دانشگاه های جمهوری چک

خانه » مهاجرت تحصیلی » دانشگاه های جمهوری چک
دانشگاه های جمهوری چک

شرایط تحصیل در دانشگاه های چک

Study conditions at Czech universities

کشور چک در قلب اروپا واقع شده و با توجه به کیفیت بالای آموزش، دانشگاه های جمهوری چک در کانون توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته اند. با توجه به کیفیت بالای آموزش و رتبه بندی بالای دانشگاه های چک، عده زیادی از دانشجویان از کشور های مختلف چک را به عنوان مقصد نهایی تحصیل خود برگزیده اند. وجود بیش از ۴۳ هزار دانشجوی بین المللی خود گواهی بر شرایط مناسب دانشگاه های جمهوری چک می باشد. شرایط زندگی برای دانشجویان بین المللی نیز با توجه به نرخ بالای پذیرش توریست ها در جمهوری چک و به تبع آن وجود بستر مناسب برای افرادی با ملیت های مختلف نیز از جمله فاکتور های برجسته کننده دانشگاه های چک در میان سایر کشور های اروپایی می باشد.

طی سالیان اخیر، کشور جمهوری چک پتانسیل های متعددی را در زمینه اعتلای علم و سیاست های آموزشی به نمایش گذاشته است. همچنین، عضویت چک در اتحادیه اروپا و حوزه شینگن موجب شده تا قوانین آنها برای چک لازم الاجرا باشد. به عبارت دیگر، با توجه به شرایط کاری و اقامتی کشور جمهوری چک دانشجویان بین المللی شانس خود را برای اقامت پس از تحصیل نیز افزایش می دهند.

دانشگاه های جمهوری چک

تحصیلات آکادمیک کشور چک نیز در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شوند. هر کدام از این مقاطع تحصیلی نیازمند ارائه مدارک و احراز شرایط بخصوصی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. دانشگاه های جمهوری چک برای متقاضیان بین المللی تحصیل شرایط مناسبی را ارائه می دهند. اما، موارد دیگری نیز در انتخاب دانشگاه های چک تاثیر گذار می باشند. از جمله این موارد می توان به شهریه های دانشگاه ها برای دانشجیان بین المللی ، تحصیل رایگان به زبان چکی و زندگی دانشجویی آسان در جمهوری چک اشاره نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط اخذ ویزای تحصیلی چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : ویزای تحصیلی چک

هزینه ها و شهریه های مقاطع دانشگاهی کشور چک

همانطور که در بالا اشاره شد، تحصیلات آکادمیک در کشور چک مشتمل بر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری می باشد. با توجه به شرایط متقاضیان و سوابق تحصیلی شان می توان برای ادامه تحصیل در چک اقدام نمود. رتبه های برتر دانشگاهی ، شهریه های مناسب و شرایط زندگی خوب از جمله مواردی هستند که هنگام انتخاب مقاطع تحصیلی در کشور چک به چشم می خورند.

شهریه های دانشگاه های کشور چک در درجه اول دارای وابستگی زیادی به مقطع تحصیلی و رشته انتخابی توسط متقاضیان دارند. یکی از نکات برجسته برای تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک وجود شهریه هایی مختص دانشجویان بین المللی می باشد. اگر چه میزان شهریه های دانشگاه های چک در مقایسه با بسیاری از کشور های دنیا بسیار منطقی به نظر می رسند، ولی بایستی بدانید که تحصیل در دانشگاه های این کشور به زبان چکی مستلزم پرداخت شهریه نخواهد بود.

دانشگاه های جمهوری چک

مقطع لیسانس چک

فرآیند تحصیلات آکادمیک در رشته های مختلف کشور چک با کارشناسی آغاز می شود. مقطع لیسانس در جمهوری چک معمولا ۳ الی ۴ سال می باشد. از مهم ترین شرایط تحصیل در مقطع لیسانس چک می توان به ارائه سابقه ۱۲ سال تحصیل قبل از ورود به دانشگاه اشاره نمود.

همچنین ارائه مدرک پیش دانشگاهی ایران را نیز می توان به عنوان پایان ۱۲ سال تحصیل در نظر گرفت.از جمله نکات برجسته موجود برای تحصیل لیسانس در چک ارائه دروس به زبان انگلیسی در این مقطع می باشد. دانشجویان بین المللی می توانند با ارائه مدارکی دال بر اثبات دانش زبان انگلیسی مانند آیلتس ۶ و معادل آن به تحصیل در این کشور بپردازند. با توجه به رشته ها و دانشگاه های مختلف، هزینه های تحصیلی متفاوتی بین ۲ الی ۳ هزار یورو را برای این مقطع متصور می شویم.

دانشگاه های جمهوری چک

مقطع کارشناسی ارشد چک

طول دوره های کارشناسی ارشد جمهوری چک نیز به مانند بسیاری از کشورها در رشته های مختلف ۲ ساله می باشند. برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس چک نیز ارائه مدرک کارشناسی معتبر به همراه ریز نمرات الزامی و برخی دیگر از مدارک آکادمیک مانند توصیه نامه و انگیزه نامه می باشد. رشته های مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی و یا چکی ارائه می شوند. به همین علت، متقاضیان تحصیل فوق لیسانس چک با نمایش مدرک زبان متناسب می توانند در این دوره مشغول به تحصیل شوند.

نکاتی از قبیل هزینه های تحصیل مناسب، رتبه های دانشگاه ها و موقعیت زندگی مناسب از جمله مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در جمهوری چک به شمار می روند. شهریه های دانشگاه های چک نیز برای مقطع فوق لیسانس بین ۲ الی۳ هزار دلار بسته به دانشگاه ها و رشته های مختلف می باشد.

مقطع دکتری چک

تحصیلات آکادمیک کشور چک در بسیاری از رشته با گذراندن مقطع دکتری به پایان می رسند. به عبارت دیگر، بسیاری از دانشگاه های جمهوری چک رشته های خود را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهند. اگر متقضیان تحصیل دکتری درچک مقطع کارشناسی ارشد خود را نیز در کشور چک گذرانده باشند، تحصیل در مقطع دکتری برای آنها رایگان خواهد بود.

دانشگاه های جمهوری چک

تحصیل در مقطع دکتری چک معمولا بین ۳ الی ۵ سال می باشد. هزینه ۳ الی ۴ هزار یورو به شکل سالیانه برای تحصیل در مقطع دکتری چک قابل تصور می باشد. البته این میزان از شهریه در درجه اول به رشته انتخابی وابسته می باشد. به منظور کسب اطلاعات دقیق از شهریه دانشجویان مقطع دکتری بایستی به وب سایت های معتبر دانشگاه ها مراجعه نموده و میزان شهریه را از همان طریق بررسی نمایید.

کم هزینه ترین دانشگاه های چک

دانشجویان بین المللی، علی الخصوص دانشجویان ایرانی، همیشه به دنبال یافتن دانشگها های ارزان قیمت در کشور های اروپایی بوده اند. به طور کلی، هزینه های تحصیل در کشور چک در مقایسه با بسیاری از کشور های اروپایی نظیر انگلستان مبالغ بسیار پایین تری می باشند. البته لازم به ذکر می باشد که کشور جمهوری چک به مانند آلمان یا اتریش دارای سیستم تحصیل رایگان در بسیاری از مقاطع نمی باشد.

اما، امکان تحصیل رایگان برای افرادی که به زبان چکی مسلط باشند نیز در بسیاری از دانشگاه ها فراهم می باشند. ولی هزینه های تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک با توجه به مقاطع مختلف آکادمیک میزان چشمگیری نمی باشند. یکی از نکاتی که هنگام بررسی هزینه دانشگاه های چک به چشم می خورد، نرخ تبدیل ارز بین یورو و واحد پول ایران می باشد.

دانشگاه های جمهوری چک

چند مورد از ارزان ترین دانشگاه های جمهوری چک به شرح زیر می باشند.

بهترین دانشگاه های جمهوری چک

دانشگاه های زیادی در کشور چک در راستای پیشبرد اهداف علمی و آموزشی این کشور در حال فعالیت بوده و موفقیت های بسیار برجسته ای را نیز برای جمهوری چک به ارمغان آورده اند. میزان مقالات علمی منتشر شده، پژوهش های مختلف و تالیفات گوناگون در دانشگاه های چک از جمله مواردی اند که علاقه پژوهشگران زیادی را به استفاده از امکانات دانشگاه های جمهوری چک سوق داده اند.

دانشگاه های جمهوری چک

بسیاری از دانشگاه های جمهوری چک دارای رتبه بندی مناسب و اعتبار بالا در عرصه بین المللی نیز می باشند. رتبه بندی دانشگاه های دنیا توسط وب سایت های معتبری نظیر وب سایت QS و یا وب سایت تامپسون انجام می گردند. در میان برترین دانشگاه های چک نام دانشگاه چارلز و ماساریک به چشم می خورند. این اسامی در میان برترین دانشگاه های جهان نیز به چشم می خورند. ۹ دانشگاه برتر کشور جمهوری چک طبق لیست زیر دسته بندی شده اند.

رتبه بین المللی QS نام دانشگاه
۲۹۱ Charles University
۵۵۱ Masaryk University
۶۰۱ Palacký University Olomouc
۴۹۸ Czech Technical University
۶۵۱ Brno University of Technology
۸۰۱ Czech University of Life Sciences Prague
۳۵۵ University of Chemistry and Technology Prague

 

هنگامی که صحبت از برترین دانشگاه های کشور چک به میان می آید، تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نیز از اهمیت برخوردار می گردد. بسیاری از دانشگاه های جمهوری چک مورد تایید این وزارتخانه های ایران می باشند. این بدان معنی است در صورت بازگشت ، مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان مورد تایید مراجع رسمی ایران خواهد بود.

دانشگاه های چک مورد تایید وزارت علوم

بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های جمهوری چک پس از گذراندن مقاطع تحصیلی شان قصد بازگشت به ایران و استفاده از تحصیلات خود در قالب مشاغل مختلف از جمله تدریس در دانشگاه های ایران دارند. به همین منظور، بایستی دانشگاهی را انتخاب نمایند که مورد تایید ارگان های ایران و در صدر آن وزارت علوم ایران باشند.

دانشگاه های جمهوری چک

دانشگاه های چک مورد تایید وزارت علوم ایران طی لیستی همه ساله برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع مختلف اعلام می شوند. شمار زیادی از فارغ التحصیلان رشته های مختلف جمهوری چک قصد بازگشت به ایران و ادامه تحصیل و یا ورود به بازار کار را دارند. وزارت علوم ایران نیز دانشگاه های چک را به مانند دانشگاه های سایر کشور ها به سه دسته ممتاز، خوب و متوسط تقسیم بندی کرده است. برخی از این دانشگاه ها به شرح زیر هستند.

نام دانشگاه دسته بندی وزارت علوم ایران
Charles University ممتاز (الف)
Czech University of Life Sciences  خوب (ب)
Brno University of Technology  خوب (ب)
Czech Technical University  خوب (ب)
Masaryk University  خوب (ب)
University of Economics خوب (ب)
Palacky University  خوب (ب)
University of West Bohemia  متوسط (ج)
Tomas Bata University  متوسط (ج)
University of South Bohemia متوسط (ج)

 دانشگاه های چک مورد تایید وزارت بهداشت

تحصیل در مقطع پزشکی جمهوری چک یکی از گزینه های بسیار مناسب برای دانشجویان بین المللی می باشد. دانشگاه های چک در حوزه پزشکی از اعتبار و کیفیت بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند. بسیاری از دانشجویان رشته های پزشکی جمهوری چک پس از فارغ التحصیلی قصد بازگشت به ایران و ورود به بازار کار را دارند.

دانشگاه های جمهوری چک

به همین علت، مورد تایید بودن دانشگاه ها از دیدگاه وزارت بهداشت ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. وزارت بهداشت ایران نیز اعتبار برخی از دانشگاه های جمهوری چک را تایید می نماید.
دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در حوزه های پزشکی و پیراپزشکی آپدیت سال ۲۰۲۰ به شرح زیر هستند.

۱٫ Charles University
۲٫ Masaryk University Brno
۳٫ Palacky University in Olomouc
۴٫ Academy of Sciences of the Czech Republic

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کشور چک

بورسیه تحصیلی به کمک هزینه هایی اطلاق گشته که توسط دانشگاه ها و برخی ارگان ها یا موسسات دولتی و خصوصی به دانشجویان مختلف بر اساس شایستگی آنها اعطا می شود. به طور کلی، شانس دریافت بورسیه تحصیلی به شکل صعودی با بالا رفتن مقطع تحصیلی افزایش می یابد.

دانشگاه های جمهوری چک

به عبارت دیگر، با توجه به حجم دانشجویان مقطع کارشناسی شانس دریافت بورسیه که تعداد محدودی است، بسیار پایین می باشد. برای مقطع کارشناسی ارشد نیز در مقایسه با دوره دکتری دارای شانس پایین تری می باشد. رزومه عالی و سوابق ممتاز تحصیلی دانشجویان در این مقطع در دریافت بورسیه نقش بسزایی ایفا می کنند.
برای مقطع دکتری شانس دریافت بورسیه تحصیلی بالاتر از مقاطع دیگر است. صحبت با سوپروایزر و متقاعد کردن ایشان به عنوان اصلی ترین رکن دریافت بورسیه تحصیلی به شمار می رود. مواردی مانند امتیاز آیلتس ۷ و بالاتر و همچنین وجود مقالات ISI به عنوان سوابق پژوهشی از جمله فاکتورهایی هستند که متقاضیان را برای دریافت بورسیه تحصیلی واجد شرایط می کنند.

برترین رشته های تحصیلی دانشگاه های چک

رشته های مختلفی برای دانشجویان بین المللی در جمهوری چک ارائه شده اند. با توجه به کیفیت بالای آموزشی و رتبه های دانشگاهی بالا در چک، رشته های گوناگون این کشور از شرایط مناسبی برخوردار می باشند. رشته های فنی مهندسی و علوم محض در چک نیز دارای متقاضیان زیادی هستند. ولی، با توجه به رتبه های بالا برای دانشگاه های چک ارائه دهنده رشته های حوزه پزشکی، این رشته ها را می توان با برچسب برترین رشته های تحصیلی دانشگاه های چک شناخت.

دانشگاه های جمهوری چک

عموما برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی از دانشگاه هایی نظیر دانشگاه چارلز چک افق های روشنی چه در خود کشور چک، سایر کشور های اروپایی و حتی ایران قابل ترسیم می باشند.
نکته قابل توجه دیگر برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک، جهش عظیم در کیفیت آموزشی ارائه شده در حوزه مدیریت در زیر شاخه مختلف می باشد. به همین علت، طی سال های اخیر میزان زیادی از درخواست های ادامه تحصیل در دانشگاه های چک برای رشته مدیریت می باشند.

نتیجه گیری

دانشگاه های جمهوری چک با توجه به رتبه بندی جهانی، تنوع رشته ها و شرایط تحصیل و زندگی بسیار مناسب در شهر های مختلف نظیر پراگ ، که با عنوان عروس شهرهای اروپا معرفی می شود ، مد نظر دانشجویان بین المللی زیادی بوده است. وجود جمعیت بالغ بر ۳۰ درصد دانشجویان این کشور در قالب متقاضیان بین المللی نیز شاهدی بر این مدعا می باشد. ارگان های مختلفی در داخل و خارج از ایران مقاطع تحصیلی آکادمیک چک را معتبر می دانند. متقاضیان مختلف با توجه به شرایط متعدد و الزامات دانشگاه های جمهوری چک می توانند برای تحصیل در مقطع مورد نظر و رشته دلخواه اقدام نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا