دکتری در جمهوری چک

خانه » مهاجرت تحصیلی » دکتری در جمهوری چک
دکتری در جمهوری چک

چرا دکتری در جمهوری چک ؟

Why a PhD in the Czech Republic

دکتری در جمهوری چک یکی از موضوعاتی است که متقاضیان بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. در سال های اخیر کشور جمهوری چک به یک هدف جذاب و پر طرفدار برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است به صورتی که امروزه بیش از ۴۰ هزار دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور وجود دارد.

تحصیل دکتری در جمهوری چک با توجه به داشتن دانشگاه ها و کالج های با سطح جهانی خوب، دارا بودن رشته های مختلف تحصیلی به زبان انگلیسی، تحصیل کردن در کنار بهترین دانشجویان دنیا و هزینه های زندگی و تحصیل مناسب، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اکثر متقاضیان به منظور تحصیل در مقطع دکتری در جمهوری چک ممکن است پیش از اقدام نمودن سوالات متعددی داشته باشند. در این مقاله بر آنیم تا به مهمترین مسائل مربوط به تحصیل دکتری در چک بپردازیم.

دکتری در جمهوری چک - چرا دکتری در جمهوری چک؟

شرایط تحصیل دکتری در جمهوری چک  

دوره مقطع دکتری در کشور چک عموما ۳ تا ۵ ساله است. دوره دکتری چک اکثرا دربرگیرنده پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی بوده و به عنوان شغل به حساب می آید. به منظور اخذ مدرک دکتری از دانشگاه های چک، ارائه پروپوزال، انجام و دفاع از پایان نامه و چاپ آن الزامی می باشد. نکته حائز اهمیت این است که رشته تحصیلی مقطع دکتری برای دانشجویان بین المللی باید با رشته تحصیلی مقطع فوق لیسانس متقاضیان همخوانی داشته باشد.

همچنین دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکتری چک باید در آزمون ورودی و مصاحبه پذیرفته شوند. البته در صورتی که فرد بتواند از یک دانشگاه پذیرش دریافت کند نیاز به آزمون ورودی ندارد که این مورد شامل افرادی می شود که رزومه قوی متقاضی داشته باشند. در کشور چک دوره های تحصیلی با توجه به دانشگاه مورد نظر متفاوت است که شامل دوره های نیمه وقت یا تمام وقت می شود.

در بعضی دانشگاه های چک رشته هایی وجود دارند که از رشته های دیگر سطح بالاتری داشته و اصطلاحا قطب هستند. رشته هایی از قبیل مهندسی، هنر و تئاتر در کشور چک در تعدادی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی بسیار مشهور می باشند. معمولا به منظور تحصیل در کشور چک متقاضی باید دارای مدرک زبان معتبر آیلتس ۶ و یا تافل معادل آن باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل در چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : تحصیل در کشور چک 

هزینه های تحصیل در مقطع دکتری در چک 

هزینه های تحصیل در مقطع دکتری در چک به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال داشتن بورسیه تحصیلی می تواند تا حدزیادی هزینه های تحصیل در مقطع دکتری در چک را پوشش دهد. همچنین بهره مندی از فرصت کار دانشجویی تا میزان ۳۰ ساعت در هفته در مقطع دکتری می تواند در تامین هزینه های تحصیل و زندگی متقاضیان بسیار موثر باشد.

دکتری در جمهوری چک - هزینه های تحصیل در مقطع دکتری در چک

هزینه تحصیل در کشور چک عموما از ۱۰۰۰ یورو در ماه به بالا است. عموما دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی مستلزم پرداخت هزینه می باشند. یعنی اگر دانشجویی دوره های تحصیلی به زبان رسمی این کشور که همان چکی می باشد را انتخاب کند غالبا و در بیشتر موارد شامل تحصیل رایگان می گردد. همچنین دانشجویانی که دوره فوق لیسانس خود را در کشور چک گذرانده باشند می توانند تحصیلات خود در مقطع دکتری را به صورت رایگان ادامه دهند.

نحوه اخذ پذیرش دکتری در چک

دانشجویان خارجی که قصد گذراندن دروه دکتری در کشور چک را دارند، ابتدا بایستی موافقت یک استاد راهنما در دانشگاه مورد نظر را بگیرند. متقاضیان برای بالابردن شانس اخذ پذیرش دکتری چک می بایست از سوابق قوی علمی و پژوهشی برخوردار بوده و مدرک زبان معتبر بیانگر میزان تسلط به زبان انگلیسی (آیلتس ۵/۶ و بالاتر یا معادل آن) داشته باشند. همچنین داشتن مقالات بین المللی معتبر مانند ISI، تالیف یا ترجمه کتاب، ثبت اختراع بین المللی و… تا حد زیادی شانس پذیرش دکتری در چک را افزایش می دهد.

در کنار همه این موارد داشتن ارتباط خوب و پویا با یکی از اساتید دانشگاه های جمهوری چک و یا شرکت در مصاحبه گزینشی با استاد مربوطه می تواند در اخذ پذیرش دکتری در چک بسیار تاثیر گذار باشد. علاوه بر آن ها رشته تحصیلی فرد متقاضی و ارائه پروپوزال خوب برای انجام پروژه دوره دکتری که در راستای فعالیت های تحقیقاتی اساتید و دانشگاه های جمهوری چک می باشد، شانس متقاضیان پذیرش دکتر در چک را بسیار افزایش خواهد داد.

بهترین دانشگاه های جمهوری چک

جمهوری چک داری نزدیک به ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی بوده که قریب به یک سوم آن ها دولتی هستند و سایرشان خصوصی می باشند. از میان این دانشگاه ها و موسسات آموزشی جمهوری چک، بر اساس معیارهای رتبه بندی سایت معتبر QS تعداد ۹ دانشگاه در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

دکتری در جمهوری چک - بهترین دانشگاه های جمهوری چک

ذکر این نکته حائز اهمیت است که با توجه به ارزیابی های صورت گرفته ۵ دانشگاه از بهترین دانشگاه های جمهوری چک که در دنیا نیز در گروه بهترین دانشگاه ها قرار می گیرند بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی بوده و هرساله علاقه مندان پرشماری برای گذارندن دوره تحصیلی برای این دانشگاه ها وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه های جمهوری چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : دانشگاه های جمهوری چک

در این بخش ۳ مورد بهترین دانشگاه های جمهوری چک را به اختصار معرفی می کنیم :

دانشگاه چارلز

دانشگاه چارلز (کارل) که با نام دانشگاه چارلز پراگ نیز شناخته می شود در شهر پراگ پایتخت این کشور قرار دارد. این دانشگاه دولتی، بزرگ ترین و قدیمی ترین دانشگاه جمهوری چک بوده و در سال ۱۳۴۸ میلادی تاسیس شده است. در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان در سایت معتبر QS در سال ۲۰۲۰ دانشگاه چارلز رتبه ۲۹۱ را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر آن در رتبه بندی موسسه تایمز نیز در سال ۲۰۲۰ این دانشگاه بین رتبه ۵۰۰-۴۰۱ بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است. بنابراین این دانشگاه بهترین و مهمترین دانشگاه کشور چک بوده و اولین مقصد دانشجویان بین المللی به حساب می آید. در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.

دکتری در جمهوری چک - دانشگاه چارلز

دانشگاه چارلز چمهوری چک دارای ۱۷ دانشکده بوده که مهمترین آن ها عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده حقوق، دانشکده هنر، دانشکده علوم، دانشکده آموزش، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده تربیت بدنی و دانشکده علوم انسانی. نکته بسیار مهم این است که در این دانشگاه در هر ۳ مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری رشته های متعددی به زبان انگلیسی وجود دارد. همچنین بر خلاف سایر کشورهای غیر انگلیسی زبان رشته های پزشکی و داروسازی که معتبرترین رشته های دانشگاه چارلز می باشند، به زبان انگلیسی تدریس می گردند. نکته جالب توجه اینکه در سال ۱۳۸۹ شمسی رشته ایرانشناسی در این دانشگاه دایر شد.

دانشگاه شیمی و فناوری پراگ

دانشگاه شیمی و فناوری پراگ یک مرکز خاص مطالعه و تحقیق درجه یک در حوزه شیمی در کشور چک بوده و یکی از بزرگترین موسسات آموزشی و پژوهشی این کشور می باشد که مطالعات خود را در موضوعات شیمی فناوری، فناوری های شیمیایی و بیوشیمیایی، مهندسی مواد و شیمی، شیمی مواد غذایی و محیط زیست متمرکز کرده است. دانشگاه شیمی و فناوری پراگ در سال ۱۹۵۲ میلادی تاسیس گردید اما ریشه آن به سال ۱۸۰۷ میلادی برمی گردد جایی که اولین دوره شیمی در پلی تکنیک پراگ برگزار گردید. بنابراین دانشگاه شیمی و فناوری پراگ به اندازه قدمت علم شیمی در کشور چک قدمت دارد.

دکتری در جمهوری چک - دانشگاه شیمی و فناوری پراگ

در آخرین رتبه بندی سایت QS این دانشگاه در جایگاه دوم بهترین دانشگاه هایی جمهوری چک و رتبه ۳۵۵ برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته است. این دانشگاه دارای ۴ دانشکده اصلی شامل دانشکده فناوری شیمیایی، دانشکده فناوری محیط زیستی، دانشکده فناوری های مواد غذایی و بیوشیمیایی و دانشکده مهندسی شیمی می باشد. این دانشگاه به دانشجویان بین المللی دارای رزومه قوی که توانایی تامین هزینه های تحصیل خود را ندارند بورسیه های تحصیلی اعطا می کند. نکته حائز اهمیت این است که این بورسیه ها عموما به متقاضیان اهل کشورهای در حال توسعه و یا کشورهایی که درگیر مشکلات اقتصادی هستند تعلق می گیرد.

دانشگاه فنی چک در پراگ

دانشگاه فنی چک در پراگ یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های فنی در اروپا بوده که در سال ۱۷۰۷ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر بر اساس رتبه بندی سایت معتبر QS در جایگاه سوم بهترین دانشگاه های جمهوری چک و رتبه ۴۹۸ برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته است. بنابراین مدرک این دانشگاه نیز از اعتبار بالایی برخوردار بوده و می تواند یکی از مقاصد مناسب دانشجویان بین المللی قرار گیرد. امروزه در این دانشگاه بیشتر از ۱۸۰۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل می باشند.

دانشگاه فنی چک در حال حاضر دارای هشت دانشکده (مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم هسته ای و مهندسی فیزیک، معماری، علوم حمل و نقل، مهندسی زیست پزشکی و فناوری اطلاعات است. این دانشگاه برای سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به دانشجویان خود ۱۷۰ برنامه تحصیلی معتبر ارائه می دهد که ۵۳ برنامه آن به زبان خارجی ارائه می گردد. دانشگاه فنی چک در پراگ متخصصین، دانشمندان و مدیران مدرن را با دانش زبان خارجی آموزش می دهد که افرادی فعال، انعطاف پذیر هستند و می توانند به سرعت با نیازهای بازار سازگار شوند.

مزایا و معایب تحصیل دکتری در جمهوری چک

با توجه به اینکه کشور جمهوری چک در مرکز اروپا واقع بوده و عضو پیمان شنگن است، اولین مزیت زندگی و تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین المللی امکان سفر به کشورهای عضو پیمان شنگن می باشد. بنابراین فرد می تواند در مدت تحصیل در جمهوری چک به مکان های مختلف توریستی و گردشگری جذاب اروپا سفر کرده و با فرهنگ های مختلف آشنا شود.

مزیت دیگر تحصیل در جمهوری چک به کیفیت بالای نظام آموزشی و فرهنگ غنی این کشور بر می گردد. خصوصا در رشته های علوم، مهندسی و پزشکی سیستم آموزشی و تحقیقاتی این کشور جزو برترین نظام های آموزشی به شمار می آید. اما این موارد تنها مزایای تحصیل دکتری در جمهوری چک نیست.

در زیر به مهمترین مزایای دیگر تحصیل در جمهوری چک اشاره می کنیم:

• تحصیل رایگان به زبان چکی
• وجود کورس های مختلف در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی
• وجود بورسیه های مختلف تحصیلی برای دانشجویان بین المللی
• امکان گذراندن دوره آموزشی زبان چکی قبل از ورود به دانشگاه
• پایین بودن هزینه های زندگی
• سیستم آموزشی مدرن و هوشمند
• تحصیل در همه رشته های گروه های آموزشی مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران
• داشتن امکان کار دانشجویی ۲۰ ساعت در هفته
• سازگاری مردم چک با افراد دیگر کشورها (عدم وجود نژاد پرستی)
• وجود ۶۰ دانشگاه با برنامه های تحصیلی منحصر به فرد

دکتری در جمهوری چک

از معایب تحصیل در جمهوری چک می توان به آداب و رسوم خاص مردم چک اشاره کرد. عموما مردم چک بی نظم بوده و هیچکس به اندازه آن ها به خوردن و آشامیدن توجه نمی کند. دلیل این امر شاید در این نکته نهفته است که در این کشور جشن های بسیار زیادی وجود داشته و برگزار می شود.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری در چک

بورسیه تحصیلی عبارتست از مبالغ مشخصی که از طرف دانشگاه ها، موسسات آموزشی، مراکز علمی و یا برخی دولت ها به دانشجو اعطا میشود و نیازی به بازپرداخت آن نمی باشد. بسته به میزان مبلغ ممکن است تنها هزینه های تحصیلی و یا گاهی هزینه های زندگی فرد هم پوشش داده شود. معمولا ۲ راه برای دریافت بورسیه تحصیلی دکتری چک وجود دارد.

در اولین روش متقاضی از طریق یکی از اساتید دانشگاه مورد نظر که قبلا با وی ارتباط برقرار کرده و از طریق سوابق علمی پژوهشی و تسلط دانش زبانی خود نظر استاد مورد نظر را جلب نموده باشد، می تواند با درخواست خود و استاد راهنمای موردنظر و تاییدیه دانشگاه بورسیه تحصیلی مقطع دکتری را دریافت کند.

در روش دوم معمولا دانشگاه های مختلف قبل از شروع هر سال یا ترم تحصیلی فرصت های مختلف بورسیه را در سایت خود منتشر می کند. متقاضی می تواند با دنبال کردن سایت دانشگاه مورد نظر خود از این موقعیت ها آگاه شده و سوابق و مدارک لازم را که معمولا در همان آگهی اعلان می شود، برای دانشگاه مورد نظر ارسال کند. در صورتی که فرد واجد شرایط باشد می تواند از بورسیه مورد نظر بهره مند گردد.

دکتری در جمهوری چک

دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری عموما بستگی به شرایط دانشجو دارد که مهمترین آن ها عبارت اند از:

• فرد دارای سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی قابل توجهی بوده و نشان دهنده فعال بودن و اشتیاق فرد به امور تحقیقاتی باشد. این نکته مهمترین فاکتور موثر برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری است.
• سن فرد متقاضی بسته به شرایط و الزامات هر دانشگاه، نباید از حد موردنظر آن دانشگاه بیشتر باشد.
• ریز نمرات دوره های تحصیلی قبلی به خصوص آخرین مدرک تحصیلی و معدل کل آن نیز اهمیت بالایی دارند.
• فرد مدرک زبان معتبر (آیلتس یا تافل) با نمره بالا داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره اخذ بورسیه تحصیلی جمهوری چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : بورسیه تحصیلی جمهوری چک

نتیجه گیری

همانگونه که ذکر شد، کشور جمهوری چک با توجه به سیستم آموزشی با کیفیت بالا نسبت به هزینه های کمتر، داشتن کورس های متعدد به زبان انگلیسی و اعطای ویزای شنگن می تواند یک گزینه مناسب برای دانشجویان بین المللی باشد. بویژه به منظور تحصیل در مقطع دکتری با توجه به اعطای بورسیه های مختلف، بازار کار مناسب و محیط آموزشی هوشمند می تواند به عنوان مقصدی جذاب برای تحصیل در این مقطع مورد نظر قرار گیرد. انتخاب دانشگاه مناسب و دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی همواره یکی از مهم ترین دغدغه متقاضیان تحصیل دکتری در جمهوری چک می باشد. بدین منظور افراد می بایستی قبل از هرگونه اقدامی با مشاورین متخصص مشورت نمایند.

موسسه “آریانا اپلای” با نزدیک به یک دهه تجربه در امور مهاجرتی و بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری، مشاورین متخصص و مجرب به همراه داشتن مجوزهای کاریابی بین المللی از وزارت کار و مجوز اعزام دانشجو به خارج از کشور از وزارت علوم مفتخر است آمادگی خود را برای هر نوع کمک به متقاضیان گرامی اعلام دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا