Search
Close this search box.

پذیرش تحصیلی ایتالیا

خانه » مهاجرت تحصیلی » پذیرش تحصیلی ایتالیا
پذیرش تحصیلی ایتالیا

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

پذیرش تحصیلی ایتالیا یکی از راحت ترین مسیر ها برای آن دسته از افرادی است که قصد تحصیل در یکی از کشور های خوب اروپایی را دارند. اگر چه ممکن است در صورت داشتن تمکن مالی خوب و یا اخذ بورسیه از کشور های انگلیسی زبان، ایتالیا جزو اولین مقاصد مهاجرت تحصیلی افراد نباشد، اما با توجه به مزایای زیاد تحصیل در ایتالیا، آشنایی چگونگی دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا برای متقاضیان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

سیستم آموزشی عالی حاکم در این کشور در کنار دانشگاه های بسیار معتبر در سطح بین المللی به همراه سطح بالای کیفیت زندگی و استاندارد های به روز در همه عرصه ها، از مهم ترین عواملی است که متقاضیان فراوانی را از گوشه و کنار دنیا برای اخذ پذیرش
تحصیلی ایتالیا مجاب می کند. به عنوان نمونه در آخرین لیست منتشر شده توسط سایت معتبر QS در مورد رتبه بندی دانشگاه های جهان، ۱۲ مورد از دانشگاه های ایتالیا رتبه های زیر ۵۰۰ را به خود اختصاص داده اند.

این موضوع اعتبار مدارک اخذ شده از این دانشگاه ها را در جوامع علمی بین المللی افزایش داده و همچنین مد نظر متقاضیان تحصیل در ایتالیا قرار گرفته است. یکی از نکات جذاب برای متقاضیان ایرانی اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا، بودن اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران با این کشور اروپایی می باشد. از جمله شرایط تحصیل در ایتالیا بایستی به زبان ارائه برنامه های آموزشی از مقطع دبستان تا کارشناسی ارشد و رشته علوم پزشکی اشاره کرد که به جز چند رشته محدود به زبان ایتالیایی ارائه می شود.

در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی برنامه های متعددی به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردد. در نتیجه داشتن دانش و مهارت کافی در زبان های ایتالیایی یا انگلیسی با توجه به مقطع و رشته تحصیلی مورد نظر، یکی از شرایط مهم اخذ
پذیرش تحصیلی ایتالیا به شمار می رود. نکته جذاب این که تحصیل در این کشور نیز به زبان رسمی آن یعنی زبان ایتالیایی رایگان بوده و متقاضیان بایستی تنها هزینه های زندگی را تامین کنند.

از دیگر شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا این که این کشور جزو کشور های اصطلاحا تحصیل رایگان بوده و بورسیه های متعددی جهت دانشجویان بین المللی  در نظر گرفته شده است. از جهت دیگر تحصیل در ایتالیا و مهاجرت تحصیلی یکی از ساده ترین و سهل الوصول ترین مسیر های مهاجرتی برای داوطلبان مهاجرت محسوب می شود.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا با توجه به دانشگاه مورد نظر متقاضی، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی انتخابی شخص کمی متفاوت خواهد بود. بنابراین نخستین گام به منظور اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور، انتخاب دانشگاه و یک برنامه آموزشی با توجه به رشته مورد علاقه متقاضی می باشد. دانشگاه ها و برنامه های آموزشی گوناگونی در کشور ایتالیا برنامه آموزشی متعددی در حوزه های مختلف به زبان های ایتالیایی و انگلیسی ارائه می دهند.

بنابراین متقاضیان تحصیل در ایتالیا امکان انتخاب برنامه آموزشی در رشته مورد علاقه خود را با توجه به دانش و مهارت زبان خارجی خود خواهند داشت. در این گام به داوطلبان اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا توصیه می گردد در مورد انتخاب دانشگاه و شهر مورد نظر،
برنامه آموزشی و چه بسا واحد های درسی برنامه آموزشی توجه لازم را داشته باشند. به این دلیل که عوامل ذکر شده تاثیر زیادی بر مقدار هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا و همچنین اطلاعات شخص درباره دروس در نظر گرفته شده خواهد داشت. دیگر گام های اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا به صورت زیر می باشد:

بررسی شرایط پذیرش و مهلت ثبت نام

گام بعدی به جهت اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا، ارزیابی چگونگی پذیرش برنامه تحصیلی مورد نظر و موعد مقرر تعیین شده برای ثبت نام یا همان ددلاین می باشد. عموما هر کدام از برنامه های آموزشی از چندین شرایط عمومی و چندین شرایط اختصاصی برای ثبت نام در آن ها برخوردار هستند. توصیه می گردد وقتی داوطلب به منظور اپلای یک برنامه آموزشی تصمیم به اقدام گرفت، پیش از آن تمامی الزامات و شرایط لازم برای آن را مورد بررسی قرار داده تا به طور کلی نسبت به واجد شرایط بودن در مورد برنامه مورد نظر اطمینان حاصل کند.

از ان جهت که ممکن است الزامات و شرایط عمومی اخذ پذیرش برنامه های ارائه شده در یک مقطع تحصیلی مانند هم باشد، ولی به طور حتم شرایط اختصاصی هر برنامه اختلافاتی با دیگر برنامه های آموزشی خواهد داشت. به طور مثال در برنامه آموزشی رشته های
فنی و مهندسی، برخورداری داوطلب از نمره های بالا در دروسی مانند ریاضی الزامی می باشد.

علاوه بر آن به دلیل این که قوانین و مقررات آموزشی نیز به طور پیوسته مورد بازبینی قرار می گیرند، توصیه به متقاضیان دریافت پذیرش تحصیلی ایتالیا این است که حتما پیش از هر گونه اقدامی با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر، نسبت به آخرین قوانین وضع شده آگاهی های لازم کسب گردد. مهم ترین نکته در این مرحله ثبت ددلاین ثبت نام دانشگاه برای ترم تحصیلی مورد نظر خواهد بود.

گردآوری مدارک مورد نیاز برای اپلای

گردآوری مدارک مورد نیاز برای اپلای

گام بعدی در مسیر اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا، گردآوری مدارک مورد نیاز برای اپلای در دانشگاه مورد نظر متقاضی خواهد بود. بدین منظور داوطلبان بایستی مدارک مورد نیاز به زبان ایتالیایی یا انگلیسی به صورت رسمی ترجمه کنند. این مدارک معمولا با توجه به مقطع تحصیلی، برنامه آموزشی مورد نظر و دانشگاه مقصد متفاوت می باشند. همان گونه که قبلا گفته شد، مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش
تحصیلی عموما در بر گیرنده مدارک عمومی و مدارک اختصاصی می گردد. از گروه مدارک عمومی می توان به مدرک تحصیلی مقطع یا مقاطع قبلی تحصیلی به همراه معدل و ریز نمرات آن ها با ترجمه رسمی اشاره نمود.

دیگر مدارک مورد نیاز برای این هدف در جدول زیر به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. اما به جز آن ها متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا بایستی مدارک زیر را نیز برای هر دانشگاه آماده و ارائه نمایند:

  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش تحصیلی بارگذاری شده در سایت دانشگاه مربوطه
  • پرداخت هزینه های مربوط به اپلیکیشن فی دانشگاه مربوطه
ردیف مقطع تحصیلی  مدارک مورد نیاز به منظور اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا
۱ کارشناسی ۱-مدرک دیپلم ۱۲ ساله یا پیش دانشگاهی با ریز نمرات و ترجمه رسمی

۲-رزومه یا سوابق علمی پژوهشی
۳-مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی در صورت وجود یا نیاز
۴-کپی از صفحه اول گذرنامه
۵-انگیزه نامه تحصیلی

۶-توصیه نامه در صورت بروز یا نیاز

۲ کارشناسی ارشد  ۱-مدرک تحصیلی به همراه معدل و ریز نمرات مقطع کارشناسی و دیپلم
یا پیش دانشگاهی
۲-گذرنامه
۳-مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی (معمولا آیلتس ۶ و بالاتر یا معادل آن)
۴-توصیه نامه ۲ تن از اساتید مطرح بین المللی
۵-رزومه علمی تحقیقاتی به زبان انگلیسی
۶-انگیزه نامه تحصیلی
۷-پروپوزال یا پروژه تحقیقاتی
۸- یک قطعه عکس
۳  دکتری تخصصی ۱-مدارک تحصیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد همراه با معدل و ریز نمرات با زبان انگلیسی یا ایتالیایی
۲-گذرنامه
۳-مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی (معمولا آیلتس ۵/۶ و بالاتر یا معادل آن)
۴-توصیه نامه از اساتید مطرح بین المللی ترجیحا ۳ نفر
۵-رزومه علمی تحقیقاتی متقاضی
۶-انگیزه نامه تحصیلی
۷-پروپوزال و پیشنهاد موضوع تحقیقاتی
۸-خلاصه موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ارشد
۹-فهرست مقالات منتشر شده بین المللی مانند ISI

انتظار جهت اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

انتظار جهت اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

گام نهایی در پروسه اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا، انتظار به منظور دریافت پاسخ از دانشگاه مورد نظر طی یک نامه رسمی می باشد. معمولا بعد از تمام شدن مهلت مقرر یا همان ددلاین ثبت نام، دانشگاه های مختلف پرونده های داوطلبان را مورد بررسی قرار داده و اشخاص دارای شرایط لازم انتخاب می شوند.

برای همه برنامه های آموزشی نمی توان یک قضاوت یکسان داشت اما عموما فاکتور هایی مانند معدل و ریز نمرات، ارائه مقالات معتبر بین المللی مانند ISI، مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی معتبر، انگیزه نامه شخصی، توصیه نامه از اساتید مطرح و به طور کلی رزومه قوی در این امر بسیار تاثیر گذار هستند.

طبق این مولفه ها در نهایت دانشگاه ها نتایج ارزیابی های خود مبنی بر قبول کردن یا در تقاضای داوطلبان را منتشر می کنند. در صورتی که متقاضی موفق به اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا گردد، باید همان موقع تمام یا قسمتی از شهریه ترم اول تحصیلی خویش را طبق مقررات به حساب دانشگاه منتخب خود پرداخت کند.

در گام بعدی به منظور حضور در این کشور و تحصیل در دانشگاه مربوطه، برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا یا همان ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام نمایند.

مدارک لازم به منظور اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

همان گونه که گفته شد، شهروندان غیر اروپایی پس از اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا به منظور ورود به این کشور و حضور در آن بایستی برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام کنند. مدارک لازم به منظور اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا بایستی بسیار با دقت و به صورت کامل آماده شده تا شانس فرد برای حضور و تحصیل در این کشور افزایش یابد. نکته بسیار مهمی که متقاضیان ویزای تحصیلی ایتالیا بایستی مد نظر قرار دهند، زمان بندی صحیح و به موقع جهت اقدام برای دریافت ویزا می باشد.

به خصوص این که انواع ویزای ایتالیا از ویزای های شینگن محسوب شده و فرآیند اخذ ویزای شینگن در سال های اخیر به ویژه برای ایرانیان با سختی هایی همراه است. در نتیجه داوطلبان همزمان با اقدام جهت اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا بایستی نسبت به زمان بندی مناسب برای زمان اقدام جهت ویزا (معمولا ۳ تا ۶ماه پیش از شروع ترم تحصیلی) نیز توجه کافی را داشته باشند. در کنار این موضوع گردآوری، ترجمه رسمی نمودن و ارائه مدارک لازم به منظور اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا بسیار حائز اهمیت است.

از مهم ترین این مدارک بایستی به ارائه گواهی بانکی مبنی بر داشتن تمکن مالی مورد نظر به منظور تامین هزینه های تحصیل در ایتالیا (عموما بین ۸ تا ۱۲ هزار یورو در سال) می باشد.

سایر مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا عبارت اند از:

  •  فرم پر شده تقاضای ویزای تحصیلی ایتالیا قابل دریافت از سایت سفارت این کشور
  •  مدارک تحصیلی دوره های پیشین تحصیل با ترجمه رسمی به زبان ایتالیایی
  •  معدل و ریز نمرات مقاطع پیشی تحصیلی با ترجمه رسمی به زبان ایتالیایی
  •  مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی معتبر مورد نیاز با توجه به مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر (عموما ایتالیا در حد B1 یا آیلتس ۵/۵ و بالاتر یا معادل آن)
  •  پاسپورت دارای اعتبار و کپی از آن
  •  چند قطعه عکس گذرنامه ای جدید
  •  مدارک شناسایی و هویتی متقاضی از قبیل شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی به زبان ایتالیایی
  •  نامه پذیرش رسمی و معتبر دریافت شده از یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی ایتالیا
  •  بیمه دانشجویی برای مدت زمان اقامت
  •  مدارک مربوط به محل اقامت یا اسکان دانشجو
  •  بلیط رزرو شده هواپیما
  •  گواهی تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های سال اول با گردش ۳ ماهه
  •  گواهی عدم سوء پیشینه
  •  گواهی تاییدیه سلامت و بیومتریک

ددلاین دانشگاه های ایتالیا برای پذیرش تحصیلی

ددلاین دانشگاه های ایتالیا برای پذیرش تحصیلی

یکی از موضوعات مهمی که متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا بایستی نسبت آن توجه کافی داشته باشند، ددلاین دانشگاه های ایتالیا یا زمان پذیرش دانشگاه های ایتالیا خواهد بود. البته ددلاین دانشگاه های ایتالیا برای پذیرش تحصیلی نیز مانند سایر جنبه های این موضوع بر اساس دانشگاه انتخابی و رشته مورد نظر فرد دارای تفاوت هایی می باشد. به ویژه اگر افراد به دنبال اپلای و دریافت پذیرش تحصیلی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند، بایستی ددلاین دانشگاه ها را با دقت فراوان مورد بررسی قرار دهند.

به دلیل این که در برخی از دانشگاه ها لازم است افراد از ۹ ماه زودتر اقدامات لازم را شروع کنند زیرا همان گونه که پیش تر اشاره شد، پس از این گام، فرآیند دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا نیز پیش روی متقاضیان قرار دارد. به دلیل وجود متقاضیان بسیار زیاد، دریافت پذیرش تحصیلی ایتالیا نیز شکل رقابتی به خود گرفته است. در نتیجه توصیه می شود داوطلبان پیش از هر گونه اقدامی با کارشناسان مجرب مشورت کنند. در ادامه به بررسی دوره های تحصیلی مختلف در ایتالیا و ددلاین دانشگاه های این کشور برای هر دوره تحصیلی خواهیم پرداخت.

ددلاین دانشگاه های ایتالیا در دوره لیسانس

به منظور اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا در دوره لیسانس، متقاضیان بایستی از شرایط سنی مناسب یعنی حدود ۱۸ تا ۲۷ سال برخوردار باشند. دوره لیسانس در ایتالیا معمولا ۴ ساله بوده و شرط ثبت نام در برنامه های آموزشی این مقطع، برخورداری از دیپلم ۱۲ ساله مقطع متوسطه می باشد.

علاوه برای ددلاین دانشگاه های ایتالیا در دوره لیسانس متقاضیان بایستی در برخی از دانشگاه های این کشور به آزمون های ورودی مد نظر برای اعطای پذیرش تحصیلی نیز توجه نمایند چرا که باید در این آزمون ها حد نصاب لازم را کسب کنند. زمان یا ددلاین پذیرش تحصیلی ایتالیا در دانشگاه های این کشور برای مقطع لیسانس معمولا بین ابتدای ماه ژانویه میلادی (نیمه دی ماه) تا حداکثر اواخر ماه ژوئن میلادی (خرداد ماه) می باشد.

همچنین به منظور تشکیل و تکمیل پرونده در دوره لیسانس نیز از اوایل ماه مارس میلادی (فروردین ماه) تا ابتدای ماه جولای میلادی (تیر ماه) زمان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. زمان آغاز کلاس ها نیز عموما اواخر ماه سپتامبر میلادی (شهریور ماه) خواهد بود. نکته بسیار مهم این که پذیرش رشته های پزشکی در ایتالیا، دندانپزشکی در ایتالیا و داروسازی در ایتالیا نیز تقریبا همزمان با پذیرش دوره لیسانس و تنها ۱ بار در هر سال می باشد.

ددلاین دانشگاه های ایتالیا در دوره فوق لیسانس

ددلاین دانشگاه های ایتالیا در دوره فوق لیسانس

به منظور دریافت پذیرش تحصیلی ایتالیا در دوره فوق لیسانس متقاضیان ابتدا بایستی ترم تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنند. به دلیل این که بر خلاف مقطع لیسانس و دوره های پزشکی که قبلا اشاره شد،در مقطع فوق لیسانس داوطلبان می توانند برای ۲ ترم تحصیلی (ترم بهاره و ترم پاییزه) اقدام کنند. معمولا در ترم بهاره تعداد کمی از دانشگاه ها و با ظرفیت محدود تر و برنامه های آموزشی کم تر پذیرش دانشجو دارند.

دوره فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد یا به ایتالیایی (Laurea Magistrale) معمولا ۲ ساله بوده و در برخی رشته ها مانند فارموکولوژی، حقوق، پزشکی و معماری در دانشگاه های خاص، برنامه های آموزشی ۵ یا ۶ ساله کارشناسی ارشد نیز برگزار می شود. ددلاین دانشگاه ها برای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا در مقطع فوق لیسانس و برای ترم بهاره عموما از ابتدای ماه ژوئن میلادی (خرداد ماه) آغاز و حد اکثر تا پایان ماه سپتامبر میلادی (شهریور ماه) می باشد.

آغاز مهلت تشکیل پرونده برای ویزا تحصیلی ایتالیا نیز عموما از ابتدای ماه اکتبر میلادی (مهر ماه) تا اواسط ماه دسامبر میلادی (اواسط آذر ماه) خواهد بود. برای ترم پاییزه ددلاین اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا ابتدای ماه اکتبر میلادی (مهر ماه) تا حد اکثر پایان ماه ژوئن میلادی (خرداد ماه) می باشد. همچنین زمان آغاز تشکیل پرونده به منظور دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا در این ترم عموما از ابتدای ماه مارس میلادی (فروردین ماه) تا اواسط ماه جولای میلادی (تیر ماه) می باشد.

ددلاین دانشگاه های ایتالیا در دوره دکتری تخصصی

عموما شرایط اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا در دوره دکتری تخصصی تفاوت هایی با سایر مقاطع تحصیلی دارد. دوره دکتری در ایتالیا و دانشگاه های این کشور معمولا بین ۳ تا ۵ سال به طول می انجامد و دانشجویان پس از این مدت باید رساله دکتری خود را ارئه داده و از آن دفاع کنند.

معمولا دانشگاه ها برای اعطای پذیرش تحصیلی در این مقطع پوزیشن ها یا فرصت هایی را ارائه داده و دانشجو با توجه به میزان علاقه و توانایی های خود یکی از آن ها را انتخاب و درخواست خود را ثبت می نماید.معمولا اغلب این پوزیشن ها دارای کمک هزینه مالی هستند که در نتیجه دانشجویان علاوه برای بهره مندی از تجهیزات پژوهشی بسیار خوب و به روز امکان دریافت مبلغی به صورت ماهیانه را نیز دارند.

ددلاین دانشگاه ها به منظور اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا در مقطع دکتری معمولا از ابتدای ماه فوریه میلادی (بهمن ماه) آغاز شده و حد اکثر تا اواخر ماه نوامبر میلادی (آبان ماه) ادامه دارد. مهلت مقرر به منظور تشکیل پرونده برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا در این مقطع نیز عموما از ابتدای ماه اکتبر میلادی (مهر ماه) آغاز شده و حد اکثر تا اواخر ماه دسامبر میلادی (اواسط آذر ماه) ادامه دارد. معمولا برای پذیرش در مقطع دکتری در ایتالیا متقاضیان پس از ارائه مدارک بایستی در یک مصاحبه اینترنتی یا اسکایپی شرکت نمایند.

هزینه های اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

هزینه های اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

هزینه های اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا نیز با توجه به مقطع تحصیلی، رشته و برنامه آموزشی مورد نظر متقاضی و دانشگاه مقصد انتخابی متفاوت خواهد بود. نکته دیگر این که هزینه های مربوط به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا بر اساس مراحل در نظر گرفته شده برای محاسبه هزینه ها متغیر خواهد بود.

مثلا از هزینه هایی که متقاضی بایستی در نظر داشته باشد می توان به ترجمه رسمی مدارک، هزینه پست به منظور ارسال مدارک به صورت فیزیکی در صورت درخواست دانشگاه، هزینه بررسی پرونده توسط سفارت و مواردی از این دست اشاره نمود. همچنین عموما برخی از دانشگاه های ایتالیا جهت بررسی تقاضای دانشجویان بین المللی مبالغی تحت عنوان اپلیکیشن فی دانشگاه در حدود ۲۰ تا ۱۰۰ یورو اخذ می کنند.

از طرف دیگر در صورت موافقت دانشگاه با درخواست دانشجویان بین المللی و اعطای پذیرش تحصیلی ایتالیا به آن ها، این افراد بایستی به منظور اخذ نامه رسمی پذیرش دانشگاه جهت ارائه به سفارت برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور هزینه ۱ ترم تحصیلی به صورت کامل و یا بخشی از آن را واریز کنند. البته نکته مثبت این که با توجه به روند خاص صدور ویزای شینگن، چنان چه متقاضی موفق به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا نشود، هزینه های پرداخت شده برگشت داده می شود.

نکات کلیدی اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

شانس اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا برای افراد مختلف به موارد گوناگونی از قبیل قوانین و مقررات دانشگاه مورد نظر مانند آزمون ورودی، شرایط دانشجو، زمان اقدام، رزومه تحصیلی و سوابق علمی، مقطع تحصیلی مورد نظر و… بستگی دارد. از جنبه دیگر مراحل اخذ پذیرش تحصیلی هر دانشگاه بر اساس قوانین آن، مقطع تحصیلی و رشته و برنامه آموزشی مورد نظر متفاوت می باشد.

اما به طور کلی می توان ارائه رزومه تحصیلی مناسب، مطابقت شرایط سنی متقاضی با مقطع تحصیلی مورد نظر، ارتباط رشته های تحصیلی مقاطع پیشین با مقطع مورد نظر، برخورداری از مهارت کافی دانش زبان های ایتالیایی و انگلیسی با ارائه مدرک مناسب و اخذ حد نصاب های لازم در آزمون های ورودی را از نکات اساسی و بسیار مهم جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا بر شمرد. اما برخی از نکات کلیدی اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا را می توان در موارد زیر جست و جو کرد:

  •  زمان بندی مناسب: این موضوع شاید مهم ترین و کلیدی ترین نکته برای اخذ پذیرش تحصیلی، ویزای دانشجویی و تحصیل در ایتالیا محسوب شود.
  •  گردآوری همه مدارک لازم با دقت فراوان پیش از ارسال به دانشگاه یا سفارت ایتالیا
  • بررسی اعتبار پاسپورت متقاضی و تمدید آن در صورت نیاز
  •  ترجمه رسمی مدارک به وسیله دارالترجمه های معتبر: به ویژه اگر لازم مدرکی به زبان ایتالیایی ترجمه گردد متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سفارت این کشور لیست مراکز معتبر مورد تایید این سفارت خانه را ملاحظه کنند.
  •  برنامه جهت تامین هزینه های لازم: هر مرحله ای از مراحل اخذ پذیرش تحصیلی نیازمند
    پرداخت هزینه های مربوط به خود می باشد. در نتیجه متقاضیان بایستی تمهیدات لازم را اندیشیده
    باشند.
  • شرکت در آزمون های ورودی: در برخی رشته ها از جمله رشته های پزشکی در ایتالیا متقاضیان بایستی در آزمون ورودی مربوطه (آزمون IMAT ایتالیا) شرکت نموده و نمره قابل قبولی کسب کنند.

مزایای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

مزایای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا

اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا و تحصیل در این کشور مزایای پر شماری را برای افراد به دنبال خواهد داشت. از اولین این مزیت ها بایستی به تحصیل در یک سیستم آموزشی به روز، استاندارد و پیشرفته اشاره کرد. نظام آموزشی ایتالیا خود ابداع کننده بسیاری از متدهای آموزشی موفق بوده که امروزه در سرتاسر جهان به عنوان الگو های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر مزایای اخذ پذیرش تحصیلی این کشور می توان تجربه تحصیل در برترین دانشگاه های دنیا با وجهه و اعتبار بین المللی را نام برد.

بر اساس آخرین رتبه بندی دانشگاه های جهان به وسیله سایت معتبر QS، تعداد ۱۲ دانشگاه و موسسه آموزشی کشور ایتالیا در رتبه های زیر ۵۰۰ دنیا قرار گرفته اند. بنابراین تحصیل در ایتالیا و دریافت مدرک تحصیلی از این دانشگاه ها قطعا آینده شغلی و کاری روشنی پیش روی متقاضیان قرار می دهد. به عنوان نمونه می توان از دانشگاه بولونیا ایتالیا نام برد که در برخی منابع از آن به عنوان کهن ترین دانشگاه دنیا یاد شده که امروزه جزو پیشرفته ترین دانشگاه های اروپا شناخته می شود.

از دیگر مزایای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا می توان به وجود بورسیه های متعدد تحصیلی اشاره نمود که قطعا دغدغه بسیاری از علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور را برطرف می کند. به عنوان مثال بایستی از بورسیه استانی ایتالیا یا همان بورسیه DSU ایتالیا نام برد که برای دانشجویان برخی کشور های در حال توسعه از جمله ایران در نظر گرفته شده و برای دریافت آن نیز رزومه علمی قابل توجهی نیاز نمی باشد. تنها اخذ پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه های ایتالیا و اثبات شرایط مالی نا مناسب برای دریافت این نوع بورسیه کفایت می کند. از سایر مزایای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا می توان موارد زیر را نام برد:

  •  بهره مندی از مزایای ویزای شینگن و امکان سفر به همه ۲۶ کشور حوزه شینگن و بازدید از جاذبه های توریستی، تاریخی و طبیعی آنها
  •  مهیا بودن شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در بعضی از رشته های مقطع کارشناسی، رشته علوم پزشکی و اغلب رشته های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
  •  امکان اخذ اقامت ایتالیا و یا دیگر کشور ها با بالا رفتن شانس یافتن شغل در این کشور و دیگر کشور های پیشرفته جهان
  • وجود جاذبه های گردشگری، تاریخی و طبیعی بین المللی بسیار زیاد در ایتالیا به عنوان موزه زنده دنیا
  •  تجربه و بهره مندی آب و هوای معتدل مدیترانه ای در این کشور
  •  معاشرت با مردمی خونگرم و اجتماعی در اغلب شهر های ایتالیا
  •  تجربه و لذت بردن از غذاهای خاص، لذیذ و منحصر به فرد این کشور مانند پاستا و پیتزا
  •  وجود سیستم حمل و نقل داخلی و بین المللی بسیار خوب و با قیمت مناسب
  •  تجربه زندگی بسیار با کیفیت و با استاندارد های به روز دنیا
  •  وجود اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیار زیاد با کشور ایران
  •  شهرت جهانی در سطح جامعه بین المللی در بعضی از رشته های هنری، معماری، باستان شناسی، تاریخ و علوم اجتماعی، طراحی و مد
  • نبود شرایط معدل و شرایط سخت گیرانه سنی در اغلب رشته ها و مقاطع تحصیلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا