Search
Close this search box.

کارشناسی ارشد در لهستان

خانه » مهاجرت تحصیلی » کارشناسی ارشد در لهستان
کارشناسی ارشد در لهستان

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

کارشناسی ارشد در لهستان در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور قرار گرفته است. گسترش کشور لهستان در قسمت علوم، دانش و تحصیلات دانشگاهی باعث انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی بسیاری از افراد در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور شده است.

آن دسته از متقاضیان عزیزی که مقطع فوق لیسانس در لهستان را برای تحصیل در خارج از کشور بر می گزینند، بایستی در مورد قوانین و مقررات و الزامات لازم در این حوزه نیز اطلاعات کافی و به روزی را کسب نمایند. همچنین متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان باید درباره مدارک مورد نیازی که توسط دانشگاه های این کشور در نظر گرفته شده آگاهی کسب نموده و در مهلت زمان مقرر نسبت به فراهم کردن و ارائه آن ها اقدام کنند.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در لهستان باعث بهره مندی متقاضیان از تجهیزات و امکانات آموزشی به روز دانشگاه های این کشور می شود. نظام آموزشی لهستان نیز با پیروی از فرآیند بولونیا، یک نظام آموزشی با کیفیت و هوشمند بوده که به واسطه برخورداری از دانشگاه ها و موسسات آموزشی متعدد با رنکینگ خوب در سایت های معتبری مانند QS، همواره مورد توجه متقاضیان تحصیلات بین المللی قرار داشته است.

پیش از پرداختن به موضوع کارشناسی ارشد در لهستان، بهتر است کمی با خود این کشور آشنا شویم. کشور لهستان یکی از عضو های اتحادیه اروپا است که به طور همزمان عضو معاهده شینگن و ۲۶ کشور این حوزه نیز می باشد. این کشور در مرکز قاره سرسبز اروپا قرار گرفته و پایتخت آن شهر بسیار زیبا و توریستی ورشو می باشد. بر اساس گزارش بانک جهانی، لهستان جزو آن دسته از کشور هایی محسوب می شود که در گروه کشور های توسعه یافته دنیا قرار دارند.

علاوه بر آن، این کشور از منظر شاخص توسعه انسانی، همواره بهترین مقام ها را در بین همه کشور های اروپای شرقی و اروپای مرکزی از آن خود کرده است. کشور لهستان در بین تمامی کشور های جهان جزو با امنیت ترین کشور ها به شمار می رود. علاوه بر موارد ذکر شده هزینه تحصیل در این کشور از جمله تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان، در مقایسه با سطح کیفی آموزش و زندگی در این کشور، بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد. هم اکنون حدود ۷۵ هزار نفر دانشجوی بین المللی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور لهستان در دوره های تحصیلی گوناگون مشغول به تحصیل می باشند.

نحوه اقدام جهت تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

نحوه اقدام جهت تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان در شرایط عادی مانند سایر کشور های اروپایی بر اساس نوع برنامه آموزشی بین ۱ تا ۲ سال زمان می برد. شرایط تحصیل فوق لیسانس در لهستان به هر ۲ زبان لهستانی و انگلیسی فراهم بوده و وجود بیش از ۴۰۰ برنامه آموزشی مختلف در این مقطع به زبان انگلیسی کار دانشجویان بین المللی را برای انتخاب رشته و برنامه تحصیلی مورد نظر خود آسان می سازد.

برخورداری از مدرک کارشناسی در یکی از رشته های مرتبط با برنامه آموزشی این کشور ترجیحا با معدل بالای ۱۴ یکی از اولین الزامات تحصیل در مقطع فوق لیسانس در لهستان به شمار می رود. نحوه اقدام جهت تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان با توجه به نوع دانشگاه، برنامه آموزشی مورد نظر و شرایط داوطلب متفاوت است. اما مسیر کلی تقریبا یکسان بوده و متقاضیان در صورت داشتن شرایط می توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

از دیگر شرایط تحصیل فوق لیسانس در لهستان بایستی به سن متقاضی اشاره نمود که معمولا در بازه ۲۲ تا ۲۸ سالگی برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور که از نوع شینگن بوده مناسب تر می باشد. همچنین تحصیل فوق لیسانس در لهستان در بعضی از دانشگاه ها و رشته های ارائه شده، در گرو شرکت و قبولی در آزمون های ورودی یا انجام مصاحبه حضوری یا اینترنتی می باشد. در نتیجه در ادامه به نحوه اقدام جهت تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان می پردازیم.

انتخاب کردن رشته و دانشگاه مورد نظر

نخستین گام به منظور اقدام جهت تحصیل فوق لیسانس در لهستان، انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر در این کشور جهت تحصیل می باشد. به طور کلی مانند اغلب کشور های جهان، در صورتی که رشته های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فرد با هم همخوانی نداشته باشد، شانس اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه کاهش می یابد.

از طرفی برای ۱ رشته تحصیلی گرایش های مختلفی با کاربرد ها و آینده شغلی متفاوت وجود دارد. بنابراین متقاضیان تحصیل فوق لیسانس در لهستان در مرحله نخست باید هدف خود از تحصیل در این دوره را مشخص کنند. این که در آینده چه شغلی خواهند داشت؟ یا هدف آن ها از تحصیل در این رشته چیست؟ پاسخ به این سوالات تعیین کننده مسیر تحصیلی متقاضی کارشناسی ارشد در لهستان خواهد بود.

همان طور که پیش تر اشاره شد، حدود ۴۰۰ برنامه آموزشی مختلف به زبان های لهستانی و انگلیسی در این مقطع تحصیلی در دانشگاه های لهستان ارائه می شود. این موضوع کار متقاضی برای انتخاب رشته و برنامه آموزشی را تسهیل می سازد. بنا براین گام بعدی پس از انتخاب رشته، تعیین دانشگاه مقصد برای تحصیل فوق لیسانس در لهستان می باشد.

توصیه می شود در هنگام انتخاب دانشگاه به موضوعاتی از قبیل موارد زیر دقت شود:

  •  نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی بودن)
  •  میزان شهریه دانشگاه در برنامه های آموزشی مورد نظر
  •  وجود بورسیه های تحصیلی در رشته تحصیلی متقاضی
  •  رتبه دانشگاه در سطح بین المللی
  •  برخورداری از اعضای هیئت علمی مطرح
  •  قوی بودن دانشگاه در رشته مورد نظر
  •  امکانات دانشگاه از قبیل خوابگاه، اینترنت، وعده های غذایی و…
آماده کردن شرایط و مدارک مورد نیاز دانشگاه

آماده کردن شرایط و مدارک مورد نیاز دانشگاه

مرحله بعدی اقدام جهت تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان، آماده کردن شرایط و مدارک مورد نیاز دانشگاه منتخب فرد خواهد بود. همان طور که اشاره شد، بعد از انتخاب دانشگاه متقاضی باید با سایت آن مراجعه کرده و اطلاعات به روز و دقیقی را در مورد آخرین شرایط و مدارک لازم برای تحصیل مقطع فوق لیسانس در آن دانشگاه را کسب کند.

معمولا این اطلاعات در اغلب دانشگاه ها مشابه هم بوده و تنها در برخی از دانشگاه ها امکان وجود اختلافت کوچکی وجود دارد. موضوع حائز اهمیت این که همه مدارک مورد نیاز باید به زبان لهستانی یا زبان انگلیسی ترجمه رسمی شده، مورد تایید سازمان های مربوطه قرار گرفته و قبل از به پایان رسیدن مهلت مقرر توسط دانشگاه یا همان ددلاین پذیرش، ارائه گردند.

همان طور که پیش تر گفته شد برای اعطای بورسیه به متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان، برخی از دانشگاه های برتر این کشور ممکن است دارای آزمون ورودی و یا مصاحبه اینترنتی نیز باشند. علاوه بر آن از مهم ترین و رایج ترین مدارک مورد نیاز به منظور تحصیل فوق لیسانس در لهستان بایستی به موارد زیر اشاره کرد:

  •  مدارک تحصیلی مقطع کارشناسی به همراه سوابق تحصیلی، معدل و ریز نمرات
  •  پاسپورت یا گذرنامه دارای اعتبار متقاضی
  •  مدارک شناسایی و هویتی متقاضی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  •  رزومه علمی، تحقیقاتی، مقالات معتبر بین المللی ارائه شده، تالیف یا ترجمه کتاب، اختراع و مانند این ها
  •  مدرک زبان لهستانی معتبر یا مدرک زبان انگلیسی معتبر بین المللی مانند آیلتس یا تافل با سطح مورد نظر دانشگاه (معمولا آیلتس ۶ و   بالاتر یا معادل آن، البته پذیرش مشروط نیز در برخی دانشگاه های وجود دارد)
  •  توصیه نامه از اساتید مطرح بین المللی• انگیزه نامه شخصی یا SOP از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور لهستان

ارسال درخواست پذیرش تحصیلی با مدارک مورد نیاز به دانشگاه

گام بعدی اقدام برای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان، ارسال فرم تکمیل شده درخواست پذیرش تحصیلی به همراه مورد نیاز قبل از به پایان رسیدن مهلت مقرر توسط دانشگاه مورد نظر (ددلاین ثبت نام) است. این مرحله یکی از مهم ترین مراحل این فرآیند محسوب می شود چرا که معمولا به دلیل مقررات و نظم حاکم به جهت رعایت حقوق همه داوطلبان تحصیل در دانشگاه های لهستان، به درخواست ها و مدارک ارسالی بعد از مدت زمان مقرر توسط دانشگاه ترتیب اثر داده نمی شود.

البته امکان تفاوت در ددلاین دانشگاه های لهستان با هم وجود دارد اما به طور کلی عموما ۳ تا ۴ ماه قبل از آغاز ترم تحصیلی مورد نظر داوطلب را می توان به عنوان آخرین زمان ارائه درخواست ها و مدارک در نظر گرفت. مجددا تاکید می شود پیش از هر گونه اقدامی برای هر ترم داوطلبان به سایت دانشگاه مورد نظر خود رجوع کنند چرا که قوانین و مقررات به طور پیوسته در حال بازبینی و تغییر هستند.

اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر

اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر

اساسی ترین مرحله اقدام به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان، اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر متقاضی خواهد بود. عموما پس از ارسال درخواست و مدارک مورد نیاز، بلافاصله ایمیلی حاوی تایید دریافت مدارک برای متقاضی ارسال می گردد. اما بعد از دریافت ایمیل داوطلب باید به منظور ارزیابی پرونده متقاضیان و دریافت پاسخ کمیته پذیرش دانشگاه مورد نظر صبر کند. در این گام نمی توان زمان مشخصی برای همه دانشگاه ها اعلام کرد اما به طور میانگین این فرآیند حدود ۲ تا ۴ هفته به زمان نیاز دارد.

نکته قابل توجه این که عموما اغلب دانشگاه های برتر طبق قوانین خود و یا به منظور اعطای بورسیه تحصیلی به داوطلبان متقاضی، مصاحبه های اینترنتی خود را در این مرحله انجام می دهند. بنابراین متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان باید قبلا در این مورد اطلاعات لازم را کسب نموده و در صورت لزوم آمادگی و مهارت های مورد نیاز را فرا گیرد. در غیر این صورت به طور قطع شانی اخذ پذیرش تحصیلی کم تر می شود.

تدارک دیدن حساب بانکی معتبر و میزان گردش مالی مورد نیاز

یکی دیگر از اقدامات مهمی که به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان بایستی انجام پذیرد، تدارک دیدن حساب بانکی معتبر و میزان گردش مالی مورد نیاز به نام شخص متقاضی می باشد. این موضوع یکی از اصلی ترین مولفه های تاثیر گذار در این فرآیند محسوب می شود. به این دلیل که اخذ و ارائه گواهی تمکن مالی به منظور تامین هزینه های تحصیل و زندگی در لهستان، جزو مهم ترین مدارک مورد نیاز به منظور دریافت ویزای تحصیلی این کشور به شمار می رود.

بنابراین توصیه می شود متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان از مدت زمان انتظار جهت دریافت نامه پذیرش تحصیلی بهترین بهره را برده و برای افتتاح حساب بانکی خوب با گردش مالی مناسب و منظم استفاده کنند. همان طور که اشاره شد حساب بانکی مذکور بایستی به نام شخص متقاضی بوده و میزان سرمایه موجود در آن و همچنین چگونگی واریز ها و برداشت ها از آن هیچ گونه شبهه ای ایجاد نکند.

چنان چه متقاضی موفق به اخذ بورسیه تحصیلی نگردد، باید دست کم به میزان هزینه های مورد نیاز برای ۱ سال تحصیل و زندگی در لهستان در حساب بانکی خود داشته باشد و گرنه شانس دریافت ویزای دانشجویی لهستان کاهش می یابد.

انجام فرآیند اخذ ویزای تحصیلی لهستان

انجام فرآیند اخذ ویزای تحصیلی لهستان

در نهایت آخرین گام اقدام جهت تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان، انجام فرآیند اخذ ویزای تحصیلی یا دانشجویی این کشور می باشد. بر اساس قوانین و مقررات اتحادیه اروپا و پیمان شینگن، شهروندان کشور های غیر عضو از جمله ایران بایستی به منظور حضور و اقامت در این کشور ها به هر دلیلی، ویزای مربوطه را داشته باشند.

اهمیت این مرحله نیز بسیار بالا بوده و با توجه به حساسیت ها و سخت گیری های موجود برای صدور ویزای شینگن، اگر متقاضی به هر دلیلی نتواند ویزای تحصیلی لهستان را اخذ کند، همه زحمات، زمان و هزینه مراحل قبلی تباه می شود. بنابراین توصیه می گردد داوطلبان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان پیش از هر گونه اقدامی با مراجعه به سایت یا تماس با سفارت لهستان نسبت به آخرین شرایط و مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای دانشجویی این کشور اطلاعات مربوطه را دریافت کرده و برای فراهم کردن آن ها تلاش کنند.

نکته بسیار حائز اهمیت دیگری که متقاضیان تحصیل فوق لیسانس در لهستان بایستی به آن توجه کافی داشته باشند، برنامه ریزی لازم به منظور زمان بندی صحیح با توجه به پروسه صدور ویزای دانشجویی لهستان و زیمان شروع ترم تحصیلی می باشد. به صورت عادی و در صورت تکمیل و درست بودن تمامی مدارک مورد نیاز، فرآیند اخذ ویزای تحصیلی لهستان حدود ۳ تا ۹ ماه به طول می انجامد.

از اصلی ترین و متداول ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی لهستان بایستی به موارد زیر اشاره کرد:

  •  نامه رسمی و معتبر اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور لهستان
  •  پاسپورت یا گذرنامه معتبر با دست کم ۶ ماه اعتبار
  •  مدارک شناسایی و هویتی متقاضی از قبیل شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی به زبان لهستانی یا زبان انگلیسی به همراه تاییدیه های لازم
  •  چند قطعه عکس گذرنامه ای جدید
  •  ارائه گواهی تمکن مالی از بانک به منظور تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کشور لهستان
  •  مدارک تحصیلی مرتبط با دوره کارشناسی متقاضی به همراه معدل و ریز نمرات با ترجمه رسمی به زبان لهستانی یا زبان انگلیسی به همراه تاییدیه های لازم
  •  مدارک شناسایی و هویتی همراهان (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) در صورت وجود
  •  گواهی عدم سوء پیشینه
  •  گواهی سلامت پزشکی

برترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل کارشناسی ارشد لهستان

برترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل کارشناسی ارشد لهستان

موضوع دیگری که همواره متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان به دنبال آن هستند، تحصیل در برترین دانشگاه های این کشور می باشد. قطعا وقتی متقاضی هزینه هایی را متحمل شده و هم چنین رنج دوری و غربت را متحمل می شود، تحصیل در برترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل فوق لیسانس هدف وی می باشد. همان طور که اشاره شد کشور لهستان دارای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی فراوانی بوده که برخی از آن ها رتبه های بسیار خوبی را سطح بین المللی از آن خود کرده اند.

تقریبا ۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی در این کشور خدمات مختلفی را به متقاضیان تحصیل در دوره های دانشگاهی ارائه می دهند. اما برترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل کارشناسی ارشد لهستان را می توان با مراجعه به مراکز معتبری که در سطح بین المللی هر ساله رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا را منتشر می کنند، پیدا کرد. این موسسات معمولا بر اساس مولفه های تقریبا مشابه اما با ضریب وزنی متغیر لیست خود را منتشر می کنند.

از مهم ترین این فاکتور ها می توان به نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو، تعداد دانشجویان بین المللی، تعداد اعضای هیئت علمی بین المللی، وجود بورسیه های تحصیلی، امکانات رفاهی مانند خوابگاه و اینترنت، میزان انتشارات علمی مانند مقاله و کتاب و وجود امکانات و تجهیزات علمی پژوهشی به روز اشاره نمود. اغلب دانشگاه های لهستان به صورت خصوصی اداره شده به طوری که تنها یک سوم از آن ها دولتی یا عمومی می باشند.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط سایت معتبر QS، برترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان در سال ۲۰۲۱ در جدول زیر آورده شده اند:

NoUniversityQS World University ranking 2021
1321University of Warsaw
2326Jagiellonian University
3511-520Warsaw University of Technology
4801-1000Adam Mickiewicz University, Poznań
۵۸۰۱-۱۰۰۰AGH University of Science and Technology
6801-1000Cracow University of Technology (Politechnika Krakowska)
7801-1000Gdansk University of Technology
8801-1000Lodz University of Technology
9801-1000Nicolaus Copernicus University

بهترین رشته های کارشناسی ارشد لهستان

سوال دیگری که معمولا متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان به دنبال یافتن پاسخ صحیح آن هستند این که بهترین رشته های فوق لیسانس در این کشور کدام اند؟ این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برخی از کشور ها یا دانشگاه ها در سطح بین المللی در یک رشته خاص و یا زمینه علمی مشخص بسیار معتبر و معروف بوده و اصطلاحا به آن ها “قطب علمی” اطلاق می گردد.

در نتیجه حضور در این کشور ها یا دانشگاه و تحصیل در این رشته ها و اخذ مدرک تحصیلی آن ها، تقریبا فرد را در همه کشور های دنیا از نظر آینده کاری و شغلی بیمه می کند. البته عموما رقابت در این رشته ها برای اخذ پذیرش تحصیلی بسیار بالا بوده و تنها افرادی که دارای مدارک و رزومه علمی بسیار قوی باشند، برای تحصیل در آن ها انتخاب می شوند.

اما بهترین رشته های کارشناسی ارشد لهستان را نیز می توان تا حدودی برای متقاضیان معرفی نمود تا در صورت علاقه آن ها برای تحصیل خود انتخاب کنند. البته بایستی اشاره کرد این انتخاب ها نیز بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده بوده و ممکن است در طول زمان با توجه به فعالیت های علمی صورت گرفته شرایط تغییر کند.

تحصیل کارشناسی ارشد مدیریت در لهستان

تحصیل کارشناسی ارشد مدیریت در لهستان

تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان در رشته های زیر مجموعه مدیریت به منظور رفع نیاز بازار های جهانی به دانش آموختگانی با بهره مندی از گروه وسیعی علوم و ابزار های تحلیلی، تخصص های کاری و امکان بهره مندی از ان ها در یک حوزه بازار تعریف شده است. علاوه بر آن تحصیل کارشناسی ارشد مدیریت در لهستان با ارائه مهارت های به روز و موجود در مدیریت استراتژیک و مدیریت نوآوری و همچنین دروس انتخاب شده، به دانشجویان بین المللی امکان ایجاد مسیر یادگیری جدید را علاوه بر تقویت زمینه های موجود و مورد علاقه خویش می دهد.

برنامه های آموزشی در این رشته ترکیبی از دروس نظری تدریس شده توسط اساتید، تجربیات علمی، تجزیه و تحلیل مطالعات موردی و پروژه های پژوهشی و کارگاه های آموزشی می باشد. همچنین دانشجویان به منظور شرکت در برنامه های بین المللی مبادله ای با دانشگاه ها و کشور های دیگر دنیا که از طرف دانشگاه های لهستان در نظر گرفته می شوند، مورد تشویق قرار می گیرند.

تحصیل کارشناسی ارشد شیمی در لهستان

یکی دیگر از بهترین رشته های کارشناسی ارشد در لهستان، تحصیل در رشته شیمی در دانشگاه های این کشور می باشد. برنامه آموزشی فوق لیسانس شیمی در لهستان یک برنامه ۲ ساله بوده که با هدف آموزش به دانشجویان در ۲ حوزه شیمی آلی و شیمی معدنی تعریف شده است. گروه وسیعی از گزینه های مختلف در ارتباط با مسیر آموزشی در نظر گرفته شده برای رشته شیمی به همراه سمینار های مختلف برگزار می شود.

پس از پایان دوره تحصیل کارشناسی ارشد شیمی در لهستان انتظار از دانش آموختگان این است که تخصص های پایه ای شیمی را که در دوره کارشناسی آموخته اند، گسترش داده و مهارت های اساسی را بیاموزند. در آغاز برنامه تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان در رشته شیمی، دانشجویان بایستی یکی از ۲ گرایش تخصصی کاتالیز شیمی آلی یا شیمی معدنی پیشرفته را با توجه به علایق خود انتخاب کنند.

علاوه بر آن، دانشجویان می توانند با انتخاب برنامه های متعددی از میان دوره های اختیاری آموزشی، فرصت دنبال کردن علایق خود را نیز از دست ندهند. بعد از به پایان رسیدن مقطع فوق لیسانس شیمی در لهستان، دانش آموختگان واجد شرایط به منظور فعالیت در گروه گسترده ای از مشاغل مرتبط با رشته شیمی آماده هستند. از مهم ترین دروس این برنامه آموزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  شیمی بیوانگانیک
  •  مغناطیس مولکولی
  •  فناوری شیمیایی
  •  تکنیک های آزمایشگاهی
  •  تشعشع الکترو مغناطیسی در تشخیص پزشکی
کارشناسی ارشد علوم سیاسی در لهستان

کارشناسی ارشد علوم سیاسی در لهستان

تحصیلی کارشناسی ارشد در لهستان در رشته علوم سیاسی مانند اغلب کشور های دنیا حدود ۲ سال زمان می برد. علاقه مندان به این برنامه تحصیلی به منظور مطالعه اهم موضوعات مرتبط با سیاست روز دنیا و همچنین مباحث کلیدی در ارتباط با علوم اجتماعی که به وسیله اساتید حرفه ای دانشگاه ها ارائه می شود، در این رشته تحصیلی ثبت نام می کنند.

علاوه بر آن برنامه های کارشناسی ارشد علوم سیاسی در لهستان و دانشگاه های ارائه دهنده آن ها، دانشجویان را به توسعه مشاغل تخصصی خود در طول تحصیل سوق می دهند و با ارائه برنامه کارآموزی، فرصت کسب تجربه مناسب را برای ان ها فراهم می کنند. برای تحقق این هدف، دانشگاه ها با بسیاری از سازمان های دولتی و غیر دولتی همکاری های فراوانی دارند.

برای فارغ التحصیل شدن در این رشته تحصیلی نیز مانند اغلب رشته های کارشناسی ارشد در لهستان، دانشجویان بایستی پایان نامه خود را در یکی از موضوع های به روز ارائه داده و از آن دفاع کنند.

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان مانند تحصیل بین المللی در هر یک از کشور های خوب و پیشرفته دنیا هزینه هایی به همراه دارد. این موضوع یکی از موضوعات مهم تحصیل در لهستان به شمار می رود و متقاضیان بایستی نسبت به میزان درست هزینه ها اطلاعات کامل و به روزی داشته و برای تامین آن نیز برنامه ریزی کنند.

اهمیت این موضوع از آن جا پیداست که یکی از مدارک مهم لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی لهستان، همان طور که پیش تر اشاره گردید، نامه گواهی بانک مبنی بر تمکن مالی متقاضی برای تامین هزینه ها می باشد. هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان یا همان میزان تمکن مالی لازم برای تحصیل فوق لیسانس در این کشور شامل هزینه های شهریه دانشگاه ها و هزینه های زندگی در این کشور می شود.

به طور کلی لهستان جزو کشور های اروپایی اصطلاحا تحصیل رایگان بوده یعنی کشور هایی که برآیند یا مجموع هزینه تحصیل و زندگی در آن ها به صورت سالیانه به طور متوسط مبلغی بین ۸ تا ۱۲ هزار یورو می باشد. اما نوع دانشگاه، زبان ارائه برنامه آموزشی و حتی واحد های درسی نیز در هزینه شهریه دانشگاه تاثیر گذارند.

به عنوان نمونه تحصیل به زبان لهستانی در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان است. اما به منظور تحصیل به زبان انگلیسی و یا تحصیل در دانشگاه های خصوصی متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان بایستی هزینه هایی پرداخت کنند که در جدول زیر قابل مشاهده می باشد:

ردیف عنوان هزینه های تحصیل در لهستانمیزان هزینه ها
۱تحصیل کارشناسی ارشد به زبان لهستانی در دانشگاه های دولتیرایگان
۲تحصیل کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتیحدود ۲ تا ۴ هزار یورو در سال
۳تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوصیحدود ۱۰ تا ۵۰ هزار یورو در سال

هزینه های زندگی در لهستان

هزینه های زندگی در لهستان

همان طور که اشاره شد بخش دیگری از هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان که متقاضیان بایستی برای تامین آن تلاش کنند، هزینه های زندگی در لهستان می باشد. هزینه های زندگی هر شخص به مولفه های مختلفی وابسته است که از مهم ترین آن می توان محل سکونت (خوابگاه یا آپارتمان)، عادات شخصی و سبک زندگی اشاره کرد.

این هزینه ها عموما در بر گیرنده هزینه های اصلی زندگی از قبیل مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل و هزینه های جانبی مانند تفریح و سرگرمی و اینترنت خواهند بود. با این وجود میانگین هزینه های زندگی در لهستان برای ۱ نفر حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در هر ماه گزارش شده است.

نکته مثبت برای داوطلبان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان این که در این کشور نیز مانند اغلب کشور ها اجازه کار دانشجویی یا پاره وقت برای دانشجویان وجود دارد. مقدار کار دانشجویی با توجه به زمان بندی برنامه تحصیلی دانشجو بین ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته متغیر بوده و درآمد آن به ازای هر ساعت فعالیت حدود ۸ تا ۱۰ یورو خواهد بود.

در نتیجه در صورت استفاده از این موضوع که البته بستگی به دانش زبان و مهارت های دانشجو دارد، امکان تامین بخش اعظمی از هزینه های زندگی وجود دارد. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در لهستان نیز برای واجدین شرایط مهیاست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در جدول زیر، برخی از هزینه های زندگی در لهستان قابل مشاهده می باشد.

ردیف نوع هزینه های زندگی در لهستان  میزان هزینه ها
۱هزینه محل سکونت برای دانشجویان مجرد در هر ماه۳۵۰ تا ۴۵۰ یورو
۲هزینه محل سکونت با ۱ نفر همراه در هر ماه۴۵۰ تا ۵۵۰ یورو
۳هزینه زندگی در خوابگاه دانشجویی برای ۱ نفر در هر ماه۱۶۵ تا ۱۷۰ یورو
۴خورد و خوراک در هر ماه۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو
۵حمل و نقل در هر ماه۲۰ تا ۲۵ یورو
۶اینترنت در هر ماه۱۰ تا ۱۵ یورو
۷نان تازه ۵۰۰ گرمی۵/۰ تا ۱ یورو
۸آّب آشامیدنی بطری ۵/۱ لیتریحدود ۵/۰ یورو

امکان اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در لهستان

اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در لهستان یکی دیگر از راه هایی است که متقاضیان می توانند برای تامین همه یا بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور آن را امتحان کنند. در واقع با توجه به هزینه های بسیار مناسب و مقرون به صرفه تحصیل در لهستان، امکان تجربه تحصیل بین المللی کاملا رایگان با امکان اخذ بورسیه های تحصیلی وجود دارد.

در کشور لهستان نیز انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی وجود داشته که اغلب از نوع رقابتی هستند. این بورسیه های به وسیله دولت لهستان، سازمان ها و ارگان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و دانشگاه های این کشور در نظر گرفته می شود. امکان اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در لهستان برای همه دانشجویان بین المللی واجد شرایط وجود دارد.

اما مهم ترین ملاک ها در بورسیه های رقابتی همان سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی متقاضی در کنار معدل بالا، مدرک زبان مناسب و توصیه نامه از اساتید مطرح بین المللی می باشد. بورسیه های تحصیلی موجود در لهستان با وجود گستردگی و تنوع، انواع مختلفی داشته که همه یا بخشی از هزینه های شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی را تامین می کنند. در جدول زیر برخی از مهم ترین بورسیه های در نظر گرفته شده برای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان و شرایط آن را ملاحظه می کنید.

ردیف

نوع بورسیه در لهستان

جامعه هدف

میزان بورسیه

۱بورسیه تحصیلی دولتدانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه های لهستان در رشته های هنر، مهندسی، فناوری اطلاعات و علوم اجتماعی که قبلا مدرک کارشناسی ارشد نگرفته اندشهریه دانشگاه به همراه پرداخت ماهانه ۱۷۰۰ زلوتی لهستان برای زندگی و ۵۰۰ زلوتی لهستان برای آماده سازی پایان نامه
۲بورسیه تحصیلی دانشگاه ماریا کوری – اسکودوفسکادانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد متقاضی حمایت همه جانبه مالی به ویژه در رشته های مدیریت گردشگری، گرافیک، بازرگانی و روابط بین المللپرداخت شهریه دانشگاه به طور کامل
۳بورسیه تحصیلی دانشگاه لازارسکیدانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه در همه رشته هامبلغ ۲۰ هزار زلوتی لهستان در هر سال

 

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان همان مواردی است که در سال های اخیر موجب رشد و توسعه تحصیل بین المللی در این کشور شده و متقاضیان بسیاری را از گوشه و کنار جهان به منظور تحصیل در مقطع فوق لیسانس در لهستان به این کشور روانه کرده است.

دولت و مسئولان لهستان تحصیل بین المللی در این کشور بسیار مورد حمایت قرار داده و دانشگاه های لهستان نیز امکانات تحصیلی خاصی را برای دانشجویان در نظر گرفته اند. در ادامه به بررسی مهم ترین مزایای تحصیل فوق لیسانس در لهستان پرداخته و در نهایت به دیگر مزایای تحصیل در این کشور به اختصار اشاره خواهیم کرد.

نظام آموزشی کهن و در عین حال پیشرفته لهستان

اولین و مهمترین مزیت تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان، تحصیل در یک نظام آموزشی کهن و در عین حال پیشرفته و به روز می باشد. همان گونه که پیش تر اشاره شد، سیستم آموزشی کشور لهستان بر اساس فرآیند بولونیا عمل کرده و سطح کیفی تحصیل در آن دقیقا مطابق با استاندارد های اتحادیه اروپا می باشد.

در نتیجه لهستان کشور بسیار مناسبی برای تحصیل به شمار می رود و از مهم ترین دلایل تحصیل فوق لیسانس در لهستان بایستی به جنبه های مختلف نظام آموزشی آن اشاره کرد که شامل سنت آموزش، مدرنیته و کیفیت بالای آموزش در این کشور می شوند. متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان بایستی در نظر داشته باشند که سنت تحصیلات دانشگاهی در این کشور به سال ۱۳۶۴ میلادی باز می گردد و امروزه لهستان با برخورداری از حدود ۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی و ارائه بیش از ۵ هزار برنامه آموزشی به زبان های لهستانی و انگلیسی، شرایط بسیار مناسبی برای تحصیل بین المللی فراهم کرده است.

تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا و جهان

از دیگر مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان بایستی به تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا و جهان اشاره کرد. قطعا نتیجه نظام آموزشی به روز و با امکانات و تجهیزات فراوان، بهبود رنکینگ دانشگاه های یک کشور خواهد بود. همان گونه که قبلا اشاره شد، لهستان دانشگاه های بسیار خوبی داشته که ۳ تا از آن ها رتبه های زیر ۶۰۰ دنیا را در بین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده اند.

قطعا تحصیل در این دانشگاه ها و فارغ التحصیل شدن از آن ها به همراه اخذ مدرک فوق لیسانس در لهستان، مسیر بسیار هموار و درخشانی را از منظر شغلی و حرفه ای پیش روی افراد خواهد گشود. به ویژه در رشته هایی از قبیل علوم پایه، مهندسی و پزشکی، نظام آموزشی و دانشگاه های این کشور در جامعه علمی بین المللی دارای اعتبار بسیار خوبی هستند. نکته جالب این که فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی و ورود به دانشگاه های این کشور در مقایسه با بسیاری از کشور ها بسیار راحت تر می باشد.

امکان اخذ اقامت لهستان و سایر کشور ها پس از فارغ التحصیلی

یکی از جذاب ترین مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان برای آن دسته از متقاضیانی که قصد مهاجرت تحصیلی و سکونت در کشور های خوب و پیشرفته دنیا را دارند، امکان اخذ اقامت لهستان و سایر کشورها پس از فارغ التحصیلی می باشد. در لهستان نیز مانند دیگر کشور ها، فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور از منظر کارفرما ها در اولویت جذب برای فرصت های شغلی مختلف وجود دارند.

در نتیجه با یادگیری زبان لهستانی در طول تحصیل و آشنا شدن با آداب و رسوم و فرهنگ این کشور به همراه یافتن شغل، شرایط اخذ اقامت لهستان برای فارغ التحصیلان فراهم می شود. معمولا پس از ۳ تا ۵ سال کار مداوم و پرداخت بیمه و مالیات، امکان دریافت اقامت دائم لهستان نیز وجود خواهد داشت. در مورد سایر کشور ها نیز با توجه به اعتبار مدرک دانشگاهی لهستان در اغلب کشور های دنیا به خصوص کشور ها اروپایی، طی کردن مسیر گفته شده بسیار راحت تر خواهد بود.

هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی در لهستان

هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی در لهستان

از مهم ترین مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان بایستی به هزینه های بسیار مناسب و مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در این کشور اشاره کرد. این موضوع با توجه به نابرابری نرخ ارز به ویژه در سال های اخیر برای دانشجویان بین المللی بسیار حائز اهمیت است. به ویژه این که گواهی بانکی مبنی بر داشتن تمکن مالی لازم به منظور تامین هزینه های شهریه دانشگاه و زندگی در لهستان یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور می باشد.

همان طور که اشاره شد لهستان جزو کشور های اصطلاحا تحصیل رایگان اروپایی بوده و تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور به زبان لهستانی کاملا رایگان است. همچنین تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی هزینه های بسیار ناچیزی را در پی خواهد داشت.

هزینه های زندگی در لهستان نیز در مقایسه با سطح کیفی زندگی و همچنین در برابر کشور هایی از قبیل انگلستان، آلمان و فرانسه بسیار مناسب تر می باشد. حتی در صورت اخذ بورسیه تحصیلی و یا کار پاره وقت و دانشجویی امکان تجربه تحصیل کاملا رایگان در بهترین دانشگاه های این کشور وجود دارد. علاوه بر آن دانشجویان دارای کارت دانشجویی بین المللی (ISIC) از مزایا و تخفیفات بسیاری بهره مند می شوند.

وجود برنامه های آموزشی متعدد به زبان انگلیسی

از دیگر مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان، وجود برنامه های آموزشی متعدد به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور می باشد. لهستان در کنار جمهوری چک جزو معدود کشور های اروپایی تحصیل رایگان به شمار می روند که برنامه های متعدد آموزشی حتی در رشته های علوم پزشکی و مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

این موضوع در حالی است که اغلب برنامه های آموزشی در این موارد در کشور های اروپایی به زبان رسمی همان کشور ارائه می شوند. همان طور که اشاره بیش از ۵۰۰۰ برنامه آموزشی در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی ارشد در لهستان به زبان انگلیسی ارائه شده که موجب راحتی کار متقاضیان تحصیل در این کشور برای انتخاب رشته مورد علاقه و برنامه آموزشی مرتبط با آن می شود.

از آن جا یادگیری زبان های خاصی از قبیل لهستانی، چکی و هلندی دشوار بوده و در عوض زبان انگلیسی یک زبان بین المللی محسوب می شود، شرایط برای تحصیل بین المللی در این کشور مهیاتر می باشد.

بهره مندی از مزایای ویزای شینگن

از دیگر مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان می توان به بهره مندی از مزایای ویزای شینگن اشاره کرد. از آنجا که کشور لهستان جزو کشور های حوزه شینگن بوده و در نتیجه ویزای تحصیلی آن از نوع شینگن می باشد، در نتیجه بر اساس قوانین و مقررات این کشورها دارندگان این نوع ویزا، امکان سفر و اقامت ۳ ماهه در طی ۶ ماه در ۲۶ کشور حوزه شینگن را دارند.

در نتیجه دانشجویان می توانند از فرصت تحصیل خود و در زمان تعطیلات، برای سفر به کشور های مختلف حوزه شینگن و بازدید از جاذبه های تاریخی، گردشگری و طبیعی بسیار زیبای آن ها استفاده کنند. اهمیت این موضوع وقتی برای متقاضیان تحصیل فوق لیسانس در لهستان روشن می شود که نسبت به سخت بودن اخذ ویزای توریستی شینگن آگاه باشند.

در سال های اخیر صدور ویزای توریستی شینگن برای شهروندان برخی کشور ها از جمله ایران با سخت گیری هایی همراه بوده است. از دیگر مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان می توان موارد زیر را نام برد:

  •  غنای فرهنگی بسیار بالا و سازگاری شهروندان لهستانی با تبعه سایر کشور ها
  •  امنیت بالای کشور لهستان
  •  وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری فراوان در این کشور به ویژه شهر ورشو پایتخت لهستان
  •  آشنا شدن با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف و گسترش بینش فرد
  •  یادگیری زبان لهستانی برای کسب اقامت این کشور
  •  شرایط مناسب بازار کسب و کار و وجود فرصت های شغلی در این کشور
معایب تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

معایب تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

مانند هر موضوع دیگری تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان در کنار مزایای متعددی که برخی از آن ها اشاره شد، دارای نقاط ضعف و چالش هایی نیز خواهد بود. در نتیجه شایسته است که متقاضیان در کنار نکات و جنبه های مثبت این موضوع با معایب و مشکلات تحصیل فوق لیسانس در لهستان نیز کاملا آشنا شده و نسبت به آن ها اشراف داشته باشند. در غیر این صورت هنگام حضور و اقامت در این کشور مشکلات جسمی و به خصوص روحی متعددی برای آن ها پیش خواهد آمد.

از آن جا که برقراری ارتباط برای یافتن شغل در هر کشور ضروری است، یکی از معایب تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان دشواری یادگیری زبان لهستانی می باشد. شرایط آب و هوایی خاص این کشور و آسمان همیشه برفی آن اشاره کرد. در نتیجه هزینه های سوخت و پوشاک در این کشور بسیار بالا خواهد بود.

نداشتن مجوز همراه از ابتدای دوره تحصیلی یکی دیگر از معایب تحصیل فوق لیسانس در لهستان به شمار می رود. البته دانشجویان متاهل پس از حضور در این کشور و گذشت مدت زمان معین، امکان الحاق همسر و فرزندان ۱۸ سال خود را خواهند داشت. همچنین تسلط بسیار کم شهروندان لهستانی به زبان انگلیسی نیز از جمله مسائلی است که دانشجویان بین المللی را دچار مشکل می سازد. دوری از خانواده، غربت و تنهایی و دلتنگی از سایر معایب تحصیل مقطع فوق لیسانس در کشور لهستان به شمار می رود.

با این وجود همان گونه که مشاهده می شود، معایب تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان در مقایسه با مزایای آن بسیار ناچیز بوده و در نتیجه می توان این کشور را به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیل بین المللی در اروپا و جهان بر شمرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا