Search
Close this search box.

خود اشتغالی در کانادا

خانه » مهاجرت کاری » خود اشتغالی در کانادا
خود اشتغالی در کانادا

شرایط خود اشتغالی در کانادا (Self-employment)

Self-employment conditions in Canada

برای اخذ اقامت کانادا روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها خود اشتغالی در کانادا می باشد. روش مهاجرت خود اشتغالی کانادا می تواند برای افرادی که قصد مهاجرت به همه ایالت های کانادا به جز ایالت کبک را دارند، مدنظر قرار گیرد.

متقاضی خود اشتغال کسی است که همه ضوابط مهاجرت خود اشتغالی را دارا بوده و همچنین بتواند آفیسر را متقاعد کند می تواند بیزینس شخصی خود را اجرا کرده و به سود دهی برساند. دارا بودن سوابق کاری مرتبط و همچنین تصمیم برای تامین هزینه های زندگی بوسیله طرح خود اشتغالی در کانادا که کاملا مسلط بر آن می باشد، مهمترین فاکتور موفقیت برای اخذ اقامت دائم کانادا به روش خود اشتغالی است.

شرایط خود اشتغالی در کانادا

برای هر روش مهاجرت، فرد متقاضی باید دارای شرایط مخصوص آن روش باشد که در زیر به شرایط ضروری برای پروسه مهاجرت به کانادا از طریق خود اشتغالی اشاره می شود.

روش مهاجرت خود اشتغالی در کانادا که با نام مهاجرت خود اشتغالی فدرال کانادا نیز شناخته می شود مناسب کسانی است که کارمند رسمی شرکت یا ارگان دولتی نبوده و از طریق مهارت و تخصص خود کسب درآمد می کنند.

این دسته افراد با استفاده از این روش امکان کسب اقامت دائم کانادا را برای خود و همسر و فرزندان کمتر از ۲۲ سال سن، دارا می باشند. به طور کلی این برنامه شامل ۳ گروه افراد می شود:

  • ورزشکاران، مربیان، داوران و افراد شاغل در بخش های ورزش
  • هنرمندان، روزنامه نگاران و شاغلین در فعالیت های هنری
  • افراد شاغل در بخش کشاورزی و مزرعه داران

این افراد به منظور اقدام برای مهاجرت خود اشتغالی به کانادا باید دارای عنوان ملی یا بین اللملی باشند و همچنین قبل از اقدام برای طرح خود اشتغالی در کانادا باید سوابق کاری معتبر و قابل اثبات حداقل ۲ ساله در ۵ سال اخیر در راستای تخصص خویش داشته باشند.

علاوه براین متقاضیان باید نشان دهند پس از اقامت در کانادا از توانایی فعالیت به صورت خود اشتغالی در تخصص خود برخوردارند و ثابت کنند خواهند توانست از این طریق اثرات مثبت قابل اعتنایی بر زمینه های مختلف فرهنگی، ورزشی و اقتصادی کانادا بگذارند.

بنابراین فرد باید بتواند بدین منظور طرح توجیهی یا Business Plan غنی را تهیه کرده و ارائه نماید. در نتیجه داشتن آگاهی از شرایط کانادا و اطلاعات مربوط به بازار و شرایط کسب وکار و نیازهای این کشور می تواند بسیار موثر باشد. ذکر این نکته ضروری است که همواره دارابودن گواهی های بین المللی مختلف در زمینه تخصص فرد می تواند مفید واقع شود.

شرایط خود اشتغالی در کانادا

بنابراین اگر متقاضی دارای عناوین قابل اعتنای ملی و بین المللی نبوده و یا در صورتیکه از طریق استخدام رسمی هزینه های خود و خانواده را تامین می نماید نمی تواند از این روش برای مهاجرت به کانادا اقدام کند. همچنین فرد باید آفیسر اداره مهاجرت کانادا را توجیه نموده که توانایی راه اندازی بیزینس در سطح کانادا را داشته و می تواند آن را به سودآوری برساند.

در نتیجه برخورداری از دانش زبان و هزینه های لازم جزو ملزومات این روش می باشد. عموما آغاز یک بیزینس به سرمایه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار کانادا احتیاج دارد. در کنار این موارد آگاهی داشتن از قوانین کار، مالیات، بیمه و کارآفرینی در کشور کانادا و همچنین تجربه و سوابق کاری گذشته در کشور متقاضی می تواند مثمر ثمر واقع شود.

با توجه به گران بودن زمین در کانادا افرادی متقاضی خود اشتغالی کشاورزی در کانادا می باشند باید سرمایه بیشتری در نظر بگیرند. متقاضیان طرح خود اشتغالی هنرمندان در کانادا بایستی دارای جوایز بین المللی، گواهی برگزاری نمایشگاه و… باشند.

همچنین داشتن مقام های جهانی و تجربه بین المللی برای ورزشکاران، مربیان و داوران الزامی می باشد. روش مهاجرت خود اشتغالی در کانادا پروسه ای طولانی برای کسب اقامت کانادا می باشد پس در صورتی که زمان برای شما اهمیت خاصی دارد می توانید از سایر روش ها بهره مند شوید.

سیستم امتیاز بندی خود اشتغالی در کانادا

سیستم امتیاز خود اشتغالی در کانادا بر اساس فاکتورهای مختلفی تدوین گردیده است. مجموع کل امتیاز برای سیستم خود اشتغالی در کانادا ۱۰۰ می باشد که بر اساس آخرین دوره بررسی متقاضیان کسب حداقل ۳۵ امتیاز برای پذیرش کافی بود ولی با توجه به افزایش روز افزون متقاضیان مهاجرت به کانادا امکان تغییر امتیاز پذیرش وجود دارد.

سیستم امتیاز بندی خود اشتغالی در کانادا

بنابراین هیچ گونه تضمینی برای پذیرش افراد وجود نداشته و متقاضیان باید همواره به دنبال کسب آخرین اطلاعات موجود از رفرنس های موثق باشند.

پارامترهای موثر در سیستم امتیاز بندی خود اشتغالی کانادا عبارتند از:

سوابق کاری (حداکثر ۳۵ امتیاز)، تحصیلات (حداکثر ۲۵ امتیاز)، سن متقاضی (حداکثر ۱۰ امتیاز)، دانش زبان خارجی انگلیسی یا فرانسوی (حداکثر ۲۴ امتیاز) و سازگاری (حداکثر ۶ امتیاز).

نحوه محاسبه امتیاز سوابق کاری

میزان سوابق کاری مرتبط امتیاز
۵ سال ۳۵
۴ سال ۳۰
۳ سال ۲۵
۲ سال ۲۰

 

نحوه محاسبه امتیاز تحصیلات

میزان تحصیلات  امتیاز
دیپلم دبیرستان ۵
دیپلم ۱ساله، دوره کارورزی یا گواهی بازرگانی + دست کم ۱۲ سال سوابق تحصیلی تمام وقت یا معادل آن ۱۲
دیپلم ۱ساله، دوره کارورزی یا گواهی بازرگانی + دست کم ۱۳ سال سوابق تحصیلی تمام وقت یا معادل آن ۱۵
مدرک دانشگاهی ۱ساله در دوره کارشناسی + دست کم ۱۳ سال سوابق تحصیلی تمام وقت یا معادل آن ۱۵
دیپلم ۲ ساله، دوره کارورزی یا گواهی بازرگانی + دست کم ۱۴ سال سوابق تحصیلی تمام وقت یا معادل آن ۲۰
مدرک دانشگاهی ۲ساله یا بیشتر در دوره کارشناسی + دست کم ۱۴ سال سوابق تحصیلی تمام وقت یا معادل آن ۲۰
دیپلم ۳ ساله، دوره کارورزی یا گواهی بازرگانی + دست کم ۱۵ سال سوابق تحصیلی تمام وقت یا معادل آن ۲۲
داشتن ۲ مدرک تحصیلی در دوره کارشناسی + دست کم ۱۵ سال سوابق تحصیلی تمام وقت یا معادل آن ۲۲
مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری + دست کم ۱۷ سال سوابق تحصیلی تمام وقت یا معادل آن ۲۵

 

نحوه محاسبه امتیاز سن

سن متقاضی امتیاز
۵۴ سال و بیشتر ۰
۵۳ سال ۲
۵۲ سال ۴
۵۱ سال ۶
۵۰ سال ۸
۲۱ تا ۴۹ سال ۱۰
۲۰ سال ۸
۱۹ سال ۶
۱۸ سال ۴
۱۷ سال ۲
کمتر از ۱۷ سال ۰

 

نحوه محاسبه امتیاز دانش زبان خارجی

میزان تسلط افراد به زبان خارجی (انگلیسی یا فرانسوی) از معیارهای مهم سیستم امتیاز بندی خود اشتغالی در کانادا می باشد. داوطلبان بر اساس داشتن دانش زبان خارجی در سطوح پیشرفته، متوسط یا ابتدایی زبان انگلیسی یا فرانسوی نهایتا تا ۲۴ امتیاز می توانند به خود اختصاص دهند. مطابق معمول امتیاز زبان خارجی بر پایه مهارت های اصلی زبان (خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن) به افراد تعلق می گیرد.

چنانچه متقاضی هم در زبان انگلیسی و هم فرانسوی توانایی دارد، بر اساس میزان تسلط خود و سهل بودن زبان مورد نظر باید یکی از زبان ها را انتخاب کند که به عنوان زبان رسمی وی و زبان دیگر به عنوان زبان دوم در نظر گرفته خواهد شد.

نحوه محاسبه امتیاز دانش زبان خارجی

اگر فردی بخواهد از امتیازات دانش زبانی برای بررسی درخواست اخذ اقامت دائم خویش بهره مند شود می بایست میزان تسلط مورد ادعای خود را ثابت کند. بدین منظور می تواند مدارک زبان معتبر ارائه نماید.

نحوه محاسبه امتیاز سازگاری

با استفاده از موارد زیر در زمینه سازگاری حداکثر ۶ امتیاز می تواند به متقاضی تعلق گیرد:

  • داشتن سوابق تحصیلی در کانادا
  • داشتن سوابق کاری در کانادا
  • میزان تحصیلات همسر
  • داشتن فامیل و اقوام (پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، فرزند، نوه، فرزند یکی از والدین، خواهر یا برادر، فرزند پدربزرگ یا مادر بزرگ، خاله یا عمه، دایی یا عمو، نوه یکی از والدین، خواهرزاده یا برادرزاده)

برای مهاجرت به کشور کانادا باید قبل از آنها درباره شرایط زندگی در این کشور اطلاعات جامع و کافی داشته باشید. آریانا اپلای این اطلاعات جامع را برای شما در مقاله زندگی در کانادا فراهم کرده است: زندگی در کانادا

مراحل و مدارک لازم برای سیستم خود اشتغالی کانادا

متقاضی باید توجه کند قبل از هر گونه اقدام مهمترین نکته داشتن شرایط خود اشتغالی کانادا می باشد. بررسی ها موید این مطلب است که مسایل ذکر شده زیر بسیار مهمتر از امتیازگیری می باشد و معمولا آفیسرها کمتر امتیازات افراد را محاسبه می کنند:

  • از پنج سال گذشته تا زمان تصمیم گیری آفیسر فرد متقاضی باید دست کم دو سال مداوم در برنامه خود اشتغالی فعالیت داشته باشد.
  • میزان درآمد فرد از برنامه خود اشتغالی تامیین کننده زندگی خود و خانواده اش در آن دو سال باشد (بدون در نظر گرفتن درآمد همسر)
  • فرد باید به آفیسر نشان دهد که توانایی شروع و ادامه برنامه خود اشتغالی موردنظر خود در کانادا را داشته و امکان موفقیت طرح وی وجود دارد (هرچند پس از اخذ اقامت می تواند با بررسی بازار کانادا برنامه اشتغال دیگری را شروع کند) مراحل درخواست برای خود اشتغالی در کانادا

مسائل امنیتی، معاینه پزشکی و سایر شروط

فرد متقاضی و اعضای خانواده اش باید دارای معاینه پزشکی بوده و گواهی عدم سوپیشینه (گواهی پلیس) را اخذ کنند. همچنین فرد باید اثبات کند پس از ورود به کانادا حداقل برای سال اول دارای تمکن مالی لازم به منظور تامین هزینه های خود و خانواده اش می باشد.

مراحل درخواست برای خود اشتغالی در کانادا

بدین منظور فرد متقاضی باید ثبت نام کرده و مدارک لازم را بفرستد. همچنین باید اثر انگشت و عکس (بیومتریک) خود را ارسال کند.

فرد متقاضی باید دقت کند همه اطلاعات مورد نیاز را به طور کامل برای سفارت کانادا ارسال کند. (همه فرم های مورد نظر، اسناد مورد نیاز، اطلاعات لازم، امضا شخص، مدرک زبان و هزینه های لازم. فرد باید جواب سوالات را به صورت کامل و صحیح داده باشد.

مراحل و مدارک لازم برای سیستم خوداشتغالی کانادا

در صورت نقصان اطلاعات یا درخواست متقاضی، پرونده بدون بررسی شدن ریجکت خواهد شد. (بنا براین می توانید برای این کار از کارشناسان با تجربه بهره مند شوید)

در صورتی که مشخص شود فرد متقاضی اطلاعاتی را به عمد به صورت اشتباه وارد کرده است و یا از مدارک جعلی استفاده کرده است، درخواست متقاضی ریجکت خورده و فرد به مدت ۵ سال از درخواست برای مهاجرت به کانادا محروم می شود.

اگر تصمیم بر آن دارید که در کشور کانادا کار کنید، باید درباره شرایط کار در کانادا بیشتر بدانید. پس به شما پیشنهاد می کنیم مقاله کار در کانادا آریانا اپلای را از دست ندهید: کار در کانادا

هزینه ها و مدت زمان بررسی درخواست طرح خود اشتغالی در کانادا

از مهمترین فاکتورهای مهم در طرح خود اشتغالی کانادا هزینه های مورد نیاز و مدت زمان فرآیند این طرح می باشد.

مدت زمان فرآیند

در حال حاضر با در نظر گرفتن شرایط موجود، مدت زمان بررسی فرآیند خود اشتغالی کانادا بین ۱۲ تا ۲۵ ماه طول می کشد. بنابراین متقاضیان باید با اطلاع از این فاکتور برای این طرح اقدام کنند. عموما این طرح برای افرادی مناسب است که از نظر زمانی محدودیتی برای ورود به کشور کانادا ندارند.

هزینه های فرآیند

به طور کلی هزینه های طرح خود اشتغالی کانادا دربرگیرنده موارد زیر می باشد:

  1. هزینه انگشت نگاری: ۸۵ دلار کانادا
  2. هزینه درخواست: ۱۰۵۰ دلار کانادا
  3. هزینه اخذ اقامت: ۴۹۰ دلار کانادا

هزینه ها و مدت زمان بررسی درخواست طرح خود اشتغالی در کانادا

تفاوت خود اشتغالی کبک با فدرال

تفاوت هایی بین روش خود اشتغالی فدرال و کبک کانادا موجود است که باید موردنظر قرار بگیرد. مهمترین این موارد عبارت است از:

در طرح خود اشتغالی کبک هر فردی در هر زمینه های که بتواند خود اشتغالی خویش را ثابت کند می تواند اقدام کند اما در طرح خود اشتغالی فدرال کانادا رشته های خاص عموما شامل ورزشکاران، هنرمندان و کشاورزان می توانند درخواست دهند.

در طرح خود اشتغالی کبک فرد متقاضی باید دارای سرمایه ۱۰۰ هزار دلاری باشد اما در روش فدرال افراد باید نشان دهند توانایی لازم برای زندگی در کانادا به صورت خود اشتغالی را دارند.

در طرح خود اشتغالی کبک متقاضی باید یک Business Plan ارائه دهد که نشان دهد با ایالت کبک و بازار آن آشنایی دارد و کاملا آگاه است که چه کاری را می خواهد در کبک به صورت خود اشتغالی شروع کند. اما در طرح فدرال گرچه فرد طرح فوق را باید تهیه کند اما بسیار خلاصه تر از کبک می تواند باشد.

تفاوت خوداشتغالی کبک با فدرال

در طرح خود اشتغالی کبک متقاضی باید حداقل دارای ۱۸ سال سن باشد. همچنین امتیاز پذیرش برای افراد مجرد ۴۴ و برای افراد متاهل ۵۱ می باشد.

مهاجرت هنرمندان به کانادا از طریق خود اشتغالی

کشور کانادا یک جامعه چند فرهنگی می باشد. دولت کانادا، حضور افراد از فرهنگ های مختلف در کنار یکدیگر را مغتنم شمرده و همواره این سیاست را ترغیب میکند به همین دلیل کشور کانادا به “موزاییک فرهنگی” مشهور است. یکی از راه های مهاجرت هنرمندان به کانادا نیز از طریق خود اشتغالی می باشد.

بر اساس قوانین اداره مهاجرت کانادا (بند ۱ ماده ۸۸ آیین نامه مهاجرت کانادا) هنرمند خوداشتغال به فردی اطلاق می شود که در دوره ۵ سال گذشته دارای یکی از موارد زیر باشد:

  • حداقل ۲ سال سابقه کاری قابل ذکر خود اشتغالی در امور فرهنگی و هنری در کشور محل اقامت
  • حداقل ۲ سال سابقه کاری کسب و کار فرهنگی و هنری در سطح جهان
  • حداقل ۱ سال سابقه کاری خود اشتغالی در امور فرهنگی و هنری در کشور محل اقامت و همچنین داشتن ۱ سال سابقه کاری فعالیت های فرهنگی هنری در سطح بین المللی که در مجموع ۲ سال کاری کامل به حساب آید.
  • همچنین افراد متقاضی باید اثبات کنند پس از ورود به کانادا خواستار ادامه فعالیت خود اشتغالی خویش می باشند.

مهاجرت هنرمندان به کانادا از طریق خود اشتغالی

فعالیت های فرهنگی و هنری

  • فعالیت های مربوط به کتاب و روزنامه نگاری
  • فعالیت های مربوط به هنرهای تجسمی و بازیگری
  • فعالیت های مربوط به کتابداری، بایگانی، حفظ و مرمت آثار تاریخی و هنری
  • سایر زمینه های مرتبط با امور فرهنگی و هنری

فعالیت های فرهنگی – هنری در یکی از طبقه های(NOC) زیر قرار می گیرند.

فعالیت های مربوط به کتابداری، بایگانی و حفظ و مرمت آثار تاریخی و هنری

  • ۵۱۱۱ کتابداران
  • ۵۱۱۲ افرادی که در مرمت و نگهداری آثار تاریخی و هنری فعالیت می کنند
  • ۵۱۱۳ بایگانان
  • ۵۲۱۱ دستیاران کتابداری و بایگانی
  • ۵۲۱۲ کارهای فنی مرتبط با موزه ها و گالری های هنری

فعالیت های مرتبط با کتاب و روزنامه نگاری

  1. ۵۱۲۱ نویسندگان
  2. ۵۱۲۲ ویراستاران
  3. ۵۱۲۳ روزنامه نگاران
  4. ۱۱۲۳ متخصصان روابط عمومی و ارتباطات و تبلیغات
  5. ۵۱۲۵ مترجمان

فعالیت های مربوط به هنرهای خلاقانه و بازیگری

  1. ۵۱۳۱ تهیه کنندگان، کارگردانان، مدیران فیلمبرداری و مشاغل مشابه
  2. ۵۱۳۲ رهبران ارکستر، آهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی
  3. ۵۱۳۳ موسیقی دانان و خوانندگان
  4. ۵۱۳۴ رقصندگان
  5. ۵۱۳۵ هنرپیشگان و کمدین ها
  6. ۵۱۳۶ نقاشان، مجسمه سازان و سایر هنرهای تجسمی
  7. ۵۲۲۱ عکاسان
  8. ۵۲۲۲ فیلمبرداران ویدئویی و سینمایی
  9. ۵۲۲۳ تکنسین های هنرهای گرافیکی
  10. ۵۲۲۴ تکنسین های پخش (نظیر رادیو و تلویزیون)
  11. ۵۲۲۵ تکنسین های صدابرداری و تصویربرداری
  12. ۵۲۲۶ سایر تکنسین ها و هماهنگ کننده در امور تصاویر متحرک، پخش و هنرهای نمایشی
  13. ۵۲۲۷ مشاغل حمایتی در امور تصاویر متحرک، پخش و هنرهای نمایشی
  14. ۵۲۳۱ مجریان برنامه و اعلام کننده های برنامه ها
  15. ۵۲۳۲ سایر نقش آفرینان

سایر زمینه های مرتبط با امور هنری و فرهنگی

  1. ۵۲۴۱ طراحان گرافیک و تصویرگران (کتاب، مجله و …)
  2. ۵۲۴۲ طراحان داخلی
  3. ۵۲۴۳ طراحان تئاتر، مد، نمایشگاه و سایر طراحان هنری
  4. ۵۲۴۴ صنعت گران و خالقان هنرهای دستی
  5. ۵۲۴۵ الگوسازان پارچه، چرم وپوست

مزایای خود اشتغالی در کانادا

طرح خود اشتغالی در کانادا دارای مزایایی می باشد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • شرط مدرک زبان ندارد
  • سن فرد چندان مهم نمی باشد
  • مدرک تحصیلی چندان اهمیتی ندارد
  • به سرمایه گذاری بالایی نیاز ندارد
  • سابقه کاری زیادی نیاز ندارد
  • با توجه به سیستم امتیاز بندی این طرح اخذ امتیاز لازم راحت تر می باشد
  • اخذ اقامت در ابتدای شروع به کار در کانادا (شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال نیز می شود).

در صورتی که قصد مهاجرت به کانادا را دارید و میخواهید از دیگر روش های مهاجرت به کانادا مطلع شوید این مقاله از آریانا اپلای را مطالعه نمایید: مهاجرت به کانادا

نتیجه گیری

متقاضیان گرامی همواره باید این نکته را مدنظر داشته باشند که طرح خود اشتغالی در کانادا افرادی را که صرفا میخواهند شانس خود را برای خوداشتغال شدن در زمینه های بیان شده آزمایش کنند، در بر نمیگیرد.

همچنین سوابق ورزشی و فرهنگی هنری شامل آن دسته از متقاضیان می گردد که از تجربه های خوبی برخوردار بوده و سابقه زیادی در زمینه خود اشتغالی از آن روش را دارا می باشند. به طور کلی همه افراد بخصوص متقاضیان در زمینه های فرهنگی هنری و ورزشی باید در سطح بالایی از تخصص خود قرار داشته باشند.

مزایای خود اشتغالی در کانادا

مبرهن است هر موردی که نشان دهنده خلاف این باشد، شانس فرد را برای اخذ ویزای خود اشتغالی در کانادا کاسته و موجبات پذیرفته نشدن داوطلب را فراهم خواهد کرد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که این روش صرفا مختص دولت فدرال کانادا بوده و برنامه خود اشتغالی کبک کانادا با این برنامه تفاوت هایی دارد که در مقاله ای دیگر به آن پرداخته خواهد شد. ضمن اینکه همواره شرایط مهاجرتی کشورهای مختلف در حال تغییر و به روز رسانی می باشد. بنابراین متقاضیان باید با مشاوره صحیح از آخرین تغییرات ایجاد شده مطلع گردند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا