راهنمای جامع اخذ پاسپورت ایتالیا

خانه » اقامت » راهنمای جامع اخذ پاسپورت ایتالیا
راهنمای جامع اخذ اقامت ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا به معنای درخواست اقامت ایتالیا قبل از اخذ تابعیت این کشور است. اگر علاقه مند به مهاجرت به ایتالیا هستید و می خواهید برای دریافت یکی از ویزاهای موجود  اقدام کنید، این مقاله می تواند راهنمای جامع اخذ پاسپورت ایتالیا برای شما باشد.

راهنمای اخذ پاسپورت ایتالیا : انواع و روش های اخذ پاسپورت

چه کسانی می توانند برای اخذ پاسپورت ایتالیا اقدام کند؟

اخذ اقامت این کشور برای هر دو شهروند اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا که طبق قانون مهاجرت این کشور برای دوره های مقرر در ایتالیا زندگی کرده اند، در دسترس است.

اتباع غیر اتحادیه اروپا پس از ۵ سال زندگی مستمر در ایتالیا حق درخواست اقامت دائم را دارند. این مدت برای شهروندانی که در کشور های اتحادیه اروپا زندگی می کنند متفاوت است. در واقع این مدت برای این نوع از شهروندان کوتاه تر است. اگر بخواهند بیشتر از ۹۰ روز یا ۳ ماه در ایتالیا زندگی کنند، این اجازه را دارند که از این کشور درخواست اقامت دائم کنند.

اقامت دائم برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیز تحت طرح ویزای طلایی موجود است. این برنامه افراد ثروتمندی را که قصد مهاجرت به ایتالیا بر اساس سرمایه گذاری دارند را مورد هدف قرار می دهد. برنامه اقامت از طریق سرمایه گذاری در ایتالیا مزایای مختلفی را به متقاضیان ارائه می دهد.

همچنین از طریق تحصیل در دانشگاه های ایتالیا و یا بورسیه ایتالیا می توان برای اخذ اقامت موقت این کشور اقدام و به ادامه تحصیل و زندگی در ایتالیا پرداخت.

انواع اقامت

دو نوع اجازه اقامت دائم و موقت برای زندگی در این کشور وجود دارد. اجازه اقامت موقت در ابتدا و قبل از ورود به ایتالیا باید اخذ شود. این نوع اقامت بعد از چند سال (حداقل ۵ سال) و تحت شرایطی که اشاره خواهیم کرد، به اجازه اقامت دائم تبدیل می شود. 

ویزای اقامت موقت را شهروندان کشور های غیر اتحادیه اروپا ، باید در هنگام ورود به ایتالیا دریافت کنند. شهروندان اتحادیه اروپا فقط باید در اداره پلیس در شهری که در آن زندگی می کنند ثبت نام کنند بدون اینکه مجبور به درخواست اجازه اقامت موقت شوند. با این حال ، هر دو دسته افراد باید قبل از درخواست اقامت دائم در ایتالیا ، حداقل برای مدت ۵ سال زندگی کنند.

راه های اصلی اخذ اقامت دائم کشور ایتالیا

چندین شرط برای شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا که علاقه مند به اخذ اقامت دائم در ایتالیا هستند اعمال شده است. جدا از ۵ سال زندگی در این کشور ، این افراد همچنین باید ثابت کنند که پول کافی برای تأمین هزینه زندگی خود را کسب می کنند ، ایتالیایی را به صورت روان صحبت می کنند و آداب و رسوم ملی را می دانند . همچنین باید سوابق کیفری پاکی داشته باشند و جرمی را مرتکب نشده باشند.

درخواست مجوز اقامت دائم  برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا

شهروندان غیر اتحادیه اروپا هنگام درخواست اقامت دائم در ایتالیا باید مراحل خاصی را دنبال کنند. کسانی که می خواهند به این کشور مهاجرت کنند باید از سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشورهای خود استعلام بگیرند و اطلاعات ، اسناد و مدارک مورد نیاز سفارت را مهیا کنند .

شهروندان غیر اتحادیه اروپا ابتدا باید اجازه اقامت موقت را که برای مدت ۵ سال صادر می شود را دریافت و سپس درخواست اجازه اقا‌مت دائم ایتا‌لیا را درخواست کنند. به عبارت دیگر ، یک شهروند غیر اتحادیه اروپا قبل از اقدام برای اقامت دائم باید به مدت ۵ سال در ایتالیا زندگی کند.

مدارک مورد نیاز برای ا خذ اقامت در کشور ایتالیا

اسناد زیر را شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای اخذ اقامت دائم در ایتالیا باید تهیه کنند :

اجازه اقامت موقت و اثبات ۵ سال زندگی در ایتالیا.  

گواهی ثبت نامی که هنگام ورود به ایتالیا از طرف نیروی پلیس این کشور صادر می شود.

مدارکی که ثابت کند شما دارای آدرس حقوقی در ایتالیا هستید. مدارکی مانند قرارداد اجاره یا قبض آب و برق.

مدارکی که ثابت کند شما دارای کفایت مالی هستید و توانایی گذران زندکی را در این کشور دارید. مدارکی مانند اظهارات بانکی ، اظهارنامه مالیاتی ، فیش حقوقی صادر شده توسط کارفرما.

عدم سو پیشینه و نداشتن سوابق کیفری و فرم درخواست که توسط مقامات ایتالیایی صادر می شود.

مزایای اخذ پاسپورت کشور ایتالیا

اخذ وضعیت اقامت دائم در ایتالیا می تواند مزایای زیادی را برای یک شهروند خارجی به همراه داشته باشد. اتباع خارجی می توانند آزادانه به سایر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند و حتی می توانند در این کشورها کار کنند بدون اینکه نیازی به درخواست مجوز کار داشته باشند. همچنین می توانند از مزاییای که دولت به شهروندان ارائه می دهد استفاده کنند . مانند مزایایی که دولت در هنگام بارداری یا از کارافتادگی به افراد اعتا می کند .

آخرین و شاید مهم ترین مزیت ، امکان اخذ تابعیت ایتالیا است. در مورد شهروندان اتحادیه اروپا ، حداقل مدت اقامت ۴ سال است ، در حالی که برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا حداقل مدت اقامت ۱۰ سال بر اساس وضعیت اقامت دائم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا