کارشناسی ارشد در فرانسه

خانه » مهاجرت تحصیلی » کارشناسی ارشد در فرانسه
کارشناسی ارشد در فرانسه

 

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

کارشناسی ارشد در فرانسه یکی از مقاطع تحصیلی است که در سال های اخیر متقاضیان فراوانی داشته است. نظام آموزشی این کشور به عنوان یکی از بهترین نظام های آموزشی در اروپا و دنیا شناخته می شود و تعداد زیادی از دانشگاه های فرانسه در لیست های منتشر شده توسط مراکز مختلف، جزو برترین دانشگاه های دنیا قرار دارند.

در نتیجه عجیب نیست که فرانسه به عنوان یکی از محبوب ترین مقصد های تحصیل بین المللی به شمار رود. هم اکنون بالای ۲۵۰ هزار نفر از دانشجویان کشور فرانسه را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند که اغلب آن ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند. در حقیقت دست کم حدود ۱۰ درصد از ورودی های دانشگاه های فرانسه را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند چرا این کشور محیط فوق العاده ای را برای این افراد مهیا می سازد.

از شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه می توان به طول این مقطع تحصیلی در این کشور اشاره نمود که مانند بسیاری از کشور ها حدود ۲ سال به طول می انجامد. تمامی افراد واجد شرایطی که دوره کارشناسی خود را در دانشگاه های مورد تایید فرانسه گذرانده باشند، امکان ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در این کشور را دارند.

از دیگر شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه این که برنامه های آموزشی در این مقطع به زبان های فرانسوی و انگلیسی ارائه شده و متقاضیان می توانند با توجه به علاقه و یا مهارت های دانش زبان خارجی خود تحصیل به یکی از این زبان ها را انتخاب نمایند. از دیگر شرایط تحصیل فوق لیسانس در فرانسه این که تا چند سال پیش فرانسه نیز جزو کشور های اروپایی اصطلاحا تحصیل رایگان بود.

اما در سال های اخیر بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت می شود که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. سال تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه مانند سایر مقاطع شامل ۲ ترم تحصیلی شده که از ماه سپتامبر میلادی تا ماه ژوئن میلادی برگزار می گردد.

از دیگر شرایط تحصیل فوق لیسانس در فرانسه امکان همراهی خانواده دانشجو (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) با وی در این مقطع تحصیلی می باشد. با توجه به این که فرانسه یکی از کشور های پیشرفته و صاحب قدرت و اقتصاد دنیا محسوب شده و خاستگاه بسیاری از دانشمندان و هنرمندان بوده است، قطعا تحصیل در فرانسه فرصت های بیشماری در این کشور یا سایر کشور های خوب دنیا نصیب فارغ التحصیلان خواهد کرد.

 

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل کارشناسی ارشد

پرسشی که همواره از سوی متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه مطرح شده و این افراد به دنبال یافتن پاسخ آن هستند، این که برترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل در این مقطع کدام اند؟ در واقع اطلاع داشتن و شناختن دانشگاه های مختلف این کشور کمک بسیار زیادی به انتخاب دانشگاه و برنامه تحصیلی افراد می کند. چرا که دانشگاه های فرانسه نیز مانند دیگر کشور های دنیا به ۲ نوع خصوصی و دولتی تقسیم شده و هر کدام شرایط، الزامات، قوانین و مقررات منحصر به خود را دارند.

به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه، نظام آموزش عالی این کشور شرایط خاص خود را دارد و به واسطه پیشینه، معروفیت و محبوبیت در سطح بین المللی، تعداد زیادی از دانشگاه های این کشور رتبه های بسیار خوبی در رنکینگ دانشگاه های دنیا به خود اختصاص داده اند. هم اکنون تعداد ۱۴ دانشگاه فرانسه در رتبه بندی سایت معتبر QS رتبه های زیر ۵۰۰ را به خود اختصاص داده اند.
به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه متقاضیان می توانند برای انتخاب بهترین دانشگاه ها به این رتبه بندی ها استناد کنند. این رتبه بندی ها هر ساله توسط سایت ها و مراکز مختلفی بر اساس مولفه های تقریبا مشابه اما با ضریب تاثیر متفاوت انجام می شود. مواردی از قبیل نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو، تعداد دانشجویان بین المللی، میزان انتشارات مقالات و کتب علمی و استناد به آن ها، تعداد اعضای هیئت علمی بین المللی، بورسیه های تحصیلی در نظر گرفته شده، امکانات رفاهی و حتی اینترنت در این رتبه بندی ها تاثیر گذارند.

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل کارشناسی ارشد بر اساس آخرین لیست منتشر شده به وسیله سایت معتبر QS در جدول زیر قابل مشاهده می باشند.

 

QS World University ranking/ 2021 University No
۵۲ Université PSL ۱
۶۱ Ecole Polytechnique ۲
۸۳ Sorbonne University ۳
۱۳۸ CentraleSupélec ۴
۱۶۱ École Normale Supérieure de Lyon ۵
۲۴۲ Ecole des Ponts ParisTech ۶
۲۴۲ Sciences Po ۷
۲۷۲ Université de Paris ۸
۲۸۷ Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne ۹

 

برترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

موضوع دیگری که منظور تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه یا سایر کشور ها بسیار حائز اهمیت است، انتخاب بهترین رشته ها و برنامه های موجود در دانشگاه های کشور مورد نظر می باشد. از آن جهت که معمولا هر دانشگاه یا دپارتمان آموزشی در هر کشور به دلایل متعددی در یک سری رشته ها به عنوان قطب آن رشته شناخته می شوند.

این موضوع زمانی اهمیت بیش تری پیدا می کند که این اعتبار در سطح بین المللی باشد و در نتیجه دارندگان مدرک تحصیلی این رشته ها نه تنها در آن کشور بلکه در اغلب کشور های دنیا از چشم انداز شغلی بسیار مناسبی برخوردار می شوند. البته تعداد دانشگاه های برتر فرانسه آن قدر زیاد و برنامه های آموزشی ارائه شده توسط آن ها به حدی متنوع است که متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه به راحتی و بدون هیچ گونه محدودیتی امکان انتخاب رشته مورد نظر خود را دارند.

اما به هر روی از دیرباز و به طور کلی برترین رشته ها به منظور تحصیل در فرانسه شامل رشته های علوم انسانی و رشته های حوزه هنر بوده اند. انتخاب رشته به منظور تحصیل در مقطع فوق لیسانس در فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه به شرح زیر می باشند.

رشته حقوق در فرانسه

رشته حقوق در فرانسه

در میان رشته های حوزه علوم انسانی، رشته حقوق به عنوان یکی از پر طرفدارترین ها و بهترین رشته ها شناخته می شود. این رشته معمولا از بازار کار بسیار مناسبی در همه کشور های دنیا برخوردار بوده و افرادی که مدرک خود را از دانشگاه های معتبر دریافت کرده و از دانش و مهارت بالایی برخوردار باشند، به طور حتم آینده شغلی درخشانی خواهند داشت.

رشته حقوق در فرانسه از گذشته های دور به عنوان یکی از بهترین رشته ها در این کشور به شمار می رود. در نتیجه تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه به معنی تحصیل در کشور قطب این رشته بوده و بدون تردید چه به منظور فعالیت در این رشته و چه برای ادامه تحصیل، راه دانش آموختگان را هموار می سازد.
رشته های علوم پایه در فرانسه
از دیگر رشته های برتر به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه می توان به رشته های علوم پایه اشاره کرد که اتفاقا متقاضیان بسیار زیادی از کشور های مختلف دنیا دارند. تعداد زیادی از دانشگاه های فرانسه در این رشته ها سرآمد بوده و در مجامع علمی بین المللی از اعتبار بسیار بالایی برخوردارند. د

ر نتیجه رشته های علوم پایه در فرانسه یکی از انتخاب های بسیار ایده آل به منظور تحصیل در مقطع فوق لیسانس به شمار می رود که شخص را از منظر علمی بسیار غنی ساخته و برای کار و فعالیت و یا ادامه تحصیل مهیا می سازد. در نتیجه متقاضیان می توانند با تحقیق در مورد این رشته و در نظر گرفتن علاقه مندی های خود، یکی از آن ها را انتخاب کنند.

رشته های مد و فشن

کشور فرانسه امروزه یکی از اصلی ترین پایگاه های مد و فشن در دنیا به شمار می رود. در نتیجه دور از ذهن نیست که این موضوع از منظر آکادمیک نیز دنبال شده و برنامه های آموزشی متعددی در این زمینه از جمله در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه ارائه شود.

از این جهت و به واسطه وجود فروشگاه ها، نمایشگاه ها و جشنواره های معتبر مد و فشن در کشور فرانسه، قطعا تحصیل در رشته مد و فشن در این کشور دستاورد های بسیار خوبی برای فارغ التحصیلان خواهد داشت. بسیاری از افراد پاریس را شهر اول مد و فشن دنیا به شمار آورده و در نتیجه تحصیل در رشته های مد و فشن در فرانسه طرفداران بسیار زادی دارد.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

مدارک لازم به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه به گروه اصلی مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه تقسیم بندی می شوند. برخی از این مدارک مشترک بوده اما برخی دیگر مختص به همان مراحله می باشد.

از آنجا که یکی از مهم ترین مدارک اخذ ویزای دانشجویی فرانسه، نامه رسمی پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور می باشد، در ابتدا به این مقوله می پردازیم. همان طور که پیش تر اشاره شد، دانشگاه و موسسات آموزش عالی فرانسه در حالت کلی به ۲ نوع دولتی یا عمومی و خصوصی یا آزاد تقسیم می شوند.

به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه متقاضیان بایستی از شرایط لازم برخوردار بوده و علاوه بر آن بر اساس قوانین و مقررات هر دانشگاه مدارک و مستندات لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مربوطه را ارائه دهند. از آن جایی که قوانین آموزشی نیز ممکن است هر ساله مورد بازبینی قرار گرفته و تغییراتی در آن صورت گیرد، توصیه می شود پیش از هر گونه اقدامی متقاضیان تحصیل فوق لیسانس در فرانسه به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نموده و آخرین اطلاعات و اخبار مربوط به این حوزه را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که تمامی مدارک بایستی دارای ترجمه رسمی به زبان فرانسوی یا انگلیسی باشند. اما به طور کلی مهم ترین مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه شامل موارد زیر می شوند:
• مدارک شناسایی و هویتی متقاضی از قبیل شناسنامه کارت ملی
• گذرنامه یا پاسپورت متقاضی
• سوابق تحصیلی مقطع کارشناسی شامل مدرک، معدل و ریز نمرات
• مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی معتبر مانند آیلتس یا تافل با نمره مد نظر دانشگاه (معمولا آیلتس ۶ و بالاتر یا معادل آن، البته برخی دانشگاه ها ممکن است پذیرش مشروط نیز داشته باشند)
• رزومه علمی، تحقیقاتی، مقاله معتبر بین المللی، تالیف یا ترجمه کتاب، اختراع و…
• انگیزه نامه شخصی از تحصیل در مقطع فوق لیسانس در فرانسه
• توصیه نامه از اساتید معتبر

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

مدارک مورد نیاز به منظور دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

همان طور که اشاره شد، اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر، مرحله اول از تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه به شمار می رود. به منظور ورود و حضور در این کشور، داوطلبان پس از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر، بایستی برای دریافت ویزای دانشجویی فرانسه اقدام نمایند.

در واقع بر اساس سیاست ها تعیین شده توسط دولت فرانسه، شهروندان برخی کشور ها از جمله ایران به منظور داشتن مجوز ورود و اقامت در این کشور، بایستی ویزای مربوطه را دریافت کنند. دانشجویان متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید توجه کنند که این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چنان چه به هر دلیل متقاضی نتواند ویزای تحصیلی فرانسه را اخذ کند، همه تلاش های صورت گرفته، زمان و هزینه های مصرف شده تباه خواهد شد.

بنابراین توصیه می گردد از آن جایی که قوانین مهاجرتی اکثر کشور ها هر ساله مورد بازبینی قرار می گیرد، داوطلبان ویزای تحصیلی فرانسه پیش از هر گونه اقدامی نسبت به مراجعه به سایت سفارت این کشور و آگاهی از آخرین تغییرات صورت گرفته اقدام کنند. موضوع مهم دیگر در این رابطه زمان بندی مناسب برای اقدام ویزا با توجه به زمان شروع ترم تحصیلی می باشد.

از آنجا کشور فرانسه عضو کشور های حوزه شینگن است و فرآیند صدور ویزای شینگن کمی خاص تر می باشد، داوطلبان حتما بایستی برنامه ریزی صحیحی برای این منظور داشته باشند. به صورت عادی و در صورت تکمیل بودن مدارک، فرآیند دریافت ویزای تحصیلی فرانسه حدود ۳ تا ۶ ماه به زمان نیاز دارد.

مهم ترین مدارک مورد نیاز به منظور دریافت ویزای تحصیلی فرانسه شامل موارد زیر هستند:
• مدارک شناسایی و هویتی متقاضی از قبیل شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی به زبان فرانسوی یا انگلیسی و اخذ تاییدیه های لازم
• گذرنامه یا پاسپورت معتبر دارای حداقل ۶ ماه اعتبار
• عکس گذرنامه ای جدید
• نامه رسمی دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
• فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه
• مدارک تحصیلی مرتبط با مقطع کارشناسی به همراه ریز نمرات با ترجمه رسمی به زبان فرانسوی یا انگلیسی
• ارائه گواهی تمکن مالی از بانک به منظر تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور
• مدارک شناسایی و هویتی همراهان در صورت وجود
• گواهی سلامت پزشکی
• گواهی عدم سوء پیشینه

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

یکی از موضوعات مهمی که متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه بایستی آن را مد نظر قرار دهند، هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه می باشد. مانند سایر کشور ها هزینه های تحصیل فوق لیسانس در فرانسه نیز در بر گیرنده هزینه های مربوط به شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در این کشور می شوند.

هزینه های مرتبط با شهریه دانشگاه ها به منظور تحصیل فوق لیسانس در فرانسه به موارد متعددی از قبیل نوع دانشگاه مورد نظر، رشته انتخابی فرد، برنامه های آموزشی ارائه شده، تعداد و نوع واحد های درسی اخذ شده و حتی شهر گزینش شده به منظور تحصیل وابسته می باشد.

به عنوان نمونه دانستن زبان فرانسوی و تسلط به آن نقش بسیار پر رنگی در کاهش هزینه شهریه دانشگاه داشته به گونه ای که دانشجویان بین المللی در صورت انتخاب برنامه آموزشی خود به زبان فرانسوی تنها با پرداخت ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو در هر سال تحصیلی امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور خواهند داشت.

همان طور که اشاره شد قبلا فرانسه جزو کشور های به اصطلاح تحصیل رایگان اروپایی بود اما در حال حاضر متقاضیان به منظور تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور فرانسه و به زبان انگلیسی بایستی مبلغی در حدود ۴ هزار یورو و یا بالا تر شهریه بپردازند.
البته تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه و در دانشگاه های خصوصی این کشور برای همه افراد و همه برنامه های آموزشی به هر زبانی، مستلزم پرداخت هزینه می باشد.

در این مورد تفاوتی بسن شهروندان فرانسوی و دانشجویان بین المللی از سایر کشور ها وجود ندارد. مثلا برنامه های آموزشی مرتبط با رشته MBA عموما در دانشگاه های خصوصی این کشور ارائه می شوند. میزان شهریه دانشگاه های خصوصی فرانسه با توجه به نوع برنامه آموزشی به طور متوسط بین ۵ تا ۱۵ هزار یورو در هر سال تحصیلی برآورد شده است.

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه های دیگری که متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه بایستی مد نظر داشته باشند، هزینه زندگی در این کشور می باشد. همان طور که اشاره شد یکی از مدارک مهم مورد نیاز به منظور دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، نامه یا گواهی تاییدیه بانک مبنی بر توانایی متقاضی به منظور تامین هزینه های تحصیل در این کشور می باشد.

هزینه زندگی در فرانسه آیتم مهم دیگری است که داوطلبان بایستی برای تامین آن برنامه داشته و در تمکن مالی آن ها لحاظ شود. البته مانند همه کشور ها این هزینه ها نیز می تواند شامل موضوعات متعدد و مختلفی شود که از مهم ترین آن ها می توان به هزینه محل سکونت، هزینه خورد و خوراک، هزینه های رفت و آمد و سایر هزینه های جانبی از جمله تفریحات و اینترنت اشاره نمود.

البته این هزینه ها به شهر محل سکونت، سبک زندگی شخصی و عادات هر کدام از متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه بستگی دارد. بنا براین نمی توان برای همه اشخاص یک مبلغ یکسان در نظر گرفت. اما به صورت کلی و بر اساس گزارش های منتشر شده، میانگین هزینه های زندگی هر شخص در فرانسه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ یورو به صورت ماهیانه در تخمین زده می شود.

مشخص است که در شهری همچون پاریس هزینه ها از هر نظر بالاتر خواهد بود. بنا بر این متقاضیان بایستی مبلغی بین ۵ تا ۱۰ هزار یورو در سال صرفا برای هزینه های زندگی در فرانسه مد نظر قرار دهند. البته امکان تامین این هزینه ها از طریق اخذ بورسیه تحصیلی و یا کار دانشجویی و پاره وقت وجود دارد.

امکان اخذ بورسیه کارشناسی ارشد در فرانسه

همان طور که گفته شد، اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در فرانسه، یکی از راه های تامین هزینه های شهریه دانشگاه و زندگی در این کشور به شمار می رود. خوشبختانه بورسیه های متعدد و متنوعی در این کشور وجود دارد که در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. اما به طور کلی بورسیه های تحصیلی در فرانسه در ۲ نوع اصلی بورسیه های دولتی و بورسیه های اختصاصی هر دانشگاه قرار می گیرند.

دولت فرانسه به منظور جذب استعداد ها و افراد توانمند کشور های دیگر و دانشگاه های این کشور نیز به منظور تربیت نیروهای متخصص جهت آینده و بهبود رنکینگ خود در مجامع بین المللی این بورسیه ها را اعطا می کنند. هر کدام از متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه در صورت برخورداری از شرایط لازم، امکان بهره مندی از این بورسیه ها را خواهند داشت.

نکته حائز اهمیت این که شرایط این بورسیه ها معمولا برای هر سال تحصیلی تعریف شده و ممکن است دچار تغییر شوند. در نتیجه متقاضیان بایستی نسبت به جدیدترین شرایط و مدارک مورد نیاز آگاه شده و نسبت به فراهم کردن آن ها بکوشند.
امکان اخذ بورسیه کارشناسی ارشد در فرانسه برای تمامی افراد وجود دارد. به دلیل این که اغلب بورسیه های تعریف شده در این کشور از نوع رقابتی می باشند. یعنی همه داوطلبان تحصیل فوق لیسانس در فرانسه می توانند برای دریافت آن ها اقدام نموده و در صورت داشتن شرایط مورد نیاز، بورسیه مورد نظر به آن ها تعلق خواهد گرفت.

از مهم ترین مولفه های تاثیر گذار در اخذ بورسیه می توان به سوابق علمی و رزومه تحقیقاتی افراد، چاپ مقالات معتبر بین المللی، ریز نمرات و معدل مقطع قبلی، داشتن توصیه نامه از اساتید معتبر و ارائه مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی با نمره خوب اشاره نمود. قطعا شرایط و مدارک هر نوع بورسیه متفاوت بوده و ممکن است در برخی از آن ها مصاحبه حضوری یا اسکایپی نیز وجود داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از بورسیه های موجود در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه می پردازیم.

بورسیه تحصیلی فولبرایت

بورسیه تحصیلی فولبرایت یکی از انواع بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شده به منظور متقاضیان تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد در فرانسه و یا دکتری در فرانسه می باشد. این بورسیه شامل حال دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های این کشور را داشته باشند نیز می شود.

میزان بورسیه تحصیلی فولبرایت معمولا هزینه های حدود ۸ تا ۱۰ ماه تحصیل در کشور فرانسه را پوشش می دهد. از این بورسیه در هر سال حداکثر به تعداد ۲۰ کمک هزینه تحصیلی به متقاضیان مقطع فوق لیسانس در فرانسه اختصاص پیدا می کند. در نتیجه رقابت در دریافت این نوع بورسیه بسیار شدید بوده و متقاضیان بایستی به منظور اخذ آن شرایط بسیار خوبی داشته باشند.

بورسیه تحصیلی فولبرایت

برنامه تحصیلی ایفل

برنامه تحصیلی ایفل یکی دیگر از انواع بورسیه های موجود به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه و همچنین دکتری در فرانسه به شمار می رود. این نوع بورسیه تحصیلی از نوع دولتی بوده و به وسیله وزارت امور خارجه فرانسه در نظر گرفته شده است. در واقع برنامه ایفل یک طرح بورسیه تحصیلی بسیار معتبر محسوب می شود که به منظور جذب مستعد ترین و بهترین فارغ التحصیلان مقاطع قبلی برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی فرانسه ایجاد شده است.

این برنامه شامل میزان مبالغ مختلفی در سطوح فوق لیسانس و دکتری شده و به ویژه برای شهروندان غیر فرانسوی که متقاضی تحصیل در رشته های حقوق، مدیریت، اقتصاد و مهندسی باشند، تعلق می گیرد. سطح رقابت در این نوع بورسیه نیز بسیار شدید بوده و داوطلبان بایستی از شرایط ویژه ای برخوردار باشند.

بورسیه تحصیلی Emile Boutmy

بورسیه تحصیلی Emile Boutmy یک نوع بورسیه دانشگاهی تعریف شده به منظور همه دانشجویان غیر اروپایی در مقاطع تحصیلی کارشناسی در فرانسه، کارشناسی ارشد در فرانسه و دکتری در فرانسه می باشد. این بورسیه به وسیله دانشگاه Science Po به متقاضیان واجد شرایط اعطا می گردد. در این نوع بورسیه سوابق آموزشی بسیار خوب مهم ترین فاکتور تاثیر گذار بوده و دانشجویان در صورت بهره مندی از آن امکان دریافت این نوع بورسیه را خواهند داشت.

بورسیه های بین المللی دانشگاه پاریس – ساکلی

بورسیه دانشگاهی دیگری که برای دانشجویان کارشناسی ارشد در فرانسه در نظر گرفته شده، بورسیه های بین المللی دانشگاه پاریس – ساکلی می باشد. این دانشگاه در هر سال تحصیلی به تعداد ۱۶۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی که متقاضی تحصیل در یکی از برنامه های آموزشی ارائه شده توسط این دانشگاه باشند، اعطا می کند. میزان مبلغ در نظر گرفته شده در این نوع بورسیه تحصیلی حدود ۱۰ هزار یورو در هر سال تحصیلی می باشد که می تواند هزینه های شهریه دانشگاه و بخشی از هزینه های زندگی دانشجو را به خوبی پوشش دهد.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه از مزایای بسیاری برخوردار است که موجب شده علاقه مندان فراوانی از گوشه و کنار دنیا برای آن اقدام کنند. از مهم ترین مزایای تحصیل فوق لیسانس در فرانسه می توان به تحصیل در نظام آموزشی استاندارد، پیشرفته و به روز این کشور ارائه کرد. فرآیند آموزش در کشور فرانسه سابقه ای دیرینه داشته و همین موضوع تحصیل در این کشور را از اعتبار بسیار بالایی برخوردار کرده است.

دانشمندان، فیلسوفان، متخصصان و مخترعان زیادی در این کشور دستاورد های بسیار عظیمی را برای جامعه بشری به ارمغان آورده اند که از آن ها می توان به رنه دکارت، لاپلاس و مونه اشاره کرد.
در نتیجه تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه و در نظام آموزشی معتبر این کشور قطعا وجهه و اعتبار خاصی به فارغ التحصیلان در مجامع علمی بین المللی بخشیده و همچنین مسیر را به منظور تحصیل دکتری در فرانسه و یا سایر کشور های درجه ۱ دنیا و اخذ بورسیه هموار می سازد.

مزیت دیگر تحصیل فوق لیسانس در فرانسه وجود تنوع فرهنگی در این کشور بوده و این موضوع به دانشگاه های فرانسه نیز سرایت کرده است. در نتیجه دانشجویان در این کشور کم تر احساس غربت و بیگانگی کرده و از نظر شوک های فرهنگی، سنت ها و آداب و رسوم و مواد غذایی با مشکلات کم تری مواجه می شوند. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای تحصیل فوق لیسانس در فرانسه می پردازیم.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

دانشگاه های برتر

مزیت دیگر تحصیل کارشناسی ارشد فرانسه تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا و دنیاست. این موضوع به ویژه برای دانشجویان کشور های در حال توسعه و یا کشور هایی که از دانشگاه های بسیار خوبی برخوردار نیستند، بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که وقتی فرد هزینه ها و دشواری های این مسیر را متحمل می شود، قطعا به دنبال این است تا در برترین دانشگاه های جهان تحصیل کند.

همان طور که اشاره شد حدود ۱۴ دانشگاه از دانشگاه های فرانسه رتبه های زیر ۵۰۰ دنیا را در اختیار داشته و با امکانات آموزشی پیشرفته، بورسیه های متعدد در نظر گرفته شده و اساتید مطرح در سطح بین المللی، پذیرای دانشجویانی از کشور های مختلف دنیا هستند.

هزینه های مناسب تحصیل و زندگی

مزیت بسیار مهم دیگر تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه، هزینه های مناسب تحصیل و زندگی در این کشور سطح اول جهانی محسوب می شود. همان طور که گفته شد تمکن مالی یکی از مهم ترین مدارک لازم به منظور دریافت ویزای تحصیلی فرانسه یا هر کشور دیگری می باشد. هم چنین اشاره شد که قبلا فرانسه جزو کشور های اصطلاحا تحصیل رایگان اروپایی بوده است.

امروزه نیز تحصیل برای همه دانشجویان به زبان فرانسوی کاملا رایگان است. اما تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور مستلزم پرداخت هزینه می باشد. با این وجود به نسبت سطح کیفی دانشگاه ها و زندگی در این کشور و در مقایسه با برخی کشور های اروپایی دیگر مانند کشور های حوزه اسکاندیناوی، هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه بسیار مناسب و مقرون به صرفه ارزیابی می شود.

نکته مثبت برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد فرانسه این که این هزینه ها نیز با توجه به بورسیه های تحصیلی موجود و امکان کار دانشجویی یا پاره وقت، به راحتی قابل تامین هستند.

وجود بورسیه های متعدد

یکی دیگر از مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه، وجود بورسیه های متعدد تحصیلی چه از نوع دولتی و چه از نوع دانشگاهی در این کشور می باشد. به هر حال از چند سال گذشته و به ویژه جهت تحصیل به زبان انگلیسی، از دانشجویان بین المللی در دانشگاه های دولتی این کشور نیز شهریه دریافت می شود. با توجه به نابرابری نرخ ارز و خصوصا نوسانات ارز در سال های اخیر، تامین همه هزینه های شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در فرانسه برای تمامی متقاضیان امکان پذیر نخواهد بود.

اما وجود بورسیه های متعدد تحصیلی که در این مطلب به برخی از آن ها اشاره شد، امکان تحصیل در فرانسه را برای همه متقاضیان مقطع فوق لیسانس فراهم می سازد. در این کشور به دلایل متعدد از جمله حمایت از توسعه علم و پیشرفت های علمی، جذب نیروهای مستعد کشور های دیگر و بهبود رتبه دانشگاه ها در مجامع علمی بین المللی، بورسیه های متعددی تعریف شده است. در نتیجه متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه در صورت داشتن شرایط می توانند از این مزیت بزرگ بهره مند شوند.

بورسیه های متعدد تحصیلی

امکان کار دانشجویی در فرانسه

امکان کار دانشجویی یکی دیگر از مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه بوده که متقاضیان از این طریق می توانند بخشی از هزینه های تحصیل و یا زندگی خود را تامین کنند. با توجه به این که فرانسه نیز از قوانین و مقررات اتحادیه اروپا پیروی می کند، دانشجویان مقطع فوق لیسانس در فرانسه بر اساس برنامه تحصیلی خود بین ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی یا پاره وقت دارند.

البته در زمان تعطیلات بین ۲ ترم تحصیلی امکان افزایش تعداد ساعات کار دانشجویی به صورت تمام وقت یعنی تا ۴۰ ساعت در هفته نیز وجود دارد. میزان درآمد کسب شده از این راه حداقل بین ۸ تا ۱۲ یورو در هر ساعت بوده و در نتیجه این موضوع به عنوان یک مزیت مهم می تواند بخشی از هزینه های زندگی یا تحصیل را تامین کند.

البته واضح است که یافتن کار دانشجویی یا پاره وقت نیز برای همه دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد در فرانسه کار راحتی نبوده و بستگی به مهارت ها، توانایی ها و به ویژه سطح مهارت های دانش زبان فرانسوی یا انگلیسی متقاضیان خواهد داشت.

امکان داشتن همراه با مجوز کار کار در فرانسه

یکی از مزایای مهم تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه به ویژه برای دانشجویان متاهل و دارای خانواده، امکان همراهی خانواده فرد (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) و حضور در این کشور می باشد. این موضوع موجب می شود دانشجویان متاهل کم تر دچار مشکلاتی از قبیل تنهایی و دوری از خانواده شده و با کیفیت بهتری تحصیلات خود را به اتمام برسانند.

اما در مورد کار و مجوز فعالیت همسر دانشجو بایستی توسط سازمان های مربوطه ارزیابی لازم صورت گیرد. معمولا متقاضیان برای اخذ مجوز کار بایستی به اداره شهرداری های این کشور مراجعه نموده و درخواست خود را مطرح کنند. در صورت برخورداری از سوابق تحصیلی و مدارک شغلی مورد نیاز این کشور، امکان صدور مجوز کار تمام وقت برای همراه دانشجویان نیز وجود دارد.

در نتیجه این خود می تواند منبع دیگری به منظور تامین هزینه های زندگی برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه به شمار رود.

امکان دریافت اقامت این کشور و سایر کشور ها

یکی دیگر از مزایای بسیار ارزشمند تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه، امکان دریافت اقامت این کشور و سایر کشور ها پس از فارغ التحصیلی خواهد بود. قطعا مانند همه کشور ها، فارغ التحصیلان دانشگاه های فرانسه به منظور حضور در بازار کار این کشور در مقایسه با سایر افراد خارجی، توسط کارفرما ها در اولویت قرار می گیرند.

همچنین از آنجا که نظام آموزشی و دانشگاه های فرانسه جزو معتبرترین ها در سطح بین المللی محسوب می شوند، چشم اندازه شغلی فارغ التحصیلان این کشور در سایر کشور های خوب و پیشرفته دنیا نیز روشن می باشد. در صورت یافتن شغل نیز معمولا پس از ۳ تا ۵ سال امکان دریافت اقامت دائم و پس از آن حق شهروندی این کشور ها برای دانش آموختگان، امکان پذیر می باشد.

ویزای تحصیلی دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد در فرانسه در خود این کشور پس از فارغ التحصیلی، به مدت ۲ بازه ۶ ماهه برای یافتن شغل مورد نظر تمدید می شود. در صورت یافتن شغل نیز به راحتی و پس از ۳ سال امکان دریافت اقامت دائم این کشور وجود دارد. در این زمینه فرانسه جزو کشور هایی است که به راحتی این شرایط را فراهم می سازد.

امکان دریافت اقامت این کشور و سایر کشور ها

استفاده از امکانات ویزای شینگن

استفاده از امکانات ویزای شینگن به وسیله دانشجویان کارشناسی ارشد در فرانسه یکی دیگر از مزایا و نکات مثبت و جذاب تحصیل در این کشور می باشد. از آنجا که کشور فرانسه نیز جزو کشور های حزه شینگن می باشد، در نتیجه دارندگان ویزای تحصیلی این کشور امکان سفر بدون نیاز دریافت ویزا در مدت زمان ۳ ماه از هر ۶ ماه به همه کشور های حوزه شینگن را دارند.

در نتیجه این موضوع می تواند امکان بسیار مناسبی برای دانشجویان فراهم کند تا به سادگی فرصت بازدید از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری بسیار متنوع و جذاب کشور های حوزه شینگن را از دست ندهند. چرا دریافت ویزای توریستی شینگن در سال های اخیر و به ویژه برای شهروندان برخی کشور ها از جمله ایران با مشکلات فراوانی همراه شده است. از دیگر مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• پرداخت کمک هزینه مسکن به همه دانشجویان بین المللی
• بازدید از جاذبه های گردشگری بی نظیر این کشور و شهر پاریس به عنوان یکی از زیباترین شهر های جهان
• یادگیری زبان فرانسه به عنوان یکی از زبان های زنده دنیا
• امکان آشنایی با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف در این کشور
• امکان مهاجرت کاری راحت به ایالت کبک کانادا در صورت یادگیری زبان فرانسه
• بهره مندی از فرصت های تحقیق و پژوهش متعدد در این کشور

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا