دلایل ریجکتی ویزای شینگن ۲۰۲۰

خانه » اقامت » دلایل ریجکتی ویزای شینگن ۲۰۲۰
دلایل ریجکتی ویزای شینگن2020

دلایل ریجکتی ویزای شینگن و راههای رفع آن

Schengen visa rejection

یکی از بدترین اتفاقات محتمل برای هر فرد ریجکت شدن ویزا به شمار می رود. علی الخصوص اگر آن ویزا، ویزای شینگن باشد. بعد از برنامه ریزی های بسیار برای سفر دلایل ریجکتی ویزای شینگن می تواند همه طرح ها و برنامه های فرد را تباه نموده و در صورتی که اقدامی برای رفع دلایل ریجکتی ویزای شینگن خود نکند، پیامد های آن نیز تا مدت ها گریبانگیر فرد خواهد بود.

همان طور که شاید خیلی از افراد هم تجربه کرده باشند در سالیان اخیر تعداد ریجکتی های ویزای شینگن به خصوص برای ایرانی ها افزایش یافته و مهمترین سوالی که امکان دارد همواره ذهن افراد را به خود مشغول کند این است: دلایل ریجکتی ویزای شینگن چیست؟ آیا می توان با تمهیداتی دلایل ریجکتی ویزای شینگن را به صفر یا به حداقل رساند؟

دلایل ریجکتی ویزای شینگن2020

دلایل ریجکتی ویزای شینگن برای همه افراد یکسان نیست و قطعا برای هر شخصی متفاوت است و به طور کلی نیز دلایل مختلفی برای ریجکت ویزای شینگن وجود دارد. نکته قابل تامل این است که اگر بنا به هر کدام از دلایل ریجکتی ویزای شینگن، درخواست ویزای شینگن فرد تایید نشود، متقاضی تا ۶ ماه اجازه ندارد تقاضای دوباره ویزای شینگن داشته باشد.

بنابراین دانستن دلایل ریجکتی ویزای شینگن و جلوگیری از بروز آن ها می تواند بسیار کارگشا باشد. هر چند برخی اوقات این امکان وجود دارد با اینکه متقاضی همه شرایط، ضوابط و مدارک لازم برای ویزای شینگن را ارئه نماید، با این حال نیز با تقاضای وی موافقت نشده و ریجکت شود. در نتیجه برای آگاهی از دلایل ریجکتی ویزای شینگن و راه های رفع ریجکتی ویزای شینگن با ما همراه باشید.

ویزای شینگن چیست؟

قبل از پرداختن به اینکه ویزای شینگن چیست؟ بهتر است در مورد تاریخچه توافق نامه شینگن بدانیم. توافق نامه شینگن پیمانی است که ابتدا در سال ۱۹۸۵ در روستایی به نام شینگن از توابع کشور لوکزامبورگ بین کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان غربی، هلند و لوکزامبورگ امضا گردید.

جهت اطلاع از برترین روش های دریافت اقامت اروپا این مقاله را مطالعه نمائید: برترین روشهای دریافت اقامت اروپا 

این توافق نامه منجر به برداشته شدن مرزهای بین این کشورها شد و امکان سفر و ورود و خروج بدون ویزا را بین این کشور ها فراهم نمود. پس از آن سایر کشورهای اروپایی به تدریج به این پیمان پیوستند به طوری که در حال حاضر همه کشور های اتحادیه اروپا به جز انگلیس و ایرلند عضو آن می باشند. در حال حاضر ۲۶ کشور عضو این پیمان هستند و از مفاد آن پیروی می کنند یعنی شهروندان این کشورها برای حضور در سایر کشورهای عضو پیمان شنگن نیاز به اخذ ویزا ندارند.

افرادی که تابعیت سایر کشورهای دنیا را دارند می بایست برای حضور در خاک کشورهای عضو پیمان شینگن و سفر و اقامت در آن ها ویزا دریافت نمایند. ویزای شینگن در واقع یک مهر یا برچسب است که در گذرنامه (پاسپورت) افرادی که داوطلب حضور در کشورهای عضو شینگن هستند درج می شود و این افراد می توانند برای مدت زمان معین در هر ۲۶ کشور عضو پیمان شینگن حضور و رفت و آمد داشته باشند.

ویزای شینگن بر اساس هدف شخص متقاضی و اینکه چند بار امکان ورود و خروج داشته باشد به انواع مختلفی تقسیم می شود. ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای ترانزیت و… انواع ویزا بر اساس اهداف متقاضیان ویزای یک بار ورود، ویزای دو بار ورود و ویزای چند بار ورود، و بر اساس تعداد ورود متقاضیان به کشورهای شینگن خواهد بود. بر اساس این ویزا دارندگان آن می توانند در یک بازه زمانی ۶ ماهه به مدت ۳ ماه به منطقه شینگن وارد شده و به کشور های عضو پیمان شینگن رفت و آمد نمایند.

دلایل اصلی ریجکتی ویزای شینگن چیست؟

اغلب افرادی که به دنبال سفر به کشورهای حوزه شینگن هستند در صورتی که درخواست آن ها تایید نشود پیگیر دلایل اصلی ریجکتی ویزای شینگن خود می شوند. حتی در بعضی اوقات متقاضیانی می باشند که با وجود داشتن سابقه سفر خوب، تمکن مالی مورد نظر و حتی برنامه سفر کامل و دقیق باز هم تقاضای آن ها برای دریافت ویزای شینگن به وسیله سفارت کشور مقصد پذیرفته نمی شود.

دلایل اصلی ریجکتی ویزای شینگن

در نتیجه آگاهی از دلایل اصلی ریجکتی ویزای شینگن و بر طرف کردن آن ها می تواند بسیار موثر باشد. برخی از مهم ترین دلایل ریجکتی ویزای شینگن عبارت اند از:

  •  عدم اقناع کافی آفیسر بررسی کننده پرونده
  • عدم توضیحات مکفی و توجیه آفیسر در مورد اهداف سفر و چگونگی اقامت
  • نداشتن دلایل قانع کننده برای بازگشت به کشور خود
  • برنامه سفر مبهم و مشکوک
  • نداشتن تمکن مالی لازم برای مخارج سفر و هزینه های رفت و آمد
  • نداشتن مدارک و شواهد اقامتی معتبر مانند رزرو هتل و…
  • داشتن سابقه کیفری به ویژه در کشور های اروپایی
  • گذرنامه معیوب، آسیب دیده یا بدون اعتبار
  • داشتن مدارک جعلی در پرونده
  • سن فرد متقاضی و یا مجرد بودن وی
  • حساب بانکی ساختگی
  • داشتن دعوت نامه خانوادگی یا نا معتبر
  • نداشتن بیمه سفر معتبر
  • نبودن ارتباط منطقی بین مدارک شغلی متقاضی و میزان درآمد وی
  • نداشتن برنامه سفر
  • نداشتن سابقه سفر خوب در گذرنامه
  • گواهی اشتغال به تحصیل یا اشتغال به کار نا معتبر
  • گواهی ازدواج یا تولد نا معتبر
  • عدم رعایت قوانین و مقررات کشورهای عضو پیمان شینگن در گذشته

چگونگی اعتراض و ویژگی های نامه اعتراض به ریجکتی ویزای شینگن

چنانچه در گذرنامه فردی برای دومین بار مهر یا برچسب ریجکتی زده شد، برای بار سوم دریافت ویزای شینگن حتی از سفارت سایر کشورها کار بسیار سخت و دشواری پیش رو خواهد داشت، پس بهتر است قبل از هر گونه اقدامی به دنبال علل و عوامل ریجکتی ویزای خود باشد و آن ها را بررسی کرده در رفعشان بکوشد تا شانس دریافت ویزای شینگن خود را افزایش دهد.

حتی اگر در مرتبه اول، تقاضای ویزای شینگن فردی تایید نشد حتما باید پیش از ارئه درخواست برای مرتبه دوم، عوامل ریجکت در نامه سفارت را کاملا ارزیابی نموده و پس از برطرف نمودن آن ها در یک زمان مناسب و از سفارت کشور دیگر برای ویزای شینگن درخواست نماید. اما چگونگی اعتراض و ویژگی های نامه اعتراض به ریجکتی ویزای شینگن در این قسمت مورد بحث قرار می گیرد.

در صورتی که بنا به هر علت یا عللی تقاضای ویزای شینگن فردی ریجکت شد، باید نامه اعتراض خود را نهایتا تا ۱ ماه پس از مورخه صادر شدن نامه ریجکتی سفارت، به زبان کشور مورد نظر یا انگلیسی ارائه نماید. باید این شرایط را نیز در نظر گرفت که فرآیند اعتراض به رد شدن ویزای شینگن و تعیین تکلیف نامه اعتراضی ممکن است زمان بر بوده و حتی تا ۳ ماه به طول انجامد و در این مدت امکان تقاضای ویزای شینگن از سفارت کشور دیگری برای فرد مهیا نخواهد بود.

دو مرحله مهمی که به منظور اعتراض به ریجکت شدن ویزای شینگن باید مد نظر قرار گیرند عبارت اند از:

  •  آگاهی کامل و صحیح از دلیل ریجکت شدن ویزای شینگن که در نامه سفارت قید می شود.
  • ارائه نامه اعتراض به ریجکت شدن ویزای شینگن با ویژگی های خاص.

ویژگی های نامه اعتراض به ریجکتی ویزای شینگن

از جمله ویژگی های نامه اعتراضی به ریجکتی ویزای شینگن رعایت درست و همه جانبه اصول و قواعد نگارشی است. نکته ای وجود دارد که نامه اعتراضی به ریجکتی ویزای شینگن باید به زبان انگلیسی یا زبان کشور مورد نظر نوشته شده و تحویل سفارت آن کشور گردد.

در این گونه شرایط این امکان برای متقاضی وجود دارد که به صورت شخصی برای این کار اقدام کند و یا به وسیله وکیل مهاجرتی این پروسه را دنبال نموده و تقاضای ارزیابی مجدد پرونده خود را بدهد. معمولا به نامه های اعتراضی که به وسیله ایمیل فرستاده می شود رسیدگی صورت نمی پذیرد. نامه باید موارد ذیل را در بر داشته باشد:

  • اطلاعات شخصی متقاضی (مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، شماره گذرنامه، ایمیل و آدرس پستی)
  • تاریخ ریجکت (نوشتن تاریخ ریجکت ویزای شینگن می بایست در اوایل نامه و پس از اطلاعات شخصی باشد)
  • علت اصلی تایید نشدن ویزای شینگن (در این قسمت دقیقا لازم است همان دلیلی نوشته شود که در نامه ریجکتی سفارت به عنوان عامل اصلی تایید نشدن ویزای فرد ذکر شده است)
  • عوامل و شرح کامل مساله توسط فرد درباره دلیل اشتباه ریجکت شدن ویزا (در این قسمت که مهم ترین قسمت نامه اعتراضی به ریجکتی ویزای شینگن می باشد فرد باید با ارئه شواهد و مدارک لازم نشان دهد چرا در ارزیابی ویزای شینگن وی اشتباهی صورت گرفته و مجددا نیاز به بررسی می باشد)

راه های رفع ریجکتی ویزای شینگن

راه های رفع ریجکتی ویزای شینگن هر فرد بر اساس دلیل ریجکت شدن ویزا متفاوت است. همان طور که گفته شد پس از ریجکت ویزا نامه ای برای متقاضی ارسال شده و دلایل ریجکتی ویزا در آن توسط آفیسر پرونده مشخص می شوند.

راههای رفع ریجکتی ویزای شینگن

اما همان گونه که در بخش قبل آمد ویژگی مثبت این است که فرد می تواند نامه اعتراضی تهیه کرده و با مستندات لازم از خود حمایت کند، البته این کار اجباری نبوده و به تصمیم خود متقاضی بستگی دارد. برای بار دوم درخواست ویزای شینگن دلیل ریجکتی بار اول بسیار مهم است.

اگر ویزای متقاضی به دلیل عدم وجود مدارک کافی یا مسائلی از این دست ریجکت شده باشد، برای بار دوم این امکان مهیاست تا با تکمیل نمودن مدارک خود و بر طرف کردن دلیل ریجکتی، مجددا اقدام به درخواست ویزای شینگن نماید. نکته حائز اهمیت این است که برای بار دوم توصیه می شود حتما متقاضی تاریخ آخرین درخواست خود، علت های رد شدن و کارهایی که برای رفع آن انجام داده را بیان کند.

علاوه بر این موارد هنگام تقاضای ویزای شینگن برای اولین بار از متقاضی مصاحبه به عمل آمده و اطلاعات و علل ریجکتی ویزای وی ثبت می شود که اگر موارد مهمی همچون استفاده از مدارک جعلی، سابقه مجرمانه، قاچاق و… نباشد معمولا این اطلاعات در اختیار سایر کشورهای حوزه شینگن قرار نمی گیرد.

در این شرایط متقاضی ویزای شینگن می تواند بعد از بر طرف نمودن دلایل ریجکتی خود از سفارت همان کشور یا سایر کشورهای عضو شینگن برای ویزا اقدام نماید. ولی چنانچه متقاضی تصمیم به اعتراض داشته باشد باید دانست که این کار در هر کشوری با کشور دیگر فرق می کند. برای مثال برای اعتراض به ریجکتی ویزای کشورهایی مانند آلمان و فرانسه الزامی به داشتن وکیل نمی باشد اما در کشور ایتالیا متقاضی می بایست از وکیل مهاجرت استفاده نماید.

بهترین زمان اقدام مجدد پس از ریجکتی ویزای شینگن

بر اساس قوانین ویزای شینگن پس از ریجکت شدن جهت اقدام مجدد فرد متقاضی دریافت ویزا، هیچ گونه شرایط خاص و محدودیت و موانع قانونی و رسمی موجود نمی باشد. این امر بیانگر این نکته است که این امکان وجود دارد حتی چند روز پس از دریافت نامه ریجکتی از طرف سفارت، در صورتی که به گمان متقاضی دلیل آن اشتباه باشد با ارائه مستندات و مدارک لازم و رفع ابهام اقدام به دریافت ویزای شینگن نماید و در صورتی که مستندات وی درست و کامل باشند موفق به اخذ ویزای شینگن خواهد شد.

یکی دیگر از روش های اقدام مجدد پس از ریجکتی ویزای شینگن، ارائه تقاضای ویزای شینگن از طریق سفارت کشور هاییست که راحت تر ویزای شینگن صادر می کنند. این کشورها عبارت اند از: لیتوانی، فنلاند، استونی، لتونی، لهستان،اسلوواکی، لوکزامبورگ، جمهوری چک، ایسلند و یونان که بالاترین درصد اعطای ویزای شینگن و کمترین درصد ریجکتی ویزای شینگن را نسبت به سایر کشورهای عضو حوزه شینگن در کارنامه دارند.

بهترین زمان اقدام مجدد پس از ریجکتی ویزای شینگن

در مورد بهترین زمان اقدام مجدد پس از ریجکتی ویزای شینگن اگر منظور اقدام برای نامه اعتراضی باشد معمولا یک ماه پس از دریافت نامه ریجکتی سفارت بهترین زمان می باشد. پس از این زمان برای اقدام مجدد بعد از ریجکتی ویزای شینگن همه چیز بستگی به دلیل ریجکت شدن ویزا دارد.

اگر علت های گفته شده در نامه ریجکتی سفارت صحیح بوده و کم کاری متقاضی یا وکیل وی یا موسسه اقدام کننده محرز شود، به طور کلی و بر اساس تجربیات قبلی که به صورت قانون نانوشته ای در کشور ما در آمده است، بهتر است و می بایست فرد متقاضی ویزای شینگن دست کم حدود ۶ ماه صبر کرده و پس از آن برای دریافت ویزای شینگن تقاضای خود را به سفارت کشور مورد نظر یا کشورهایی که راحت تر ویزای شینگن می دهند ارائه نماید.

نتیجه گیری

ویزای شینگن عبارت است از مجوز ورود برای یک بازه زمانی در مدت معین به کشورهای عضو پیمان شینگن. با توجه به اینکه ۲۶ کشور اروپایی عضو این پیمان هستند و به خصوص در سال های اخیر سخت گیری ها برای صدور این ویزا به ویژه نسبت به ایرانیان بیشتر شده است. در نتیجه آمار نرخ ریجکتی ویزای شینگن افزایش یافته و افراد به دنبال دلایل ریجکتی و رفع آن هستند. اولین قدم نگارش نامه اعتراضی یه ریجکت ویزای شینگن در صورت اطمینان از مدارک خود می باشد.

نکته ای که همواره باید به آن توجه داشت این است که حتما در تقاضای مجدد برای ویزای شینگن با مطالعه کامل و دقیق نامه ریجکتی سفارت، نسبت به دلیل یا دلایل ریجکتی ویزای شینگن آگاهی یافته و نسبت به رفع آن ها کارهای لازم انجام پذیرد. چرا که دلایل ریجکتی ویزای شینگن که به مهم ترین آن ها در این نوشته اشاره شد می توانند برای هر شخصی متفاوت باشند. بعضی از آن ها را می توان اصلاح نموده و بعضی را خیر. در نهایت به متقاضیان توصیه می شود با توجه به سود جویی های فراوان در این زمینه حتما پیش از هر گونه اقدام با افراد با تجربه و مشاورین متخصص مشورت نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا