تحصیل معماری در ایتالیا

خانه » مهاجرت تحصیلی » تحصیل معماری در ایتالیا
تحصیل معماری در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا ، چرا و چگونه؟

Terms of studying architecture in Italy

تحصیل معماری در ایتالیا تا حدود زیادی همانند دیگر کشورهای جهان بوده اما به طور قطع تحصیل رشته معماری در ایتالیا بر آینده شغلی و چشم انداز کاری فارغ التحصیلان این رشته تاثیرات شگرفی خواهد داشت. از آن جهت که نخست نظام آموزشی کشور ایتالیا به عنوان یک نظام آموزشی معتبر و استاندارد در سطح بین المللی شناخته شده و قطعا تحصیل معماری در ایتالیا موجب بالا رفتن اعتبار دانش فرد در سطح بین المللی خواهد شد. به عنوان نمونه اعتقاد بر این است که اولین نظام دانشگاهی رسمی جهان در ایتالیا تاسیس شده و همچنین در سال های بعد پیشرفت های چشمگیری از نظر امکانات و تسهیلات داشته است. نکته ای که برای متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا قطعا مورد توجه بوده وجود ۱۲ دانشگاه و موسسه آموزشی این کشور در رتبه های زیر ۵۰۰ برترین دانشگاه های جهان که آخرین لیست آن توسط وبسایت معتبر QS منتشره شده، می باشد.

تحصیل معماری در ایتالیا

از سوی دیگر بسیاری از متقاضیان به این دلیل که این رشته در ایتالیا جزو رشته های بسیار مورد توجه و اصطلاحا قطب شناخته شده، برای تحصیل در این کشور اقدام می نمایند. این موضوع حتی در سطح جهانی مورد پذیرش قرار گرفته و در نهایت اعتبار ۲ چندانی به مدارک تحصیلی این رشته در ایتالیا می بخشد. به همین واسطه با وجود شرایط نامناسب آمار بیکاری در ایتالیا، بازار کسب و کار برای متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا نسبتا فراهم بوده و افراد از این طریق می توانند اقامت ایتالیا را نیز کسب کنند. در مجموع می توان گفت بهره مندی از نظام آموزشی به روز و منطبق بر آخرین استانداردهای دنیا، شهرت ایتالیا در رشته معماری در جهان، تحصیل در معتبرترین دانشگاه ها در سطح جهانی و همچنین امکان اخذ بورسیه های متعدد تحصیلی با وجود هزینه های بسیار مناسب برای تحصیل و زندگی در این کشور، موجب شده بسیاری از افراد مایل به تحصیل در ایتالیا، متقاضی تحصیل معماری در ایتالیا باشند.

شرایط تحصیل معماری در دانشگاه های ایتالیا

شرایط تحصیل معماری در ایتالیا از جهات بسیاری مشابه تحصیل در سایر رشته ها بوده و از برخی جهات نیز تفاوت هایی دارد. همچنین امکان تحصیل معماری در ایتالیا در همه مقاطع دانشگاهی مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشته و متقاضیان می توانند برای هر کدام از این دوره ها اقدام کنند. همان طور که اشاره شد تحصیل معماری در ایتالیا در سطح بین المللی به عنوان یک برند و این کشور به عنوان قطب تحصیل معماری در جهان شناخته می شود. موضوعی که اغلب برای متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا و یا هر رشته دیگری در این کشور بسیار تعیین کننده است، تمکن مالی لازم برای تحصیل در ایتالیا می باشد. در این مورد بایستی اشاره کرد که ایتالیا جزو کشورهای به اصطلاح تحصیل رایگان اروپایی بوده و هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور درمقایسه با سطح کیفی ارائه شده بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

نکته جالب توجه اینکه با وجود بورسیه های متعدد تحصیلی و امکان کار دانشجویی پاره وقت، حتی تجربه تحصیل معماری در ایتالیا به صورت کاملا رایگان نیز برای متقاضیان دور از دسترس نخواهد بود. برنامه های آموزشی در مقطع کارشناسی تحصیل معماری در ایتالیا اغلب به زبان ایتالیایی و در برخی دانشگاه ها به زبان انگلیسی نیز ارائه شده اما در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری به هر ۲ زبان ذکر شده میسر می باشد. اما به منظور مهاجرت به ایتالیا از روش تحصیلی و ورود و حضور در این کشور متقاضیان عزیز بایستی ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت نموده تا امکان تحصیل معماری در ایتالیا برای آن ها فراهم گردد. در نتیجه علاوه بر شرایط تحصیل معماری در ایتالیا متقاضیان بهتر است با قوانین و مقررات اخذ دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا نیز آشنایی کامل و به روزی داشته باشند.

تحصیل معماری در ایتالیا

آشنایی با رشته معماری

رشته معماری که با عنوان مهندسی معماری نیز از آن نام برده می شود را می توان یک موضوع بین رشته ای قلمداد کرد. با وجود اینکه رشته معماری در برخی کشورها از جمله ایران در زیرگروه رشته های مجموعه علوم ریاضی و فنی قرار می گیرد، ولی در حقیقت رشته معماری از منظر های گوناگون فنی مهندسی و هنری بهره مند می باشد. در نتیجه می توان گفت رشته معماری مجموعه ای در بر گیرنده فن و هنر بوده و متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا بایستی علاقه مندی لازم را به این رشته و فضای کاری آن داشته باشند. وجهه هنری این رشته را می توان در بر گیرنده خلاقیت و ایده پردازی، ارائه ایده های نو در طراحی انواع نقشه ها، آفرینش فضاهای معماری منحصر به فرد و نو، مجسم نمودن شکل و قالب و مواردی از این دست دانست. اما وجهه فنی رشته معماری شامل مباحث اجرایی و مهارتی، تکنیک های ساخت و ساز طرح مورد نظر، اشراف به جزئیات طرح های اجرایی و موضوعات اینچنینی خواهد شد.

برای متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا اگر بخواهیم یک تعریف جامع و کامل از یک فرد معمار ارائه دهیم می توان گفت یک معمار در ابتدا هر آنچه به دنبال آن است را به صورت یک ایده در ذهن خود می پروراند (وجهه هنری) و پس از این مرحله به آن امکان اجرا شدن اضافه می کند (وجهه فنی). در نتیجه وجود هر ۲ وجهه علاوه بر علاقه به این موضوعات در متقاضی تحصیل معماری در ایتالیا و یا هر کشور دیگری لازم و ضروری است. می توان گفت تحصیل معماری در ایتالیا و به طور کلی تحصیل در رشته معماری برای آن دسته از داوطلبانی متناسب خواهد بود که از قوه خلاقیت فراوان، طبع و ذوق هنری و همچنین تخیل بسیار قوی به منظور پردازش ایده های مختلف بهره مند باشند. علاوه بر این ها متقاضی باید به موضوعات مرتبط با ساخت و ساز انواع بناها، جنبه های مختلف ساختمان و مسائلی از این دست نیز علاقه مند بوده تا در نهایت منجر به بهترین خروجی گردد.

تحصیل معماری در دانشگاه های ایتالیادر مقطع کارشناسی

تحصیل معماری در ایتالیا و دانشگاه های این کشور مانند سایر رشته های موجود در آن ها و بیشتر کشورهای جهان در هر ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر می باشد. اما قطعا شرایط تحصیل معماری در ایتالیا در مقاطع گفته شده دارای تفاوت هایی بوده و حتی این ممکن وجود دارد که دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف این کشور از قوانین و مقررات مختلفی برای اعطای پذیرش تحصیلی به متقاضیان پیروی کنند. همان گونه که برنامه های آموزشی به جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در اغلب کشورهای جهان ۴ ساله و به زبان رسمی همان کشور ارائه می شود؛ تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی نیز مانند سایر رشته ها در مقطع کارشناسی ۴ ساله بوده و اغلب به زبان ایتالیایی امکان پذیر خواهد بود.

تحصیل معماری در ایتالیا-تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی

هر چند از آنجایی که از تحصیل معماری در ایتالیا به عنوان تحصیل در قطب این رشته در جهان یاد می شود، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در مقطع کارشناسی در برخی دانشگاه ها و با ظرفیت محدود امکان پذیر خواهد بود. در نتیجه متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا بایستی دارای سطح خوبی از دانش زبان ایتالیایی و انگلیسی بوده و ترجیحا بتوانند این موضوع را با ارائه مدارک معتبر اثبات نمایند. هر چند از آنجایی که ایتالیا جزو کشورهای تحصیل رایگان بوده، متقاضیان بسیاری برای تحصیل معماری در ایتالیا حتی از کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا اقدام کرده و در نتیجه شانس پذیرش دوره های معماری به زبان انگلیسی پایین تر خواهد بود. همچنین به این دلیل که یکی از مهمترین فاکتورهای حضور در بازار کسب و کار هر کشوری تسلط به زبان رسمی آن کشور می باشد، و دانشجویان نیز به منظور تامین هزینه های خود به دنبال کار دانشجویی هستند، دانستن زبان ایتالیایی در این موضوع کمک شایانی به متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا خواهد کرد.

شرایط تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی

تحصیل معماری در ایتالیا و یا سایر رشته ها در مقطع کارشناسی که با عنوان دوره Laurea شناخته می شود، علاوه بر مدارک تحصیلی دیپلم ۱۲ ساله متوسطه و ریز نمرات آن، نیازمند داشتن سطح خوبی از دانش زبان ایتالیایی و یا ارائه مدرک زبان ایتالیایی خواهد بود. در این صورت معمولا دانشگاه ها هزینه ای برای تحصیل دریافت نکرده و تنها هزینه های زندگی و جاری دانشجو می بایست تامین گردد. معمولا داشتن مدرک زبان ایتالیایی در سطح B2 و یا حداقل سطح B1 مورد نیاز بوده تا شانس فرد برای تحصیل معماری در ایتالیا برای مقطع کارشناسی افزایش یابد. اگرچه ممکن است برخی از دانشگاه های ایتالیا با ظرفیت بسیار محدود امکان تحصیل معماری در ایتالیا به زبان انگلیسی را فراهم نمایند، اما با توجه به بودن متقاضی از کشورهای انگلیسی زبان همچون آمریکا و کانادا به واسطه امکان تحصیل با هزینه های بسیار پایین نسبت به این کشورها، شانس دریافت پذیرش تحصیلی در این دوره ها بسیار پایین خواهد بود.

تحصیل معماری در ایتالیا

البته علاوه بر وجود بورسیه های متعدد تحصیلی از جمله بورسیه ایتالیا از نوع استانی یا DSU، دانشجو در مقطع کارشناسی اجازه کار دانشجویی یا پاره وقت به میزان حداقل ۱۰ ساعت در هفته را با توجه به برنامه آموزشی خود خواهد داشت. نکته دیگری که در مورد تحصیل معماری در ایتالیا می توان به آن اشاره کرد، وجود آزمون ورودی برای ورود به دانشگاه های این کشور جهت تحصیل معماری در ایتالیا می باشد. از آنجایی که ایتالیا قطب این رشته در دنیا محسوب شده بنابراین رقابت بالایی برای ورود به دانشگاه های این کشور به منظور تحصیل معماری در ایتالیا وجود دارد. به همین دلیل علاوه بر موارد ذکر شده متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا بایستی در آزمون رودی شرکت کرده و افرادی که موفق به اخذ بهترین نتیجه شوند، امکان اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر را خواهند داشت. در ادامه شرایط آزمون ورودی جهت تحصیل معماری در ایتالیا را مورد بررسی قرار می دهیم.

آزمون ورودی برای تحصیل معماری در ایتالیا

آزمون ورودی برای تحصیل معماری در ایتالیا را می توان به مثابه کنکور سراسری در ایران اما در مقیاس بسیار کوچکتر و با منابع محدودتری دانست. همان طور که اشاره شد به واسطه اهمیت این رشته در ایتالیا و شهرت معماری ایتالیا در سطح دنیا، افراد بسیاری از گوشه و کنار دنیا مایل به تحصیل معماری در ایتالیا هستند. در نتیجه و به منظور فراهم نمودن فرصت برابر برای همه متقاضیان، نظام آموزشی ایتالیا یک آزمون ورودی به دانشگاه مختص رشته معماری در نظر گرفته تا افرادی که بالاترین صلاحیت ها را دارند، موفق به اخذ پذیرش تحصیل از دانشگاه های معتبر ایتالیا شوند.

تحصیل معماری در ایتالیا

قطعا علاوه بر مدارک ذکر شده در پاراگراف قبلی، هر چه نمره اخذ شده توسط داوطلب در آزمون ورودی برای تحصیل معماری در ایتالیا بهتر باشد، از شانس بالاتری به منظور تحصیل معماری در ایتالیا در دانشگاه های برتر این کشور برخوردار خواهد بود. این آزمون در کشور ایتالیا و معمولا در شهریور ماه برگزار شده و در نتیجه متقاضیان بایستی ابتدا با ارائه درخواست و کامل نمودن مدارک مورد نیاز پذیرش اولیه خود را اخذ کنند. سپس با تکمیل نمودن و ارائه مدارک با مراجعه به سفارت این کشور جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام نمایند. آن گاه جهت شرکت در آزمون به ایتالیا سفر نموده و پس از حدود ۲ هفته نتایج خود را دریافت کرده و در صورت کسب نمره قبولی در دانشگاه مورد نظر ثبت نام خود را به منظور تحصیل معماری در ایتالیا قطعی نمایند.

ساختار آزمون ورودی برای تحصیل معماری در ایتالیا

ساختار آزمون ورودی برای تحصیل معماری در ایتالیا به صورت چند گزینه ای (معمولا ۵ گزینه) بوده و در برگیرنده ۶۰ سوال با مدت زمان پاسخگویی ۱۰۰ دقیقه می باشد. برای هر پاسخ درست ۵/۱ امتیاز مثبت و برای هر پاسخ غلط ۴/۰ امتیاز منفی در نظر گرفته شده بنابراین حداکثر امتیاز قابل کسب ۹۰ امتیاز خواهد بود. معمولا حداقل امتیاز لازم برای قرار گرفتن در رتبه های قبول شده ۲۰ امتیاز می باشد. از این رو متقاضیان در صورت آشنایی با منابع لازم و داشتن سطح خوبی از دانش زبان ایتالیایی یا انگلیسی با کمی تلاش و پشتکار می توانند در این آزمون پذیرفته شوند. به منظور رفاه حال متقاضیان عزیز، در جدول زیر بخش های مختلف و تعداد سوالات هر بخش آزمون ورودی برای تحصیل معماری در ایتالیا آورده شده است.

ردیف بخش های مختلف آزمون ورودی معماری  تعداد سوال هر بخش
۱ هوش و درک مطلب ۲۲ سوال
۲ تاریخ معماری و هنر ۱۶ سوال
۳ طراحی ۱۰ سوال
۴ ریاضی و فیزیک ۱۲ سوال

 

تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل معماری در ایتالیا در دوره های تحصیلات تکمیلی یعنی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری شرایط دیگری را نسبت به مقطع کارشناسی دارا می باشد. از نظر پارامتر هایی مانند سن متقاضی، زبان ارائه برنامه های آموزشی، امکان بهره مندی از بورسیه های تحصیلی موجود، شیوه دریافت پذیرش تحصیلی و حتی میزان کار دانشجویی، اختلاف هایی در این دوره ها با تحصیل معماری در ایتالیا درمقطع کارشناسی موجود است. تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد و سایر رشته های این مقطع با عنوان Laurea Magistrale شناخته شده و عموما ۲ سال و یا بیشتر به طول می انجامد. در این مقطع دوره هایی نیز به زبان انگلیسی برگزار گشته و بنابراین امکان تحصیل به زبان انگلیسی با داشتن سطح خوبی از دانش زبان انگلیسی و ارائه مدرک زبان معتبر بین المللی مانند آیلتس با نمره حداقل ۶ و بالاتر یا معادل آن، برای متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا فراهم است.

مهندسی معماری در ایتالیا-تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

معمولا دانشجویان متقاضی تحصیل معماری در ایتالیا با پاس کردن حدود ۱۲۰ واحد درسی و ارائه یک پروژه طراحی بسیار خوب در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده و مدرک فوق لیسانس خود را اخذ می نمایند. به طور کلی می توان تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد و یا هر رشته دیگری در این مقطع تحصیلی را به عنوان طلایی ترین بازه تحصیل یک فرد به عنوان یک دانشجوی بین المللی دانست. بدین جهت که به خاطر کوتاه تر بودن مدت زمان این دوره، هزینه های تحصیل و زندگی که دانشجو بایستی به فکر تامین آن ها باشد، نسبت به مقاطع تحصیلی کارشناسی و دکتری کمتر بوده و همچنین به واسطه داشتن تخصص های لازم فرصت های شغلی بیشتری معمولا برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد وجود خواهد داشت. متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که دانشجو در این مقطع اجازه کار پاره وقت یا دانشجویی به میزان حداقل ۲۰ ساعت در هفته را داشته و در صورت اخذ بورسیه های تحصیلی امکان تحصیل معماری در ایتالیا به صورت کاملا رایگان برای وی فراهم خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه مهندسی عمران در ایتالیا مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

تحصیل معماری در دانشگاه های ایتالیا در مقطع دکتری

تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع دکتری معمولا بین ۳ تا ۵ سال به طول انجامیده و برنامه های آموزشی در این مقطع علاوه بر زبان ایتالیایی به زبان انگلیسی نیز برگزار می شوند. دوره های آموزشی مقطع دکتری در کشور ایتالیا با نام Dottorato di Ricerca شناخته شده و بورسیه های متعددی هم در این مقطع تحصیلی برای دانشجویان واجد شرایط در نظر گرفته شده که دریافت آن در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی راحت تر می باشد. تحصیل معماری در ایتالیا یا سایر رشته ها در مقطع دکتری را می توان به عنوان نوعی شغل و راه کسب درآمد نیز به شمار آورد. به این دلیل که تحصیل در این مقطع عمدتا کار بر روی یک پروژه سطح بالا بوده که معمولا هزینه های خوبی هم برای انجام آن در نظر گرفته شده و دانشجویان می توانند در قالب بورسیه تحصیلی از آن بهره مند شوند.

تحصیل معماری در ایتالیا-تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع دکتری

البته دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری مانند اغلب کشورهای دنیا، با ویژگی های متقاضی و رزومه علمی بسیار خوب وی بستگی ارتباط مستقیمی خواهد داشت. موضوعاتی مانند چاپ کردن مقالات بین المللی ISI، ساختن رزومه علمی بسیار خوب، داشتن مدرک زبان معتبر بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس با نمره ۵/۶ و بالاتر یا معادل آن و دریافت توصیه نامه از اساتید معتبر شانس متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری به منظور تحصیل معماری در ایتالیا را بسیار افزایش می دهد. در این مقطع تحصیلی نیز دانشجویان از مجوز ۳۰ ساعت کار در هفته به صورت پاره وقت یا کار دانشجویی را برخوردار بوده و به ویژه با اخذ بورسیه های تحصیلی متعدد در ایتالیا، می توانند به صورت کاملا رایگان، تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع دکتری را تجربه نمایند.

برترین دانشگاه ها برای تحصیل معماری در ایتالیا

برترین دانشگاه ها برای تحصیل معماری در ایتالیا به این دلیل حائز اهمیت است که مدارک دانشگاه های دارای رنکینگ بسیار خوب، در سطح بین المللی معتبر بوده و دارندگان آن ها از آینده شغلی و چشم انداز کاری روشنی بهره مند خواهند بود. به صورت کلی نظام آموزشی کشور ایتالیا در بین کشورهای جهان و اروپا از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده و دلیل این موضوع به روز بودن استانداردها و امکانات آموزشی و پژوهشی در این کشور عنوان می شود.

مهندسی معماری در ایتالیا-برترین دانشگاه ها برای تحصیل معماری در ایتالیا

به عنوان نمونه دانشگاه بولونیا ایتالیا را به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان در نظر گرفته که همواره امکانات و تسهیلات آموزشی خود را توسعه داده و متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا امکان بهره مندی از تجربه بی نظیر تحصیل در این دانشگاه را خواهند داشت. ولی در باره برترین دانشگاه های تحصیل معماری در ایتالیا، هر ساله و به وسیله موسسات معتبری، لیست برترین دانشگاه های جهان بر اساس پارامترهای مختلفی از قبیل تعداد دانشجوی بین المللی، تعداد هیئت علمی بین المللی، وجود بورسیه های تحصیلی، نسبت استاد به دانشجو، انتشار کتب و مقالات علمی و… در دسترس عموم قرار می گیرد. بر اساس آخرین لیست منتشر شده توسط وبسایت معتبر QS برترین دانشگاه های این کشور به منظور تحصیل معماری در ایتالیا در جدول زیر قابل آورده شده است.

QS World University ranking 2021

University

No.
۱۳۷

Politecnico di Milano

۱
۱۶۰ Alma Mater Studiorum – University of Bologna ۲
۱۷۱

Sapienza University of Rome

۳
۲۱۶ Università di Padova ۴
۳۰۸ Politecnico di Torino ۵

۳۸۳

University of Pisa ۶
۳۹۲ University of Naples – Federico II ۷
۴۰۳ University of Trento ۸
۴۳۲

University of Florence

۹

هزینه های تحصیل معماری در ایتالیا

هزینه های تحصیل معماری در ایتالیا را می توان همان تمکن مالی لازم برای ارائه به سفارت این کشور به منظور دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا عنوان کرد. متقاضیان مهاجرت به ایتالیا یا هر کشور دیگری بایستی بر اساس روشی که برای مهاجرت اقدام می کنند، تمکن مالی لازم را ارئه نمایند. در مورد مهاجرت تحصیلی به عنوان یکی از بهترین روش های مهاجرت به ایتالیا یا سایر کشورها، متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا بایستی این نکته را در نظر داشته باشند که هزینه های تحصیل معماری در ایتالیا عبارت است از هزینه شهریه دانشگاه و زندگی در این کشور برای مدت یک سال. پیش از این نیز اشاره شد که ایتالیا جزو کشورهای به اصطلاح تحصیل رایگان بوده، یعنی آن دسته از کشورهای اروپایی که هزینه های تحصیل و زندگی در آن ها برای یک سال تحصیلی حدودا مبلغی در گستره ۸ هزار یورو تا ۱۲ هزار یورو می باشد.

تحصیل معماری در ایتالیا-هزینه های تحصیل معماری در ایتالیا

البته هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه های در این کشور در مقایسه با کیفیت آموزش و اعتبار دانشگاه ها بسیار ناچیز بوده و بخش اعظم این هزینه شامل همان هزینه های جاری یک فرد مانند مسکن، خورد و خوراک و رفت و آمد خواهد شد. به عنوان نمونه میزان شهریه دانشگاه ها به منظور تحصیل معماری در ایتالیا از ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در هر سال متغیر بوده و هزینه های زندگی ماهیانه برای یک نفر در این کشور در رنج ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو متفاوت خواهد بود که البته ارتباط بسیار زیادی به سبک زندگی فرد و شهر محل سکونت وی دارد. اما می توان گفت در صورت داشتن شرایط مناسب، حتی امکان تحصیل کاملا رایگان برای متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا وجود داشته که در ادامه به آن پرداخته می شود.

امکان تحصیل معماری در ایتالیا به صورت کاملا رایگان

متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا جهت دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا بایستی دست کم توانایی تامین هزینه های لازم برای تحصیل و زندگی سال اول را به عنوان تمکن مالی به سفارت این کشور ارائه نمایند. بر خلاف تصور این پول بلوکه نشده و دانشجو پس از اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، می تواند از آن استفاده نماید. همچنین در مورد هزینه های تحصیل معماری در ایتالیا ذکر این نکته می تواند مفید باشد که با توجه به ارائه بورسیه های متعدد تحصیلی از جمله بورسیه استانی یا DSU در این کشور و با توجه به اجازه کار دانشجویی و پاره وقت به میزان ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته در مقاطع مختلف؛ امکان تحصیل کاملا رایگان نیز برای دانشجویان کوشا فراهم خواهد بود. در نتیجه توصیه می شود متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رزومه علمی خود را پر بار نموده و با دریافت مدرک زبان مورد نیاز، شانس خود را برای دریافت یکی از انواع بورسیه ایتالیا بالا ببرند.

مزایای تحصیل معماری در ایتالیا

مزایای تحصیل معماری در ایتالیا باید در کنار معایب این موضوع مد نظر متقاضیان گرامی بوده و با توجه به همه جنبه های مثبت و منفی آن، بهترین تصمیم ممکن را برای خود اتخاذ نمایند. برای این مقصود بهتر است متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا با یافتن آگاهی جامع از شرایط تحصیل در ایتالیا بر اساس آخرین تغییرات، مبتنی بر ویژگی های شخصی و خانوادگی خویش، مناسب ترین راه را برای آینده خود انتخاب کنند. از منظر آموزشی می توان مهمترین مزیت تحصیل معماری در ایتالیا را سطح کیفی بالای نظام آموزشی این کشور و بهره مندی از دانشگاه های بسیار معتبر در سطح جهانی دانست. همان گونه که پیش تر نیز اشاره گردید، طبق آخرین رتبه بندی برترین دانشگاه های معتبر جهان در سایت معتبر QS تعداد ۹ دانشگاه این کشور در زمینه های مهندسی و به ویژه تحصیل معماری در ایتالیا رتبه های زیر ۵۰۰ را از آن خود کرده اند.

تحصیل معماری در ایتالیا-مزایای تحصیل معماری در ایتالیا

تجربه گرانبهای تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان از یک طرف و دریافت مدارک معتبر آن ها از طرف دیگر که باعث افزایش احتمال یافتن شغل و دریافت اقامت بهترین کشورهای جهان به وسیله فارغ التحصیلان این دانشگاه ها می گردد، از مهمترین مزیت های تحصیل معماری در ایتالیا در نظر گرفته می شود. از دیگر مزیت های عمده تحصیل معماری در ایتالیا، می توان به هزینه های تحصیل در این کشور اشاره کرد، چرا هم این کشور جزو کشورهای تحصیل رایگان محسوب شده و به طور کلی هزینه های تحصیل و زندگی در برابر کیفیت ارائه شده بسیار مناسب جلوه می کند. هم به دلیل بورسیه های تحصیلی متعدد از جمله بورسیه استانی ایتالیا یا همان DSU و کار دانشجویی، امکان تحصیل کاملا رایگان نیز برای دانشجویان با استعداد مهیا می باشد. از سایر مزایای تحصیل معماری در ایتالیا، گزینه های اشاره شده در ذیل را می توان مد نظر قرار داد.

  • تحصیل معماری در ایتالیا به عنوان قطب شناخته شده این رشته در سطح جهانی
  • تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
  • امکان دریافت اقامت ایتالیا و یا سایر کشورهای پیشرفته دنیا
  • اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا و بهره مندی از مزایای ویزای شینگن
  •  سفر و بازدید از کشور ایتالیا به عنوان موزه زنده دنیا
  • بهره مندی از سیستم حمل و نقل بسیار خوب ایتالیا به منظور سفر به نقاط مختلف این کشور و اروپا

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شهرهای ایتالیا لطفا کلیک نمایید.

معایب تحصیل معماری در ایتالیا

معایب تحصیل معماری در ایتالیا نیز بهتر است همراه با مزایای آن در نظر گرفته شده و متقاضیان با واقع بینی اقدام به اتخاذ مناسب ترین تصمیم کنند. مشابه هر موضوع دیگر، تحصیل معماری در ایتالیا در کنار مزایایی که مورد بررسی قرار گرفت، به یقین دارای عیوب و یا چالش هایی بوده که اگر اشخاص نسبت به آن ها آگاهی پیدا نکنند، دچار شدن به مشکلات مختلفی به ویژه از منظر های روحی و روانی دور از ذهن نخواهد بود. به عنوان یکی از مهم ترین معایب تحصیل معماری در ایتالیا، بایستی بازار کار توام با رکود این کشور به خصوص بعد از بحران اقتصادی عظیم اروپا در سال ۲۰۰۸ را نام برد. در نتیجه احتمال پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب در این کشور بعد از تحصیل و در مدت کوتاه ویزای جستجوی کار ویژه فارغ التحصیلان (حدود ۶ تا ۱۲ ماه) نسبتا کم خواهد بود.

معایب تحصیل معماری در ایتالیا

از سایر معایب تحصیل معماری در ایتالیا بایستی به عدم مجوز داشتن همراه در مقطع کارشناسی اشاره نمود. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد اجازه داشتن همراه بعد از مدت زمان ۱ تا ۱۲ ماه مهیا شده و همراه اجازه کار رسمی را ندارد. از دیگر مشکلاتی که متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا به ویژه برای حضور در بازار کار این کشور امکان مواجهه با آن را دارند، لزوم داشتن آشنایی و تسلط نسبی به زبان ایتالیایی خواهد بود. همچنین می توان دوری از خانواده، دلتنگی و تنهایی و غربت و مواجهه با فرهنگ نا مانوس و تازه را از سایر معایب تحصیل در ایتالیا به شمار آورد. بنابراین همان طور که ملاحظه می شود تحصیل در یک کشور توسعه یافته از جمله تحصیل معماری در ایتالیا یک موضوع آسان، راحت و بدون چالش نبوده و با توجه به روز شدن هر ساله قوانین آموزشی و مهاجرتی، بهتر است متقاضیان عزیز آگاهی های مورد نظر را داشته باشند.

نتیجه گیری

معماری یکی از محبوب ترین رشته های زیر مجموعه مهندسی بوده که اتفاقا کاربردهای فراوانی داشته و به همین جهت نیز معمولا از بازار کار نبستا مناسبی برخوردار است. به همین دلایل در سال های اخیر متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا و سایر کشورهای دنیا افزایش یافته و بسیاری از متقاضیان به دنبال اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا برای تحصیل در این رشته می باشند. شرایط تحصیل معماری در ایتالیا در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت بوده و داوطلبان برای هر مقطع بایستی فاکتورهای خاصی داشته باشند. به عنوان مثال تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی مانند اغلب رشته های دیگر نیز به زبان ایتالیایی بوده و داوطلبان بایستی تسلط نسبی به زبان ایتالیایی را ترجیحا با ارائه مدرک مربوطه نشان دهند. هر چند در سال های اخیر تعداد محدودی از دانشگاه ها و موسست آموزشی این کشور، برنامه های آموزشی تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی را به زبان انگلیسی نیز در ظرفیت محدود ارائه می دهند. اما به منظور تحصیل معماری در ایتالیا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس و یا معادل آن لازم و ضروری است. چرا که در این مقاطع برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند.

از مزایای تحصیل معماری در ایتالیا می توان به هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی در این کشور و وجود بورسیه های متعدد تحصیلی علاوه بر تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا اشاره کرد. از مهمترین معایب تحصیل معماری در ایتالیا نیز می توان عدم اجازه داشتن همراه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و پایین بودن شانس یافتن شغل پس از تحصیل در این کشور را نام برد. در نهایت توصیه می شود متقاضیان تحصیل معماری در ایتالیا پیش از هر گونه اقدامی با افراد متخصص مشورت نمایند. موسسه “آریانا اپلای” این افتخار را دارد که با داشتن مجوز کاریابی بین المللی از وزارت کار در کنار مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاورین مجرب در امور مهاجرت و چندین سال سابقه درخشان در حوزه های مهاجرتی، همواره در خدمت متقاضیان عزیز باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا