تحصیل در کبک

خانه » مهاجرت تحصیلی » تحصیل در کبک
تحصیل در کبک

همه افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند حتما با عنوان تحصیل در کبک به عنوان استانی فرانسوی زبان در کانادا آشنا هستند. تحصیل در کبک مزیت زندگی در شرایط یک استان دو زبانه را برای متقاضیان فراهم می کند. دانشگاه های کبک نیز طیف وسیعی از برنامه ها و رشته های آکادمیک را در مقاطع مختلف ارائه می کنند. در بسیاری از این برنامه های آکادمیک ، متقاضیان امکان انتخاب تحصیل به زبان انگلیسی یا فرانسوی را خواهند داشت. حتی در برخی از مراکز علمی کبک، رشته های تحصیلی به شکل ترکیبی از زبان های فرانسوی و انگلیسی ارائه می شوند.

آشنایی با تحصیل در کبک 

Introduction to studying in Quebec

استان کبک همچنین به عنوان پهناور ترین استان کانادا نیز شناخته می شود. اکثر مراکز علمی و یا کالج های زبان انگلیسی و یا زبان فرانسوی نیز در قسمت جنوبی این استان واقع شده اند. بیش از ۲۷ هزار دانشجوی بین المللی که در رشته ها و مقاطع مختلف، از مدارس بومی فرانسوی زبان گرفته تا دانشگاه های معتبر دنیا در شهر مونترال، گواهی بر محبوبیت کبک و کیفیت تحصیل در این استان می باشد. در این مقاله به بیان نکاتی مهم در راستای تحصیل در کبک می پردازیم.

تحصیل در کبک - آشنایی با تحصیل در کبک

شرایط تحصیل در کبک

تحصیل در کبک ، با وجود شهر مونترال به عنوان یکی از برترین شهرهای دانشجویی جهان همیشه به عنوان گزینه ای برجسته روی میز متقاضیان بین المللی تحصیل می باشد. از سوی دیگر، گزینه های تحصیلی متنوع در کانادا با ۸۰ دانشگاه و بیش از ۲۴۰ کالج معتبر نیز افراد مختلف را از سرتاسر دنیا برای تحصیل در کانادا ترغیب می نمایند. یکی از نکات جالب توجه برای تحصیل در کبک هزینه های مناسب زندگی و تحصیل دراین استان می باشد. همچنین، در میان ۹ دانشگاه معتبر در استان کبک، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در۳ دانشگاه وجود داشته و در مابقی دانشگاه های کبک می توانید از دانش دو زبان انگلیسی و فرانسوی استفاده نمایید.

در میان مقاطع دانشگاهی در کبک، مقطع لیسانس بین ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد. متقاضیان مقطع لیسانس کبک می توانند با دانش زبان انگلیسی و یا فرانسوی خود به تحصیل کارشناسی بپردازند. برای مقطع کارشناسی ارشد در کبک نیز به مانند ایران دفاع از پایان نامه الزامی بوده و علاوه بر آن، دانشجویان بایستی در امتحان جامع پایانی نیز شرکت نمایند. دوره های فوق لیسانس در کبک معمولا دوساله بوده ولی دوره هایی نیز وجود دارند که طی یکسال برگزار شوند. برای مقطع دکتری در کبک نیز به مانند سایر استان های کانادا داشتن رزومه تحصیلی و کاری و همچنین سوابق پژوهشی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکتری در استان کبک کانادا بایستی نظر استاد راهنما را برای ادامه تحصیل جلب نمایند که در این راستا هر کدام از اساتید راهنما و دانشگاه های مختلف چارچوب های مخصوص به خود را دارند.

اگر قصد آشنایی با مهاجرت به کانادا از طریق PEQ را دارید، مقاله نگارش شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

معرفی دانشگاه های کانادا

کشور کانادا با توجه به شرایط خاص خود دارای میزبان برترین دانشگاه های دنیا می باشد. همه ساله تعداد کثیری از دانشجویان بین المللی برای شروع یا ادامه تحصیلات آکادمیک خود کشور کانادا را انتخاب می نمایند. در این زمینه، استان کبک به عنوان یکی از استان های ایده آل برای دانشجویان بین المللی تلقی می شود. مواردی نظیر امکان تحصیل به زبان های انگلیسی و فرانسوی، هزینه زندگی و تحصیل مناسب و امکان دریافت اقامت پس از تحصیل از طریق برنامه های مهاجرتی نظیر PEQ نیز از جمله نکاتی هستند که دانشجویان بین المللی را برای تحصیل در مقاطع مختلف به استان کبک کانادا جذب می نمایند. دانشگاه های استان کبک نیز از لحاظ فاکتور هایی از قبیل رتبه بندی بین المللی، میزان پذیرش دانشجویان خارجی، نرخ جذب فارغ التحصیلان در بازار کار کبک و دیگر استان ها و قلمروهای کانادا و مواردی از این دست در وضعیت خوبی قرار دارند. در ادامه به معرفی برخی از برترین دانشگاه های استان کبک می پردازیم.

تحصیل در کبک-معرفی دانشگاه های کانادا

جهت کسب اطلاعات درباره دانشگاه های کانادا ، مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

برترین دانشگاه های کبک

همانطور که در بالا بیان شد، دانشگاه های کبک از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و برترین آن ها در وب سایت های رتبه بندی بین المللی نظیر وب سایت معتبر QS برای رتبه بندی دانشگاه های دنیا اعلام شده اند. موارد متعددی نیز در این رتبه بندی دخیل بوده که به برخی از آن ها در بالا اشاره شد. در میان برترین دانشگاه های کبک نام دانشگاه مونترال برجسته تر از دیگر دانشگاه ها به چشم می خورد. وجود امکانات مناسب برای دانشجویان بین المللی و همچنین انعطاف پذیری جامعه مونترال برای مهاجران، دانشگاه مونترال را در صدر گزینه های علاقه مندان به تحصیل در کبک قرار داده است. اما، استان کبک کانادا تنها به دانشگاه مونترال محدود نمی شود. دانشگاه های دیگری نیز در استان کبک وجود داشته که از رتبه بندی و اعتبار مناسبی در سطح جهانی برخوردار می باشند. برخی از این دانشگاه ها در لیست زیر ذکر شده اند.

دانشگاه های کبک مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های کبک امکان تحصیل در بسیاری از رشته های حوزه علوم پزشکی و پیراپزشکی را در مقاطع مختلف برای دانشجویان بین المللی فراهم نموده است. تحصیل در کبک در حوزه پزشکی منجر به باز شدن دریچه های زیادی برای اقامت و کار در کبک و پذیرفته شدن برای موقعیت های شغلی کشور های مختلف می گردد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز پس از بررسی دانشگاه های کشورهای مختلف به صورت سالانه لیست دانشگاه های مورد تایید خود را در همه رشته ها منتشر می کند. این لیست اعلام شده از آن جهت حائز اهمیت است که ممکن است برخی از افرادی که اقدام به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور می نمایند، بنا به دلایلی خواهان بازگشت و فعالیت در کشور ایران با مدرک تحصیلی اخذ شده باشند. برای جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه این دسته افراد، بهتر است هر متقاضی تحصیل در دانشگاه های بین المللی قبل از انتخاب دانشگاه خود، از آخرین تغییرات صورت گرفته در این لیست مطلع باشد. بر اساس آخرین لیست منتشر شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه های که مدرک آن ها از نظر این وزارتخانه معتبر است، به شکل ذیل اعلام شده اند.

تحصیل در کبک

هزینه تحصیل در کبک

هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی شامل شهریه قابل استفاده برای دانشجویان خارجی و همچنین سایر شهریه مربوط می باشد.
شهریه دانشجویان خارجی در کلیه موسسات دولتی در همان سطح آموزشی یکسان است، گرچه بسته به رشته تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. شهریه توسط وزارت امور تحصیلات تکمیلی تعیین میشود و مشمول تعدیل سالانه می شوند.
دانشجویان کبک که تمام وقت در یک موسسه دولتی تحصیل می کنند، مجاز به پرداخت شهریه مگر در سطح دانشگاه نیستند.
توجه : هزینه ها به دلار کانادا داده می شود.

شهریه پیش دبستانی ، ابتدایی و متوسطه
مرحله هزینه هر سال
مهد کودک (۴ ساله) ۳،۳۴۹ دلار
دبستان ۵،۸۲۷ دلار
آموزش عمومی متوسطه و عمومی بزرگسالان ۷،۲۸۸ دلار
دانشجویان معلول ۲۰،۶۵۲ دلار

* هزینه های مورد نیاز موسسات خدمت به دانشجویان معلول بیشتر است.

شهریه کالج
رشته تحصیلی  هزینه هر سال
برنامه آمادگی قبل از دانشگاه( رشته هایی مانند: فن آوری های جامعه یا امور انسانی – مدیریت کسب و کار) ۱۲،۲۳۸ دلار

فناوریهای بدنی

هنر و ادبیات

۱۵،۸۴۶ دلار

فن آوری های بیولوژیکی

۱۸،۹۷۲ دلار

 

تحصیل در کبک-هزینه تحصیل در کبک

در سطح دانشگاه، شهریه دانشجویان خارجی شامل مواردی است که دانشجویان کبک به علاوه مبلغی ناچیز دارند. در برخی شرایط ممکن است برخی دانشجویان از مبلغ کلان معاف شوند.

شهریه دانشگاه
رشته های تحصیلی شهریه سالانه
مدرک کارشناسی: علوم انسانی و اجتماعی ، جغرافیا ، آموزش ، تربیت بدنی ، هنر و علوم انسانی ۱۵،۵۱۰ دلار
مدرک کارشناسی: رشته های دیگر ۱۷۲۹۸۲ دلار
مدرک کارشناسی ارشد ۱۵،۵۱۰ دلار
دکترا ۱۳،۹۴۴ دلار

 

جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه تحصیل پزشکی در کانادا مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

مزایای تحصیل در کبک

کیفیت زندگی در کبک استثنایی است. دانشجویان از سراسر جهان به دلیل مزایای برجسته آن به این استان کشیده می شوند. هر ساله بیش از ۵۰۰۰۰ دانش آموز از کشورهای مختلف برای تحصیل در کبک انتخاب می کنند.

تحصیل در کبک - مزایای تحصیل در کبک

  • سطح بالای آموزش
    سیستم آموزشی کبک با بسیاری از برنامه های شناخته شده بین المللی برابری میکند.
  • زیرساخت های مدرن
    موسسات آموزش عالی در سراسر کبک مجهز به آزمایشگاه های پیشرفته، آزمایشگاه های رایانه، امکانات ورزشی و سالن های عملکرد هستند.
  • هزینه مقرون به صرفه برای زندگی
    شهریه دانشجویان بین المللی و هزینه زندگی در کبک از کمترین موارد در آمریکای شمالی است.
  • شرایط زندگی ایمن
    کبک به عنوان یک جامعه عادل، قابل احترام، مساوات فراگیر و دموکراتیک شناخته می شود. میزان جرم یکی از کمترین میزان در آمریکای شمالی است.
  • صحنه فرهنگی پر جنب و جوش
    همه ساله تعداد زیادی از رویدادهای فرهنگی و بین المللی گسترده – جشنواره ها، کارناوال ها، نمایشگاه های هنری و رویدادهای ورزشی در سراسر کبک برگزار می شود.
  • جذابیت زندگی در شهر
    شهرهای بزرگ کبک ترکیبی نفیس از مدرنیته آمریکای شمالی و جذابیت های اروپایی را ارائه می دهند.
  • فضاهای طبیعی گسترده
    این استان به وفور از مناطق دیدنی و چشمگیر و همچنین دریاچه ها و رودخانه های بیشماری، یک جنگل بزرگ قاره ای، یک فجر و یک رودخانه با شکوه ارائه می دهد. چندین پارک استانی وجود دارد که بازدید کنندگان می توانند ضمن شرکت در فعالیت های ورزشی و تفریحی که متناسب با فصول است، مناظر بی نظیری را دیدن کنند.

اگر قصد آشنایی با تحصیل در کانادا را دارید، مقاله نگارش شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در کبک

مرحله ۱ : انتخاب یک برنامه تحصیلی و یک موسسه آموزشی
برای تحصیل در کبک به عنوان یک دانشجوی خارجی، باید یک برنامه تحصیلی و یک موسسه یادگیری تعیین شده را متناسب با علایق و سطح تحصیلات خود انتخاب کنید.
مرحله ۲ : اخذ پذیرش در یک برنامه تحصیلی
برای اطلاع از معیارهای پذیرش، زمان مورد نیاز برای پردازش درخواست ها و مهلت های مورد نیاز، هرموسسه آموزشی مدارک مورد نیازخود را دارد.
مرحله ۳ : اخذ گواهی پذیرش (CAQ) برای تحصیل
به محض اینکه نامه پذیرش خود را دریافت کردید، باید برای مطالعات خود درخواست گواهی پذیرش (CAQ ) کنید. این گواهی پذیرش باید برای تحصیلاتی که بیش از شش ماه به طول انجامد، با استثنائات خاص، بدست آید و این نیاز برای همه دانشجویان خارجی، فارغ از سطح تحصیلات، اعمال می شود.برای درخواست گواهینامه پذیرش کبک برای مطالعات، باید از طریق وزارتخانه های مهاجرت اقدام کرد.

تحصیل در کبک - شرایط اخذ ویزای تحصیلی در کبک

مرحله ۴ : اخذ مجوز تحصیل
اگر برنامه تحصیلی شما در کل بیش از شش ماه طول بکشد، باید مجوز تحصیل دریافت کنید. این مجوز توسط دولت کانادا صادر می شود.
در این مرحله از شما خواسته می شود ویزای اقامت موقت را تهیه کنید و در موارد خاص تحت معاینه پزشکی قرار بگیرید.
همچنین باید داده های بیومتریک خود را، یعنی اثر انگشت و یک عکس، تهیه کنید. این روند قبل از رسیدن به کبک باید تکمیل شود.
مرحله ۵ : اخذ بیمه سلامت و بستری
برای تمام مدت تحصیل در کبک، داشتن بیمه درمانی و بستری در بیمارستان اجباری است. هزینه ها توسط بیمه گذاران خصوصی تعیین می شود و بسته به خدمات ارائه شده می تواند متفاوت باشد.
لطفا توجه داشته باشید که حتی اگر قبلاً در کشور خود پوشش دهید، هنوز باید بیمه صادر شده از کبک را اخذ کنید.

جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه اسکیل ورکر کبک، مقاله تنظیم شده در زمینه را مطالعه فرمایید.

نتیجه گیری

میتوان گفت با توجه به سطح بالای تحصیل در منطقه کبک و هزینه کم زندگی و هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی در منطقه آمریکالی شمالی، تحصیل در کبک بسیار برای دانشجویان بین المللی انتخاب خوبی می باشد. زبان تحصیل و زندگی در کبک فرانسه بوده و جزو مزایای تحصیل در کبک برای علاقه مندان به زبان فرانسه به حساب می آید. از این رو تحصیل در کبک روش مناسبی برای مهاجرت به کانادا خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا