اقامت چک

خانه » اقامت » اقامت چک
اقامت چک

شرایط اخذ اقامت چک

Conditions for obtaining a Czech residence

زندگی کردن در کشوری اروپایی و استفاده از امکانات به روز وپیشرفته در کنار زیبایی های طبیعی آن کشور آرزوی بسیاری می باشد که معمولا دستیابی به آن را محال می پندارند، اما به جرئت می توان گفت که رسیدن به این رویا از آنچه فکر می کنید راحت تر است.

اخذ اقامت چک روشی برای ورود به یکی از کشورهای اروپایی است که می تواند باعث تغییر زندگی شما شود. راه های مختلفی برای دریافت اقامت کشور چک وجود دارد که برای اقدام از هر کدام باید به صورت دقیق از شرایط و مقررات هر یک آگاه بود تا بتوان با اطمینان خاطر در این زمینه قدم برداشت.

شرایط اقامت چک

برای دریافت اقامت جمهوری چک از روش های مختلف، باید دارای شرایط مورد نیاز هر یک بود. این شروط عموما مربوط به سوابق فرد در کشور مبدا و در کشور چک می باشد تا در صورت احراز شرایط بتوان برای دریافت اقامت چک اقدام کرد. شرایط مورد نیاز عبارتند از :

  • نداشتن سوء پیشینه کیفری
  • تسلط به زبان چکی
  • عدم ارتکاب جرم در کشور چک
  • آشنایی به مقررات جمهوری چک و…

روش های دریافت اقامت چک

برای دریافت اقامت جمهوری چک راه های مختلفی مانند تحصیل، کار، سرمایه گذاری و ازدواج وجود دارد که طبیعتا هر یک از این روش ها دارای شرایطی است که در صورت دارا بودن آن ها می توان برای کسب اقامت کشور چک اقدام کرد. در ادامه به توضیح مقررات و شرایط هر یک از روش ها می پردازیم :

اخذ اقامت جمهوری چک از طریق تحصیل

برخی از دانشگاه های جمهوری چک در بین دانشگاه های برتر دنیا قرار دارند به همین دلیل افراد بسیاری متقاضی ورود به دانشگاه های این کشور می باشند از طرف دیگر به دلیل هزینه های نسبتا پایین، تحصیل در این کشور بسیار مناسب است.

برای اقدام از روش تحصیلی معمولا باید یا به زبان چکی مسلط باشید یا مدرک زبان انگلیسی داشته باشید تا برای تحصیل در این کشور بتوانید اقامت دریافت کنید البته مدت این اقامت منحصر به مدت تحصیل شماست اما بعد از فراغت از تحصیل به شما حداقل ۶ ماه فرصت داده می شود تا کار پیدا کنید و در صورت مشغول به کار شدن می توانید اقامت تحصیلی خود را تبدیل به اقامت کاری کنید و بعد از ۳ تا ۵ سال کار کردن و پرداخت مالیات اقامت دائم این کشور را اخذ کنید.

روش های دریافت اقامت چک

نکته دیگر اینکه شما علاوه بر جمهوری چک می توانید برای جست وجوی کار به سایر کشورهای اروپایی مراجعه نمایید. یکی از بهترین روش های اخذ اقامت جمهوری چک از طریق تحصیل می باشد.

برای آشنایی بیشتر درباره ویزای تحصیلی چک در این مقاله با ما همراه باشید: ویزای تحصیلی چک

اخذ اقامت جمهوری چک از طریق کار

شرط اصلی برای مشغول به کار شدن در کشور چک، داشتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر از طرف یک کارفرما است. بعد از ۳ تا ۵ سال کارکردن در این کشور و پرداخت مالیات می توانید اقامت دائم آن را دریافت کنید. در این مدت به متقاضی و خانواده وی اقامت یک ساله اعطا می گردد که هر سال باید تمدید شود.

اخذ اقامت جمهوری چک از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش های اخذ اقامت چک، سرمایه گذاری در این کشور می باشد که در این زمینه می توان از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی اقدام کرد. برای ثبت شرکت باید بیزینس پلن یا طرح تجاری مورد نظر را به سفارت کشور چک ارائه دهید تا در صورت پذیرش، بتوانید وارد این کشور شده و کسب و کار موردنظر را ایجاد کنید.

در این روش نیز در ابتدا اقامت موقت ۱ ساله اعطا می شود و بعد از گذشت ۳ تا ۵ سال می توانید اقامت دائم را دریافت کنید.

اخذ اقامت جمهوری چک از طریق سرمایه گذاری

خرید ملک و اوراق قرضه از دیگر راه های سرمایه گذاری در جمهوری چک می باشد اما از این روش ها نمی توان اقامت این کشور را کسب کرد.

اخذ اقامت جمهوری چک از طریق ازدواج

طبق مقررات چک در صورتی که یکی از اتباع این کشور با تبعه سایر کشورها ازدواج کند، تبعه خارجی می تواند اقامت دائم جمهوری چک را اخذ کند. البته در این زمینه باید اسناد و مدارک مربوط به ازدواج و تمکن مالی زوج ارائه شود.

هزینه های اقامت چک

طبیعتا برای دریافت اقامت جمهوری چک از روش های تحصیلی، سرمایه گذاری و کاری باید هزینه های مربوطه که شامل هزینه های اداری، ثبتی، سفارتی و… را پرداخت کرد. در اینجا به ترتیب به بیان هزینه های مذکور می پردازیم :

هزینه های روش تحصیلی در جمهوری چک

برای تحصیل در جمهوری چک نیازمند پرداخت هزینه های مختلف مانند :

  1. ترجمه اسناد و مدارک
  2. هزینه سفارت
  3. هزینه های مالیاتی
  4. هزینه اسکان و حمل و نقل و… می باشد. علاوه بر موارد مذکور تحصیل در این کشور مستلزم پرداخت شهریه است که در ادامه به آن ها شاره می کنیم :
مقطع تحصیلی هزینه سالیانه
دوره لیسانس و فوق لیسانس ۲ تا ۴ هزار یورو
دوره دکتری و تخصص ۴ تا ۵ هزار یورو
رشته های پزشکی ۸ تا ۱۴ هزار یورو

هزینه های سرمایه گذاری در جمهوری چک

برای ثبت شرکت در جمهوری چک هزینه های متعددی باید پرداخت گردد تا بتوان در این زمینه اقدام نمود. برخی از موارد و هزینه های آن را در اینجا اشاره خواهیم کرد :

  • حداقل سرمایه برای شرکت سهامی عام ۸۰ هزار یورو
  • ثبت شرکت صنعتی ۴۰۰ تا ۸۰۰ یورو
  • ثبت نام شرکت، حدود ۱۱۰ یورو
  • صدور مجوز تجارت ۱۶۰ یورو
  • هزینه های مالیاتی و بیمه و…

هزینه های اقامت چک

معمولا برای روش کاری و ازدواج هزینه های زیادی نیاز نیست و داشتن شرایط و موارد مورد نیاز برای آن ها کافی می باشد. هزینه زندگی معمولی برای یک نفر در این کشور حداقل ۵۰۰ یورو در ماه است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتا معقول می باشد.

تجربه زندگی در چک

جمهوری چک کشوری در اروپای مرکزی و در همسایگی کشورهای آلمان، اتریش و لهستان قرار دارد. جمعیت این کشور بیش از ۱۰ میلیون نفر، پایتخت آن شهر پراگ و از سال ۲۰۰۴ عضو اتحادیه اروپا می باشد.

این کشور دارای اقتصادی رو به رشد و نرخ بیکاری آن بسیار پایین می باشد. زمستان های این کشور نسبتا سرد و تابستان های آن معمولا گرم است.

حمل و نقل ریلی در کشور چک نسبتا کم هزینه و مقرون به صرفه است به صورتی که با مبلغ بسیار کمی می توانید به مناطق مختلف این کشور سفر کنید.

تجربه زندگی در چک

شرایط بیمه و امور درمانی و بهداشتی در جمهوری چک نسبتا مناسب و مطلوب است و در چند سال اخیر رشد چشمگیری در این زمینه داشته است.

برای آشنایی با نحوه زندگی در کشور چک مطالعه این مقاله را از دست ندهید: زندگی در چک

مزایا و معایب اقامت چک

دریافت اقامت چک مزایای بسیاری دارد که همین دلیل باعث شده است افراد زیادی برای اخذ اقامت این کشور اقدام کنند طبیعتا در کنار مزایای زیاد برخی از معایب و مشکلات نیز در این مسیر برای متقاضیان وجود دارد که در ادامه به بیان هر دو دسته می پردازیم :

مزایای دریافت اقامت چک

داشتن اقامت یک کشور اروپایی به تنهایی می تواند دلیل مهمی برای مهاجرت باشد به همین دلیل گزینه اصلی بسیاری برای مهاجرت، جمهوری چک است. در اینجا به بیان مزایا و امتیازات دریافت اقامت این کشور می پردازیم :

  1. داشتن وضعیت امنیتی مطلوب
  2. امکان تردد بدون محدودیت بین کشورهای اروپایی
  3. امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر
  4. داشتن شرایط اقتصادی مطلوب
  5. دسترسی آزاد به بازار کشورهای اروپایی
  6. استفاده از امکانات و زیرساخت های پیشرفته
  7. درآمد خوب بخش توریسم
  8. هزینه های نسبتا مطلوب تحصیل و زندگی و…

معایب اخذ اقامت چک

در کنار مزایای متعدد، اخذ اقامت کشور چک دارای برخی معایب و مشکلات نیز می باشد. البته در مقایسه با مزایای مذکور این معایب را می توان نادیده گرفت. معایب مذکور عبارتند از :

  • مشکل بودن یادگیری زبان چکی
  • دشواری عادت کردن به فرهنگ و غذاهای چک

روش های تمدید اقامت چک در سال ۲۰۲۰

طبق مقررات جمهوری چک اشخاصی که اقامت این کشور را دریافت کرده اند می توانند اقدام به تمدید آن نمایند. افرادی که اقامت تحصیلی دارند در صورتی که بتوانند در این کشور مشغول به کار شوند امکان درخواست تبدیل و تمدید اقامت خود را دارند.

روش های تمدید اقامت چک در سال 2020

افرادی که مشغول به کار هستند در صورتی که کارفرما قرارداد آن ها را تمدید کند یا قرارداد جدیدی منعقد کنند می توانند اقامت خود را تمدید نمایند. در روش سرمایه گذاری اگر کسب وکار شما سود ده باشد می توانید اقامت خود را تمدید کنید.

نتیجه گیری

اگر به فکر زندگی در کشوری اروپایی، با امکانات مطلوب و شرایط طبیعی و فرهنگی مناسب هستید، کشور چک گزینه بسیار مناسبی برای شما می باشد.

در کنار موارد مذکور می توان به امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر و مشغول به کار شدن و کسب درآمد مناسب اشاره کرد که باعث جذاب شدن مهاجرت به این کشور شده است. با توجه به مطالب بیان شده آیا شما هم علاقه مند به دریافت اقامت این کشور هستید؟

پیمایش به بالا