مدارس جمهوری چک

خانه » مهاجرت تحصیلی » مدارس جمهوری چک
مدارس جمهوری چک

انواع مدارس جمهوری چک

Types of schools in the Czech Republic

مدارس جمهوری چک که قدمت آن به قرن چهاردهم باز می گردد به عنوان “منطقه آموزش عالی اروپای قرون وسطایی” و پیشرفته ترین کشوردر جهان از لحاظ آموزشی شناخته شده است. جالب است که بدانند دانشگاه های این کشور بالاترین رتبه ها را در قاره ی اروپا و آسیا به دست آورده اند. همچنین سیستم آموزشی مدارس جمهوری چک تغییرات عمیق و گسترده ای در سال های گذشته تجربه کرده که این سیستم را بسیار متنوع تر و با کیفیت تر ساخته است.

تحصیل در مدارس جمهوری چک از دوره ابتدایی و پیش دبستانی شروع و تا دبیرستان و فنی حرفه ای نیز ادامه خواهد داشت. دوران تحصیل در مدارس جمهوری چک کلا ۱۳ سال (از سن ۶ تا ۱۹ سالگی) طول می کشد. کودکان در کشور چک از سن ۳ سالگی وارد پیش دبستانی می شوند و از ۶ سالگی دوره ابتدایی را شروع می نمایند. مدارس ابتدایی و دبیرستان جمهوری چک می تواند دولتی ، خصوصی و یا مدارس وابسته به کلیسا باشد . گذراندن تحصیلات ابتدایی برای همه اجباری بوده درحالی که ۴ سال دبیرستان اجباری نیست و این دوره برای افرادی می باشد که توانایی بیشتری داشته و می خواهند ادامه تحصیل دهند .

مدارس جمهوری چک-انواع مدارس جمهوری چک

آموزش پیش دبستانی و ابتدایی

در مدارس جمهوری چک، مقطع پیش دبستانی برای کودکانی که ۳ تا ۶ سال سن دارند، در نظر گرفته شده اما این دوره اجباری نیست. این مدارس در دو نوع دولتی و خصوصی وجود دارد. مشخص است که تحصیل در مدارس دولتی مقررون به صرفه تر بوده و یک کلاس درسی می تواند کودکانی از گروه های سنی مختلف داشته باشد وظرفیت کلاس ها بین ۱۵ تا ۲۴ کودک است.
تحصیلات ابتدایی در مدراس جمهوری چک کمی طولانی تر از انگلستان بوده و ۹ سال به طول می انجامد و این ۹ سال دوره آموزش اجباری کشور است. همچنین آغاز سال تحصیلی در مدراس جمهوری چک از اول سپتامبر بوده و کودک در سال تحصیلی جدید پس از روزی که شش ساله می شود ، مدرسه را آغاز می کند. رشته ها در مدارس چک به ۸ دسته اصلی تقسیم میشوند :

  • ریاضیات و کاربرد آن
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • انسانها و دنیای آنها
  • انسان و جامعه (تاریخ ، آموزش مدنی)
  • انسان و طبیعت (فیزیک ، شیمی ، علوم طبیعی ، جغرافیا)
  • فرهنگ و هنر (موسیقی ، هنرهای زیبا)
  • انسان و سلامت (آموزش بهداشت ، تربیت بدنی)
  • انسانها و دنیای کار

گرچه تمرکز بر یادگیری و کسب دانش است اما این مدراس جمهوری چک در نحوه نمره دهی هر رشته از درجه ارزیابی خاصی برخوردارند که از یک تا پنج در نظر گرفته شده و بهترین نمره یک است.

مدارس حرفه ای جمهوری چک

مدرسه بازرگانی Ostrava کشور چک با هدف اشتغال در بازار کار تاسیس شد که رشته های تحصیلی هم به صورت تمام وقت و هم به صورت پاره وقت ارائه می شود. این مدرسه هزینه اسکان دانشجویان را می پردازد و بورسیه بالایی نیز اعطا می کند.

مدارس جمهوری چک

مدارس حرفه ای Vocational در کشور چک در واقع دبیرستان های فنی حرفه ای هستند که در ادامه دوران ابتدایی قرار دارند و انواع مختلفی از مدارک تحصیلی بسته به حرفه ارائه می دهند. دوره های حرفه ای به صورت دو ساله بوده و گواهینامه های حرفه ای پس از یک دوره ۲ یا ۳ ساله به دانش آموز داده می شود.

مدارس حرفه ای Professional در کشور چک ، از مدارس Vocational تخصصی تر عمل کزده و ۴ ساله هستند و در زمینه های فنی، آموزشی، پزشکی، علمی و نظامی ( در همکاری با وزارت دفاع ) فعالیت می کنند .
مدارس آموزش عالی، بالاتر از دبیرستان های فنی حرفه ای بوده و معمولا با دبیرستان های حرفه ای ارتباط دارند . پس از فارغ التحصیلی ، دانش آموزان باید امتحانات نهایی را پاس نموده و پایان نامه نهایی خود را بنویسند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره  بورسیه تحصیلی جمهوری چک لطفا کلیک نمایید.

مزایا و معایب تحصیل در مدارس جمهوری چک

بر اساس تحقیقات بدست آمده از کسانی که فرزندان خود را به مدارس جمهوری چک فرستاده اند، می توان گفت که رویکرد آموزشی مدارس جمهوری چک نسبت به مدارس دیگر همچون انگلیس از برتری بیشتری برخوردار است. از آنجا که نحوه ارزیابی دانش آموزان در هر کاری مشخص شده و بر آن اساس نمره دهی می شود بنابراین شما به این نتیجه خواهید رسید که عملکرد آن ها چگونه بوده و درکدام رشته نیاز به کمک دارند.

مدارس جمهوری چک

در هر صورت همیشه جایی برای وجود یک سری کمبود ها و نقطه ضعف ها وجود دارد که یکی از مشکلات نادر این سیستم آموزشی در مدراس جمهوری چک، تمرکز روی عدم فعالیت های خلاقانه تر است همچنین ساعات نامنظم پایان کلاس ها این امکان از پدر و مادرها سلب میکند که بتوانند با دیگر والدین ملاقات داشته باشند.
سیستم آموزشی مدارس جمهوری چک تفاوت ها و شباهت های بسیاری با سیستم های خارج از این کشور دارد و تمام مقاطع تحصیلی قوانین خاص خود را برای پذیرش دانش آموز دارند که توصیه می شود قبل از انتخاب موسسه آموزشی مد نظر چه در کشور چک و یا هر کشور دیگری به این قوانین و تفاوت ها آگاه شوند.

شرایط تحصیل در مدارس جمهوری چک

برای تحصیل در کشور چک، اولین گام داشتن ویزای تحصیلی چک این کشور است که به وسیله ی آن می توان اقامت و یا حتی تابعیت این کشور را دریافت نمود.
شهروندان غیر اتحادیه اروپا که به جمهوری چک نقل مکان کرده اند و قصد دارند برای مدت طولانی درآنجا زندگی کنند می توانند در دوره های ادغام شرکت کنند. این دوره ها رایگان است و اطلاعات عملی زیادی در مورد نحوه عملکرد جامعه چک ارائه می دهد. دوره های ادغام به زبان چک، زبان انگلیسی، روسی، اوکراینی، فرانسوی، ویتنامی، مغولی و عربی انجام می شود.
چرا باید مدارس جمهوری چک را برای تحصیل انتخاب کنیم؟ در حال حاضر بیش از ۴۲۰۰۰ دانش آموز بین المللی در مدارس جمهوری چک تحصیل می کنند. مطمئنا دلایل بسیاری برای انتخاب مدراس جمهوری چک برای تحصیل وجود دارد :

  • کیفیت آموزشی
  • تنوع برنامه های تحصیلی
  • موقعیت مکانی (در قلب اروپا)
  • شهریه مقرون به صرفه
  • هزینه های پایین تر زندگی
  • تنوع فرهنگی
  • تاریخ غنی و جذاب

مدارس جمهوری چک

جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه ویزای تحصیلی چک مقاله تنظیم شده در زمینه را مطالعه بفرمایید

راهنمای گام به گام درخواست تحصیل در مدارس جمهوری چک

آیا به فکر تکمیل مقاطع تحصیلی خود در خارج از کشور هستید؟ آیا به دنبال تحصیل با کیفیت در یک کشور اروپایی، با کمترین هزینه تحصیلی و زندگی هستید؟ جمهوری چک همه اینها را به شما ارائه می دهد !

برنامه تحصیلی خود را بچینید

با توجه به ایده ها و علایق خود زبان مورد نظر و مرکز آموزشی مورد علاقه خود را برای تحصیل در مدراس جمهوری چک پیدا کنید.

مدارک تحصیلی و الزامات خاص ورود و گرفتن ویزا را بررسی کنید

شرط اصلی برای ورود به مدراس جمهوری چک، تحصیلات موفقیت آمیز درمقطع قبلی شما است. پس گواهی آخرین مدرک تحصیلی خود را آماده کنید. هنگامی که تصمیم گرفتید در کجا تحصیل کنید، اطلاعات دقیق برای پذیرش را از طریق وب سایت موسسه مورد نظر بدست آورید.

درخواست خود را ارسال نمایید

فرم های درخواست در وب سایت های مدراس جمهوری چک موجود است. پس از پر کردن درخواست، لازم است آن را چاپ کنید ، امضا کنید و آن را همراه مدارک لازم به مدرسه مربوطه ارسال کنید. از شما خواسته می شود در صورت لزوم هزینه را بپردازید و رسید پرداخت را به درخواست خود پیوند بزنید. مراحل بعدی از طریق سیستم برنامه آنلاین، نامه یا ایمیل از طرف موسسه مورد نظر به شما اطلاع داده می شود.

مدارس جمهوری چک

در امتحان ورودی شرکت کنید

اگر واجد شرایط باشید، ممکن است لازم باشد که در امتحان ورودی شرکت کنید. که می تواند شامل یک آزمون کتبی و یا مصاحبه شفاهی باشد. امتحانات ورودی معمولاً در جمهوری چک برگزار می شود، اما برخی از گزینه ها نیز برای شرکت در آزمون در خارج از کشور (به عنوان مثال از طریق اسکایپ) وجود دارد.

درخواست ویزا کنید

بسته به تابعیت شما ممکن است نیاز به درخواست ویزا یا اجازه اقامت برای ورود به جمهوری چک در سفارت جمهوری چک در کشور مبدا خود داشته باشید. شما باید به محض دریافت نامه رسمی برای پذیرش ویزا ، به خصوص اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید، مراحل درخواست ویزای خود را شروع کنید، زیرا تمام مراحل به برخی مستندات نیاز دارد و می تواند تا ۶۰ روز طول بکشد.

شرایط ورود خود به جمهوری چک را مهیا کنید

مدرسه میزبان شما می تواند در مورد ترتیب کلیه جزئیات عملی ورود خود به جمهوری چک از جمله گزینه های محل اقامت و خدمات موجود بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهد.

از اقامت خود لذت ببرید

میتوانید علاوه بر تحصیل، اوقات آزاد خود را برای بسیاری از جاذبه های تفریحی جمهوری چک صرف کنید.
چگونه و از کجا می تواینم برای ویزای مدارس جمهوری چک اقدام کنیم؟
این که به ویزا نیاز دارید یا نه بستگی به ملیت شما دارد و برای اقدام به گرفتن ویزای دانش آموزی باید به سفارت خانه های موجود جمهوری چک در هر کشور مراجعه نمایید زیرا برخی دانش آموزان مانند دانش آموزان سوئیس و اتحادیه اروپا از ارائه ویزا معاف هستند و ارائه گذرنامه و کارت شناسایی کفایت میکند. فقط توجه داشته باشید که مقررات مربوط به اخذ ویزا را از قبل مطالعه و مراحل را به درستی طی کنید.

جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه سفارت چک مقاله تنظیم شده در زمینه را مطالعه بفرمایید

شهریه و هزینه های تحصیل در مدارس جمهوری چک

هزینه های زندگی در جمهوری چک مقرون به صرفه است. متوسط هزینه زندگی دانشجویان از ۳۵۰ تا ۷۵۰ دلار در ماه ، شامل وعده های غذایی ، اسکان و حمل و نقل عمومی است. البته ممکن است قیمت ها بسته به موقعیت مکانی شما ، شرایط اقامت ، سبک زندگی و عادات متفاوت باشد.

مدارس جمهوری چک

آیا تحصیل درمدارس جمهوری چک واقعا رایگان است؟ آموزش عالی و نهاد های دولتی برای تمام شهروندان و ملیت ها در هر سنینی رایگان است. با این وجود ممکن است با برخی از این هزینه ها از قبیل موارد زیر مواجه شویم:
هزینه مربوط به مراحل پذیرش
هزینه تحصیل به یک زبان خارجی
هزینه تمدید مدت تحصیل فراتر از حد تعیین شده
آیا تحصیل در جمهوری چک گزینه مناسبی برای مهاجرت به این کشور است؟
اگر خواهان تحصیل در اروپا هستید پیشنهاد می کنیم کشور جمهوری چک را نیز در لیست خود قرار دهید، چرا که آموزش و پرورش این کشور از کیفیت بالایی به ویژه در علوم، مهندسی و پزشکی برخوردار است و هزینه های نسبتا مقرون به صرفه تری در مقایسه با کشور های دیگر دارد. از جنبه کاری نیز شرایط کار پس از تحصیل و در حین تحصیل نیز مهیاست.

نتیجه گیری

از آنجا که جمهوری چک از بسیاری جهات دارای نقاط قوت است انتخاب این کشور به عنوان محلی برای تحصیل میتواند گزینه مناسبی باشد این کشور در نقطه امنی در اروپا واقع شده و دارای طیف گسترده ای از فعالیت های علمی و فرهنگی ست همچنین بهترین دانشگاه ها را از لحاظ رتبه علمی دارد. این کشور را به عنوان یک قطب علمی برای ادامه تحصیل به شما پیشنهاد می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا