...
دانشگاه های کانادا
آریانااپلای » بلاگ » مهاجرت تحصیلی » دانشگاه های کانادا

یکی از متداول ترین روش های ورود به کشور کانادا، تحصیل در دانشگاه های کانادا می باشد. از همین رو در سال های گذشته، تعداد بیشماری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کشور کانادا اقدام نمودند. در لیست کشورهایی که بیشترین تعداد دانشجوی بین المللی را جذب می نمایند، کانادا در جایگاه هفتم قرار دارد.

سه استان اونتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا به عنوان مقاصد اصلی دانشجویان بین المللی شناخته می شود و بیشتر دانشجویان این ایالت ها را برای تحصیل و زندگی انتخاب می نمایند. همچنین بهترین دانشگاه های کانادا از جمله دانشگاه های تورنتو، مک گیل، بریتیش کلمبیا در این ایالت ها واقع شده اند.

از دیگر مراکز آموزشی کشور کانادا می توان به کالج اشاره کرد که از حیث اختیارات، اختیار کمتری را نسبت به دانشگاه های کانادا دارند و به صورت معمول دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می کنند.

برای آشنایی درباره شرایط تحصیل در کانادا این مقاله را مطالعه نمایید: تحصیل در کانادا

دانشگاه تورنتو

دانشگاه های کانادا به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم بندی می شوند. در خصوص دانشجویان بین المللی تفاوت چندانی نمی کند و دانشجویان برای تحصیل در کانادا ملزم به پرداخت هزینه می باشند.

اعتبار دانشگاه های کانادا

در حال حاضر ۹۸ دانشگاه شناخته شده در کشور کانادا مشغول به فعالیت می باشند. سیستم آموزشی در کشور کانادا به صورت یکپارچه و با سطح کیفی بسیار بالایی به علاقه مندان سرویس می دهد.

لازم بذکر است که هر کدام از ایالت های کانادا، قوانین به خصوصی را برای سیستم آموزش دانشگاهی خود در نظر می گیرد. در همین راستا، بیشتر رشته های تحصیلی در دانشگاه های ایالت کبک به زبان فرانسوی ارائه می شوند و دانشجویان برای اخذ پذیرش ملزم به ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان فرانسوی می باشند.

سه دانشگاه مک گیل، تورنتو و بریتیش کلمبیا در میان ۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. همچنین دانشگاه های کانادا طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را در بر می گیرند و دانشجویان قادر خواهند بود با توجه به رشته تحصیلی و علایق خود در کشور کانادا به تحصیل بپردازند.

بهترین دانشگاه ها

دانشگاه های کانادا در زمره بهترین دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان به شمار می روند. از همین رو سالانه تعداد بیشماری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کانادا اقدام می نمایند. در ادامه به برترین دانشگاه های کانادا از دیدگاه، سایت QS، وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره می شود.

سایت QS

با توجه به رتبه بندی که از جانب سایت QS صورت می گیرد که در آن شاخص هایی نظیر کیفیت آموزشی، سطح علمی اساتید و رضایتمندی دانشجویان بین المللی مطرح است، بیست و شش دانشگاه کانادا را به عنوان برترین دانشگاه های دنیا رتبه بندی کرده است. در جدول زیر برترین دانشگاه های کانادا که در میان 250 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، آمده است.

نام دانشگاهرتبه در سایت QS
University of Toronto29
McGill University35
University of British Columbia51
University of Alberta113
Université de Montréal137
McMaster University140
University of Waterloo173
The University of Western Ontario211
University of Calgary239

وزارت علوم

اکثر دانشگاه های کانادا از منظر وزارت علوم ایران مورد تایید می باشند. از همین رو وزارت علوم ایران لیست دانشگاه های مورد تایید در کشور کانادا را منتشر کرده است. این لیست به صورت سالانه آپدیت می شود.

  • Dalhousie University
  • Laval University
  • McGill University
  • Queen’s University
  • Simon Fraser University
  • University of Alberta
  • University of Calgary
  • University of Waterloo
  • University of Victoria
  • Carleton University
  • Concordia University
  • The University of Western Ontario
  • University du Quebec a Montreal
  • University of Manitoba

وزارت بهداشت

علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و زیر گروه پیراپزشکی که قصد برگشت به ایران را دارند، می بایست برای دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت اقدام نمایند. از برترین دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • University of British Columbia
  • University of Toronto
  • McGill University
  • McMaster University
  • University of Montreal
  • Laval University
  • University of Calgary
  • Dalhousie University
  • University of Windsor
  • York university
  • University of Manitoba
  • University of Windsor
  • University of Regina
  • Western University

کم هزینه ترین دانشگاه های کانادا

هزینه های تحصیل به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار برای دانشجویان بین المللی تلقی می شود. رقابت برای اخذ پذیرش در دانشگاه های ارزان بیشتر از سایر دانشگاه های کانادا می باشد.

بهترین دانشگاه های کانادا

در این بخش به معرفی برخی دانشگاه های ارزان کانادا می پردازیم:

Brandon University

دانشگاه براندون کم هزینه ترین دانشگاه کانادا برای دانشجویان بین المللی می باشد. به صورت میانگین دانشجویان بین المللی برای تحصیل در این دانشگاه سالیانه ۷۲۰۰ دلار را پرداخت می نمایند. دانشگاه براندون در مانیتوبا واقع شده است و ارائه دهنده دوره های کارشناسی در زمینه های مختلف می باشد.

Université de Saint-Boniface

این دانشگاه در وینیپگ در ایالت مانیتوبا واقع شده است. دروس در این دانشگاه به زبان فرانسوی ارائه می شود و دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه، ملزم به ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان فرانسوی می باشند.هزینه های تحصیل در این دانشگاه به ازای هر سال ۷٫۴۸۲ دلار تخمین زده می شود. از رشته های پر طرفدار این دانشگاه می توان به لیسانس هنر، پرستاری و رشته های علوم پایه اشاره کرد.

University of Guelph

علاقه مندان به زندگی در ایالت انتاریو، قادر خواهند بود برای تحصیل، دانشگاه گلف را انتخاب نمایند. هزینه های تحصیل در این دانشگاه سالیانه ۹۷۳۰ دلار در نظر گرفته می شود. دروس در دانشگاه گلف به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانشجویان در صورت ارائه مدرک زبان انگلیسی قادر خواهند بود برای اخذ پذیرش از این دانشگاه اقدام نمایند.

Canadian Mennonite University

دانشگاه منونیت با هزینه سالیانه ۱۰ هزار دلار در این لیست قرار دارد. دانشجویان بین المللی می توانند برای بیش از ۱۹ رشته در مقطع کارشناسی در این دانشگاه اقدام نمایند. لازم بذکر است که هزینه های عنوان شده، به ازای یک سال تحصیل در دانشگاه منونیت می باشد.

Memorial University of Newfoundland

طیف وسیعی از برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه مموریال به صورت حضوری و آنلاین در اختیار دانشجویان بین المللی می باشد. دانشگاه مموریال به عنوان ارزان ترین دانشگاه کشور کانادا در مقطع کارشناسی ارشد به حساب می آید. هزینه های تحصیل در دانشگاه مموریال در شهر سنت جانز و ایالت نیوفانلند به صورت سالیانه بین ۵ تا ۷ هزار دلار می باشد.

نکات مهم اقدام برای تحصیل در دانشگاه های کانادا

برای پذیرش در دانشگاه های کانادا مدارکی نظیر مدرک زبان، سوابق تحصیلی، توصیه نامه، استادی پلان و رزومه حائز اهمیت می باشد. از همین رو دانشجویان با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود برای تحصیل در دانشگاه های کانادا اقدام نمایند.

هر دانشگاه در کشور کانادا با توجه به نیازمندی خود لیست مدارکی را در وب سایت خود منتشر می کند. در ادامه به مهم ترین مدارک برای اقدام تحصیل در کانادا اشاره می نماییم.

مدرک زبان

یکی از مهم ترین نکات و مدارک برای پذیرش از دانشگاه های کانادا، مدرک زبان می باشد. دوره های آموزشی در کشور کانادا به زبان های انگلیسی و فرانسوی ارائه می شود.

دانشجویان برای اخذ پذیرش موظف به ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان می باشند. در صورتی که دروس به زبان انگلیسی ارائه می شود، به صورت معمول نمره ۶٫۵ آزمون آیلتس کفایت می کند. دانشگاه های کانادا در صورت ارائه دوره تحصیلی به زبان فرانسوی از دانشجویان سطح B2 را طلب می نمایند.

بازه های ثبت نام دانشگاه

نکته ای که برای اقدام باید در نظر گرفت، بازه های زمانی ددلاین دانشگاه های کانادا می باشد. هر دانشگاه در وب سایت خود، بازه های زمانی اقدام برای پذیرش را قید کرده است. به صورت میانگین بازه زمانی اعلام شده برای دانشگاه های کانادا ۴ الی ۶ ماه قبل شروع کلاس ها می باشد. از همین رو برای ورودی ماه سپتامبر، دانشجویان تا پایان ماه آپریل فرصت دارند برای اخذ پذیرش اقدام نمایند.

هزینه های دانشگاه

تحصیل در کشور کانادا مستلزم پرداخت هزینه می باشد. دانشجویان با توجه به دانشگاه انتخابی از این هزینه ها آگاه می شوند. طبق قوانین موجود در کشور کانادا، بسیاری از دانشگاه های کانادا برای اعطا پذیرش، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت دریافت می نمایند.

هزینه های دانشگاه های کانادا

پیش پرداخت دانشگاه های کانادا به صورت معمول هزینه یک ترم دانشگاه می باشد. به طور مثال برای تحصیل در دانشگاهی که هزینه های تحصیل در آن برابر ۱۵ هزار دلار می باشد، دانشجویان ملزم به پرداخت ۵ تا ۷ هزار دلار می باشند. لازم بذکر است، اگر موفق به دریافت ویزای تحصیلی کانادا نشوید، هزینه های پرداخت شده، عودت داده می شود.

توصیه نامه و انگیزه نامه

توصیه نامه به منظور تایید دانشجو از جانب یک یا دو استاد تهیه و تنظیم می شود. دانشجویان برای اخذ پذیرش موظف به ارائه توصیه نامه از دانشگاه مبدا خود می باشند.

در مبحث انگیزه نامه، دانشجویان دلایل خود را برای تحصیل در کانادا، رشته مورد نظر و دانشگاه انتخابی بیان می کنند. انگیزه نامه به عنوان یکی از مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا یه شمار می رود.

نمرات GRE و GMAT

مدارک GRE و GMAT شانس دانشجویان را برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری افزایش می دهد. لازم بذکر است، برخی از دانشگاه های کانادا برای اعطا پذیرش، نمرات مناسبی را در این آزمون ها از دانشجویان طلب می کنند.

آزمون های جی ار ای و جی مت نسبت به آزمون آیلتس دشوارتر می باشد و سوالاتی نظیر زبان، هوش و ریاضی در آن به چشم می خورد.

مزیت تحصیل در دانشگاه های کانادا

یکی از مهم ترین تصمیم های دانشجویان، انتخاب کشور مناسب برای ادامه تحصیل می باشد. کانادا به عنوان یکی از برترین کشورهای دنیا برای تحصیل و زندگی قلمداد می شود. به همین منظور به مزایای تحصیل در دانشگاه های کانادا می پردازیم.

مهاجر پذیر بودن

تعداد دانشجویان بین المللی در چند سال گذشته به وفور افزایش یافته است. از همین رو هر قومیت و ملیتی در کشور کانادا حضور دارند. تحصیل در کانادا فرصتی بسیار ایده آل برای کسب مهارت های زبانی و دسترسی به مشاغل مختلف را فراهم می آورد.

شرایط اقامتی پس از تحصیل

با توجه به قوانین موجود در کشور کانادا، دانشجویان پس از تحصیل در دانشگاه های کانادا، فرصت جستجوی کار به آنها تعلق می گیرد. بازه های زمانی تعیین گشته برای دانشجویان پس از تحصیل بین ۲ تا ۳ سال می باشد.. از همین رو دانشجویان به راحتی می توانند شرایط اقامتی خود را فراهم آورند.

شرایط ایده آل زندگی

از حیث شاخص کیفیت زندگی، کانادا در میان سه کشور برتر جهان قرار دارد. شهرهای تورنتو، مونترال و وونکور در میان ۲۰ شهر برتر دانشجویی جهان قرار دارند. از همین رو سالیانه تعداد زیادی از دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های کانادا اقدام می نمایند تا شرایط زندگی ایده آل را در این کشور تجربه کنند.

مزایای تحصیل در دانشگاه های کانادا

بازار کار ایده آل

دانشجویان در حین تحصیل در دانشگاه ای کانادا قادر خواهند بود که به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند و بخشی از هزینه های جاری خود را پوشش دهند. با توجه به اداره آمار کشور کانادا، ۹۰ در صد از دانشجویان پس از ۶ ماه از فارغ التحصیلی خود در دانشگاه های کانادا مشغول به کار شده اند. بازار کار ایده آل یکی از برترین مزایای تحصیل در دانشگاه های کانادا می باشد.

معرفی دانشگاه های کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی دانشگاه های معتبر بین المللی از نظر رتبه بندی جهانی و یکی از 3 دانشگاه مطرح کشور کانادا محسوب می شود. دلایل مذکور و بسیاری دیگر باعث محبوبیت ادامه تحصیل در این دانشگاه در بین دانشجویان خارجی مخصوصا اتباع ایرانی شده است. هم چنین وضعیت مناسب این ایالت از نظر اقتصادی، درآمد و بازار کاری، باعث تغییر زندگی و ایجاد آینده ای روشن و مرفه برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های آن شده است.

معرفی دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یا اختصارا دانشگاه UBC قدیمی ترین دانشگاه این ایالت است که تاسیس آن به سال 1908 میلادی باز می گردد که به دستور فرمان دار وقت ایجاد شد. تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه حدود 55 هزار نفر می باشد که حدود 15 هزار نفر از آنان دانشجویان بین المللی و از 148 کشور جهان هستند. این دانشگاه در دو شهر ونکوور و اوکاناگان دانشکده دارد که بیشتر دانشجویان در شهر ونکوور و حدود 10 هزار دانشجو نیز در اوکاناگان مشغول به تحصیل می باشند. با توجه به آمار های منتشر شده بیشتر دانشجویان در مقطع لیسانس در این دانشگاه تحصیل می کنند و مقاطع فوق لیسانس و دکتری در رتبه های بعدی قرار دارند.

برترین رشته های تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا

در بین رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه بریتیش کلمبیا معمولا بعضی به دلیل آینده کاری و درآمد بالا متقاضی زیادی دارند و همین امر موجب سخت شدن ورود به آن رشته ها شده است. افرادی که خواهان ادامه تحصیل در این دانشگاه هستند بهتر است از بهترین رشته های تحصیلی آن آگاه باشند. رشته هایی مانند دارو سازی، دندان پزشکی، فیزیولوژی، مهندسی معدن و روانشناسی از جمله رشته های محبوب و پرمتقاضی برای ادامه تحصیل محسوب می شوند. در ادامه به سایر رشته ها اشاره خواهیم کرد :

  1. مدیریت اطلاعات
  2. جغرافیا
  3. مطالعات محیطی
  4. کشاورزی و جنگل داری
  5. زبان و ادبیات انگلیسی
  6. اقتصاد
  7. ریاضیات
  8. هنر
  9. زبان شناسی

خوابگاه دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی از موضوعات نسبتا مهم برای دانشجویان مخصوصا افرادی که از سایر کشورها قصد تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا را دارند شرایط اسکان و محل زندگی می باشد. معمولا برای اسکان 3 روش وجود دارد: 1.از طریق خوابگاه های دانشجویی 2.مسکن شخصی 3.زندگی در کنار خانواده های کانادایی . البته در این بین خوابگاه دانشجویی که معمولا از طرف دانشگاه ارائه می شود متقاضی زیادی دارد و علت آن هم هزینه های کم آن و در نتیجه کاهش هزینه های پرداختی دانشجو می باشد.

خوابگاه دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در زمینه اسکان و خوابگاه های دانشجویی شرایط مناسبی را در نظر گرفته است به طوری که حدود 12 هزار دانشجو اعم از داخلی و بین المللی از خوابگاه های این دانشگاه استفاده می کنند البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نمی باشد که خوابگاه برای دانشجویان سال اولی تضمینی است تا آن ها در ابتدای ورود با مشکلی مواجه نشوند.

کیفیت خوابگاه های دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز مطلوب می باشد و امکانات مورد نیاز برای زندگی دانشجویی در سطح قابل قبولی ارائه شده است. نکته دیگر این که بر خلاف سایر دانشگاه ها، خوابگاه های UBC مشابه یکدیگر می باشند و امکانات آن ها برای دانشجویان مقاطع مختلف مشابه است. در صورتی که متقاضی قصد دریافت خوابگاه را نداشته باشد باید اقدام به اجاره یا خرید مسکن نماید که معمولا مستلزم پرداخت هزینه های بالا است.

شرایط پذیرش دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

برای این که بتوان جهت ادامه تحصیل وارد دانشگاه بریتیش کلمبیا شد باید اقدام به اخذ پذیرش از آن کرد. معمولا پروسه اخذ پذیرش تحصیلی نیاز به ارائه مدارک مختلف، پرداخت شهریه و ارسال درخواست و اسناد در زمان اعلام شده یا ددلاین می باشد. به همین دلیل ابتدا باید از مدارک مورد نیاز اطلاع کافی داشت. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در هر رشته معمولا در سایت این دانشگاه اعلام می شود و دانشجویان با مراجعه به آن امکان اطلاع دقیق را خواهند داشت. البته بعضی از رشته ها علاوه بر مدارک، نیازمند گذراندن آزمون ورودی و یا سایر آزمون ها می باشند.

شرایط پذیرش دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

به صورت کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا بدین شرح می باشد :

  •  مدارک تحصیلی
  • ریز نمرات
  • مدرک زبان
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه و…

برای اقدام در این زمینه متقاضی باید حداقل معدل 14را در مقاطع تحصیلی قبل داشته باشد البته هر چه معدل و نمرات فرد بالاتر باشد شانس به نتیجه رسیدن و دریافت پذیرش افزایش خواهد یافت. این مدارک باید معتبر و به صورت رسمی ترجمه شده باشند. مدرک زبان مورد نیاز با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است برای نمونه جهت تحصیل در مقطع کارشناسی حداقل مدرک زبان آیلتس 6 آکادمیک و برای کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب حداقل آیلتس 6.5 و 7 آکادمیک با ارائه شود. البته در صورت ارائه مدرک زبان با سطح بالاتر شانس به نتیجه رسیدن افزایش پیدا خواهد کرد.

متقاضی برای اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا باید از طرف اساتید دانشگاه یا مدرسه مبدا خود توصیه نامه ارائه نماید. هم چنین در رزومه خود به سوابق علمی و کاری اشاره نماید. انگیزه نامه ارائه شده باید شامل اهداف و دلایل ورود به دانشگاه و کشور مورد نظر باشد که هرچه این مدرک قوی تر و قانع کننده تر باشد احتمال اخذ پذیرش و ویزا افزایش پیدا خواهد کرد.

متقاضی برای اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا

در صورت تهیه مدارک اعلام شده، متقاضی تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا باید اقدام به ارسال آن ها به دانشگاه نماید که این پروسه معمولا به صورت الکترونیک صورت می گیرد. هم چنین به جز رشته هایی که نیازمند پشت سر گذاشتن آزمون ورودی هستند، پذیرش در اغلب رشته ها به صورت مستقیم صورت می گیرد یعنی فرد باید مدارک مورد نیاز را ارسال تا در صورت تائید پذیرش تحصیلی دریافت نماید.

با توجه به آمار اعلام شده با بیش از 50 درصد درخواست ها مبنی بر ورود به این دانشگاه موافقت می شود. تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا معمولا در دو ترم سپتامبر و ژانویه است. ددلاین یا زمان اخذ پذیرش معمولا از طریق سایت دانشگاه به صورت دقیق اعلام می شود برای نمونه این زمان برای رشته پرستاری 1 دسامبر و برای رشته MBA، بیست اکتبر می باشد.

معمولا پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا حدود 2 ماه طول می کشد و بعداز ارسال مدارک، نتیجه از طرف دانشگاه بعد از 14 تا 20 روز به متقاضی اعلام می گردد.

هزینه های تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا

تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا مستلزم پرداخت شهریه می باشد و اطلاع کافی از این هزینه ها یکی از مهم ترین موارد برای دانشجویان محسوب می گردد. به صورت کلی هزینه تحصیل در رشته های پر متقاضی بالاتر از رشته های عادی است. هم چنین این هزینه با توجه به مقطع تحصیلی نیز متفاوت می باشد. معمولا هزینه سالیانه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه بریتییش کلمبیا بین 35 تا 40 هزار کانادا و شهریه سالانه مقطع فوق لیسانس بین 10 تا 22 هزار دلار کانادا محاسبه می گردد. تحصیل مقطع دکتری در این دانشگاه معمولا به صورت فول فاند می باشد یعنی علاوه بر اینکه تحصیل فرد رایگان است حقوق ماهانه نیز به وی پرداخت می شود.

هزینه های تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا

مدت تحصیل مقطع لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه بریتیش کلمبیا به ترتیب 4 و 2 سال است البته برخی از رشته در مدت زمان کم تری ارائه می شوند. در ادامه به بررسی هزینه های تحصیل در برخی از رشته ها در دانشگاه بریتیش کلمبیا خواهیم پرداخت :

هزینه سالانه تحصیل در مقطع لیسانس

  • کشاورزی و جنگل داری : حدود 47 هزار دلار کانادا
  • دارو سازی : حدود 41 هزار دلار کانادا
  • علوم کامپیوتر : حدود 40 هزار دلار کانادا
  • هنر : حدود 39 هزار دلار کانادا
  • علوم پایه : حدود 50 هزار دلار کانادا

هزینه سالانه تحصیل در مقطع فوق لیسانس

  • معماری : حدود 33 هزار دلار کانادا
  • رشته های مدیریتی : بین 10 تا 22 هزار دلار کانادا
  • هنر : حدود 25 هزار دلار کانادا
  • علوم داده : حدود 20 هزار دلار کانادا

بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا

شاید با اطلاع از هزینه های تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا بسیاری از اقدام در این زمینه ناامید شوند ولی بهتر است درباره بورسیه های تحصیلی این دانشگاه که باعث راحت تر شدن پروسه از نظر هزینه ها می شود نیز به صورت کامل آگاه بود. با توجه به سیاست های دانشگاه بریتیش کلمبیا، حمایت از دانشجویان ممتاز از اهداف اصلی آن محسوب می شود و بخش مهمی از این حمایت ها در زمینه های مالی و با پرداخت بورسیه، کمک هزینه و جوایز مختلف می باشد.

به صورت کلی حمایت های دانشگاه بریتیش کلمبیا برای مقاطع مختلف آموزشی اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری است و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. هم چنین این حمایت ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند :

  1. بورسیه تحصیلی ترکیبی : جهت دریافت این بورسیه متقاضی از نظر داشتن شرایط ترکیبی مانند وضعیت تحصیلی، انجام امور تحقیقاتی و… باید دارای ملاک های مورد نظر باشد.
  2. بورسیه های تحصیلی مبتنی بر شایستگی تحصیلی : این دسته از حمایت ها همان گونه که از عنوان آن می توان فهمید بر اساس نمرات دانشجو و قرار گرفتن در بین دانشجویان ممتاز از نظر تحصیلی اعطا می شود.
  3. جوایز مبتنی بر نیاز : این دسته از حمایت ها با توجه به نیاز دانشجو اعطا می شود.

در ادامه به بررسی برخی از حمایت های مالی دانشگاه بریتیش کلمبیا خواهیم پرداخت :

UBC International Major Entrance Scholarships

این بورسیه که اختصارا به IMES نیز معروف است به دانشجویان مقطع لیسانس که دارای شرایط خاص هستند تعلق می گیرد. متقاضیان باید 15 ژانویه برای دریافت آن درخواست دهند و در صورت تائید دانشگاه، امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

UBC Donald A. Wehrung International Student Award

این جایزه به دانشجویان بین المللی که از مناطق و کشورهای محروم جنگ زده موفق به ورود به دانشگاه بریتیش کلمبیا شده و توانسته اند علی رقم شرایط دشوار زندگی به موفقیت های علمی و درسی دست یابند تعلق می گیرد. البته از دیگر شرایط این جایزه نداشتن توانایی لازم برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل می باشد.

Karen McKellin International Leader of Tomorrow Award

این جایزه به دانشجویانی اعطا می شود که تحصیلات خود از مقطع لیسانس را در دانشگاه بریتیش کلمبیا آغاز می کنند. مقدار آن با توجه به نیاز و شایستگی های تحصیلی دانشجو تعیین می شود و تا 3 سال امکان تمدید را دارد. متقاضیان تا 1 دسامبر فرصت درخواست برای دریافت آن را دارند.

Philip L. Brocking Award

این بورسیه برای دانشجویانی است سوابق تحصیلی مناسب و رزومه مطلوبی دارند. در صورت دریافت آن هزینه های تحصیل 4 ساله دانشجو پوشش داده می شود یعنی هزینه ای برای کل دوران تحصیل پرداخت نمی شود البته اولویت دریافت آن دانشجویان مسیحی می باشند. برای دریافت این بورسیه باید تا قبل از 30 آوریل پروسه پذیرش را انجام و درخواست خود را ارسال کرد.

دانشگاه مک گیل کانادا

دانشگاه مک گیل کانادا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور کانادا واقع در شهر مونترال ایالت کبک می باشد. این دانشگاه در زمان استعمار انگلستان در سال 1821 میلادی و توسط تاجر متمول اسکاتلندی آقای جیمز مک گیل تاسیس شد. این دانشگاه دارای 2 پردیس و 11 دانشکده می باشد که امکان تحصیل در حدود 300 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف را ایجاد کرده است. اساتید مجرب و با سابقه، دانشجویان مستعد، امکانات پژوهشی و تحقیقاتی به روز و… باعث شده است تا کنون این دانشگاه و اعضای آن موفق به کسب جوایز علمی معتبر مانند جایزه نوبل شوند.

دلایل اعلامی باعث قرار گرفتن این دانشگاه در بین دانشگاه های معتبر بین المللی شده است. هم چنین دانشگاه مک گیل با جذب حدود 40 هزار دانشجو اعم از داخلی و خارجی، یکی از پر متقاضی ترین موسسات آموزشی کشور کانادا جهت ادامه تحصیل محسوب می گردد.

اساتید دانشگاه مک گیل

طبیعتا یکی از دلایل شهرت و اعتبار دانشگاه ها اساتید آن است. دانشگاه مک گیل به دلیل داشتن اساتید معروف و به نام موفق به قرار گرفتن در بین مراکز علمی معتبر شده است. نکته جالب توجه در مورد این دانشگاه حضور اساتید به نام ایرانی در بین اعضای هیات علمی می باشد مانند دکتر پیام اخوان، دکتر احمد کاظمی، دکتر مهدی محقق و … . آگاهی از اساتید دانشگاه ها معمولا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مانند دکتری و فوق دکتری مهم است زیرا این دسته از دانشجویان برای موفقیت در اخذ پذیرش باید نظر سوپر وایزر یا یکی از اساتید دانشگاه مقصد را با ارائه رزومه خود جلب نمایند.

برترین رشته های تحصیلی دانشگاه مک گیل

به صورت کلی در بین رشته های تحصیلی ارائه شده از طرف دانشگاه مک گیل برخی به دلایلی مانند بازار کاری مناسب، درآمد بالا، اساتید خوب و… بیشتر مورد نظر و توجه دانشجویان می باشد. البته این شرایط باعث سخت تر شدن ورود به این رشته ها به دلیل تقاضا و رقابت بالا و ظرفیت پایین می شود. پس افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه مک گیل را دارند بهتر است از برترین رشته های این دانشگاه آگاه باشند تا بتوانند برای ورود و تحصیل در این دانشگاه اقدام نمایند.

در ادامه به برخی از بهترین رشته های دانشگاه مک گیل اشاره خواهیم کرد :

  1. مهندسی معدن
  2. مدیریت اطلاعات
  3. آناتومی و فیزیولوژی
  4. زبان شناسی
  5. دارو سازی
  6. آموزش و پرورش
  7. زبان و ادبیات انگلیسی
  8. علوم زمین و دریا
  9. علوم زندگی و پزشکی
  10. حقوق
  11. تربیت بدنی
  12. جغرافیا
  13. مطالعات محیطی
  14. هنر و علوم انسانی
  15. روانشناسی
  16. علوم بیولوژیکی
  17. علوم اجتماعی
  18. مهندسی  مکانیک
  19. پرستاری

هزینه تحصیل در دانشگاه مک گیل

تحصیل در دانشگاه های معتبر کانادا برای دانشجویان بین المللی مستلزم پرداخت شهریه می باشد. به همین دلیل یکی از مهم ترین اموری که قبل از اقدام برای ورود به این دانشگاه با از آن مطلع بود هزینه های تحصیل است. به صورت کلی هزینه تحصیل و زندگی در ایالت کبک نسبت به سایر ایالات پایین تر و مقرون به صرفه تر می باشد. دانشگاه مک گیل نیز به دلیل قرار گرفتن در این ایالت هزینه های مناسب تری جهت تحصیل دریافت می کند.البته هزینه هایی که متقاضی تحصیل باید پرداخت نماید با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است و معمولا سالانه بین 17 تا 48 هزار دلار کانادا محاسبه می شود. متقاضی علاوه بر هزینه های تحصیل باید برخی هزینه های جانبی مانند امور اداری، بیمه، ثبت نام، صدور مدارک، هزینه های فرعی و… پرداخت شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد :

  • بین 1500 تا 3500 دلار کانادا : هزینه های فرعی
  • 900 تا 1400 دلار کانادا : هزینه کتاب و لوازم تحصیلی
  • بیمه درمانی : سالانه حدود 1100 دلار کانادا
  • هزینه ثبت نام در دانشگاه : بین 60 تا 125 دلار کانادا
  • هزینه های اداری و صدور مدارک : بین 95 تا 165 دلار کانادا

بورسیه های تحصیلی دانشگاه مک گیل

یکی از مهم ترین مسائل برای دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه مک گیل، شرایط و نحوه درخواست بورسیه های تحصیلی جهت کاهش هزینه ها می باشد. پس داشتن اطلاعات در این زمینه ضروری است. این دانشگاه نیز در زمینه تشویق و حمایت دانشجویان حمایت های متنوعی برای آن ها از قبیل بورسیه، کمک هزینه، جایزه و … در نظر گرفته و دانشجویان با دارا بودن شرایط مورد نیاز امکان درخواست و دریافت این حمایت ها را دارا می باشند.

به صورت کلی شرایط دریافت بورسیه برای هر مقطع متفاوت است ولی معمولا داشتن شرایط علمی مناسب مانند رزومه علمی قوی، مدرک زبان سطح بالا، معدل و نمرات مناسب، داشتن توصیه نامه و… از موارد تاثیر گذار بر افزایش شانس دریافت بورسیه محسوب می شود. هم چنین دانشجویانی که ضمن تحصیل در این دانشگاه از نظر نمرات و معدل در بین دانشجویان برتر قرار بگیرند امکان دریافت جوایز و کمک هزینه های تحصیلی را خواهند داشت.

هم چنین با توجه به سیاست های دانشگاه مک گیل، دانشجویانی که در زمینه های علمی و تحقیقاتی موفق به دریافت مقام و رتبه شوند از تسهیلات و تشویق های مالی و غیر مالی بهره مند خواهند شد. بورسیه و کمک هزینه هایی که این دانشگاه ارائه می کند بسیار متنوع و مقدار آن نیز با توجه به شرایط متغیر است یعنی امکان افزایش یا کاهش آن با توجه به عواملی وجود دارد ولی به صورت کلی می توان مقدار بورسیه ها را بدین شرح اعلام کرد :

  1. میانگین بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد : سالانه بین 12 تا 18 هزار دلار کانادا
  2. میانگین بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری : سالانه بین 22 تا 27 هزار دلار کانادا
  3. میانگین بورسیه تحصیلی در مقطع فوق دکتری : سالانه بین 33 تا 38 هزار دلار کانادا
  4. میانگین بورسیه در دوره های تحقیقاتی و یا فرصت مطالعاتی : بین 30 تا 37 هزار دلار کانادا

البته شرایط و میزان دقیق بورسیه و نحوه و زمان درخواست معمولا از طریق سایت دانشگاه اعلام می شود و متقاضیان برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه بهتر است به سایت آن مراجعه نمایند.

مشاوران و متخصصان موسسه آریانااپلای قادر هستند، راهنمایی های لازم برای تحصیل در کانادا به شما بدهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا