تحصیل پزشکی در لهستان

خانه » مهاجرت تحصیلی » تحصیل پزشکی در لهستان
تحصیل پزشکی در لهستان

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در لهستان

پزشکی در لهستان یکی از بهترین فرصت های تحصیلی به منظور حضور در دانشگاه های برتر علوم پزشکی اروپا به شمار می رود. یکی از راحت ترین مسیر های مهاجرتی برای افراد به ویژه ایرانیان، مسیر مهاجرت تحصیلی بوده که به خصوص در سال های اخیر نیز داوطلبان بیش تری پیش روی خود می بیند.

از آن جهت که در این روش علاوه بر اخذ مدرک تحصیلی معتبر در سطح بین الملل، متقاضی با شرایط، فرهنگ و بازار کسب و کار کشور محل تحصیل خود آشنا شده و می تواند پس از فارغ التحصیل شدن در آن کشور اقامت دائم خود را دریافت کند. تحصیل در رشته پزشکی در لهستان یکی از مسیر های مهاجرتی است که در چند سال اخیر طرفداران پر شماری پیدا کرده است.

دلیل این امر از یک سو گرایش بیش تر دانش آموزان در مقطع متوسطه به رشته علوم تجربی و از سوی دیگر دشواری کنکور سراسری ایران در این رشته می باشد. مشاغل پزشکی نیز در همه جای دنیا از جمله لهستان از بازار کار مناسب، درآمد بسیار خوب، جایگاه اجتماعی بالا و آینده روشنی بهره مند هستند. هر چند این مسیر دشواری های خاص خود را داشته و برای موفقیت در ان فرد بایستی دانشجوی کوشایی باشد.

به منظور تحصیل پزشکی در لهستان بهتر است پیش از آن به صورت اختصار با این کشور آشنا شویم. کشور لهستان در اروپای مرکزی واقع شده و نظام آموزشی آن از پیشینه طولانی برخوردار است. این کشور یکی از کشور های عضو اتحادیه اروپا محسوب شده و همزمان جدای از آن، عضویت در معاهده شینگن را نیز دارد.

شهر ورشو پایتخت این کشور بوده که جزو شهر های دیدنی و مراکز گردشگری اروپا قلمداد می شود. لهستان جزو کشور های اصطلاحا تحصیل رایگان محسوب شده و جزو معدود کشور های اروپایی به شمار می رود که برنامه های متعدد آموزشی در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی و رشته های پزشکی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود. به همین دلایل و در کنار سایر مزایایی که در انتها ذکر خواهد شد، رشته های علوم پزشکی در لهستان هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی می باشد.

در حال حاضر حدود ۵۰ هزار دانشجوی علاقه مند به رشته های علوم پزشکی، به منظور تحصیل در دانشگاه های معتبر لهستان، وارد این کشور شده اند. در نتیجه آشنایی با جنبه های مختلف تحصیل پزشکی در کشور لهستان برای متقاضیان این رشته بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برای این منظور تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تحصیل پزشکی در لهستان

مراحل تحصیل پزشکی در لهستان(مدارک موردنیاز،طول دوره)

اولین مرحله از مراحل تحصیل پزشکی در لهستان این است که متقاضی بایستی شرایط لازم را داشته باشد. دریافت مدرک دیپلم ۱۲ ساله متوسطه یا پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی با ریز نمرات و معدل ترجیحا بالای ۱۶ از ابتدائی ترین الزامات تحصیل پزشکی در کشور لهستان محسوب می شود. در مرحله بعدی داوطلبان بایستی در دوره های پیش پزشکی یا Premedical ثبت نام کرده و در آزمون پایانی آن نمرات قابل قبولی کسب کنند.

این دوره در لهستان هم به زبان لهستانی و هم به زبان انگلیسی ارائه می شود. در این دوره دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک و زبان انگلیسی در سطوح بالا مورد ارزیابی قرار می گیرند. پس از این مرحله فرد می تواند جهت اخذ پذیرش تحصیلی به منظور تحصیل پزشکی در لهستان برای یکی از دانشگاه های این کشور اقدام کند.

البته نحوه، شرایط و مدارک لازم به منظور اعطای پذیرش تحصیلی در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت بوده و توصیه می شود متقاضیان پیش از هر گونه اقدامی به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایند. به عنوان نمونه در برخی از دانشگاه های آزمون ورودی برگزار شده و در برخی دیگر تنها به همان مصاحبه حضوری یا اسکایپی و مدارک مستند دانشجو استناد می شود.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در لهستان

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در لهستان

به طور کلی تحصیل پزشکی در لهستان و پروسه دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور در مقایسه با دانشگاه های علوم پزشکی سایر کشور های اروپایی نسبتا راحت تر می باشد. برای این منظور داوطلبان بایستی واجد شرایط لازم بوده و مدارک مورد نیاز را نیز فراهم و ارائه نمایند.

به طور کلی اخذ پذیرش از دانشگاه های لهستان به صورت اینترنتی یا آنلاین می باشد. در این شرایط داوطلبان بایستی مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی را به صورت اسکن شده برای دانشگاه مورد نظر خود بفرستند. یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز به منظور تحصیل پزشکی در لهستان، داشتن مهارت های کافی در زبان انگلیسی و اثبات آن توسط مدارک معتبر بین المللی می باشد.

در این مورد متقاضی بایستی مدرک معتبر بین المللی مانند آیلتس با نمره حداقل ۵/۵ و بالاتر یا معادل آن ارائه کند. البته در برخی دانشگاه ها پذیرش مشروط نیز وجود دارد که در این صورت دانشجو بایستی با صرف زمان و هزینه اضافی، ابتدا دوره زبان انگلیسی را گذرانده و در صورت کسب حد نصاب های لازم وارد دوره اصلی تحصیلی خود شود. سایر مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در لهستان عبارت اند از:

  •  اسکن فرم تکمیل شده تقاضای آنلاین
  •  اسکن مدرک دیپلم متوسطه ۱۲ ساله یا پیش دانشگاهی با اخذ تاییدیه های لازم با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی
  • اسکن ریز نمرات به همراه معدل مقطع قبلی با تاییدیه های لازم و ترجمه رسمی به زبان انگلیسی
  • اسکن توصیه نامه از مدرسه یا مرکز آموزشی مقطع قبلی
  •  ارائه نمرات سطح بالا در دروس زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضیات مقطع دبیرستان
  • شرکت در دوره پیش پزشکی و آزمون نهایی به همراه کسب حد نصاب لازم جهت قبولی
  •  گذراندن مصاحبه های لازم در صورت نیاز به صورت اسکایپی یا حضوری
  •  مدارک شناسایی یا هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی
  •  گذرنامه یا پاسپورت دارای اعتبار

شرایط و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی لهستان

شرایط و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی لهستان

یکی دیگر از موضوعات مهمی که متقاضیان تحصیل پزشکی در لهستان بایستی مد نظر قرار دهند، شرایط و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی این کشور می باشد. به منظور تحصیل در لهستان دانشجویان پزشکی یا غیر پزشکی کشور های عضو اتحادیه اروپا، لزومی برای دریافت ویزای تحصیلی لهستان ندارند.

در صورتی که دانشجویان سایر کشور ها یعنی دانشجویان غیر اروپایی از جمله ایران بایستی به منظور ورود و حضور در این کشور، ویزای دانشجویی لهستان را دریافت کنند. برای این منظور در مرحله اول متقاضیان تحصیل پزشکی در لهستان بایستی با مراجعه به سایت سفارت این کشور، نسبت به آخرین تغییرات صورت گرفته در مورد شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی لهستان اطلاعات لازم را کسب کنند.

پس از این مرحله با فراهم کردن شرایط و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی لهستان تقاضای درخواست ویزای خود را به سفارت این کشور ارائه دهند. نکته ای که در این مورد بسیار مهم است، زمان بندی مناسب برای دریافت ویزا خواهد بود. چرا که کشور لهستان عضو کشور شینگن می باشد و فرآیند دریافت ویزای شینگن کمی پیچیده و زمان بر است. عموما مهم ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان شامل موارد زیر هستند:

  • اصل و کپی نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
  • فرم تکمیل شده تقاضای ویزای تحصیلی لهستان
  • ۲ قطعه عکس گذرنامه ای جدید
  • گذرنامه معتبر دارای حداقل ۳ ماه اعتبار و کپی آن
  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی
  • گواهی اثبات تمکن مالی جهت تامین هزینه های تحصیل و زندگی از بانک
  • گواهی تاییدیه سلامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رزرو بلیط هواپیما
  • مدارک مربوط به اسکان دانشجوی پزشکی در لهستان از قبیل رزرو خوابگاه یا اجاره سوئیت

طول دوره تحصیل پزشکی در لهستان

طول دوره تحصیل پزشکی در لهستان

طول دوره تحصیل پزشکی در لهستان یکی از موضوعاتی است که مورد پرسش متقاضیان قرار می گیرد. برنامه تحصیل در رشته پزشکی در این کشور با عنوان M.D شناخته می شود و معمولا یک پروسه چند ساله را در بر می گیرد. از جمله گرایش های مختلف رشته های علوم پزشکی در کشور لهستان می توان به پزشکی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، پرستاری و دامپزشکی اشاره کرد. طول دوره تحصیل پزشکی در کشور لهستان با توجه به گرایش مورد نظر فرد متفاوت می باشد.

به طور کلی به جز دوره پیش پزشکی یا Premedical که یک دوره ۹ ماهه تا ۱ ساله است، مدت زمان لازم برای تحصیل در سایر گرایش های پزشکی در لهستان بین ۳ تا ۶ سال متغیر خواهد بود. نکته مهم دیگر شرایط سنی داوطلب بوده که بایستی در محدوده مناسب (۱۷ تا ۲۵ سال) قرار داشته باشد. در غیر این صورت کار اخذ پذیرش تحصیلی و به ویژه ویزای دانشجویی لهستان برای وی بسیار سخت و تقریبا نشدنی می شود.

مدرک پزشکی دانشگاه های لهستان از اعتبار بسیار خوبی در جامعه علمی بین المللی برخوردار بوده به طوری که در همه کشور های اروپایی و حتی کشور های انگلیسی زبان مانند ایالات متحده آمریکا و کانادا و همچنین سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی آموزش پزشکی دارای اعتبار می باشد. معمولا طول دوره تحصیل پزشکی در لهستان در گرایش های مختلف مطابق جدول زیر خواهد بود.

ردیف گرایش برنامه آموزشی پزشکی در لهستان طول دوره
۱ دوره پیش پزشکی یا Premedical 9 الی ۱۲ ماه
۲ دوره پزشکی عمومی M.D ۶ سال
۳ دوره دندانپزشکی S.D.D. ۵ سال
۴ دوره پزشکی پیشرفته M.D Advanced ۴ سال
۵ دوره پرستاری Nursing ۳ سال
۶ دوره داروسازی Pharm.D ۶ سال
۷ دوره مستقیم کارشناسی ارشد فیزیوتراپی MSc. Physiotherapy ۵ سال

 

دانشگاه های پزشکی در لهستان

دانشگاه های پزشکی در لهستان(برترین،مورد تایید وزارت بهداشت،مورد تایید وزارت علوم)

تحصیل پزشکی در لهستان همان طور که تاکنون اشاره شد، یکی از مناسب ترین گزینه ها برای آن دسته از متقاضیانی است که به دنبال تحصیل در کشور های خارجی هستند. به ویژه متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های علوم پزشکی در یک کشور اروپایی و به زبان انگلیسی را دارند. در نتیجه با توجه به ارائه برنامه های آموزشی متعدد در مقاطع مختلف و از جمله در رشته های علوم پزشکی به وسیله دانشگاه های پزشکی در لهستان، این کشور گزینه بسیار مناسب و ایده آلی برای داوطلبان به شمار می رود.

دانشگاه های علوم پزشکی در کشور لهستان تجهیزات آموزشی و پژوهشی به روز، پیشرفته و بسیار مناسبی به منظور تحصیل در این رشته ها در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند. کشور لهستان جزو معدود کشور های اتحادیه اروپا می باشد که دانشگاه های علوم پزشکی آن تقاضاهای پر شماری جهت تحصیل در این رشته از کشور های مختلف دنیا دریافت می کنند.

یکی از دلایل این امر بالا بودن سطح دانشگاه های پزشکی در کشور لهستان و در نتیجه اعتبار بالای مدارک آن ها می باشد. اما متقاضیان همواره به دنبال تحصیل در برترین دانشگاه های پزشکی در کشور لهستان هستند که در ادامه به آن می پردازیم.

برترین دانشگاه های پزشکی در لهستان

برترین دانشگاه های پزشکی در لهستان

تحصیل در برترین دانشگاه های پزشکی در لهستان، با توجه به هزینه ها و مشکلاتی که افراد در این مسیر متحمل می شوند، همواره جزو اولین گزینه های دانشجویان بین المللی می باشد. هر چند هزینه های تحصیل و زندگی در لهستان در مقایسه با کیفیت دانشگاه ها و سطح زندگی مقرون به صرفه می باشد، اما با توجه به نابرابری نرخ ارز و تحمل مسائلی از قبیل دوری از خانواده و دوستان، متقاضیان ترجیح می دهند برترین دانشگاه های پزشکی در کشور لهستان را به منظور تحصیل خود انتخاب نمایند.

البته دانشگاه های پزشکی در لهستان نه تنها جزو بهترین دانشگاه های این کشور که همواره جزو معتبرترین دانشگاه پزشکی اروپا نیز محسوب می شوند. به گونه ای که هر ساله این دانشگاه های رتبه های بسیار خوبی را در بین دانشگاه های جهان به خود اختصاص می دهند. به منظور یافتن برترین دانشگاه های پزشکی در کشور لهستان نیز بایستی به مراکز معتبر مراجعه کرد که هر ساله فهرست و رتبه بندی دانشگاه های جهان را بر اساس مولفه های مختلفی اعلام می کنند.

هر کدام از این مراکز پارامتر های خاص خود را در نظر می گیرند اما از مهم ترین آن ها می توان به نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجویان، امکانات و تجهیزات دانشگاه، بورسیه های تحصیلی، انتشارات علمی و امکانات رفاهی دانشگاه اشاره نمود. بر اساس آخرین لیست منتشر شده توسط سایت معتبر QS، برترین دانشگاه های پزشکی در لهستان به قرار جدول زیر می باشند:

 

QS World ranking 2021 University Nu
۳۲۱ University of Warsaw ۱
۳۲۶ Jagiellonian University ۲
۸۰۱-۱۰۰۰ Adam Mickiewicz University, Poznań ۳
۸۰۱-۱۰۰۰ UNIVERSITY OF GDANSK ۴
۸۰۱-۱۰۰۰ University of Lodz ۵
۸۰۱-۱۰۰۰ University of Wroclaw ۶

 

دانشگاه های پزشکی در لهستان مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران

موضوع بسیار مهم دیگری که متقاضیان تحصیل پزشکی در لهستان بایستی به آن توجه کنند این که اگر به هر دلیلی قصد بازگشت به کشور و استفاده از مدرک تحصیلی خود در ایران را دارند، بایستی دانشگاه محل تحصیل آن ها حتما مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد. البته این موضوع در رشته های غیر پزشکی و توسط وزارت علوم نیز در نظر گرفته می شود.

اما به واسطه حساسیت های رشته های علوم پزشکی و از آن جا که این رشته ها مستقیما با سلامتی و جان شهروندان کشور در ارتباط است، وزارت بهداشت نیز به عنوان سازمان مرتبط هر ساله لیست دانشگاه های مورد تایید خود را منتشر می کند. این موضوع قطعا به سود متقاضیان تحصیل پزشکی در لهستان بوده و از اتلاف زمان و سرمایه آن ها جلوگیری به عمل می آید.

کما این که اگر آن ها در یک دانشگاه تایید نشده توسط وزارت بهداشت تحصیل کنند، بایستی جهت ارزیابی مدرک خود زمان و هزینه اضافی در داخل کشور صرف کرده و یا به طور کلی امکان فعالیت پزشکی در کشور نداشته باشند. بر اساس آخرین لیست منتشر شده فهرست دانشگاه های پزشکی در لهستان مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به شرح زیر می باشد

  •  Jagiellonian University
  •  University of Medical Lodz
  •  Medical University of Warsaw
  •  Wroclaw Medical University
  •  Medical University Silesia دانشگاه های پزشکی در لهستان مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران

دانشگاه های پزشکی در لهستان مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران

موضوع مهم دیگر برای متقاضیان تحصیل پزشکی در لهستان، مورد تایید بودن مدرک تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل آن ها به وسیله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. همان گونه که پیش تر اشاره شد، این سازمان به عنوان مرجع بالا دستی، مورد تایید بودن مدارک تحصیلی دانشگاه های سایر کشور ها را مورد ارزیابی قرار می دهد.

به همین دلیل در این وزارتخانه هر ساله لیست دانشگاه های دیگر کشور ها را که مدرک تحصیلی آن ها از منظر فاکتورهای متعدد مورد تایید قرار می گیرد، در همه رشته و زمینه های علمی منتشر می کند. دانشگاه های پزشکی در لهستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جهت رفاه حال متقاضیان تحصیل در خارج از کشور و مهاجرت تحصیلی به این کشور، دانشگاه های مورد تایید آن ها اعلام می گردد.

در فرآیند سنجش و ارزیابی وزارت علوم، دانشگاه های هر کشور از جمله لهستان بر اساس مولفه های از پیش در نظر گرفته شده توسط این وزارتخانه در ۳ سطح گروه الف (ممتاز)، گروه ب (خوب) و گروه ج (متوسط) جای می گیرند. بر اساس آخرین فهرست منتشر شده توسطه این وزارتخانه، دانشگاه های پزشکی در لهستان مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در جدول زیر قابل مشاهده می باشند.

درجه کیفی University No
ب (خوب) University of Warsaw ۱
ب (خوب) Jagiellonian University ۲
ب (خوب) Adam Mickiewicz University, Poznan (UAM) ۳
ب (خوب) UNIVERSITY OF GDANSK ۴
ب (خوب) University of Lodz ۵
ب (خوب) University of Wroclaw ۶
ب (خوب) University of Silesia in Katowice ۷

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در لهستان

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در لهستان

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در لهستان، یکی از مهم فاکتور هایی است که متقاضیان بایستی مد نظر قرار دهند. به طور کلی هزینه های تحصیل در هر کشوری از جمله لهستان شامل هزینه های مربوط به شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی می شود. اهمیت این موضوع به این دلیل است که یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی لهستان، ارائه گواهی تمکن مالی به منظور تامین هزینه های تحصیل در این کشور می باشد.

همان طور که اشاره شد به طور کلی لهستان در دسته کشور های اصطلاحا تحصیل رایگان قرار می گیرد. یعنی کشور هایی که مجموع یا برآیند هزینه های شهریه دانشگاه و زندگی در آن ها بین ۸ تا ۱۲ هزار یورو در سال می باشد. اما پزشکی در لهستان مانند همه کشور های دنیا هزینه های بیش تری به دنبال دارد. به طور کلی تحصیل برای شهروندان لهستانی و به زبان رسمی این کشور رایگان است.

اما همان گونه که اشاره شد، برنامه های آموزشی متعددی در رشته های علوم پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می شود که مستلزم پرداخت هزینه می باشند. البته میزان شهریه هر دانشگاه به نوع دانشگاه، گرایش مورد نظر، برنامه های آموزشی ارائه شده و حتی نوع و تعداد واحد های درسی ترم مربوطه بستگی دارد. در جدول زیر میزان تقریبی شهریه دانشگاه های لهستان در گرایش های مختلف رشته پزشکی مشاهده می شود.

ردیف گرایش تحصیلی  میزان شهریه سال اول  میزان شهریه سال های بعد
۱ پزشکی عمومی (۶ سال) ۱۰ تا ۱۲ هزار یورو ۹ تا ۱۱ هزار یورو
۲ دندانپزشکی (۵ سال) ۱۳ تا ۱۵ هزار یورو ۱۲ تا ۱۴ هزار یورو
۳ تخصص های پزشکی (۴ سال)   ۱۳ تا ۱۵ هزار یورو ۱۲ تا ۱۴ هزار یورو
۴ پرستاری (۳ سال) ۴ تا ۶ هزار یورو ۳ تا ۵ هزار یورو
۵ داروسازی (۶ سال) ۷ تا ۹ هزار یورو ۶ تا ۸ هزار یورو

 

هزینه های زندگی در لهستان

هزینه های زندگی در لهستان

همان طور که اشاره شد، به منظور تحصیل پزشکی در لهستان، علاوه بر هزینه های مربوط به شهریه دانشگاه ها، هزینه زندگی در این کشور نیز بایستی مورد توجه متقاضیان قرار گیرد. مانند سایر کشور های دنیا، هزینه های زندگی در لهستان نیز برای همه افراد یکسان نبوده و با توجه به شرایط ویژگی های هر فرد متفاوت خواهد بود. به طور کلی هزینه های زندگی هر شخص به شهر و شرایط محل سکونت وی (خوابگاه دانشجویی یا آپارتمان)، عادات شخصی و سبک زندگی وی بستگی دارد.

هزینه های عمده زندگی در لهستان نیز معمولا شامل هزینه محل سکونت، هزینه خورد و خوراک، هزینه های رفت و آمد و هزینه های جانبی می باشد.
بر اساس برآورد ها هزینه های زندگی در لهستان برای ۱ نفر به صورت میانگین حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در هر ماه خواهد بود. این میزان در مقایسه با برخی کشور های اروپایی از جمله آلمان بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. البته متقاضیان تحصیل پزشکی در لهستان در صورت داشتن شرایط با دریافت بورسیه تحصیلی امکان تامین بخش زیادی از هزینه های زندگی را خواهند داشت.

علاوه بر آن امکان کار دانشجویی یا پاره وقت به میزان ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته نیز با توجه به برنامه تحصیلی دانشجویان بین المللی وجود دارد. درآمد کار دانشجویی نیز به ازای هر ساعت حدود ۸ تا ۱۲ یورو بوده و می تواند در تامین هزینه های زندگی در لهستان نقش اساسی ایفا کند.

مزایای تحصیل رشته پزشکی در لهستان

مزایای تحصیل رشته پزشکی در لهستان

تحصیل رشته پزشکی در لهستان برای دانشجویان بین المللی مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. اولین و مهم ترین مزیت مهاجرت تحصیلی از جمله تحصیل در رشته های علوم پزشکی در کشور لهستان امکان یافتن شغل در این کشور پس از فارغ التحصیلی و در نتیجه آن اقامت و شهروندی لهستان می باشد.

مانند همه کشور ها در لهستان نیز افرادی که از دانشگاه های همین کشور فارغ التحصیل شده و با زبان، فرهنگ و آداب و رسوم این کشور آشنا شوند، از اولویت بیش تری برای استخدام نزد کارفرما ها برخوردارند. این موضوع نه تنها در کشور لهستان بلکه در سایر کشور های پیشرفته دنیا نیز به کمک اعتبار بالای مدارک دانشگاه های علوم پزشکی لهستان امکان پذیر می باشد.

بنابراین مزیت دیگر تحصیل پزشکی در لهستان که می توان به آن اشاره کرد، زندگی و کار در یکی از کشور های زیبای مرکز اروپا بوده که از استاندارد های کیفی بالایی برخوردار می باشد. شهر های مختلف لهستان از جمله ورشو پایتخت این کشور، دارای جاذبه های گردشگری و توریستی فراوانی بوده که دانشجویان در طول تحصیل خود می توانند از آن ها بازدید نمایند. دیگر مزایای مهم تحصیل رشته پزشکی در لهستان به شرح زیر می باشد.

امکان تحصیل در رشته های پزشکی به زبان انگلیسی

امکان تحصیل در رشته های پزشکی به زبان انگلیسی

یکی از مهم ترین مزایای تحصیل رشته پزشکی در لهستان، امکان تحصیل به هر ۲ زبان لهستانی و انگلیسی می باشد. از آن جا که آموزش زبان لهستانی در اغلب کشور های دنیا مرسوم نبوده در نتیجه ارائه برنامه های متعدد آموزشی در گرایش های مختلف رشته های علوم پزشکی به زبان انگلیسی در این کشور، یکی از مهم ترین مزیت ها محسوب می شود.

به این دلیل که در اغلب کشور های دنیا از جمله ایران زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی به رسمیت شناخته شده و در نتیجه آموزش آن به صورت رسمی و آزاد وجود دارد. در نتیجه کار متقاضیان تحصیل پزشکی در لهستان از نظر یادگیری و ارائه مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه های این کشور راحت خواهد بود. در حالی که در بسیاری دیگر از کشور های اروپایی یا تحصیل رایگان از اغلب برنامه های آموزشی در رشته های علوم پزشکی تنها به زبان رسمی همان کشور ارائه می شود.

تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا و معتبر دنیا

مزیت دیگر تحصیل در رشته پزشکی در لهستان، تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور بوده که جزو دانشگاه های برتر اروپا در حوزه پزشکی و همچنین معتبر دنیا محسوب می شوند. اعتبار بالای مدارک اخذ شده از این دانشگاه ها موجب می شود، فارغ التحصیلان آن ها به منظور ادامه تحصیل و یا یافتن شغل در همه کشور های خوب و پیشرفته دنیا کار راحت تری داشته باشند. در نتیجه حضور و تجربه تحصیل در برترین دانشگاه های اروپا و جهان را می توان از دیگر مزایای تحصیل در لهستان محسوب نمود.

هزینه های بسیار مقرون به صرفه تحصیل و زندگی

هزینه های بسیار مقرون به صرفه تحصیل و زندگی

همان گونه که اشاره شد، لهستان جزو کشور های اصطلاحا تحصیل رایگان به شمار می رود. در نتیجه از مهم ترین مزایای تحصیل پزشکی در لهستان، هزینه های بسیار مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در این کشور می باشد. از آن جا که گواهی اثبات تمکن مالی یکی از مهم ترین مدارک لازم به منظور اخذ ویزای تحصیلی لهستان به شمار می رود و با توجه به نا برابری نرخ ارز به خصوص در سال های اخیر، در نتیجه این موضوع برای دانشجویان و خانواده های آنان بسیار حائز اهمیت می باشد.

به عنوان نمونه هزینه های زندگی ماهیانه در لهستان برای ۱ نفر تنها هزینه های مسکن را در برخی کشور ها از جمله آلمان و سوئد پوشش می دهد. همچنین شهریه دانشگاه های لهستان با توجه به اعتبار و رتبه آن ها در مقایسه با برخی کشور ها بسیار مناسب ارزیابی می شود. در نتیجه هزینه های بسیار مقرون به صرفه تحصیل و زندگی از مهم ترین مزایای تحصیل در لهستان به شمار می رود.

وجود بورسیه های متعدد تحصیلی

با وجود هزینه های مناسب و مقرون به صرفه، از دیگر مزایای تحصیل رشته پزشکی در لهستان می توان به وجود بورسیه های متعدد تحصیلی اشاره نمود. در نتیجه با وجود این بورسیه ها و در صورت داشتن شرایط، متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور امکان تجربه تحصیل کاملا رایگان را خواهند داشت. همچنین کشور لهستان عضو بنیاد اراسموس بوده که برنامه های مالی متعددی در جهت حمایت از دانشجویان کشور های در حال توسعه ارائه می دهد.

امکان کار دانشجویی

امکان کار دانشجویی یا پاره وقت

امکان کار دانشجویی یا پاره وقت یکی دیگر از مزایای تحصیل رشته پزشکی در لهستان است. با وجود هزینه های بسیار مناسب و مقرون به صرفه برای تحصیل و زندگی در این کشور، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز تامین همه هزینه ها برای دانشجویان ممکن نخواهد بود. در نتیجه استفاده از کار دانشجویی و پاره وقت به میزان ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته می تواند یکی از منابع تامین هزینه های تحصیل و زندگی در لهستان می باشد. البته میزان کار دانشجویی متناسب با برنامه تحصیلی دانشجو خواهد بود.

حتی در برخی دانشگاه های لهستان، مراکز  کاریابی وجود دارند که وظیفه آن ها برقراری ارتباط بین دانشجویان مایل به کار پاره وقت و کارفرمایان داخل یا خارج از دانشگاه می باشد. در داخل دانشگاه ها نیز مشاغلی از قبیل مسئولیت در کتابخانه ها، مسئول سایت دانشگاه یا خوابگاه و انجام کار های اداری برای دانشجویان وجود دارد.

بهره مندی از مزایای ویزای شینگن

یکی از جالب ترین و مهیج ترین مزایای تحصیل رشته پزشکی در لهستان، بهره مندی از مزایای ویزای شینگن خواهد بود. حوزه شینگن به ۲۶ کشور عضو این پیمان گفته می شود که دارندگان ویزای هر یک از آن ها به مدت ۳ ماه در هر ۶ ماه امکان حضور و رفت و آمد در همه کشور های حوزه شینگن را دارند.

در نتیجه دانشجویان بین المللی با داشتن ویزای تحصیلی لهستان که از نوع شینگن محسوب می شود، امکان بازدید از کشور های مختلف حوزه شینگن را داشته و به راحتی می توانند از جاذبه های متنوع و متعدد اروپا دیدن نمایند. این موضوع در حالی است که به ویژه در سال های اخیر، صدور ویزای توریستی شینگن برای شهروندان برخی از کشور ها از جمله ایران، با محدودیت ها و سختی های بسیاری همراه بوده است. از سایر مزایای تحصیل رشته پزشکی در لهستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تحصیل در نظام آموزشی با کیفیت و مطابق با استاندارد های به روز دنیا
  •  امکان آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم لهستان و سایر کشور های حوزه شینگن
  •  امکان یادگیری زبان لهستانی برای یافتن شغل و کسب اقامت این کشور
  •  اعطای پذیرش تحصیلی مشروط یا عدم نیاز برخی از دانشگاه های لهستان به مدرک زبان انگلیسی جهت اعطای پذیرش تحصیلی
  •  مورد تایید بودن برخی از دانشگاه های پزشکی در لهستان به وسیله وزارت علوم و وزارت بهداشت
  •  آسان تر بودن فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های لهستان در مقایسه با برخی کشور ها
  •  عدم نیاز به شرکت در آزمون سراسری جهت دریافت پذیرش در برخی دانشگاه های لهستان
  •  بالا بودن سطح رفاه و کیفیت زندگی در این کشور
  •  وجود امنیت بسیار بالا در این کشور
  •  بالا بودن ثبات اقتصادی لهستان
  •  امکان اقامت در خوابگاه های دانشجویی با هزینه بسیار کم
  •  خدمات درمانی و مراقبت های پزشکی ارزان قیمت
  •  سیستم حمل و نقل مقرون به صرفه

معایب تحصیل رشته پزشکی در لهستان را توضیح دهید

معایب تحصیل رشته پزشکی در لهستان

با وجود مزایای بسیار تحصیل رشته پزشکی در لهستان، مانند هر موضوع دیگری این امر نیز یک مقوله نسبی بوده و چالش هایی نیز برای متقاضیان به همراه خواهد داشت. در نتیجه توصیه می شود داوطلبان گرامی پیش از هر گونه اقدامی، با آگاهی کامل از جنبه های مثبت و منفی این امر، با چشم باز نسبت به اتخاذ بهترین تصمیم برای خود اقدام کنند.

پس از آگاهی از معایب تحصیل رشته پزشکی در لهستان، متقاضیان بایستی با در نظر گرفتن آن ها و ویژگی های شخصی و خانوادگی خود، مسیر بعدی زندگی خویش را انتخاب نمایند. از مهم ترین معایب تحصیل در رشته های علوم پزشکی در کشور لهستان بایستی به موارد زیر اشاره نمود:

  •  عدم داشتن همراه در دوران تحصیل به ویژه در آغاز تحصیل
  •  سخت بودن یادگیری زبان لهستانی به منظور برقراری ارتباط با شهروندان و ورود به بازار کار این کشور
  •  پروسه دشوار دریافت ویزای تحصیلی لهستان و محدود بودن افراد پذیرش شده توسط سفارت این کشور
  •  مواجهه با شوک های فرهنگی در ابتدای ورود به این کشور
  •  دوری از خانواده، فامیل، دوستان و در نتیجه دلتنگی، غربت و تنهایی
  •  آب و هوای نسبتا سرد کشور لهستان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا