Search
Close this search box.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

خانه » مهاجرت تحصیلی » دانشگاه بریتیش کلمبیا
دانشگاه بریتیش کلمبیا

در این مقاله سعی داریم به معرفی دانشگاه بریتیش کلمبیا واقع در کانادا بپردازیم.

معرفی دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی دانشگاه های معتبر بین المللی از نظر رتبه بندی جهانی و یکی از ۳ دانشگاه مطرح کشور کانادا محسوب می شود. دلایل مذکور و بسیاری دیگر باعث محبوبیت ادامه تحصیل در این دانشگاه در بین دانشجویان خارجی مخصوصا اتباع ایرانی شده است. هم چنین وضعیت مناسب این ایالت از نظر اقتصادی، درآمد و بازار کاری، باعث تغییر زندگی و ایجاد آینده ای روشن و مرفه برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های آن شده است.

معرفی دانشگاه بریتیش کلمبیا

 

دانشگاه بریتیش کلمبیا یا اختصارا دانشگاه UBC قدیمی ترین دانشگاه این ایالت است که تاسیس آن به سال ۱۹۰۸ میلادی باز می گردد که به دستور فرمان دار وقت ایجاد شد. تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه حدود ۵۵ هزار نفر می باشد که حدود ۱۵ هزار نفر از آنان دانشجویان بین المللی و از ۱۴۸ کشور جهان هستند. این دانشگاه در دو شهر ونکوور و اوکاناگان دانشکده دارد که بیشتر دانشجویان در شهر ونکوور و حدود ۱۰ هزار دانشجو نیز در اوکاناگان مشغول به تحصیل می باشند. با توجه به آمار های منتشر شده بیشتر دانشجویان در مقطع لیسانس در این دانشگاه تحصیل می کنند و مقاطع فوق لیسانس و دکتری در رتبه های بعدی قرار دارند. مقاله تحصیل در آمریکا و مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا برا شما عزیزان پیشنهاد میشود.

برترین رشته های تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا

در بین رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه بریتیش کلمبیا معمولا بعضی به دلیل آینده کاری و درآمد بالا متقاضی زیادی دارند و همین امر موجب سخت شدن ورود به آن رشته ها شده است. افرادی که خواهان ادامه تحصیل در این دانشگاه هستند بهتر است از بهترین رشته های تحصیلی آن آگاه باشند. رشته هایی مانند دارو سازی، دندان پزشکی، فیزیولوژی، مهندسی معدن و روانشناسی از جمله رشته های محبوب و پرمتقاضی برای ادامه تحصیل محسوب می شوند. در ادامه به سایر رشته ها اشاره خواهیم کرد :

  1. مدیریت اطلاعات
  2. جغرافیا
  3. مطالعات محیطی
  4. کشاورزی و جنگل داری
  5. زبان و ادبیات انگلیسی
  6. اقتصاد
  7. ریاضیات
  8. هنر
  9. زبان شناسی

خوابگاه دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی از موضوعات نسبتا مهم برای دانشجویان مخصوصا افرادی که از سایر کشورها قصد تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا را دارند شرایط اسکان و محل زندگی می باشد. معمولا برای اسکان ۳ روش وجود دارد: ۱٫از طریق خوابگاه های دانشجویی ۲٫مسکن شخصی ۳٫زندگی در کنار خانواده های کانادایی . البته در این بین خوابگاه دانشجویی که معمولا از طرف دانشگاه ارائه می شود متقاضی زیادی دارد و علت آن هم هزینه های کم آن و در نتیجه کاهش هزینه های پرداختی دانشجو می باشد.

خوابگاه دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در زمینه اسکان و خوابگاه های دانشجویی شرایط مناسبی را در نظر گرفته است به طوری که حدود ۱۲ هزار دانشجو اعم از داخلی و بین المللی از خوابگاه های این دانشگاه استفاده می کنند البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نمی باشد که خوابگاه برای دانشجویان سال اولی تضمینی است تا آن ها در ابتدای ورود با مشکلی مواجه نشوند.

کیفیت خوابگاه های دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز مطلوب می باشد و امکانات مورد نیاز برای زندگی دانشجویی در سطح قابل قبولی ارائه شده است. نکته دیگر این که بر خلاف سایر دانشگاه ها، خوابگاه های UBC مشابه یکدیگر می باشند و امکانات آن ها برای دانشجویان مقاطع مختلف مشابه است. در صورتی که متقاضی قصد دریافت خوابگاه را نداشته باشد باید اقدام به اجاره یا خرید مسکن نماید که معمولا مستلزم پرداخت هزینه های بالا است.

شرایط پذیرش دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

برای این که بتوان جهت ادامه تحصیل وارد دانشگاه بریتیش کلمبیا شد باید اقدام به اخذ پذیرش از آن کرد. معمولا پروسه اخذ پذیرش تحصیلی نیاز به ارائه مدارک مختلف، پرداخت شهریه و ارسال درخواست و اسناد در زمان اعلام شده یا ددلاین می باشد. به همین دلیل ابتدا باید از مدارک مورد نیاز اطلاع کافی داشت. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در هر رشته معمولا در سایت این دانشگاه اعلام می شود و دانشجویان با مراجعه به آن امکان اطلاع دقیق را خواهند داشت. البته بعضی از رشته ها علاوه بر مدارک، نیازمند گذراندن آزمون ورودی و یا سایر آزمون ها می باشند.

شرایط پذیرش دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

به صورت کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا بدین شرح می باشد :

  •  مدارک تحصیلی
  • ریز نمرات
  • مدرک زبان
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه و…

برای اقدام در این زمینه متقاضی باید حداقل معدل ۱۴را در مقاطع تحصیلی قبل داشته باشد البته هر چه معدل و نمرات فرد بالاتر باشد شانس به نتیجه رسیدن و دریافت پذیرش افزایش خواهد یافت. این مدارک باید معتبر و به صورت رسمی ترجمه شده باشند. مدرک زبان مورد نیاز با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است برای نمونه جهت تحصیل در مقطع کارشناسی حداقل مدرک زبان آیلتس ۶ آکادمیک و برای کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب حداقل آیلتس ۶٫۵ و ۷ آکادمیک با ارائه شود. البته در صورت ارائه مدرک زبان با سطح بالاتر شانس به نتیجه رسیدن افزایش پیدا خواهد کرد.

متقاضی برای اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا باید از طرف اساتید دانشگاه یا مدرسه مبدا خود توصیه نامه ارائه نماید. هم چنین در رزومه خود به سوابق علمی و کاری اشاره نماید. انگیزه نامه ارائه شده باید شامل اهداف و دلایل ورود به دانشگاه و کشور مورد نظر باشد که هرچه این مدرک قوی تر و قانع کننده تر باشد احتمال اخذ پذیرش و ویزا افزایش پیدا خواهد کرد.

متقاضی برای اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا

در صورت تهیه مدارک اعلام شده، متقاضی تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا باید اقدام به ارسال آن ها به دانشگاه نماید که این پروسه معمولا به صورت الکترونیک صورت می گیرد. هم چنین به جز رشته هایی که نیازمند پشت سر گذاشتن آزمون ورودی هستند، پذیرش در اغلب رشته ها به صورت مستقیم صورت می گیرد یعنی فرد باید مدارک مورد نیاز را ارسال تا در صورت تائید پذیرش تحصیلی دریافت نماید.

با توجه به آمار اعلام شده با بیش از ۵۰ درصد درخواست ها مبنی بر ورود به این دانشگاه موافقت می شود. تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا معمولا در دو ترم سپتامبر و ژانویه است. ددلاین یا زمان اخذ پذیرش معمولا از طریق سایت دانشگاه به صورت دقیق اعلام می شود برای نمونه این زمان برای رشته پرستاری ۱ دسامبر و برای رشته MBA، بیست اکتبر می باشد.

معمولا پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا حدود ۲ ماه طول می کشد و بعداز ارسال مدارک، نتیجه از طرف دانشگاه بعد از ۱۴ تا ۲۰ روز به متقاضی اعلام می گردد.

هزینه های تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا

تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا مستلزم پرداخت شهریه می باشد و اطلاع کافی از این هزینه ها یکی از مهم ترین موارد برای دانشجویان محسوب می گردد. به صورت کلی هزینه تحصیل در رشته های پر متقاضی بالاتر از رشته های عادی است. هم چنین این هزینه با توجه به مقطع تحصیلی نیز متفاوت می باشد. معمولا هزینه سالیانه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه بریتییش کلمبیا بین ۳۵ تا ۴۰ هزار کانادا و شهریه سالانه مقطع فوق لیسانس بین ۱۰ تا ۲۲ هزار دلار کانادا محاسبه می گردد. تحصیل مقطع دکتری در این دانشگاه معمولا به صورت فول فاند می باشد یعنی علاوه بر اینکه تحصیل فرد رایگان است حقوق ماهانه نیز به وی پرداخت می شود.

هزینه های تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا

مدت تحصیل مقطع لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه بریتیش کلمبیا به ترتیب ۴ و ۲ سال است البته برخی از رشته در مدت زمان کم تری ارائه می شوند. در ادامه به بررسی هزینه های تحصیل در برخی از رشته ها در دانشگاه بریتیش کلمبیا خواهیم پرداخت :

هزینه سالانه تحصیل در مقطع لیسانس

  • کشاورزی و جنگل داری : حدود ۴۷ هزار دلار کانادا
  • دارو سازی : حدود ۴۱ هزار دلار کانادا
  • علوم کامپیوتر : حدود ۴۰ هزار دلار کانادا
  • هنر : حدود ۳۹ هزار دلار کانادا
  • علوم پایه : حدود ۵۰ هزار دلار کانادا

 

هزینه سالانه تحصیل در مقطع فوق لیسانس

  • معماری : حدود ۳۳ هزار دلار کانادا
  • رشته های مدیریتی : بین ۱۰ تا ۲۲ هزار دلار کانادا
  • هنر : حدود ۲۵ هزار دلار کانادا
  • علوم داده : حدود ۲۰ هزار دلار کانادا

بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا

شاید با اطلاع از هزینه های تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا بسیاری از اقدام در این زمینه ناامید شوند ولی بهتر است درباره بورسیه های تحصیلی این دانشگاه که باعث راحت تر شدن پروسه از نظر هزینه ها می شود نیز به صورت کامل آگاه بود. با توجه به سیاست های دانشگاه بریتیش کلمبیا، حمایت از دانشجویان ممتاز از اهداف اصلی آن محسوب می شود و بخش مهمی از این حمایت ها در زمینه های مالی و با پرداخت بورسیه، کمک هزینه و جوایز مختلف می باشد.

به صورت کلی حمایت های دانشگاه بریتیش کلمبیا برای مقاطع مختلف آموزشی اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری است و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. هم چنین این حمایت ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند :

  1. بورسیه تحصیلی ترکیبی : جهت دریافت این بورسیه متقاضی از نظر داشتن شرایط ترکیبی مانند وضعیت تحصیلی، انجام امور تحقیقاتی و… باید دارای ملاک های مورد نظر باشد.
  2. بورسیه های تحصیلی مبتنی بر شایستگی تحصیلی : این دسته از حمایت ها همان گونه که از عنوان آن می توان فهمید بر اساس نمرات دانشجو و قرار گرفتن در بین دانشجویان ممتاز از نظر تحصیلی اعطا می شود.
  3. جوایز مبتنی بر نیاز : این دسته از حمایت ها با توجه به نیاز دانشجو اعطا می شود.

در ادامه به بررسی برخی از حمایت های مالی دانشگاه بریتیش کلمبیا خواهیم پرداخت :

UBC International Major Entrance Scholarships

این بورسیه که اختصارا به IMES نیز معروف است به دانشجویان مقطع لیسانس که دارای شرایط خاص هستند تعلق می گیرد. متقاضیان باید ۱۵ ژانویه برای دریافت آن درخواست دهند و در صورت تائید دانشگاه، امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

UBC Donald A. Wehrung International Student Award

این جایزه به دانشجویان بین المللی که از مناطق و کشورهای محروم جنگ زده موفق به ورود به دانشگاه بریتیش کلمبیا شده و توانسته اند علی رقم شرایط دشوار زندگی به موفقیت های علمی و درسی دست یابند تعلق می گیرد. البته از دیگر شرایط این جایزه نداشتن توانایی لازم برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل می باشد.

Karen McKellin International Leader of Tomorrow Award

این جایزه به دانشجویانی اعطا می شود که تحصیلات خود از مقطع لیسانس را در دانشگاه بریتیش کلمبیا آغاز می کنند. مقدار آن با توجه به نیاز و شایستگی های تحصیلی دانشجو تعیین می شود و تا ۳ سال امکان تمدید را دارد. متقاضیان تا ۱ دسامبر فرصت درخواست برای دریافت آن را دارند.

Philip L. Brocking Award

این بورسیه برای دانشجویانی است سوابق تحصیلی مناسب و رزومه مطلوبی دارند. در صورت دریافت آن هزینه های تحصیل ۴ ساله دانشجو پوشش داده می شود یعنی هزینه ای برای کل دوران تحصیل پرداخت نمی شود البته اولویت دریافت آن دانشجویان مسیحی می باشند. برای دریافت این بورسیه باید تا قبل از ۳۰ آوریل پروسه پذیرش را انجام و درخواست خود را ارسال کرد.

مزایای تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا

تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از مراکز علمی مطرح کشور کانادا گزینه بسیار مناسبی برای افراد زیادی می باشد. به همین دلیل تحصیل در این دانشگاه محبوبیت زیادی در بین دانشجویان دارد. از اصلی ترین مزایای تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا می توان به رقم زدن آینده کاری درخشان اشاره کرد. زیرا افرادی که موفق به کسب مدرک تحصیلی خود از این دانشگاه می شوند شانس بالایی برای ورود به بازار کاری خواهند داشت وعلت این امر هم کیفیت بالای آموزش و اساتید آن می باشد.

مزایای تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا

هم چنین وضعیت اقتصادی و بازار کاری مناسب این ایالت باعث شده است که فارغ التحصیلان دانشگاه هایی مانند بریتیش کلمبیا برای ورود به بازار کاری مشکل زیادی نداشته باشند. از دیگر مزایا، می توان به آب و هوای نسبتا معتدل این منطقه از کانادا، استفاده از تکنولوژی پیشرفته و امکانات به روز و … اشاره کرد.

مشکلات تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا

طبیعتا تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا علاوه بر مزایای زیاد با مشکلات و معایبی نیز همراه است که افرادی که متقاضی اقدام در این زمینه هستند باید از این مشکلات اطلاع کامل داشته باشند تا بتوانند آن ها را بر طرف نمایند. یکی از بزرگترین معایب این پروسه شانس پایین اخذ پذیرش می باشد و علت آن نیز درخواست زیاد دانشجویان از کشورهای مختلف و ظرفیت های کم برای پذیرش می باشد که این امر موجب شده است که با حدود ۵۰ درصد از درخواست ها موافقت شود. از دیگر معایب تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا می توان به هزینه های بالای تحصیل و زندگی اشاره کرد زیرا شهریه تحصیل نسبت به میانگین آن در کشور کانادا بالاتر است. هم چنین هزینه زندگی در شهر ونکوور نیز بالا می باشد.

شرایط کلی تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا مورد بررسی قرار گرفت. شرایط مناسب دانشگاه از نظر سطح علمی، اساتید، اعتبار بین المللی و… باعث تبدیل شدن آن به یکی از گزینه های اصلی دانشجویان جهت ادامه تحصیل شده است. هم چنین قرار گرفتن این دانشگاه در شهر مهم و معروفی مانند ونکوور باعث تبدیل شدن تحصیل در این دانشگاه به پلی جهت ورود به آینده ای روشن برای فارغ التحصیلان این دانشگاه شده است. به نظر شما تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل مخصوصا ایرانی ها می باشد یا خیر؟

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا