پزشکی ایتالیا

خانه » مهاجرت تحصیلی » پزشکی ایتالیا
پزشکی ایتالیا

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

Medical education in Italy

پزشکی ایتالیا در سال های اخیر متقاضیان فراوانی را جذب نموده و دانش آموزان از کشورهای مختلف دنیا به دنبال آگاهی از شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا هستند. شغل پزشکی به خاطر سطح بالای ارزش و اعتبار در جامعه، کسب درآمد خوب و آینده شغلی آن، همواره و به ویژه در سال های اخیر موجب شده بسیاری از دانش آموزان در مقطع متوسطه رشته علوم تجربی را انتخاب نمایند. با توجه به رقابت بسیار شدید بین دانش آموزان و تعداد زیاد پزشکانی که در حال حاضر شرایط شغلی مناسبی ندارند، بسیاری از افراد سودای تحصیل و کار در حوزه پزشکی در کشورهای پیشرفته دنیا را در سر می پرورانند. تحصیل پزشکی ایتالیا یکی از مواردی است که به دلایل مختلف از جمله حضور در دانشگاه های معتبر بین المللی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و وجود بورسیه های متعدد تحصیلی در چند سال اخیر متقاضیان زیادی داشته است.

پزشکی ایتالیا - شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

اما شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته با شرایط تحصیل رشته های غیر پزشکی کاملا متفاوت است. دلیل این امر نیز حساسیت ویژه ای بوده که در این کشورها در مورد رشته های حوزه پزشکی وجود دارد چرا که این حوزه مستقیم با سلامت و بهداشت شهروندانشان در ارتباط خواهد بود. اما همواره سوالاتی وجود دارد که ذهن متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا را به خود معطوف می کند. از جمله اینکه امکان تحصیل پزشکی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی تا چه اندازه فراهم خواهد بود؟ برنامه های آموزشی تحصیل پزشکی در ایتالیا به چه زبانی ارائه می شوند؟ مدرک زبان لازم برای تحصیل در رشته های پزشکی ایتالیا چیست؟ هزینه های تحصیل پزشکی ایتالیا چقدر خواهد بود؟ چه مدارکی برای تحصیل پزشکی ایتالیا لازم است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جهت کسب اطاعات کامل در زمینه تحصیل در ایتالیا لطفا کلینک نمایید.

اپلای پزشکی ایتالیا

اپلای پزشکی ایتالیا فرآیندی است که طی آن متقاضی تحصیل پزشکی در ایتالیا درخواست تحصیل خود را به یکی از دانشگاه های پزشکی مورد نظر در کشور ایتالیا ارسال نموده و خواهان دریافت نامه رسمی پذیرش تحصیلی می شود. معمولا پروسه اپلای پزشکی ایتالیا با پروسه اپلای برای رشته های غیر پزشکی تفاوت داشته و مدارک لازم برای این منظور نیز قاعدتا متفاوت خواهد بود. برنامه های آموزشی رشته های های پزشکی مانند برنامه های آموزشی رشته های غیر پزشکی در مقطع کارشناسی، در بسیاری از کشورهای دنیا به زبان رسمی همان کشور برگزار می شود. ایتالیا جزو معدود کشورهای اروپایی می باشد که دانشجویان پزشکی ایتالیا این امکان را دارند که هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور را تجربه نمایند. این خود مزیت بزرگی محسوب شده که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا فاقد آن هستند. در ادامه مراحل و مدارک مورد نیاز جهت اپلای پزشکی ایتالیا به صورت کامل تر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

پزشکی ایتالیا - اپلای پزشکی ایتالیا

مراحل مورد نیاز برای تحصیل پزشکی ایتالیا

مراحل مورد نیاز برای تحصیل پزشکی ایتالیا همان گونه که اشاره شد با تحصیل در رشته های غیر پزشکی کاملا متفاوت بود. به دلیل اهمیت رشته های پزشکی در ایتالیا نیز مانند اغلب کشورهای سطح اول دنیا لازم است افرادی که متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی هستند، ابتدا در دوره های پیش پزشکی شرکت نموده و در آزمون پایانی آن نمره قبولی لازم را کسب نمایند. در غیر این صورت مجوز ورود به دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در رشته های پزشکی به آن ها داده نخواهد شد. دوره های پیش پزشکی معمولا شامل دروس پایه رشته تجربی مانند زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی، زبان انگلیسی یا ایتالیایی و هوش و استعداد تحصیلی بوده که شرایط آزمون و سوال ها در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود.

در ایتالیا این دوره با نام IMAT (International Medical Admissions Test) شناخته شده که سالیانه به وسیله ی وزارت آموزش کشور ایتالیا و سازمان Admissions Testing Service برای افرادی که تصمیم به تحصیل پزشکی ایتالیا گرفته اند، برگزار می شود. پس از این مرحله و در صورت اخذ نمره حد نصاب لازم برای تحصیل در رشته های پزشکی، متقاضیان می توانند برای دریافت پذیرش تحصیلی رشته پزشکی از دانشگاه های ایتالیا اقدام نمایند. البته دوره های پزشکی در ایتالیا به ۲ زبان ایتالیایی و در برخی دانشگاه ها به زبان انگلیسی (با ظرفیت محدود) ارائه شده که مدرک زبان مورد نیاز برای هر کدام متفاوت خواهد بود. در ادامه به مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی ایتالیا خواهیم پرداخت.

اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید مقاله ی تهیه شده در این زمینه تمامی اطالاعات را در اختیار شما قرار میدهد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی ایتالیا از جمله سوالات مهمی است که برای متقاضیان این موضوع ایجاد می شود. دانشجویان پزشکی ایتالیا که از کشورهای دیگر بوده و قصد تحصیل بین المللی در رشته های پزشکی ایتالیا را دارند، حتما باید در آزمون IMAT که در ماه سپتامبر (اواسط شهریور ماه) برگزار می شود، ثبت نام نموده و موفق به اخذ نمره قبولی شوند. در نتیجه می توان از مدرک قبولی این آزمون به عنوان اولین و مهمترین مدرک لازم برای تحصیل پزشکی در ایتالیا نام برد. البته افرادی می توانند برای تحصیل پزشکی ایتالیا اقدام نمایند که دیپلم ۱۲ ساله مقطع متوسطه خود را با موفقیت و معدل حداقل بالای ۱۴ اخذ نموده باشند. بنابراین این مدرک و ریز نمرات مقطع تحصیلی متوسطه نیز از مدارکی خواهند بود که جهت اخذ پذیرش پزشکی در ایتالیا مورد نیاز هستند.

پزشکی ایتالیا

پس از آن ۲ مسیر جهت تحصیل در رشته های پزشکی در کشور ایتالیا وجود داشته که یکی از آن ها تحصیل به زبان ایتالیایی و دیگری تحصیل به زبان انگلیسی می باشد. واضح است که جهت تحصیل به زبان ایتالیایی مدرک زبان ایتالیایی در سطح حداقل B1 و برای تحصیل به زبان انگلیسی مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۵/۵ و یا معادل آن مورد نیاز خواهد بود. سایر مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در زیر آورده شده که باید تمامی مدارک به زبان ایتالیایی ترجمه شده و ارائه گردد. از آنجا که ممکن است برخی از ترجمه ها مناسب نبوده و موجب بروز مشکلاتی گردد، سفارت ایتالیا در ایران لیست دارالترجمه های مورد تایید خود را در سایت این سفارتخانه منتشر نموده و توصیه می شود افراد برای جلوگیری از ایجاد هر گونه مشکل، از این مراکز جهت ترجمه مدارک خود استفاده کنند.

  • مدارک شناسایی متقاضی (شناسنامه، کارت ملی)
  • گذرنامه دارای اعتبار و گذرنامه قدیمی در صورت وجود
  • مدارک تحصیلی مقطع قبلی
  • ریز نمرات مقطع قبلی
  • عکس گذرنامه ای
  • یک نسخه کپی از همه مدارک
  • مدرک زبان مورد نیاز
  • انگیزه نامه سفر یا SOP به منظور نشان دادن چرایی و اشتیاق فرد جهت تحصیل در ایتالیا
  • رزومه متقاضی با در بر داشتن توانایی ها، ویژگی های شخصیتی و شرایط خود
  • گواهی نمره آزمون IMAT

پزشکی ایتالیا بدون آزمون

آیا پزشکی ایتالیا بدون آزمون امکان پذیر است؟ در ابتدا باید توجه داشت که دقیقا منظور از آزمون در ذهن متقاضی تحصیل پزشکی در ایتالیا چه می باشد؟ اگر آزمون مورد نظر فرد آزمونی مانند کنکور سراسری در ایران است می توان گفت این چنین آزمونی جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی وجود نداشته و در صورت داشتن سایر شرایط متقاضیان می توانند شانس خود را برای تحصیل پزشکی در ایتالیا امتحان کنند. اما همان طور که اشاره شد همه متقاضیان تحصیل پزشکی ایتالیا از کشورهای غیر اروپایی ملزم به شرکت و قبولی در آزمون IMAT خواهند بود. جدای از این موضوع از آنجایی که از یک سو اغلب دانشجویان غیر ایتالیایی مایل به تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی هستند و حتی متقاضیانی از کشورهای آمریکا و کانادا به خاطر هزینه های پایین تحصیل در ایتالیا در این فرآیند شرکت می کنند؛ و از سوی دیگر ظرفیت پذیرش تحصیل پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی بسیار محدود می باشد، رقابت شدیدی بین متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا شکل می گیرد.

در نتیجه قطعا افرادی پذیرش تحصیلی دریافت خواهند کرد که شرایط و نمره قبولی آزمون IMAT بهتری داشته باشند. سوال دیگری که ممکن است که برای دانشجویان بین المللی پزشکی در این کشور مطرح شود این است که آیا پس از تحصیل پزشکی ایتالیا بدون آزمون می توان در کشورهای دیگر مشغول به کار شد؟ پاسخ به این سوال ساده است چرا که اعتبار دانشگاه های پزشکی ایتالیا به حدی است که فارغ التحصیلان این دانشگاه ها می توانند در همه کشورهای اروپایی و یا حتی آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا مشغول به فعالیت شده و کسب درآمد نمایند. این مورد (امکان کار کردن با مدرک پزشکی ایتالیا بدون آزمون) که خود می تواند منجر به اخذ اقامت کشورهای درجه یک دنیا شود، یکی از مهمترین مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا محسوب می شود.

آزمون پزشکی ایتالیا

آزمون پزشکی ایتالیا چیست؟ شرایط آزمون پزشکی ایتالیا چگونه است؟ منابع امتحان پزشکی ایتالیا کدام اند؟ این سوالات از جمله پرسش هایی است که در ذهن متقاضیان تحصیل پزشکی ایتالیا نقش می بندد و آن ها همواره به دنبال یافتن پاسخ آن ها می باشند. شرط لازم برای اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در ایتالیا شرکت در آزمون پزشکی بین المللی ایتالیا بوده که سالی یک بار به وسیله وزارت آموزش ایتالیا (MIUR) و با همکاری مراکز آموزش و خدمات کمبریج برگزار می شود. از آنجایی که سطح این آزمون از کنکور سراسری ایران کمی ساده تر بوده در سال های اخیر بسیاری از افراد سعی می کنند در این آزمون شرکت کرده و پذیرفته شوند.

پزشکی ایتالیا

همان طور که اشاره شد این آزمون با نام IMAT شناخته شده و در کشورهای مختلف با شرایط متفاوتی برگزار می شود. در کشور ایتالیا آزمون IMAT به زبان های ایتالیایی و انگلیسی برگزار شده، منابع هر ۲ یکسان بوده و تنها ممکن است در نحوه آزمون تفاوت هایی وجود داشته باشد. امتحان پزشکی ایتالیا (IMAT) یک آزمون ۴ بخشی بوده که داوطلبان می بایست در مدت زمان ۱۰۰ دقیقه به سوالات مورد نظر پاسخ دهند.

سوالات طرح شده عموما ۶۰ سوال ۵ گزینه ای بوده که از ۴ بخش زیر و دروس مربوط به هر بخش طرح می شود:

  • بخش اول: دانش عمومی و استدلال منطقی (General Knowledge / Logical Reasoning)
  • بخش دوم: زیست شناسی (Biology)
  • بخش سوم: شیمی (Chemistry)
  • بخش چهارم: فیزیک و ریاضیات (Physics and Mathematics)

شرایط و هزینه های برگزاری آزمون پزشکی ایتالیا (IMAT)

شرایط و هزینه های برگزاری آزمون پزشکی ایتالیا معمولا با توجه به کشور برگزار کننده آزمون متفاوت خواهد بود. آزمون IMAT در خود کشور ایتالیا و کشورهایی از سایر نقاط جهان نیز برگزار می شود. زمان برگزاری این آزمون معمولا در نیمه ماه سپتامبر (شهریور ماه) بوده و حداقل ۶۰ روز قبل از آن متقاضیان باید در این آژمون ثبت نام کنند. در ایتالیا هر دانشگاهی که برنامه های تحصیلی رشته های پزشکی را ارئه می نماید، آزمون ورودی پزشکی IMAT را نیز برگزار می کند. اما نکته ای که در این باره وجود دارد این است که متقاضیان شرکت در آزمون مورد نظر جهت حضور در کشور ایتالیا بایستی ویزای توریستی شینگن دریافت کنند. که این مساله خود با سختی ها و پیچیدگی های فراوانی در سال های اخیر و به ویژه برای ایرانیان همراه شده است.

امتحان پزشکی ایتالیا به طور همزمان در ۲۰ کشور دنیا برگزار شده و هر کدام از دانشجویان بین المللی می توانند در نزدیکترین مرکز آزمون ثبت نام کرده و در آن شرکت کنند. برای متقاضیان کشور ایران از نزدیکترین محل های برگزاری آزمون IMAT می توان شهر دبی امارات و شهر دوحه قطر را نام برد. هزینه های لازم برای شرکت در آزمون IMAT متانسب با کشورهای مختلف برگزار کننده ی آزمون متفاوت بوده و معمولا حدود ۱۳۰ یورو می باشد. هم اکنون تعداد محدودی از دانشگاه های ایتالیا با ظرفیت بسیار پایین اقدام به پذیرش دانشجویان بین المللی جهت تحصیل پزشکی به ویژه به زبان انگلیسی می کنند. در نتیجه جهت پذیرش در آزمون IMAT اخذ نمره قبولی حدود ۵۵ از بیشترین نمره یعنی ۹۰ مورد نیاز خواهد بود. در این آزمون برای هر پاسخ صحیح ۵/۱ امتیاز مثبت و برای هر پاسخ غلط ۴/۰ امتیاز نفی در نظر گرفته شده و سوالات بدون پاسخ هیچ امتیازی در بر نخواهند داشت.

هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا

هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا عبارت است از مجموع هزینه شهریه دانشگاه و هزینه های جاری زندگی. هزینه شهریه دانشگاه در رشته های پزشکی ایتالیا بر اساس نوع رشته و دانشگاه مورد نظر متغیر می باشد. به طور کلی هزینه دوره های آموزشی رشته های پزشکی از ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال به واسطه دلایل ذکر شده، متفاوت خواهد بود. هزینه زندگی در ایتالیا نیز ارتباط زیادی به سبک زندگی افراد و شهر محل سکونت آن ها داشته و این هزینه ها در ایتالیا از ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه برای یک نفر متغیر می باشد. البته در صورتی که دانشجو بتواند از بورسیه استانی DSU که به متقاضیان دارای مشکل مالی تعلق گرفته، استفاده کند تقریبا هزینه های شهریه دانشگاه وی تامین خواهد شد.

پزشکی در ایتالیا - هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا

علاوه بر این دانشجویان بر اساس برنامه و مقطع تحصیلی اجازه کار دانشجویی یا پاره وقت به میزان ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته را داشته و امکان تامین بخشی از هزینه های زندگی از این طریق برای آن ها فراهم است. ذکر این نکته ضروری است که متقاضیان تحصیل در ایتالیا جهت اخذ ویزا باید تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی یک سال را داشته و به سفارت این کشور ارائه نمایند. با وجود دانشگاه های معتبر ایتالیایی در مقایسه هزینه های تحصیل پزشکی ایتالیا با بسیاری از کشورهای همسطح اروپایی با وجود بورسیه استانی؛ باید گفت این کشور از شرایط بسیار خوبی جهت تحصیل در رشته های پزشکی برخوردار می باشد.

بورسیه پزشکی ایتالیا

بورسیه پزشکی ایتالیا از جمله مواردی است که موجب شده بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در ایتالیا شوند. به طور کلی اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا مانند اغلب دانشگاه های دنیا کاملا به سوابق علمی و رزومه تحصیلی متقاضیان وابسته است. البته در سالیان اخیر شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی به مراتب ساده تر بوده به گونه ای که در این کشور انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی با شرایط خاص به افراد واجد شرایط اعطا می گردد. اعطای بورسیه تحصیلی معمولا از سوی دولت ها، دانشگاه ها و یا مراکز صنعتی در همکاری با موسسات علمی و آموزشی انجام می شود. هر کدام از این نهاد های اعطا کننده بورسیه دلایل خاص خود را جهت انجام این کار دارند. به عنوان مثال دولت ایتالیا مانند بسیاری از دولت های کشورهای پیشرفته به منظور جذب و حمایت از افراد مستعد و نخبه و ورود آن ها به بازار کسب و کار این کشور، بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است.

دانشگاه ها نیز معمولا جهت کسب امتیاز مناسب در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا و پیشبرد امور پژوهشی خود اقدام به در نظر گرفتن بورسیه تحصیلی ویژه دانشجویان با رزومه علمی قوی می کنند. در بخش صنعت نیز معمولا اهداف اقتصادی و بهبود فرآیند کسب و کار و یا روش های تولید از دلایل اعطای بورسیه تحصیلی به مراکز و موسسات علمی آموزشی می باشد. در ایتالیا عموما ۳ نوع بورسیه تحصیلی استانی، بورسیه دولتی و بورسیه دانشگاهی وجود داشته که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی ایتالیا در صورت داشتن شرایط نامساعد اقتصادی در کشور و یا خانواده خویش، امکان استفاده از بورسیه های استانی که شامل اسکان و تغذیه رایگان تا پرداخت ۵۰۰۰ یورو در سال بوده را دارند. سایر انواع بورسیه ها معمولا به رشته های خاص و بر اساس قابلیت های علمی دانشجویان اعطا می شود.

پزشکی ایتالیا

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع و شرایط اخذ بورسیه ایتالیا لطفا کلیک نمایید. 

برترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا

برترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد سوال افرادی است که از رزومه علمی بسیار قوی برخوردارند و مایل به تحصیل در دانشگاه های معتبر ایتالیا هستند. همان گونه که اشاره شد کشور ایتالیا دارای یک نظام آموزشی به روز و استاندارد بوده که موجب شده مدارک تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور در سرتاسر دنیا مورد تایید باشد. از این رو فارغ التحصیلان این دانشگاه ها این شانس بزرگ را خواهند داشت که با یافتن شغل در ایتالیا و یا سایر کشورها امکان اخذ اقامت آن ها را داشته باشند. با توجه به مطالب ذکر شده مشاهده شد امکان تحصیل در رشته های پزشکی ایتالیا به هر ۲ زبان ایتالیایی و انگلیسی وجود داشته و از آنجا که به خصوص ظرفیت دوره های پزشکی به زبان انگلیسی بسیار محدود بوده، متقاضیان در رقابت بسیار شدید به دنبال تحصیل در برترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا هستند.

یافتن لیست این دانشگاه کار چندان مشکلی نبوده و مراکز معتبری در دنیا هستند که هر ساله هر کدام بر اساس پارامترهای خاص خود لیست برترین دانشگاه های دنیا را منتشر می کنند. از جمله این فاکتور ها می توان به سطح علمی اساتید، تعداد بورسیه های تحصیلی دانشگاه، تعداد دانشجویان دانشگاه، میزان تحقیقات علمی و مقالات انتشار یافته و امکانات پژوهشی و آموزشی اشاره کرد. یکی از معتبرترین لیست های منتشر شده از دانشگاه های برتر جهان هر ساله در سایت QS قابل رویت بوده که جهت رفاه حال مخاطبان گرامی در ادامه آورده می شود.. در آخرین لیست منتشر شده این سایت، برترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا که در بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهان بهترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند، برای متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا در جدول زیر قابل مشاهده می باشند:

QS World University ranking/ 2021UniversityNo
160Alma Mater Studiorum – University of Bologna1
171Sapienza University of Rome2
216Università di Padova3
301University of Milan4
383University of Pisa5
392University of Naples – Federico II6
392Università Vita-Salute San Raffaele7
432University of Florence8
511-520Università Cattolica del Sacro Cuore9
511-520University of Rome “Tor Vergata”10
521-530University of Turin11
521-530University of Milano-Bicocca12
601-650Università degli Studi di Pavia13
651-700University of Genoa14
651-700University of Siena15
701-750University of Trieste16
751-800University of Modena and Reggio Emilia17
751-800Università degli Studi di Perugia18
751-800University of Brescia19
751-800Catania University20
801-1000Universita’ degli Studi di Ferrara21
801-1000University of Salerno22
801-1000Università degli Studi di Udine23
801-1000University of Calabria24
801-1000Universita’ Politecnica delle Marche25
801-1000University of Palermo26
801-1000University of Bari27
801-1000University of Parma28
801-1000Verona University29

دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت علوم

دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت علوم مورد سوال بسیاری از افرادی بوده که قصد ادامه تحصیل در این مراکز را دارند. به ویژه اگر متقاضیانی باشند که به هر دلیلی بعد از فارغ التحصیلی مایل به بازگشت به کشور بوده و بخواهند از مدرک تحصیلی اخذ شده استفاده نموده و به وسیله آن مشغول به کار شوند. به دلیل اینکه موسسات آموزشی فراوان و گاه جعلی و یا با کیفیت پایین در برخی از کشورهای دنیا وجود داشته و یا مدارک تحصیلی ممکن است به صورت مجازی نیز فروخته و اعطا شود، در نتیجه هر ساله لیست دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت علوم منتشر شده تا متقاضیان تحصیل در این کشور هنگام انتخاب دانشگاه این نکات را مد نظر قرار دهند. به ویژه اینکه حوزه پزشکی و بهداشت بسیار حساس بوده و ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان هر جامعه دارد.

علاوه بر مشاهده و اطلاع از لیست منتشره متقاضیان باید آخرین اخبار و اطلاعیه ها در این زمینه را از سایت وزارت علوم و یا تماس با این وزارتخانه مطلع شده چرا که قوانین تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور همواره در حال تغییر است. به عنوان مثال از تاریخ اول تیرماه ۱۳۹۸ متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری صرفا می بایست در دانشگاه های گروه الف (ممتاز) و گروه ب (خوب) ثبت نام رسمی نموده تا مدرک تحصیلی آن ها قابل ارزشیابی باشد. در آخرین لیست منتشر شده توست وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه های پزشکی ایتالیا که مورد تایید هستند، در سه سطح الف (ممتاز) ب (خوب) و ج (متوسط) گروه بندی شده و به شرح زیر می باشند:

درجه کیفیUniversityNo
الف (ممتاز)Scuola Superiore di Studi Universitari

e di perfezionamento Sant’ Anna (SSSA)

۱
الف (ممتاز)Universita  degli Studi di Ferrara2
الف (ممتاز)Universita  degli Studi di Salerno (University of Salerno)3
الف (ممتاز)Universita Cattolica del Sacro Cuore – Milano4
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Bari Aldo Moro5
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Bologna6
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Firenze7
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Genova8
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Milano9
الف (ممتاز)Universitả degli Studi di Milano- Bicocca10
الف (ممتاز)Universitả degli Studi di Modena e Reggio Emilia11
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Napoli “Federico II”۱۲
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Padova13
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Pavia14
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Perugia15
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Pisa16
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Roma “La Sapienza”۱۷
الف (ممتاز)Universitả Degli Studi di Roma Tor Vergata18
الف (ممتاز)Universitả degli Studi di Roma Tre19
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Siena20
الف (ممتاز)Universita degli Studi di Trieste21
الف (ممتاز)Universitả Politecnica delle Marche22
الف (ممتاز)Universita Politecnico di Bari23
الف (ممتاز)Universitả  della Calabria24
الف (ممتاز)Vita-Salute San Raffaele University26
ب (خوب)Universita  degli Studi di Cagliari27
ب (خوب)Universita  degli Studi di Parma28
ب (خوب)Universita  degli Studi di Udine (University of Udine)29
ب (خوب)Universitả degli Studi di Brescia30
ب (خوب)Universita degli Studi di Catania31
ب (خوب)Universita’ degli Studi di Messina32
ب (خوب)Universita degli Studi di Palermo33
ب (خوب)Università degli Studi di Sassari34
ب (خوب)Universita degli Studi di Torino36
ب (خوب)Universitả degli Studi di Verona37

اگرچه همان طور که در جدول فوق قابل مشاهده است، دانشگاه های ارائه دهنده رشته های پزشکی ایتالیا در سطح ج (متوسط) وجود نداشته که این خود نشان دهنده سطح بالای دانشگاه های پزشکی ایتالیا می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شهرهای ایتالیا لطفا کلیک نمایید.

دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت لیست دیگری است که به واسطه حساسیت ذکر شده در حوزه بهداشت و سلامتی جامعه برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور توسط این وزارتخانه منتشر می شود. علت دیگر این موضوع می باشد که نظام آموزشی به ویژه در حوزه رشته های پزشکی در کشورهای مختلف متفاوت بوده و ممکن است چارت درسی و تعداد سال های تحصیل نیز متغیر باشند. در نتیجه برای هم پوشانی و تکمیل تحصیل فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف، می بایست مدرک تحصیلی آن ها توسط سازمان های مربوطه مورد ارزشیابی قرار گیرد.

پزشکی ایتالیا - دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت

در نتیجه از آنجا که ممکن است افرادی از فارغ التحصیلان خارج از کشور خواهان بازگشت و فعالیت با مدرک تحصیلی اخذ شده در ایران باشند، و به منظور جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه متقاضیان تحصیل در دانشگاه های بین المللی؛ هر ساله لیست دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت از سوی این وزراتخانه اعلام می شود. معمولا این اقدام با بررسی های کارشناسی و تخصصی این وزارتخانه و با در نظر گرفتن نظام های معتبر رتبه بندی دانشگاه های جهان از قبیل Times, QS, Shanghai صورت گرفته و در سایت وزارت بهداشت قرار داده می شود. بر اساس آخرین لیست منتشر شده در سایت این وزارتخانه دانشگاه های پزشکی ایتالیا که مورد تایید این وزارتخانه هستند به قرار زیر می باشند:

  • University of Milan
  • Alma Mater Studiorum University of Bologna
  • Sapienza University of Rome
  • University of Padua
  • University Cattolica del Sacro Coure
  • University of Florence
  • University of Naples-Federico II
  • University of Degli Studi di Pavia
  • Scuola Superior Santana
  • University of Degli Studi di Udine
  • University of Turin
  • University of Pisa
  • University of Rome “Tor Vergata”
  • University of Vita-Salute san Raffaele
  • University Bari Aldo Moro
  • University of Milan Bicocca
  • Verona University
  • University of Genoa
  • Perugia University
  • University of Modena and Reggio Emilia
  • University of Siena
  • University of Trieste
  • University of Bari
  • University of Brescia
  • University of Parma
  • University of Calabria
  • University of Ferrara
  • Marche Polytechnic University
  • University of Cagliari
  • University of Catania
  • Catholic University of the Sacred Heart
  • University of Palermo
  • University of Salerno
  • University of Sassari
  • University of Messina
  • Roma Tre University

تحصیل پزشکی در ایتالیا از طریق سفارت

تحصیل پزشکی در ایتالیا از طریق سفارت این کشور نیز مهیا بوده و متقاضیان می توانند از این روش نیز اقدام نمایند. همان طور که اشاره شد برنامه های آموزشی در مقطع کارشناسی و رشته های علوم پزشکی در اغلب کشورهای دنیا به زبان همان کشور ارائه می شود. هر چند در ایتالیا برخی از رشته های پزشکی و در تعدادی از دانشگاه های این کشور با ظرفیت محدود به زبان انگلیسی نیز برنامه های آموزشی شان ارائه شده، اما در نهایت اگر فرد قصد مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل پزشکی ایتالیا را داشته و بخواهد وارد بازار کار این شکرو شود، یادگیری زبان ایتالیایی برای او لازم خواهد بود. علاوه بر این تحصیل به زبان رسمی هر کشور به خصوص در کشورهای اروپایی عموما رایگان بوده که ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما معمولا موسسات معتبر آموزش زبان های خاص مانند زبان ایتالیایی در کشور ما محدود بوده و نکته حائز اهمیت مورد تایید بودن مدرک زبان اخذ شده از این موسسات می باشد. از جمله مراکزی که زیر نظر سفارت ایتالیا به آموزش زبان ایتالیایی پرداخته و دارندگان مدرک زبان این موسسه می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای تحصیل پزشکی در ایتالیا از طریق سفارت این کشور بهره مند شوند، مدرسه ایتالیایی ها در تهران می باشد. در نتیجه متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا و همچنین تحصیل پزشکی ایتالیا، با گذراندن دوره های زبان ایتالیایی در این مرکز، می توانند از اقدامات سفارت این کشور جهت راهنمایی، مشاوره و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور به منظور تحصیل پزشکی ایتالیا استفاده نمایند.

پزشکی ایتالیا - دوره های زبان ایتالیایی مدرسه ایتالیایی تهران

دوره های زبان ایتالیایی مدرسه ایتالیایی تهران

دوره های زبان ایتالیایی مدرسه ایتالیایی تهران همان گونه که اشاره شد جزو معتبرترین دوره های آموزش این زبان در ایران بوده که زیر نظر سفارت این کشور برگزار می شود. مزیت دیگر گذراندن این دوره ها و دریافت مدرک آن ها امکان اخذ پذیرش تحصیلی توسط سفارت ایتالیا بوده علاوه بر اینکه تحصیل متقاضی در این کشور نیز رایگان خواهد شد. دوره های زبان مدرسه ایتالیایی تهران بر اساس ترم های QCER برگزار شده و سطح دانش زبانی توسط یک فرآیند تشریحی که قابلیت ها، توانایی ها و دانش زبان خارجی افراد را مورد ارزیابی قرار می دهد، سنجیده می شود. این سیستم در زبان انگلیسی با عنوان (Common European Framework of Reference for Languages) CEFR شناخته می شود. معمولا سطوح شش گانه (A1-A2-B1-B2-C1-C2) در سرتاسر قاره اروپا و حتی قاره های دیگر به عنوان یک مرجع و معیار استاندارد توسط اساتید زبان به منظور آموزش و آماده سازی برنامه های درسی و تعیین سطح زبان، استفاده می شوند.

هم اکنون در مدرسه ایتالیایی تهران ۴ سطح A1,A2,B1,B2 و دوره مکالمه فشرده زبان ایتالیایی برگزار شده و آزمون های نهایی سطوح A1,A2,B1 به وسیله همین مدرسه طراحی، برگزار و مورد سنجش قرار می گیرند. آزمون پایانی و اصلی سطح B2/CILS به وسیله دانشگاه زبان های خارجی Siena در این مدرسه برگزار شده که منجر به اخذ مدرک CILS برای افراد موفق در کسب نمره مورد نظر خواهد شد. مدرک CILS بسیار معتبر و رسمی بوده که میزان توانایی ها و شناخت متقاضی از زبان ایتالیایی را توسط روش های دقیق علمی و استاندارد مورد سنجش قرار می دهد. در صورتی که فردی موفق به گذراندن هر ۴ سطح و ثبت نام و قبولی در آزمون های پایان هر ۴ ترم شده، می تواند تقاضای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی از سفارت ایتالیا داشته باشد. متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و یافتن آگاهی در مورد شرایط متقاضیان، هزینه های برگزاری کلاس ها، زمان برگزاری کلاس ها و شماره تماس مدرسه ایتالیایی در تهران (خیابان لواسانی (فرمانیه) – نبش خیابان سعیدی – پلاک ۴۷) به سایت مربوطه مراجعه نمایند.

اگر قصد اخذ ویزای توریستی ایتالیا را دارید، مقاله نگارش شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا با مدرک دیپلم

تحصیل پزشکی در ایتالیا با مدرک دیپلم تفاوت هایی با تحصیل در رشته های غیر پزشکی با مدرک دیپلم داشته و این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که متقاضیان تحصیل پزشکی ایتالیا با آگاهی کامل شروع به اقدام در این زمینه نمایند. متقاضیان پزشکی ایتالیا با داشتن هر مدرک دیپلمی می توانند جهت اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنند به شرط آن که در آزمون IMAT شرکت نموده و نمره لازم را کسب نمایند. البته تحصیل پزشکی در ایتالیا با مدرک دیپلم ۱۲ ساله امکان پذیر بوده و عموما بهتر است معدل کل فرد بالای ۱۴ باشد.

پزشکی ایتالیا-تحصیل پزشکی در ایتالیا با مدرک دیپلم

با توجه به اینکه هزینه های تحصیل در ایتالیا بسیار مناسب بوده و بورسیه های تحصیلی متعددی برای دانشجویان در نظر گرفته شده، و همچنین برنامه های تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه های معتبر این کشور ارائه می شود، رقابت بسیار شدیدی در این حوزه وجود دارد. در نتیجه متقاضیان تحصیل پزشکی ایتالیا هرچه شرایط بهتری داشته باشند از شانس بالایی جهت اخذ پذیرش برخوردار خواهند بود. در کنار موارد فوق داشتن مدرک زبان ایتالیایی حداقل در سطح B1 و یا مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس با نمره حداقل ۶ و یا معادل آن می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی همان گونه که اشاره شد یکی از مزایای تحصیل پزشکی در این کشور بوده که ایتالیا را از سایر کشورهای اروپایی متمایز می سازد. در کنار این موضوع هزینه های بسیار مناسب تحصیل در ایتالیا و وجود بورسیه های متعدد در این کشور باعث شده در کنار رقابت بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور از اغلب کشورهای در حال توسعه دنیا، حتی متقاضیانی از کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا و انگلیس برای تحصیل پزشکی ایتالیا اقدام نمایند. برنامه های آموزشی رشته های پزشکی در اغلب کشورهای دنیا به زبان همان کشور ارائه شده و ایتالیا جزو معدود کشورهایی است که تحصیل پزشکی در این کشور به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر می باشد. البته تعدادی از دانشگاه های ایتالیا ظرفیت نسبتا کمی را برای متقاضیان تحصیل پزشکی این کشور به زبان انگلیسی ارائه می دهند که در ادامه ظرفیت دانشگاه های پزشکی ایتالیا آورده می شود.

پزشکی ایتالیا-تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

ظرفیت دانشگاه های پزشکی ایتالیا

ظرفیت دانشگاه های پزشکی ایتالیا با توجه به زبان برنامه های آموزشی ارائه شده متفاوت است. همان طور که اشاره شد برنامه های آموزشی دوره پزشکی در اغلب کشورهای دنیا به زبان همان کشور برگزار شده و محدود کشورهایی در بعضی رشته های پزشکی دوره های آموزشی به زبان انگلیسی ارائه نموده که ایتالیا یکی از آن ها می باشد. از آنجایی که هزینه های تحصیل در ایتالیا مناسب بوده و بورسیه های متعددی نیز در این کشور ارائه می شود، با توجه به تعداد دانشگاه های محدودی که ظرفیت کمی برای تحصیل در رشته های پزشکی جهت افراد غیر اروپایی در نظر گرفته اند، رقابت برای اخذ پذیرش در این حوزه بسیار بالا خواهد بود.

در نتیجه می توان گفت رزومه تحصیلی بسیار خوب، اخذ نمره بالا در آزمون IMAT و داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس با نمره خوب می تواند در اخذ پذیرش تحصیلی رشته های پزشکی به زبان انگلیسی بسیار موثر باشد. ظرفیت دانشگاه های پزشکی ایتالیا ممکن است در هر سال تحصیلی تغییر کند، بنابراین توصیه می شود قبل از هر اقدامی به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه شود.

اما به طور نمونه برای سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ دانشگاه های ایتالیا ظرفیت های زیر را به متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور اختصاص داده اند :

ردیفدانشگاهظرفیت ویژه ساکنان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا در ایتالیاظرفیت ویژه شهروندان غیر اتحادیه اروپا که در ایتالیا اقامت ندارند
۱Bari228
2Bologna5010
3Milano3416
4Milano Bicocca255
5Milano Cattolica “S. Cuore”۲۰۳۰
۶Milano “Vita e Salute S.Raffaele”۳۶۴۴
۷Milano Humanitas8050
8Napoli “Federico II”۱۵۱۰
۹Napoli “Luigi Vanvitelli”۸۵۲
۱۰Pavia6040
11Roma “Sapienza” Policlinico3510
12Roma “Tor Vergata”۲۰۱۰
۱۳Siena (odontoiatria e protesi dentaria)264
14Torino7031

تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان

تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان از جمله سوالاتی است که همواره و به صورت مکرر توسط متقاضیان تحصیل در این کشور مطرح می شود. می توان گفت برای تحصیل در رشته های پزشکی ایتالیا چه به زبان ایتالیایی و چه به زبان انگلیسی، ارائه مدرک زبان مورد نظر لازم و ضروری می باشد. هم اینکه رقابت برای اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در ایتالیا بسیار بالا بوده و هم اینکه شانس متقاضی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا بدون داشتن مدرک زبان پایین خواهد بود. در نتیجه توصیه موکد این است که متقاضیان تحصیل در ایتالیا حتی مدرک زبان مورد نظر را ترجیحا در کشور خود دریافت نمایند.

به این دلیل که اگرچه امکان پذیرش تحصیلی مشروط به اخذ مدرک زبان از دانشگاه یا موسسه آموزشی در ایتالیا یا سایر کشورهای دنیا وجود دارد، اما این روش هزینه ها و زمان اضافی را در کشور مقصد به متقاضی تحمیل خواهد نمود. همچنین هیچ ضمانتی برای اخذ مدرک زبان در کشور مورد نظر وجود ندارد. از سوی دیگر همان طور که اشاره شد نداشتن مدرک زبان برای تحصیل در خارج از کشور، شانس اخذ ویزای تحصیلی متقاضیان را کاهش می دهد.

تحصیل تخصص پزشکی در ایتالیا

تحصیل تخصص پزشکی در ایتالیا نیز به زبان های ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر می باشد. حتی می توان با قطعیت گفت هزینه های تحصیل تخصص پزشکی ایتالیا در مقایسه با کشورهای انگلیسی زبانی همچون آمریکا و انگلیس بسیار مناسب تر خواهد بود. همچنین در این دوره ها فرصت های شغلی و بورسیه های تحصیلی برای متقاضیان مد نظر قرار گرفته است. میزان هزینه های شهریه تحصیل تخصص پزشکی ایتالیا به طور کلی نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مناسب تر بوده و با توجبه به نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی) و رشته مورد نظر متقاضی متفاوت خواهد بود. می توان گفت هزینه شهریه دانشگاه برای تخصص پزشکی در ایتالیا از ۸۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در سال متفاوت خواهد بود. به واسطه اعتبار بالای دانشگاه های ایتالیا در سطح بین المللی مدارک ارائه شده توسط این دانشگاه ها در کل دنیا مورد تایید خواهند بود.

پزشکی ایتالیا

واضح است مانند اغلب کشورهای دنیا در صورتی که متقاضی مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه های خارج از کشور ایتالیا اخذ نموده باشد، ابتدا می بایست مدرک تحصیلی وی مورد ارزیابی قرار گرفته که بدین منظور هر کشوری قوانین و ضوابط مخصوص به خود را دارد. این مرحله ممکن شامل آزمون آنلاین از دروس گذرانده شده، برگزاری دوره های تکمیلی، کار آموزی و کارورزی و در نهایت آزمون تئوری و عملی پایانی شود. لازم به ذکر است دوره های تخصص پزشکی در ایتالیا بر اساس نوع تخصص مورد نظر معمولا از ۳ تا ۶ سال جهت تحصیل به طول می انجامد. البته لازم است متقاضیان تحصیل تخصص پزشکی ایتالیا از شرایط و مدارکی جهت اخذ پذیرش تخصص در دانشگاه های معتبر این برخوردار باشند، که مهمترین آن ها عبارت اند از:

  • مدرک پایان دوره پزشکی عمومی مورد تایید این کشور
  • ریز نمرات کتبی و عملی گذرانده شده در دوره پزشکی عمومی
  • ریز نمرات کتبی و عملی گذرانده شده در دوره پزشکی عمومی
  • مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی مورد نظر دانشگاه مربوطه
  • توصیه نامه اساتید
  • انگیزه نامه شخصی
  • گذرنامه دارای اعتبار

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا از جمله رشته های پزشکی ایتالیا بوده که در سال های اخیر علاقه مندان فراوانی داشته و بسیاری از افراد مایل به تحصیل در این رشته در دانشگاه های معتبر ایتالیایی هستند. در این کشور نیز مانند بیشتر کشورهای درجه یک دنیا دانشکده های دندانپزشکی وجود داشته که دوره های آموزشی و کلینیکال دندانپزشکی را جهت آموزش و آماده سازی تخصصی متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی برگزار می نمایند. در سال های اخیر برخی از دانشگاه های معتبر ایتالیا اقدام به پذیرش دانشجو برای تحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی و یا تخصص این رشته نیز نموده اند که برخی از این برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی نیز با تعداد ظرفیت محدود ارائه می شود.

افزون بر این دوره ها از سال ۲۰۲۰ دوره های آماده سازی دستیار دندانپزشکی نیز به صورت ۱۸ تا ۲۴ ماهه توسط برخی از دانشکده های دندانپزشکی این کشور ارائه شده که متقاضیان می توانند با ثبت نام و گذراندن این دوره ها، شرایط بسیار خوبی را جهت جذب در بازار کار این کشور و سایرکشورهای اروپایی برای خود فراهم نمایند. علاوه بر این دوره نیز برنامه های آموزشی ۳ تا ۴ ساله ای نیز در کشور ایتالیا ارائه می شود که دانشجویان فارغ التحصیل از این دوره ها می توانند با عنوان متخصص بهداشت دهان و دندان در کلینیک های دندانپزشکی مشغول به کار گردند. در نتیجه همان گونه که مشاهده می شود دوره ها و برنامه های آموزشی متنوعی برای رشته دندانپزشکی ایتالیا در این کشور وجود داشته و هر متقاضی تحصیل پزشکی ایتالیا، بر اساس شرایط و ویژگی های شخصی و خانوادگی خود می تواند مناسب ترین این دوره ها را برای خویش، انتخاب نماید. اما معمولا افراد به دنبال تحصیل در رشته عمومی دندانپزشکی و یا تخصص آن هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پزشکی ایتالیا-تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بر اساس نوع دوره مورد نظر متقاضی تحصیل در این حوزه متفاوت خواهد بود. تحصیل در رشته عمومی دندانپزشکی شرایط و روال مشابهی مانند رشته پزشکی عمومی دارد. بدین صورت که همه متقاضیان تحصیل در این رشته که دارای دیپلم ۱۲ ساله (بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی دیپلم) هستند امکان شرکت در آزمون IMAT و اخذ نمره قبولی جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی را دارند. علاوه بر این آزمون از آنجایی که برنامه های تحصیلی این رشته نیز به ۲ زبان ایتالیایی و انگلیسی برگزار شده، در نتیجه داشتن مدرک زبان ایتالیایی در سطح حداقل B1 و مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۶ و یا معادل آن مورد نیاز می باشد. باید این نکته را در نظر داشت که اخذ پذیرش این رشته و سایر رشته های پزشکی در این کشور در دوره هایی که به زبان ایتالیایی برگزار می شوند بسیار ساده تر است.

دلیل این امر این است که از یک سو ظرفیت محدودی برای تحصیل در رشته های پزشکی و به خصوص دندانپزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور وجود داشته و از سوی دیگر به خصوص اگر فرد بعد از فارغ التحصیلی مصمم به دریافت اقامت ایتالیا با یافتن شغل در این حوزه باشد، دانستن زبان ایتالیایی امتیاز بسیار مهمی جهت مشغول به کار شدن در رشته دندانپزشکی در این کشور برای وی تلقی خواهد شد. در صورتی که متقاضی خواهان تحصیل و دریافت مدرک تخصصی در دوره های تخصصی دندانپزشکی با گرایش های مختلف مانند جراحی فک و صورت، ارتودنسی و پروتز در دانشگاه های معتبر ایتالیا باشد، در مرحله اول باید دوره علوم پایه را به مدت ۴ سال بگذراند. بعد از آن در آزمون سراسری ورودی دوره های تخصص دندانپزشکی شرکت نموده و در صورت اخذ نمره قبولی برای پذیرش تحصیلی دوره های تخصصی دندانپزشکی که معمولا ۵ تا ۶ ساله بوده، اقدام نماید.

جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه مهاجرت تحصیلی مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

مزایای تحصیل پزشکی ایتالیا

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا باید توسط متقاضیان این حوزه در نظر گرفته شده و این افراد با آگاهی کامل از جنبه های مختلف تحصیل پزشکی ایتالیا اقدام به این امر نمایند. اما مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا چیست؟ آیا همه جنبه های تحصیل پزشکی ایتالیا مثبت بوده و یا این امر ممکن است چالش هایی را نیز برای متقاضیان ایجاد کند؟ مانند هر موضوع دیگری تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی مخصوص به خود را دارد. از جنبه های مثبت و مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا می توان تحصیل در یک نظام آموزشی پیشرفته و مطابق با استانداردهای روز دنیا را نام برد. چرا که سیستم آموزشی این کشور مورد قبول اغلب کشورهای دنیا حتی کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس بوده و هر ساله متقاضیانی از این کشورها نیز برای تحصیل پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی عازم این کشور می شوند.

پزشکی ایتالیا-مزایای تحصیل پزشکی ایتالیا

مزیت دیگر تحصیل پزشکی در ایتالیا را می توان تحصیل در معتبرترین دانشگاه های دنیا ذکر نموده که مدارک تحصیلی آن ها در بیشتر کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل و یا مشغول به کار شدن مورد تایید خواهند بود. در توضیح این موضوع، در آخرین رده بندی دانشگاه های برتر جهان در حوزه پزشکی همان طور که در جدول آورده شد، کشور ایتالیا با داشتن ۸ دانشگاه با رتبه های زیر ۵۰۰ در دنیا جایگاه بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال دانشگاه بولونیا را لقب قدیمی ترین دانشگاه جهان را به خود اختصاص داده و در سال های اخیر نیز همواره با پیشرفت قابل توجه تلاش کرده بهترین امکانات آموزشی و پژوهشی را در حوزه های مختلف از جمله علوم پزشکی برای دانشجویان خود فراهم نماید. از سایر مزایای تحصیل پزشکی ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تحصیل در رشته های پزشکی به زبان های ایتالیایی و انگلیسی
  • امکان یافتن شغل در ایتالیا و سایر کشورهای توسعه یافته دنیا بعد از فارغ التحصیلی
  • امکان اخذ اقامت ایتالیا و یا سایر کشورهای جهان بعد از یافتن شغل
  • تمکن مالی مورد نیاز بسیار مناسب در مقایسه با کیفیت آموزش و اعتبار دانشگاه ها
  • هزینه های تحصیل بسیار پایین با وجود بورسیه های مختلف تحصیلی از جمله بورسیه استانی
  • هزینه های زندگی بسیار مناسب در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی
  • وجود تفاهمات فرهنگی و تاریخی بین ایران و ایتالیا
  • خونگرم و اجتماعی بودن مردم ایتالیا
  • امکان بهره مندی از مزایای ویزای شینگن و سفر به کشورهای این حوزه در طول دوره تحصیل با اخذ ویزای
  • تحصیلی ایتالیا
  • وجود دوره های مشترک تحصیلی در این کشور با دانشگاه های معتبر اروپا ، کانادا و آمریکا

معایب تحصیل پزشکی ایتالیا

معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز از جمله موضوعاتی است که باید در کنار مزایای ذکر شده در نظر گرفته شده تا متقاضیان تحصیل پزشکی ایتالیا دچار تنش ها و مشکلات مختلف نشوند. توصیه می شود این دسته از متقاضیان همه موارد مثبت و منفی این موضوع را با هم در نظر گرفته و با شناخت و آگاهی کافی نسبت به تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا اقدام نمایند. مهمترین و اولین چالش تحصیل پزشکی ایتالیا را می توان همان آزمون ورودی این رشته ها (IMAT) دانست. چرا که علاوه بر هزینه اضافی این آزمون در همه کشورهای دنیا از جمله ایران برگزار نشده و متقاضیان می بایست جهت آزمون در کشورهای دیگر ویزای توریستی اخذ نمایند. علاوه بر این مورد پایین بودن ظرفیت دانشگاه های ایتالیا برای پذیرش دانشجویان بین المللی به ویژه از کشورهای غیر اروپایی که خود یکی از معایب تحصیل پزشکی ایتالیا محسوب می شود، باعث رقابت شدید بین متقاضیان و پایین آمدن شانس قبولی در آزمون IMAT خواهد شد.

پزشکی ایتالیا - معایب پزشکی ایتالیا

از معایب دیگر تحصیل پزشکی در ایتالیا می توان به شرایط کاری پس از تحصیل و اجازه داشتن همراه اشاره کرد. از آنجایی که برای فعالیت و یافتن شغل در اغلب رشته ها و به ویژه رشته های پزشکی در هر کشور دانستن و تسلط به زبان رسمی و رایج آن کشور لازم خواهد بود، یادگیری زبان ایتالیایی را می توان یکی دیگر از معایب و چالش های تحصیل پزشکی در ایتالیا بر شمرد. هر چند با توجه به بحران اقتصادی ایتالیا و افزایش نرخ بیکاری در این کشور شانس یافتن کار جهت افراد با تابعیت غیر ایتالیایی بسیار مشکل خواهد بود. موضوع دیگر اجازه داشتن همراه از ابتدای تحصیل در ایتالیا بوده که مانند اغلب کشورهای اروپایی این امر از ابتدا میسر نبوده و بعد از یک ترم یا یک سال هم با شرایط خاص محقق خواهد شد. از سایر معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شانس پایین یافتن شغل با توجه به قوانین حمایتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد اولویت استخدام شهروندان این کشورها
  • مدت زمان کوتاه ویزای جستجوی کار پس از تحصیل (۶ تا ۱۲ ماه)
  • تنهایی، دلتنگی و دوری از خانواده و دوستان
  • خو گرفتن با یک فرهنگ جدید و نا مانوس
  • نداشتن عادت نسبت به غذاهای جدید و مختلف
  • وجود فرآیند سازمانی و بروکراسی اداری طولانی و پیچیده در سیستم های اداری و دانشگاهی این کشور
  • شلوغی و ترافیک برخی از شهرها

نتیجه گیری

پزشکی ایتالیا در این مطلب از جنبه های مختلف مانند شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا، مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش پزشکی در ایتالیا، دانشگاه های مختلف پزشکی در ایتالیا و ظرفیت آن ها، هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا و مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا مورد بررسی کامل و جامع قرار گرفت. از مهمترین شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا باید ثبت نام، شرکت و کسب نمره قابل قبول در آزمون ورودی پزشکی ایتالیا (IMAT) را نام برد که به واسطه محدودیت ظرفیت پذیرش دانشجوی بین المللی در این رشته ها به ویژه به زبان انگلیسی، رقابت بسیار شدیدی در این آزمون وجود داشته و درصد قبولی پایین خواهد بود. از سایر مدارک لازم می توان به مدکر دیپلم ۱۲ ساله متوسطه و ریز نمرات آن با ترجمه رسمی به زبان ایتالیایی و یا انگلیسی نام برد.

از مزایای تحصیل پزشکی ایتالیا برگزاری برخی از برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی بوده در نتیجه داوطلبان برای تحصیل پزشکی در ایتالیا، مدرک زبان ایتالیایی و یا انگلیسی معتبر مانند آیلتس ارائه دهند. از دیگر مزایای تحصیل در ایتالیا می توان به نظام آموزشی پیشرفته و استاندارد این کشور و وجود دانشگاه های معتبر در سطح دنیا اشاره نمود. از مهمترین معایب آن نیز بایستی به شرایط سخت یافتن شغل پس از تحصیل و عدم اجازه داشتن همراه از ابتدای تحصیل اشاره کرد. در نتیجه بهتر است متقاضیان با آگاهی کامل و مشاوره های لازم برای تحصیل پزشکی ایتالیا اقدام نمایند. موسسه “آریانا اپلای” با داشتن همزمان دو مجوز کاریابی بین المللی جهت اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت کار و مجوز اعزام دانشجو به خارج از کشور از وزارت علوم، با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری در امور مهاجرتی و مشاورین متخصص و مجرب، مفتخر است آمادگی خود را برای هر گونه همکاری در انواع پروسه های مهاجرتی با متقاضیان عزیز امر مهاجرت اعلام نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا