیازمند یک مدت زمانی مشخص است و حتی طبق اعلام اداره مهاجرت کانادا امکان دارد که به انگشت نگاری هم نیاز شود. به طور کلی مدت زمان صدور ویزای ازدواج کانادا ۱۲ ماه می باشد که موارد زیر را شامل می شود:

  • مدت زمان انجام بیومتریک
  • بررسی مدارک متقاضی اسپانسر و اسپانسرشونده
  • مدت زمان برای بررسی پرونده از لحاظ واجد شرایط بودن

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج صوری

برخی از افراد به منظور اخذ اقامت دائم به طور صوری ازدواج می نمایند. این ازدواجها که در کانادا به نام Bad Faith معروف هستند، نتایج خوشایندی نداشته و معمولاً اسپانسر و خود همسر به مشکل بر می خورند. براساس ماده چهار آئین نامه مهاجرت به کانادا ازدواج هایی که فقط برای مهاجرت به کانادا صورت می پذیرد، مورد قبول اداره فدرال نخواهد بود. معمولا ازدواج های صوری به دو روش زیرانجام می پذیرند:

  1. متقاضی دریافت اقامت دائم کانادا در قبال پرداخت هزینه ها به شهروند کانادایی او را مجاب به ازدواج می نماید.
  2. فرد علاقمند به مهاجرت به کانادا فقط برای اخذ اقامت کانادا به خواستگار کانادایی اش جواب مثبت می دهد.

مزایای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج صوری

درصورتی که متقاضی خوش شانس باشد و اداره مهاجرت کانادا به صوری بودن ازدواج پی نبرد ویزا صادر خواهد گردید و اگر همیشه این راز مخفی بماند و لو نرود، قانون با این افراد کاری ندارد ولی اگر این قانون شکنی برملا گردد حتی اگر شهروندی و اقامت دائم را از طریق ازدواج صوری بدست آورده باشد، حق شهروندی و اقامت دائم فرد باطل و از خاک کانادا اخراج می گردد و حتی این امکان هست که هر دو طرف به دادگاه احضار شوند.

معایب مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج صوری

تمامی افرادی که از این روش ها برای اخذ ویزای ازدواج اقدام می نمایند از طریق اداره مهاجرت کانادا شناخته خواهند شد. از جمله مواردی که اداره مهاجرت را نسبت به پرونده حساس می نماید عبارتند از، اختلاف سنی بسیار زیاد اسپانسر و همسر، کوتاه بودن مدت زمان رابطه و ازدواج، تفاوت فرهنگی، تفاوت زبانی، ازدواج درکشور سوم و بدون رابطه و آشنایی قبلی، عدم ارائه مدارکی مبنی بر زندگی زناشوئی زوجین و تفاوت مذهبی. هر کدام از این موارد ممکن است آفیسر اداره مهاجرت را نسبت به واقعی بودن ازدواج مشکوک نماید ومتقاضی را برای اخذ پذیرش دچار مشکل نماید.

معایب ازدواج سوری باید در نظر داشت که روش ازدواج راه مناسبی نبوده و همواره احتمال شکست در ازدواج وجود دارد و از آنجائیکه اسپانسر در زمان درخواست متعهد می گردد تمامی هزینه های همسر را به مدت ۳ سال پرداخت نماید حتی اگر ازدواج طرفین منجر به جدایی گردد از مسئولیت اسپانسر در قبال همسر کاسته نشده و بایستی همچنان از همسر خود حمایت مالی نماید و چنانچه از انجام این وظیفه شانه خالی کند، همسر وی برای پرداخت هزینه های زندگی مجبور به درخواست کمک از نهادهای دولتی خواهد شد و در اینصورت اسپانسر باید به دولت جوابگو باشد.

گفتنی است به منظور جلوگیری از هرگونه سواستفاده افراد از این روش مهاجرتی قوانینی جدیدی از طرف دولت کانادا اجرا می شود از این رو به افرادی با مدت زمان ازدواج کمتر از ۲ سال، اقامت مشروط اعطا می گردد که در صورت جدایی، اقامت کانادایی همسر باطل شده و بایستی از کانادا خارج شود.

هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مهاجرتی، مهاجرت تحصیلی و اقامت با مشاوران ارشد موسسه آریانا اپلای در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا