Search
Close this search box.

کارشناسی ارشد در انگلستان

خانه » مهاجرت تحصیلی » کارشناسی ارشد در انگلستان
کارشناسی ارشد در انگلستان

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان

کارشناسی ارشد انگلستان یکی از ایده آل ترین دوره های تحصیلی به منظور تجربه تحصیل بین المللی در معتبر ترین دانشگاه های دنیا به شمار می رود. به طور کلی انگلستان دارای یکی از کهن ترین و برترین نظام های آموزشی دنیا می باشد و همواره در لیست های منتشر شده توسط مراکز مختلف رتبه بسیار خوبی را از آن خود کرده است.

پس از ایالات متحده آمریکا، انگلیس بیش ترین دانشگاه های دارای رتبه های زیر ۱۰۰ دنیا را به خود اختصاص داده و به همین جهت مقصد محبوب دانشجویان بین المللی به ویژه برای تحصیل کارشناسی ارشد به شمار می رود. فوق لیسانس در انگلیس یکی از بهترین دوره های تحصیلی به شمار می رود چرا که بر خلاف اغلب کشور های دنیا برنامه های آموزشی در این مقطع به صورت ۱ ساله ارائه می شود. در نتیجه این موضوع صرفه جویی در زمان و هزینه را برای دانشجویان به همراه خواهد داشت.

نکته حائز اهمیت دیگر درباره کارشناسی ارشد انگلیس، امکان بردن همراه (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) از ابتدای شروع تحصیل دانشجو می باشد. این موضوع به ویژه برای دانشجویان متاهل از اهمیت بسیاری برخوردار است. جالب توجه این که همسر دانشجو در این کشور اجازه کار تمام وقت رسمی داشته و فرزندان آن ها نیز با هزینه های بسیار مناسب امکان تحصیل در مدارس انگلستان را خواهند داشت.

از دیگر شرایط تحصیل فوق لیسانس در انگلستان بایستی به لزوم پرداخت هزینه های تحصیل اشاره کرد. البته بورسیه های تحصیلی متعددی به منظور تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس در نظر گرفته شده و متقاضیان در صورت داشتن شرایط امکان بهره مندی از آن ها را جهت تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود خواهند داشت. علاوه بر آن امکان کار دانشجویی و پاره وقت نیز برای دانشجویان فوق لیسانس در انگلیس فراهم است.

معمولا ۳ محدوده زمانی به منظور شروع ترم تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان در نظر گرفته می شود و دانشجویان بین المللی می توانند با توجه به شرایط خود نسبت به پذیرش در یکی از این زمان ها اقدام کنند. برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید کشور انگلستان و ارائه مدرک زبان از مهم ترین شرایط تحصیل فوق لیسانس در این کشور می باشد.

 

انواع دوره های کارشناسی ارشد انگلستان

برنامه های آموزشی متعدد و متنوعی در رشته های مختلف به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس ارائه می شود. در نتیجه از این نظر دانشجویان قدرت تصمیم گیری بسیار خوبی جهت انتخاب دوره آموزشی مورد نظر خود دارند. مانند بسیاری از کشور های دنیا، دوره های فوق لیسانس در انگلیس نیز در حالت کلی به ۲ نوع دوره های پژوهش محور و دوره های آموزش محور تقسیم بندی می شوند.

البته برنامه ها و رشته هایی که در هر یک از این دوره های قرار می گیرند، با توجه به شرایط رشته و دانشگاه تعیین می شوند. در نتیجه متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد با توجه به شرایط و ویژگی های خود و دانشگاه و رشته مورد نظر، امکان انتخاب هر کدام از این برنامه ها را دارند. در نهایت دانشجویان به منظور دریافت مدرک فوق لیسانس از دانشگاه های انگلیس باید تعداد ۱۸۰ واحد آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذراند.

نمره های هر فرد در این مقطع از بالاترین نمره ها یعنی محدوده A تا پایین ترین نمره ها یعنی محدوده D درجه بندی می شوند. به منظور قبولی در یک درس یا واحد آموزشی دانشجو بایستی دست کم ۷۰ درصد نمره را کسب نماید. در ادامه به اختصار انواع دوره های کارشناسی ارشد انگلستان را مورد بررسی قرار می دهیم.

دوره های پژوهش محور کارشناسی ارشد انگلیس

دوره های پژوهش محور کارشناسی ارشد انگلیس همان گونه که از نام آن ها پیداست، بر پایه پژوهش و تحقیقات قرار دارند. یعنی دانشجویان فوق لیسانس انگلیس در این دوره ها بایستی در یک موضوع جذاب و با نظر استاد راهنما یا سوپر وایزر خود یک پژوهش علمی انجام دهند. در نهایت نتایج به دست آمده از این پژوهش صورت گرفته در قالب یک پایان نامه کارشناسی ارشد مکتوب شده و مورد ارائه و دفاع قرار گیرند.

این دوره ها به دلیل انجام همان کار پژوهشی و تحقیقاتی معمولا بین ۱۸ ماه تا ۲ سال به طول می انجامد. اما معمولا با تجربه ها و دستاورد های علمی بسیار خوبی برای دانشجویان همراه بوده و به ویژه جهت ادامه تحصیل از شرایط مناسب تری برخوردارند.

دوره های آموزش محور کارشناسی ارشد انگلیس

دوره های آموزش محور کارشناسی ارشد انگلیس

دوره های آموزش محور کارشناسی ارشد انگلیس جزو رایج ترین دوره های تحصیل در انگلستان بوده و همان طور که از نام آن ها پیداست، صرفا منتهی به برگزاری کلاس های آموزشی و ارائه دروس نظری توسط اساتید می شوند. در نهایت نیز دانشجویان با سپری کردن واحد های درسی و ارائه یک پایان نامه نظری امکان دریافت مدرک تحصیلی خود را دارند.

این دوره ها عموما ۱ سال به طول می انجامد. در واقع می توان دوره های آموزش محور را به دوره های کارشناسی در انگلیس تشبیه کرد که شامل گذراندن واحد های درسی اخذ شده، انجام کار های عملی و ارائه سمینار های مختلف می باشد. در این دوره ها میزان مهارت دانشجویان به وسیله آزمون های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد.

نحوه اقدام جهت تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان

منظور تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس متقاضیان بایستی اقداماتی را انجام دهند که ترتیب و به موقع انجام دادن آن ها بسیار حائز اهمیت است. شرایط و چگونگی اعطای پذیرش تحصیلی در هر کدام از دانشگاه های انگلستان متفاوت بوده اما کلیات فرآیند معمولا یکسان می باشد.

علاوه بر آن قوانین آموزشی این کشور یا دانشگاه های آن مانند دیگر کشور ها هر ساله مورد بازبینی قرار گرفته و ممکن است تغییر کند. در نتیجه در ابتدا به متقاضیان تحصیل فوق لیسانس در انگلیس توصیه می شود پیش از هر گونه اقدامی نسبت به کسب آگاهی های لازم، به روز و همه جانبه در مورد رشته تحصیلی خود، دانشگاه های مورد نظر و شرایط پذیرش آن دانشگاه ها اطمینان حاصل کنند.

قبل از آن نیز بایستی هدف متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس کاملا مشخص بوده و فرد شناخت کامل و صحیحی از خود، شرایط و ویژگی های شخصی و خانوادگی و میزان تمکن مالی خویش داشته باشد. پس از برآورده شدن این شرایط، می توان به صورت گام به گام نحوه اقدام جهت کارشناسی ارشد در انگلستان را اجرائی نمود. اما چطور می توان برای برنامه های آموزشی دوره فوق لیسانس در انگلیس اقدام کرد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

انتخاب کردن رشته و دانشگاه

انتخاب کردن رشته و دانشگاه مورد نظر

معمولا شانس پذیرش کارشناسی ارشد انگلیس مانند همه کشور های دنیا، برای رشته های مرتبط با مقطع کارشناسی افراد بیش تر است. اما به طور کلی ممکن است گرایش های متفاوتی از یک رشته تحصیلی با کاربرد ها و آینده شغلی مختلف وجود داشته باشد. در نتیجه اولین گام جهت اقدام برای مقطع فوق لیسانس در انگلستان تعیین هدف شخصی فرد از تحصیل در این دوره می باشد.

پاسخ به این سوالات که از تحصیل در این رشته چه می خواهید؟ در آینده چه شغلی خواهید داشت؟ می تواند چراغ راه تعیین رشته، گرایش و برنامه آموزشی مورد نظر متقاضی باشد. خوشبختانه برنامه های آموزشی متعددی در زمینه های گوناگون در دوره کارشناسی ارشد انگلیس ارائه شده و از این جهت متقاضیان به آسانی قدرت انتخاب خواهند داشت.

گام بعدی انتخاب دانشگاه مورد نظر می باشد. هم اکنون بالای ۲۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی برنامه های متعددی در مقطع فوق لیسانس ارائه می دهند. متقاضی بایستی با توجه به شرایط خود و شرایط مورد نیاز دانشگاه گزینه مناسب را بر گزیند. در این مرحله مواردی از قبیل میزان شهریه دانشگاه، امکان دریافت بورسیه، رتبه دانشگاه در سطح دنیا، داشتن اساتید مطرح و قوی بودن دانشگاه در رشته مورد نظر حائز اهمیت می باشد.

فراهم کردن شرایط و مدارک مورد نیاز دانشگاه

قدم بعدی به منظور اقدام برای دوره کارشناسی ارشد انگلیس، فراهم کردن شرایط و مدارک مورد نیاز دانشگاه مورد نظر می باشد. همان گونه که اشاره شد پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر فرد بایستی به سایت آن مراجعه نموده و در مورد آخرین به روز رسانی شرایط و مدارک لازم برای تحصیل فوق لیسانس اطلاع حاصل کند.

این موارد معمولا به یک صورت بوده و ممکن است در دانشگاه های مختلف تفاوت های جزئی وجود داشته باشد. نکته حائز اهمیت این که تمامی مدارک بایستی به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شده، تاییدیه های لازم برای آن ها اخذ و پیش از اتمام مهلت تعیین شده توسط دانشگاه (ددلاین)، ارائه شوند. لازم به ذکر است در برخی دانشگاه های برتر انگلستان و یا به منظور دریافت بورسیه تحصیلی، امکان وجود آزمون ورودی و یا مصاحبه اسکایپی نیز وجود دارد.

از مهم ترین و مرسوم ترین مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• مدارک شناسایی و هویتی متقاضی از قبیل شناسنامه کارت ملی
• گذرنامه یا پاسپورت متقاضی
• سوابق تحصیلی مقطع کارشناسی (شامل مدرک، معدل و ریز نمرات)
• مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس یا تافل با نمره مد نظر دانشگاه (معمولا آیلتس ۶ و بالاتر یا معادل آن، البته برخی دانشگاه ها ممکن است پذیرش مشروط نیز داشته باشند)
• رزومه علمی، تحقیقاتی، مقاله معتبر بین المللی، تالیف یا ترجمه کتاب، اختراع و…
• انگیزه نامه شخصی از تحصیل در مقطع فوق لیسانس در انگلیس
• توصیه نامه از اساتید معتبر

تقاضای پذیرش تحصیلی با مدارک مورد نیاز به دانشگاه

ارسال تقاضای پذیرش تحصیلی با مدارک مورد نیاز به دانشگاه

یکی از مراحل مهم اقدام برای کارشناسی ارشد انگلیس، ارسال تقاضای پذیرش تحصیلی با مدارک مورد نیاز پیش از اتمام مهلت تعیین شده دانشگاه (ددلاین) می باشد. این مرحله از آن جهت حائز اهمیت است که معمولا به دلیل نظم و انضباط موجود و رعایت حقوق سایر متقاضیان تحصیل در دانشگاه های انگلستان، به تقاضا ها و مدارک ارسالی پس از مهلت تعیین شده توسط دانشگاه ترتیب اثر داده نخواهد شد.

ددلاین دانشگاه های انگلیس نیز ممکن است با هم متفاوت باشد اما به صورت کلی می توان ۳ تا ۴ ماه پیش از شروع ترم تحصیلی مورد نظر، آخرین مهلت ارسال تقاضا نامه ها و مدارک در نظر گرفت. باز هم توصیه می شود جهت اطمینان بیش تر، متقاضیان به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایند.

دریافت نامه پذیرش از دانشگاه

مرحله حیاتی و مهم اقدام برای کارشناسی ارشد انگلیس، دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر می باشد. معمولا ایمیل تایید دریافت تقاضا نامه و مدارک متقاضی بالافاصله پس رسیدن آن ها به دانشگاه برای متقاضی ارسال می شود. اما متقاضی پس از این موضوع بایستی منتظر پاسخ کمیته پذیرش دانشگاه مورد نظر بماند.

در این مرحله مدت زمان خاصی برای آن نمی توان در نظر گرفت اما به صورت متوسط این پروسه بین ۲ هفته تا ۱ ماه زمان می برد. در این مرحله ممکن است در دانشگاه های برتر یا از متقاضیان درخواست بورسیه، مصاحبه اسکایپی نیز انجام شود. در نتیجه بهتر است متقاضی قبلا نسبت به آن آگاهی پیدا کرده و در صورت نیاز آمادگی های لازم را کسب نماید. در غیر این صورت ممکن است شانس دریافت پذیرش تحصیلی کاهش یابد.

آماده سازی حساب بانکی معتبر و میزان گردش مالی مورد نیاز

به منظور تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس، آماده سازی حساب بانکی معتبر و میزان گردش مالی مورد نیاز یکی از مهم ترین فاکتور های تاثیر گذار به شمار می رود. از آن جهت که ارائه گواهی تمکن مالی از بانک به منظور تامین هزینه های تحصیل و زندگی در انگلستان، یکی از مهم ترین اسناد جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور می باشد.

در نتیجه متقاضیان می توانند در هنگام انتظار برای دریافت پذیرش تحصیلی از زمان خود استفاده کرده و حساب بانکی خوب با گردش مالی منظم ایجاد کنند. این حساب بانکی بایستی به نام خود متقاضی بوده و میزان سرمایه و نحوه واریز ها و برداشت های آن، ایجاد شبهه نکند. در صورتی که دانشجو موفق به دریافت بورسیه تحصیلی نشود، بایستی حداقل میزان هزینه های لازم برای ۱ سال تحصیلی شامل شهریه دانشگاه و زندگی در انگلستان را در حساب بانکی خود داشته باشد. در غیر این صورت شانس دریافت ویزای دانشجویی انگلیس برای وی بسیار کم خواهد شد.

اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان

اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان

آخرین مرحله از کارهای لازم به منظور تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس، اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی یا همان ویزای دانشجویی این کشور می باشد. به منظور اخذ مجوز ورود و حضور در کشور انگلستان به هر دلیلی از قبیل تحصیل، شهروندان بسیاری از کشور ها از جمله ایران بایستی ویزای این کشور را دریافت کنند.

این مرحله نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که به هر دلیلی متقاضی نتواند ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کند، تمام زحمات مراحل قبلی ضایع می گردد. در نتیجه توصیه می شود متقاضیان با مراجعه به سایت سفارت کشور انگلستان نسبت به آخرین شرایط و مدارک مورد نیاز آگاهی های لازم را کسب نموده و نسبت به تهیه آن ها اقدام نمایند.

نکته دیگری که متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس بایستی مد نظر قرار دهند، در نظر گرفتن زمان بندی مناسب با توجه به فرآیند صدور ویزای دانشجویی انگلیس و تاریخ آغاز ترم تحصیلی می باشد. به طور معمول و رد صورت کامل و صحیح بودن همه مدارک مورد نیاز، پروسه دریافت ویزای تحصیلی انگلیس حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می برد.

از مهم ترین مدارک لازم به منظور دریافت ویزای تحصیلی انگلیس می توان موارد زیر را نام برد:

• مدارک شناسایی و هویتی متقاضی از قبیل شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی و اخذ تاییدیه های لازم
• گذرنامه یا پاسپورت معتبر دارای حداقل ۶ ماه اعتبار
• عکس گذرنامه ای جدید
• نامه رسمی دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
• مدارک تحصیلی مرتبط با مقطع کارشناسی به همراه ریز نمرات با ترجمه رسمی با زبان انگلیسی
• ارائه گواهی تمکن مالی از بانک به منظر تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور
• مدارک شناسایی و هویتی همراهان در صورت وجود
• گواهی سلامت پزشکی
• گواهی عدم سوء پیشینه

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس یکی از موضوعات مهمی است که متقاضیان بایستی آن را مد نظر قرار دهند. چرا که انگلستان در تقسیم بندی کشور های مقصد جهت مهاجرت تحصیلی، جزو کشور ها پر هزینه به شمار می آید. از سوی دیگر نابرابر نرخ ارز در سال های گذشته چالش های بسیاری را برای متقاضیان تحصیل در انگلستان بوجود آورده است از همین روی در ادامه به هزینه های تحصیل و زندگی در انگلستان پرداخته ایم.

هزینه شهریه دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد انگلیس

هزینه تحصیل فوق لیسانس در انگلیس شامل هزینه شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در انگلستان خواهد بود. میزان شهریه دانشگاه ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان به نوع دانشگاه، رشته مورد نظر، برنامه آموزشی، تعداد و نوع واحد های درسی اخذ شده و شهر انتخاب شده برای تحصیل بستگی خواهد داشت.

بر اساس آخرین برآورد ها شهریه دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان از ۷ الی ۸ هزار پوند در سال شروع می شود. اما همان گونه که اشاره شد، یکی از مولفه های تاثیر گذار بر تعیین شهریه برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد انگلیس، نوع دوره آموزشی خواهد بود. به عنوان نمونه در جدول زیر متوسط هزینه های برخی از دوره های تحصیلی فوق لیسانس در انگلستان آورده شده است.

ردیف  نوع دوره مثال شهریه دانشجویان داخلی شهریه دانشجویان خارجی
۱ پژوهشی MPhill / MRes بالای ۴ هزار پوند در سال بالای ۱۰ هزار پوند در سال
۲ مدیریت MBA  بین ۱۵ تا ۱۸ هزار پوند در سال بین ۱۸ تا ۲۰ هزار پوند در سال
۳ آزمایشگاهی MSc بین ۶ تا ۸ هزار پوند در سال بین ۱۶ تا ۱۸ هزار پوند در سال
۴ نظری MA بین ۶ تا ۸ هزار پوند در سال بین ۱۳ تا ۱۵ هزار پوند در سال

 

هزینه زندگی در انگلستان

هزینه های دیگری که متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس بایستی آن را در نظر گرفته و برای تامین آن برنامه داشته باشند، هزینه زندگی در این کشور است. این هزینه ها می تواند شامل موارد گوناگونی شود که ارتباط مستقیمی به شهر محل سکونت، سبک زندگی شخصی و عادات هر فرد دارد.

اما عمده ترین هزینه زندگی در انگلستان و یا دیگر کشور ها برای دانشجویان بین المللی عموما شامل هزینه مسکن، خورد و خوراک، رفت و آمد و هزینه های جانبی مانند اینترنت و سرگرمی می شود. در نتیجه نمی توان برای همه افراد هزینه زندگی در انگلستان را به صورت دقیق و برابر اعلام کرد.

اما به طور کلی و بر اساس آخرین برآورد ها، هزینه زندگی هر نفر در انگلستان در هر ماه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ پوند تخمین زده شده است. به طور حتم دانشجویان کارشناسی ارشد انگلیس که شهر لندن را به عنوان محل سکونت و تحصیل خود انتخاب کنند، حداقل بایستی ۱۲۰۰ پوند در ماه را در نظر داشته باشند چه بسا معمولا ۲۰ تا ۳۰ درصد بیش تر از این مبلغ نیز خواهد بود.

دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان

امکان دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد

یکی از مزایای تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس، وجود بورسیه های متعدد و متنوع در رشته های مختلف می باشد. بورسیه های تحصیلی در انگلستان نیز مانند دیگر کشور ها توسط دولت، سازمان ها و شرکت های مختلف و خود دانشگاه ها در نظر گرفته می شود. هر کدام از این مراکز به دنبال اهداف و برنامه های خود از اختصاص دادن بودجه های مناسب به دانشجویان بین المللی هستند.

به عنوان نمونه دولت انگلستان به دنبال جذب استعداد ها و افراد نخبه از دیگر کشور ها و به خصوص کشور های در حال توسعه، شرکت ها و سازمان ها به دنبال انجام طرح های تحقیقاتی پژوهشی خود و در نتیجه کسب سود بیش تر و دانشگاه ها نیز به دنبال بهبود رتبه خود و جذب افراد مستعد جهت به کار گیری آن ها در آینده می باشند.

امکان دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد برای همه متقاضیان وجود دارد. چرا که اکثر بورسیه های موجود در کشور انگلستان از نوع رقابتی بوده یعنی شرایط متقاضیان کارشناسی ارشد انگلیس و خواهان دریافت بورسیه تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته و به بهترین افراد اعطا می شود.

در نتیجه افراد می توانند با بهبود رزومه علمی خود، چاپ مقالات بین المللی، معدل بالا، توصیه نامه از اساتید مطرح و مدرک زبان بسیار خوب شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان افزایش دهند. البته مدارک لازم برای دریافت بورسیه با توجه به هر نوع بورسیه و شرایط آن متفاوت خواهد بود. در ادامه برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی مقطع فوق لیسانس در انگلیس را مرور می کنیم.

بورسیه تحصیلی گیتس کمبریج

این بورسیه توسط دانشگاه کمبریج به عنوان یکی از برترین دانشگاه های انگلستان و جهان برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است. دانشجویان متقاضی کارشناسی ارشد انگلیس در دانشگاه کمبریج، در صورتی که در مرحله اول امکان اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه را داشته باشند، پس از دریافت پذیرش می توانند برای دریافت این نوع بورسیه اقدام کنند. میزان بورسیه به گونه ای است که در صورتی که دانشجو آن را اخذ کند از پرداخت هزینه های مربوط به شهریه دانشگاه معاف می شود.

بورسیه های دانشگاه کینگستون در لندن

یکی دیگر از بورسیه هایی که متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس امکان استفاده از آن را دارند، بورسیه های دانشگاه کینگستون در لندن می باشد. این بورسیه تحصیلی همان طور که از نام آن پیداست توسط این دانشگاه و به متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در این دانشگاه اعطا می شود. میزان این بورسیه تحصیلی البته نسبتا محدود بوده و تنها ۴ هزار پوند یک سال تحصیلی را در بر می گیرد.

بورسیه Chevening بریتانیا

یکی دیگر از بورسیه های مناسب برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس، بورسیه Chevening بریتانیا بوده که بورسیه های جهانی دولت این کشور به شمار می روند. این نوع بورسیه های به منظور پشتیبانی از متقاضیان تحصیل در دانشگاه های بریتانیا و معمولا برای ۱ سال دوره فوق لیسانس در نظر گرفته شده است.

بورسیه های Chevening بریتانیا به آن دسته از دانشجویانی اعطا می شود که از ظرفیت بالقوه ای به منظور تبدیل شدن به مدیران موفق آینده، ایده پردازان و مبتکران و تصمیم سازان نسل های بعدی برخوردارند. در واقع این نوع بورسیه به دانشجویان مستعدی اعطا می شود که به عنوان مدیران سال های بعد در گروه وسیعی از حوزه های مختلف از جمله تجارت، سیاست، جامعه مدنی، رسانه، دین و مذهب و دانشگاه شناخته می شوند.

این بورسیه از سال ۱۹۸۳ میلادی به دانشجویان فوق لیسانس در انگلیس دارای مدرک کارشناسی، ۲ سال سابقه کاری و مدرک زبان معتبر ارائه می شود.

بورسیه های بین المللی دانشگاه ساسکس

بورسیه های بین المللی دانشگاه ساسکس

از دیگر بورسیه های مناسب برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس که می توان به آن اشاره کرد، بورسیه های بین المللی دانشگاه ساسکس انگلستان می باشد. این بورسیه برای شهروندان کشور های خارج از اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده و توسط این دانشگاه اعطا می شود.

واضح است که آن دست از متقاضیان تحصیل فوق لیسانس در انگلیس که قصد ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در این دانشگاه را دارند، امکان بهره مندی از این نوع بورسیه را خواهند داشت. میزان بورسیه بین المللی دانشگاه ساسکس تقریبا هزینه های ۱ سال تحصیلی یا نصف شهریه کل دوره را تامین می کند.

بورسیه های دانشگاه بریستول

بورسیه های دانشگاه بریستول شامل ۵ نوع بورسیه مختلف برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد انگلیس در این دانشگاه در نظر گرفته شده است. بخشی از این بورسیه ها صرفا به منظور حمایت از دانشجویان بین المللی اختصاص داده می شود. میزان این بورسیه بین ۸ تا ۹ هزار پوند در هر سال تحصیلی می باشد.

بورسیه Rhodes House

این نوع بورسیه انگلستان که شامل دانشجویان کارشناسی ارشد انگلیس متقاضی تحصیل در دانشگاه آکسفورد این کشور می باشد، یکی از با سابقه ترین و معتبر ترین بورسیه های تحصیلی این کشور به شمار می رود. این بورسیه هر ساله به دانشجویان واجد شرایط متقاضی تحصیل فوق لیسانس در دانشگاه آکسفورد اعطا شده و ملاک سنجش نیز سوابق علمی، پژوهشی، مدرک زبان، توصیه نامه از اساتید مطرح و مواردی از این دست می باشد.

معمولا در هر سال به تعداد ۹۵ نفر این بورسیه تحصیلی تعلق می گیرد. بورسیه Rhodes House همه هزینه های مرتبط با شهریه دانشگاه آکسفورد و ۲ بلیط هواپیما رفت و برگشت به کشور مبدا متقاضی را در بر می گیرد. به طور کلی اخذ پذیرش از دانشگاه آکسفورد بسیار سخت بوده و اعطای بورسیه این دانشگاه نیز محدودیت سنی دارد. از آنجا این دانشگاه و این نوع بورسیه یکی از بهترین ها در انگلستان محسوب می شوند، در نتیجه متقاضیان بایستی از شرایط بسیار خوبی برخوردار باشند.

بورسیه UK

بورسیه UK به منظور حمایت از دانشجویان بین المللی متقاضی ادامه تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد انگلیس و به وسیله شورای فرهنگی بریتانیا (British Council) در نظر گرفته شده است. نکته ای که داوطلبان این نوع بورسیه بایستی مد نظر قرار دهند این که، بورسیه UK همه هزینه های تحصیل و زندگی را پوشش نداده و میزان آن از ۳ تا ۱۰ هزار پوند در سال متغیر می باشد.

جامعه هدف این نوع بورسیه شهروندان تمام کشور ها بوده و در نتیجه دانشجویان بین المللی از هر کشوری در صورت داشتن شرایط، امکان اقدام برای بورسیه UK را دارند.

بورسیه های تحصیلی

بورسیه های تحصیلی دیگر

موارد ذکر شده تنها بخشی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی تعریف شده برای دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد انگلیس است. تعداد زیادی بورسیه تحصیلی با عنوان های مختلف برای دانشجویان بین المللی در این کشور در نظر گرفته شده که موجب شکل گیری رقابت بسیار شدیدی در بین متقاضیان برای اخذ آن ها شده است.

هر کدام از این بورسیه ها شرایط و مقررات مخصوص به خود را دارند در نتیجه توصیه می شود متقاضیان پیش از هر گونه اقدامی شرایط هر یک را مورد بررسی قرار دهند. برای این منظور می توان به سایت دانشگاه و موسسات ارائه دهنده بورسیه یا مراکز ارائه دهنده آن مراجعه نمود.

بعضی دیگر از بورسیه های تحصیلی موجود در کشور انگلستان عبارت اند از:

• بورسیه های بین المللی دانشگاه ناتینگهام (برای تمام سطوح تحصیلی)
• بورسیه دانشگاه سوانسی (دانشجویان مناطق مختلف از جمله اتحادیه اروپا و آسیا)
• بورسیه های بین المللی دانشگاه غرب لندن
• بورسیه جهانی دانشگاه ادینبورگ
• بورسیه بین المللی دانشگاه بیرمنگام (برای متقاضیان کارشناسی ارشد انگلیس در این دانشگاه)
• بورسیه های دانشکده های مستقل
• بورسیه و برنامه کمک هزینه تحصیلی کشور های مشترک المنافع (CSFP)
• بورسیه های انجمن سلطنتی
• MBA Skoll Scholarships
• Denys Holland Scholarship
• Cardiff University Scholarships

برترین دانشگاه های انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد

همان طور که اشاره شد بریتانیای کبیر در کنار ایالات متحده آمریکا برترین نظام های آموزشی دنیا را در اختیار دارند. بیش ترین تعداد دانشگاه های برتر در رتبه بندی های مختلف اعلام شده به وسیله مراکز معتبر نیز متعلق به این ۲ کشور می باشند. هم اکنون نزدیک به ۱۷۰ دانشگاه در انگلستان برنامه های آموزشی متعددی در رشته های گوناگون در مقطع فوق لیسانس ارائه می دهند.

در نتیجه می توان گفت متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس هیچ گونه محدودیتی نداشته و به راحتی می توانند رشته و برنامه تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب کنند. این موضوع خود یکی از مزایای ویژه تحصیل فوق لیسانس در انگلیس به شمار می رود. اما به هر صورت متقاضیان تحصیل در خارج از کشور از جمله انگلستان با توجه به هزینه ها و مشکلاتی که تحمل می کنند، همواره به دنبال برترین ها هستند.

برترین دانشگاه های انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد نیز بر اساس آخرین فهرست منتشر شده توسط سایت معتبر QS به منظور رفاه حال متقاضیان گرامی در جدول زیر آورده شده اند.

 

QS World University ranking/ 2021 University No
۵ University of Oxford ۱
۷ University of Cambridge ۲
۸ Imperial College London ۳
۱۰ UCL ۴
۲۰ The University of Edinburgh ۵
۲۷ The University of Manchester ۶
۳۱ Kings College London ۷
۴۹ The London School of Economics and Political Science (LSE) ۸
۵۸ University of Bristol ۹
۶۲ The University of Warwick ۱۰
۷۷ University of Glasgow ۱۱
۸۶ Durham University ۱۲
۸۷ University of Birmingham ۱۳
۹۰ University of Southampton ۱۴
۹۱ University of Leeds ۱۵
۹۳ The University of Sheffield ۱۶
۹۶ University of St Andrews ۱۷
۹۹ University of Nottingham ۱۸
۱۱۴ Queen Mary University of London ۱۹

 

بهترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان بهترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان

انتخاب بهترین رشته به منظور تحصیل در دوره کارشناسی ارشد انگلیس به عوامل متعددی بستگی دارد. از مهم ترین این عوامل می توان به علاقه فرد، استعداد ها و توانایی های او، ویژگی ها و شرایطش از جمله میزان تمکن مالی و چشم انداز آینده شغلی رشته مورد نظر اشاره نمود.

از بین عوامل ذکر شده ۳ مورد اول کاملا به متقاضی بستگی داشته در نتیجه نمی توان ۱ پیشنهاد کلی برای همه افراد ارائه داد. اما با توجه به شرایط حاکم بر جامعه امروزی به ویژه در کشور انگلستان و سایر کشور های خوب و درجه یک دنیا و نیاز آن ها به نیرو های متخصص، از منظر چشم انداز آینده شغلی رشته های مختلف، می توان موضوع را مورد ارزیابی قرار داد.

چرا که معمولا هدف از دوره فوق لیسانس در انگلیس یا هر کشور دیگر، ارتقاء مهارت های شخصی و تخصصی به منظور ورود به بازار کار می باشد. با در نظر گرفتن چشم انداز آینده شغلی، می توان بهترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان را به صورت زیر معرفی کرد.

Combined/dual degrees

برنامه های آموزشی چند رشته ای یا دو رشته ای و به اصطلاح دیگر بین رشته ای در سال های اخیر در مقطع کارشناسی ارشد انگلیس و حتی سایر کشور ها از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده اند. بر خلاف چندین سال قبل و یا مقطع کارشناسی که عموما انتظار می رود فارغ التحصیلان تنها در یک رشته و زمینه خاص دارای تخصص بالایی باشند.

امروزه و به ویژه در مقاطع بالاتر از جمله فوق لیسانس، نیاز به وجود نیروهایی که در ۲ یا چند رشته عموما مرتبط به هم نگرش، دانش و مهارت کافی داشته باشند، به شدت احساس می شود. به عنوان مثال می توان به رشته مهندسی بیو سیستم اشاره نمود که یک رشته بین رشته ای و شامل مباحثی از چندین رشته بوده که بحث های مختلفی در مورد محیط زیست، مدیریت کشاورزی و انرژی های نو را در بر می گیرد. نرخ ورود به بازار کار این گونه رشته ها در کشور های پیشرفته از جمله انگلیس، حدود ۹۰ درصد می باشد.

Architecture, Building and Planning

یکی دیگر از رشته های جذاب و پر طرفدار و پرکاربرد کارشناسی ارشد انگلیس در دنیای امروزه، رشته های حوزه معماری، طراحی و ساخت بناها و ساختمان های مختلف می باشد. از یک سو با توجه به افزایش جمعیت در کشور های مختلف نیاز به مسکن همواره احساس شده و متوقف نمی شود.

از سوی دیگری عموما عمر ساختمان ها پس از چندین سال به پایان رسیده و یا انسان ها به دنبال تغییر در طراحی و شکل منزل خود هستند. هر دو مورد موجب خواهد شد فارغ التحصیلان این رشته ها به خصوص از دانشگاه های معتبر دنیا که از مهارت ها و توانایی های خوبی برخودار باشند، بیکار نمانده و به سرعت جذب بازار کار شوند. میزان درصد اشتغال در این رشته های فوق لیسانس در انگلیس حدود ۸۲ درصد گزارش شده است.

Medicine-related degrees

رشته های مرتبط با علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد انگلیس از قبیل بینائی سنجی، ارتوپدی، فیزیوتراپی، چشم پزشکی، آناتومی بدن، فن آوری پزشکی و شنوائی سنجی جزو بهترین رشته های این دوره محسوب می شوند. زندگی ماشینی، کم تحرکی، آلودگی های صوتی و محیط زیستی و مواد غذایی غیر طبیعی موجب شده امورزه بسیاری از افراد حتی در سنین پایین به یکی از رشته های گفته شده نیازمند شوند.

در نتیجه روشن است که توجه به مراقبت های بهداشتی جهت پیشگیری و سپس درمان این موارد برای داشتن جامعه سالم بسیار حائز اهمیت می باشد. بنا براین مشخص است که فارغ التحصیلان مقطع فوق لیسانس در انگلیس در رشته های این حوزه شانس بسیار زیادی برای ورود به بازار کار و یافتن شغل خواهند داشت. درصد اشتغال پس از مقطع کارشناسی ارشد برای این رشته ها حدود ۸۱ درصد گزارش شده است.

دامپزشکی

Veterinary Medicine

یکی از رشته های کارشناسی ارشد انگلیس که در سال های اخیر علاقه مندان زیادی به خود جذب کرده و اتفاقا از بازار کار خوبی نیز برخوردار است، رشته دامپزشکی می باشد. با تغییر زندگی انسان ها و آگاهی های متعددی که در اختیار افراد قرار گرفته، امروزه به خوبی به اهمیت و نقش حیوانات مختلف پی برده شده است.

علاوه بر حیوانات اهلی و خانگی که بایستی به طور مرتب توسط دامپزشکان متخصص معاینه شده و یا واکسینه شوند، بسیارند گروه هایی که داوطلبانه یا با حمایت سازمان های مختلف به مراقبت و نگهداری از حیوانات وحشی می پردازند. چرا که این مساله از نظر موضوعات زیست محیطی، جاذبه های گردشگری و حفظ نژاد جانوارن هر منطقه اهمیت بسیار بالایی دارد.

در نتیجه بسیاری از فارغ التحصیلان مقطع فوق لیسانس دامپزشکی بالافاصله پس از اتمام دوره دانشگاهی جذب بازار کار شده و مشغول به کار می شوند. به گونه ای که نرخ اشتغال زائی دوره کارشناسی ارشد در این رشته حدود ۷۹ درصد اعلام شده است.

Medicine and Dentistry

برنامه های آموزشی رشته های پزشکی و دندانپزشکی در مقطع کارشناسی ارشد انگلیس جزو پر طرفدار ترین و البته گران ترین رشته های خوب این مقطع به شمار می روند. با این وجود صرف هزینه به شرط موفقیت در این رشته های قطعا ارزشش را دارد. چرا که این رشته های علاوه بر اشتغال زائی بسیار خوب، درآمد بسیار مناسب و جایگاه اجتماعی والایی را به همراه دارند.

البته برای موفقیت در این رشته ها، فرد بایستی دانشجوی کوشایی بوده و از سطح دانش زبان انگلیسی بسیار خوبی برخوردار باشد. معمولا افرادی که در مقطع فوق لیسانس در انگلیس از این رشته های فارغ التحصیل شوند، به سرعت وارد بازار کار خواهند شد. چرا که درصد ورود به بازار کار در این رشته ها حدود ۷۶ درصد گزارش شده است.

Computer Science

از جذاب ترین و کاربردی ترین رشته های کارشناسی ارشد انگلیس که نه تنها امروزه بلکه به طور حتم در آینده نیز کاربرد ها و اشتغال زائی های فراوانی به دنبال خواهد داشت، بایستی به علوم کامپیوتر اشاره کرد. این رشته به چگونگی فعالیت رایانه ها، طراحی سیستم های مختلف رایانه ای و فرآیند های محاسباتی پرداخته و دانشجویان مباحث مختلفی در این حوزه را آموزش می بینند.

در دهکده جهانی قرن ۲۱ قطعا فارغ التحصیلانی که در این زمینه ها دارای مهارت های به روز بوده و مدرک تحصیلی خود را از برترین دانشگاه های جهان اخذ کنند، امکان فعالیت و اشتغال در هر زمینه مرتبط با علوم کامپیوتر را خواهند داشت. این رشته بازار کار بسیار خوبی در انگلستان و همه کشور های پیشرفته دنیا دارد به گونه ای که نرخ اشتغال زائی آن در کشور انگلیس حدود ۷۳ درصد گزارش شده است.

مهندسی و فناوری

Engineering and Technology

فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی و فناوری به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد انگلیس از شانس بسیار بالایی جهت یافتن شغل در سطح تخصصی و با درآمد خوب برخوردارند. این رشته ها گستره وسیعی از حوزه های مختلف را در بر گرفته اما کسب مهارت های به روز و دانش تخصصی در رشته هایی از قبیل مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندس هوافضا و برخی دیگر از رشته های مهندسی موجب اشتغال قطعی دانش آموختگان خواهد شد.

چرا که این مهارت ها همواره مورد تقاضا بوده و همچنان احساس نیاز به آن ها حس می شود. در واقع کاربرد این رشته از دیرباز در زندگی انسان ها وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد. نرخ اشتغال زائی در این این رشته در انگلستان حدود ۷۳ درصد اعلام شده است.

Mass Communication and Documentation

یکی دیگر از رشته های بسیار خوب کارشناسی ارشد انگلیس، رشته ارتباطات جمعی و مستندات می باشد. این رشته در برگیرنده مطالعات مربوط به نحوه بسته بندی و مصرف محتوا های تولید شده به وسیله یک بازار عظیم است. علاوه بر آن در این رشته به چگونگی ذخیره کردن اطلاعات و داده های مختلف پرداخته می شود.

از جمله مشاغلی که این رشته با آن ها سر و کار داشته و امروزه بسیار حائز اهمیت می باشند می توان به رسانه های مختلف، نشریات، روزنامه نگاری، تدریس یا مدیریت اطلاعات اشاره کرد. قطعا همه این عناوین گزینه های بسیار مناسبی جهت اشتغال افراد به شمار می روند. میزان اشتغال زائی این رشته نیز در مقطع فوق لیسانس حدود ۷۲ درصد برآورد می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا