Search
Close this search box.

پذیرش تحصیلی کانادا

خانه » مهاجرت تحصیلی » پذیرش تحصیلی کانادا
پذیرش تحصیلی کانادا

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی کانادا چگونه است؟

آگاهی از شرایط اخذ پذیرش تحصیلی کانادا برای آن دسته از افرادی که روش مهاجرت تحصیلی را برای ورود و حضور در مهاجرپذیر ترین کشور دنیا انتخاب می کنند، بسیار حائز اهمیت می باشد. مهاجرت تحصیلی در واقع ساده ترین و در دسترس ترین روش در بین روش های مختلف مهاجرت به کانادا و دیگر کشور های دنیا به شمار می رود. کشور کانادا از دیر باز آغوش خود را به روی مهاجران بین المللی گشوده است به ویژه اگر آن افراد جزو دانشجویان، دانشمندان و متخصصان علمی در زمینه های مختلف باشند.

به همین جهت هر ساله تعداد متقاضیان تحصیل کانادا رو به افزایش است به دلیل آن که در این کشور به راحتی و با کار کردن به مدت ۲ تا ۳ سال پس از تحصیل امکان اخذ اقامت کانادا وجود دارد. در نتیجه سوالی که ذهن مخاطبان را به خود مشغول می سازد این که شرایط اخذ پذیرش تحصیلی کانادا چگونه است؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا کمی با این کشور و نظام آموزشی آن آشنا شویم. از کشور کانادا با عنوان بهشت مهاجران یاد شده به این دلیل که از دیرباز و به ویژه در حال حاضر به عنوان مهاجر پذیر ترین کشور جهان به شمار می رود.

کشور کانادا به عنوان دومین کشور پهناور دنیا در منتهی الیه بخش شمالی قاره آمریکای شمالی قرار دارد و زبان های رسمی در این کشور زبان های انگلیسی و فرانسوی هستند. کانادا حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد در حالی که تنها نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در آن زندگی می کنند. در نتیجه چگالی جمعیتی این کشور بسیار پایین بوده و برنامه ها و روش های متفاوتی برای مهاجرت به کانادا تعریف شده است.

یکی از این روش ها همان طور که اشاره شد مهاجرت تحصیلی محسوب می شود و برای این منظور متقاضیان بایستی پذیرش تحصیلی کانادا را اخذ کنند. نظام آموزشی کانادا یکی از به روز ترین و پیشرفته ترین نظام های آموزشی دنیا بوده که به طور پایه ای و زیر بنایی بر اساس تحصیل بین المللی پایه گذاری شده است.

دانشگاه های کانادا در رتبه بندی های مختلف اعلام شده، رتبه های بسیار خوبی را به خود اختصاص داده و موجب رونق تحصیل بین المللی در این کشور شده اند. بنا براین تحصیل در کانادا هم به عنوان ۱ صنعت سودآور به شمار می رود و هم در تامین نیروهای متخصص این کشور نقش دارد. در نتیجه شایسته است که با چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی کانادا آشنا شویم.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی کانادا

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی کانادا

یکی از مراحل اصلی و مهم پذیرش تحصیلی کانادا که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، گرد آوری و آماده کردن مدارک مورد نیاز برای این امر می باشد. مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا، با توجه به مقطع تحصیلی متقاضی، دانشگاه مورد نظر فرد، رشته تحصیلی و حتی برنامه آموزشی متفاوت می باشد.

در نتیجه توصیه می شود هر متقاضی بر اساس دانشگاه مورد نظر و برنامه آموزشی انتخاب شده خود، به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه نموده و نسبت به قوانین و مقررات، شرایط و مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه اطلاعات دقیق و به روز را کسب نمایند.اما برخی از مدارک جزو متداول ترین و مهم ترین مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی کانادا محسوب می شوند که در زیر تعدادی از آن ها نام برده شده اند:

  • پاسپورت یا گذرنامه معتبر دارای دست کم ۶ ماه اعتبار
  •  عکس گذرنامه ای جدید
  •  مدارک هویتی و شناسایی متقاضی از قبیل شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی و اخذ تاییدیه های لازم
  •  مدارک تحصیلی مربوط به ۲ مقطع قبلی تحصیلی متقاضی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی و اخذ تاییدیه های لازم
  •  معدل و ریز نمرات مقاطع قبلی تحصیلی متقاضی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی و اخذ تاییدیه های لازم
  •  رزومه و سوابق علمی پژوهشی متقاضی
  •  ارائه مدارک تایید کننده موارد ذکر شده در رزومه مانند مقالات بین المللی یا ISI
  •  مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی مورد نیاز دانشگاه (البته در برخی دانشگاه ها پذیرش تحصیلی کانادا به صورت مشروط نیز ارائه می شود)
  •  انگیزه نامه شخصی شامل هدف متقاضی از تحصیل در کشور کانادا، دانشگاه انتخاب شده و رشته تحصیلی مورد نظر به همراه برنامه پس از فارغ التحصیلی وی
  •  توصیه نامه از اساتید مطرح بین المللی

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا نیز به واسطه دانشگاه مورد نظر متقاضی، مقطع و رشته تحصیلی و برنامه آموزشی انتخاب شده متغیر است. بنا براین گام اول از مراحل اخذ پذیرش تحصیلی چه در کانادا و چه در سایر کشور های دنیا، انتخاب رشته و برنامه آموزشی مورد نظر متقاضی با توجه به رشته مقطع قبلی و علاقه مندی های وی می باشد. خوشبختانه دانشگاه های کانادا برنامه های متعدد آموزشی به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه داده و این موضوع کار متقاضیان را برای انتخاب آسان می کند.

در این مرحله توصیه می شود داوطلبان در مورد انتخاب دانشگاه، شهر محل سکونت، برنامه های آموزشی و حتی واحد های درسی ارائه شده تحقیق و توجه لازم را داشته باشند. چرا که این موارد ذکر شده بر هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا و همچنین اطلاع یافتن فرد از دروس دوره تحصیلی خود بسیار تاثیر گذار می باشد. دیگر مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا به صورت زیر می باشد:

انتخاب دانشگاه و شهر محل سکونت

انتخاب دانشگاه و شهر محل سکونت

همان گونه که اشاره شد گام بعدی از مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا پس از مشخص شدن رشته مورد علاقه و برنامه آموزشی مورد نظر داوطلب، انتخاب دانشگاه و شهر محل سکونت می باشد. در واقع شهر محل سکونت به تبع دانشگاه مورد نظر به طور اتوماتیک وار انتخاب می شود. معمولا متقاضیان برای تحصیل در کانادا به دنبال برترین دانشگاه های کانادا هستند که برای این موضوع می توان به مراکز معتبر بین المللی رتبه بندی دانشگاه های جهان مراجعه نمود.

نکته مهم دیگری که متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی کانادا بایستی به آن توجه داشته باشند، مورد تایید بودن دانشگاه از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران باشد. چرا که اگر به هر دلیلی داوطلب قصد بازگشت به میهن و استفاده از مدرک تحصیلی خود را داشته باشد، دچار ضرر و زیان زمان و هزینه های از دست رفته نشود. همچنین توصیه می شود متقاضیان حداقل ۳ دانشگاه را برای ارسال تقاضای پذیرش تحصیلی در کانادا انتخاب کنند.

بررسی شرایط پذیرش و ددلاین ثبت نام

گام بعدی در مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا، بررسی شرایط پذیرش دانشگاه های منتخب در رشته مورد نظر و ددلاین ثبت نام یا همان مهلت ثبت نام است. به صورت کلی هر کدام از برنامه های تحصیلی ارائه شده از یک سری شرایط عمومی و یک سری شرایط اختصاصی جهت اعطای پذیرش برخوردار هستند. بنا براین توصیه می شود پس از انتخاب برنامه آموزشی مورد نظر، داوطلبان تمامی شرایط، قوانین و مقررات و مدارک لازم برای آن را بررسی نموده تا ببینند اصلا واجد شرایط آن برنامه تحصیلی هستند یا خیر.

از آن جهت که ممکن است شرایط عمومی پذیرش تحصیلی کانادا در یک مقطع تحصیلی در دانشگاه های مختلف با هم یکسان باشند اما شرایط اختصاصی آن ها با هم فرق کنند. به عنوان نمونه در برخی رشته ها نیاز است که متقاضی نمونه کار ارائه داده یا در دروس خاصی نمره های بالاتری کسب کرده باشد. بنا براین به واسطه بازبینی مداوم مقررات آموزشی توصیه می شود داوطلبان به سایت دانشگاه های انتخابی خود مراجعه و علاوه بر شرایط مهلت ثبت نام یا ددلاین ترم تحصیلی مورد نظر خود را نیز بررسی کنند.

آماده کردن مدارک مورد نیاز جهت اپلای

آماده کردن مدارک مورد نیاز جهت اپلای

گام بعدی از مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا، آماده کردن مدارک مورد نیاز جهت اپلای برای هر دانشگاه بوده که با توجه به مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر متقاضی متفاوت خواهد بود. نکته قابل توجه این که داوطلبان تحصیل در کانادا بایستی مدارک مورد نیاز را به زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی ترجمه رسمی نموده و همچنین تاییدیه های لازم را از سازمان مربوطه اخذ نمایند. در تقسیم بندی دیگر مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا به ۲ دسته مدارک عمومی و مدارک اختصاصی تقسیم بندی می شوند.

مدارک عمومی که در این مطلب قبلا به آن ها اشاره شد اما مدارک اختصاصی شامل ارائه موضوع پروژه یا تحقیق و یا پروپوزال برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، شرکت در آزمون خاص مانند رشته های پزشکی در کانادا و یا ارائه نمونه کار و پورتفولیو در رشته های هنری می باشد. اما جدای از همه موارد ذکر شده، معمولا متقاضیان بایستی برای هر دانشگاه و هر برنامه آموزشی ۲ مدرک مهم را آماده و ارائه کنند که شامل موارد زیر هستند:

  •  پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه مورد نظر (معمولا بین ۵۰ تا ۱۲۰ دلار کانادا)
  •  فرم تکمیل شده درخواست تقاضای پذیرش تحصیلی قابل دانلود از سایت دانشگاه مورد نظر

انتظار برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

سر انجام آخرین گام از مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا، انتظار برای اخذ آن می باشد. به صورت کلی بعد از به پایان رسیدن موعد ددلاین یا همان مهلت ثبت نام، دانشگاه های مختلف پرونده درخواست متقاضیان را به طور کامل بررسی نموده و به آن دسته از داوطلبان دارای شرایط تعیین شده پذیرش تحصیلی اعطا می شود. پارامتر هایی همچون معدل، ریز نمرات، داشتن مقالات معتبر بین المللی مانند ISI، مدرک زبان خارجی معتبر با نمره خوب، انگیزه نامه قوی و توصیه نامه از اساتید مطرح نقش پر رنگی در اخذ پذیرش تحصیلی کانادا خواهند داشت.

در نهایت بعد از بررسی های صورت گرفته، دانشگاه ها به وسیله یک نامه رسمی نتایج خود را در مورد پذیرش یا رد تقاضای داوطلبان به اطلاع آن ها می رسانند. در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا، افراد باید تمام یا قسمتی از شهریه ترم اول تحصیلی خویش را طبق قوانین به حساب دانشگاه مربوطه واریز کنند. بعد از این گام داوطلبانی که موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شده اند، برای حضور در این کشور، بایستی نسبت به دریافت ویزای تحصیلی کانادا یا همان ویزای دانشجویی کانادا اقدام کنند.

اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

در نهایت پس از دریافت پذیرش تحصیلی کانادا، به منظور اخذ مجوز حضور و اقامت در این کشور، شهروندان بسیاری کشور ها از جمله ایران، بایستی بر اساس روش و برنامه مهاجرتی یعنی مهاجرت تحصیلی، برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند. در این مرحله متقاضیان ۲ نکته بسیار مهم را بایستی مد نظر قرار دهند. در ابتدا آگاهی و اطلاعات کامل و به روزی را نسبت به مدارک لازم برای اخذ ویزای کانادا اخذ نمایند. با توجه به تغییرات مداوم قوانین مهاجرتی توصیه می شود متقاضیان به سایت سفارت کانادا مراجعه کنند.

نکته دوم که متقاضیان پذیرش تحصیلی کانادا بایستی مد نظر قرار دهند، زمان بندی مناسب جهت اقدام برای ویزا با توجه به تاریخ شروع ترم تحصیلی مورد نظر آن ها می باشد. از آن جهت که فرآیند بررسی پرونده درخواست ویزا و صدور آن معمولا پیچیدگی های خاص خود را داشته و نمی توان با اطمینان زمان دقیقی در مورد صدور ویزای دانشجویی کانادا یا هر کشور دیگری در نظر گرفت. اما عموما بهترین زمان اقدام برای رزرو وقت سفارت حدود ۳ تا ۶ ماه پیش از آغاز ترم تحصیلی تعریف می شود. از مهم ترین مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توان موارد زیر را نام برد:

  •  مدارک تحصیلی مقاطع قبلی متقاضی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا فرانسوی با اخذ تاییدیه های لازم
  •  معدل و ریز نمرات مقاطع پیشین تحصیلی متقاضی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا فرانسوی و اخذ تاییدیه های لازم
  •  فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی کانادا قابل دانلود از سایت سفارت این کشور
  •  مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی مد نظر دانشگاه بر اساس مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر
  •  نامه اخذ پذیرش تحصیلی کانادا از یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور
  •  گذرنامه دارای اعتبار متقاضی و کپی از آن
  •  چند قطعه عکس گذرنامه ای جدید
  •  مدارک شناسایی و هویتی متقاضی از قبیل شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  •  مدارک مربوط به محل اقامت یا اسکان دانشجو
  •  بلیط رزرو شده هواپیما
  •  بیمه دانشجویی برای مدت زمان اقامت
  •  گواهی تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در سال اول با گردش ۳ ماهه
  •  گواهی تاییدیه سلامت و بیومتریک
  •  گواهی عدم سوء پیشینه

ددلاین پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا

ددلاین پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا

یکی از مهم ترین مواردی که داوطلبان دریافت پذیرش تحصیلی کانادا باید در مورد آن دقت و تامل لازم را داشته باشند، ددلاین پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا می باشد. مانند دیگر موضوعات مرتبط با پذیرش تحصیلی در کشور کانادا، این موضوع نیز به دانشگاه مورد نظر متقاضی، رشته انتخاب شده و برنامه آموزشی موجود وابسته خواهد بود.

به خصوص آن دسته از متقاضیانی که به دنبال دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا جهت تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد در کانادا یا دکتری در کانادا هستند، بایستی در مورد ددلاین پذیرش دقت بیش تری به خرج دهند. از آن جهت که در برخی از دانشگاه ها برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا بایستی متقاضیان ۹ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی مورد نظر اقدام کنند.

مانند اغلب نظام های آموزشی دنیا که از سیستم آمریکایی پیروی می کنند، سال تحصیلی در دانشگاه های کانادا نیز دارای ۲ ترم می باشد. ترم زمستان که از ماه سپتامبر میلادی (شهریور ماه) آغاز شده و در ماه ژانویه میلادی (دی ماه) به پایان می رسد و ترم بهار که از ماه ژانویه میلادی (دی ماه) شروع شده و در ماه آوریل میلادی (خرداد ماه) به پایان می رسد.

به دلیل این که پس از اخذ پذیرش متقاضیان باید برای ویزای دانشجویی کانادا اقدام نموده و در صورت از دست دادن زمان، همه هزینه ها و زمان صرف شده از دست خواهد رفت. در سال های اخیر رقابت برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا به ویژه در دوره های دارای بورسیه بسیار شدید بوده و در نتیجه توصیه می شود متقاضیان پیش از هر گونه اقدامی با کارشناسان این امر مشورت نمایند.

هزینه های اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

یکی از موضوعات مهمی که همواره توسط متقاضیان مورد سوال قرار می گیرد در مورد هزینه های اخذ پذیرش تحصیلی کانادا بوده است. این موضع نیز نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته انتخاب شده توسط داوطلب بسیار تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان نمونه در کانادا هم مانند سایر کشور های دنیا، انواع دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وجود داشته که از جمله آن ها می توان به دانشگاه های دولتی یا عمومی و دانشگاه های خصوصی اشاره نمود.

هر یک از این دانشگاه ها و موسسات فرآیند و هزینه های خاص خود را به منظور صدور پذیرش مد نظر دارند. در نخستین گام به داوطلبان توصیه می شود به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نموده و آخرین اطلاعات و اخبار منتشر شده را دریافت کنند.
اما از مهم ترین هزینه های اخذ پذیرش تحصیلی کانادا می توان به هزینه ای تحت عنوان اپلیکیشن فی دانشگاه اشاره نمود که معمولا بین ۵۰ تا ۱۵۰ دلار کانادا می باشد.

از سایر هزینه هایی که متقاضیان در این مسیر بایستی در نظر داشته باشند می توان هزینه های مرتبط با ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و مدارک هویتی افراد را نام برد. همچنین برخی دانشگاه خواهان دریافت مدارک و یا نمونه کار های متقاضی به صورت فیزیکی هستند که در نتیجه هزینه های ارسال و پست نیز به موارد فوق اضافه می شود. در نهایت اغلب دانشگاه ها تمام یا بخشی از هزینه ترم تحصیلی مورد نظر را دریافت می کنند. البته چنان چه به هر دلیلی شخص موفق به اخذ ویزای تحصیلی کانادا نشود، هزینه ترم تحصیلی برگشت داده خواهد شد.

نکات کلیدی اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

نکات کلیدی اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

به طور کلی شانس اخذ پذیرش تحصیلی کانادا برای هر شخص متفاوت بوده و به مولفه های مختلفی از قبیل قوانین و مقررات دانشگاه مورد نظر مانند مصاحبه، آزمون ورودی، شرایط دانشجو، زمان اقدام، سوابق علمی و رزومه تحصیلی، مقطع تحصیلی فرد و رشته انتخابی مرتبط می باشد.

اما معمولا در صورت داشتن شرایط مناسب از قبیل سوابق علمی و رزومه تحصیلی مرتبط، معدل و ریز نمرات خوب، شرایط سنی مطابق با مقطع تحصیلی، ارتباط بین رشته های تحصیلی مقاطع قبلی و رشته انتخاب شده برای مقطع فعلی، انگیزه نامه قوی، توصیه نامه از اساتید مطرح و برخورداری از دانش و مهارت های کافی زبان خارجی با ارائه مدرک معتبر بین المللی، شانس افراد برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا بسیار بالا خواهد بود. در نهایت می توان برخی نکات کلیدی اخذ پذیرش تحصیلی کانادا به صورت زیر ارائه نمود:

  •  مدارک و مستندات درخواستی: دقت در گردآوری، ترجمه رسمی و ارائه تاییدیه های لازم در مورد مدارک و مستندات درخواستی دانشگاه برای پذیرش تحصیلی و سفارت برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا از مهم ترین نکات این پروسه ها می باشد.
  •  زمان بندی مناسب: این موضوع به نوعی مهم ترین و کلیدی ترین نکته جهت اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی در همه کشور های دنیا از جمله کانادا به شمار می رود.
  •  بررسی اعتبار گذرنامه متقاضی و در صورت نیاز تمدید آن
  •  استفاده از دارالترجمه های معتبر و مورد تایید سفارت کانادا جهت ترجمه مدارک به زبان مورد نظر
  •  برنامه ریزی مناسب جهت تامین هزینه های لازم و پرداخت به موقع آن ها
  •  شرکت در مصاحبه های تعیین شده و یا آزمون های ورودی از جمله آزمون ورودی در رشته پزشکی در کانادا
  •  ارائه انگیزه نامه قوی به منظور جلب نظر گروه آموزشی برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر
  •  یاد گیری چگونگی تنظیم رزومه و درج همه اطلاعات و سوابق لازم در آن به صورتی که در راستای رشته و مقطع انتخاب شده باشد.
  •  ارائه انگیزه نامه از معلم یا اساتیدی که شناخت کافی از متقاضی داشته و در آن به خوبی به نقاط قوت فرد در رشته مورد نظر اشاره شده است.

 

منبع: Admission to Canada

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا