...
دانشگاه های آمریکا
آریانااپلای » بلاگ » مهاجرت تحصیلی » دانشگاه های آمریکا

احتمالا شما که در حال حاضر مشغول به مطالعه این مقاله هستید، علاقه مندید تا در یکی از دانشگاه های آمریکا، تحصیلات خود را ادامه دهید.

خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا با بهترین دانشگاه‌های کشور آمریکا آشنا شوید و دانشگاه‌های آمریکایی که بیشترین متقاضیان را برای ادامه تحصیل دارند، بشناسید.

به طور کاملا واقع بینانه ما سعی کرده ایم تا دانشگاه‌هایی که افراد با استعداد، شانس تحصیل در آن‌ها را دارند به شما معرفی کنیم تا کمکی در ادامه تحصیل شما در یکی از دانشگاه‌های فوق العاده باکیفیت آمریکایی کرده باشیم. در ادامه چند مورد از سوالاتی که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده می‌شود را مشاهده می‌کنید:

  • کدام دانشگاه‌های آمریکا کمترین اپلیکیشن فی (هزینه بررسی پرونده) را از دانشجویان ایرانی دریافت می‌کنند؟
  • کدام دانشگاه‌های آمریکا کم هزینه‌ترین دوره‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند یا به عبارتی ارزان‌ترین دانشگاه آمریکا چه دانشگاه‌هایی هستند؟
  • شانس پذیرش متقاضیان ایرانی در کدام یک از دانشگاه‌های آمریکا بیشتر است؟
  • دانشگاه‌هایی که بیشترین میزان بورسیه تحصیلی را به دانشجویان خارجی اعطا می‌کنند کدام هستند؟

در ادامه تلاش کرده ایم تا دسته‌بندی‌های متفاوتی از دانشگاه‌های آمریکا را از هر نظر در اختیار شما قرار دهیم.

دانشگاه های آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا از نظر اعتبار داخل ایران

انتخاب دانشگاه های آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد. مخصوصا برای افرادی که می‌خواهند بعد از تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا به کشور خود برگردند و یا افرادی که نیازمند دریافت مجوز تحصیلی از اداره نظام وظیفه ایران هستند. 

افرادی که برای انتخاب یک دانشگاه در آمریکا به دنبال اعتبار آن در داخل ایران اند، آن دسته از متقاضیانی هستند که باید مجوز تحصیلی از اداره نظام وظیفه ایران را بگیرند. می‌دانید که متقاضیان آقا که مشمول نظام وظیفه می‌باشند فقط در صورتی می‌توانند نسبت به ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند که شرایطی خاص را احراز نمایند. از مهمترین شرایطی که یک آقا باید به آن توجه کند، گرفتن پذیرش از دانشگاهی در خارج از کشور است که مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران باشد. پس در صورتی این دسته از افراد موفق می‌شوند که از دانشگاه‌های مورد تایید این دو وزارتخانه پذیرش بگیرند.

افرادی نیز هستند که صرفا برای کیفیت بالای آموزشی به دانشگاه‌های آمریکا علاقه نشان می‌دهند و می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند تا بتوانند این دانش را برای مردم کشور عزیزمان ایران نیز مورد استفاده قرار دهند. پس برای این که بتوانند در ارگان‌ها و یا دانشگاه‌های ایرانی مشغول شوند باید دانشگاهی را انتخاب کنند که وزارت علوم و یا وزارت بهداشت آن را تایید کند.

با یک مثال این موضوع را به طور واضح برای شما مشخص می‌کنیم. فرض کنید شخصی که قصد دارد روزی در یکی از دانشگاه‌های ایران مشغول به تدریس به عنوان استاد دانشگاه شود، حتماً باید فارغ التحصیل دانشگاهی باشد که در ایران مورد تایید است.

البته موارد دیگری نیز وجود دارند که این نشان می‌دهند این مسئله مهم‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. مواردی مثل سیاست‌های پرداخت ارز دانشجویی، گرفتن بورسیه‌های داخلی از دانشگاه‌های مبدا برای گذراندن دوره‌های فرصت مطالعاتی و غیره.

پس در ادامه تلاش کرده ایم تا اعتبار دانشگاه‌های آمریکایی را از نظر دو وزارتخانه علوم و بهداشت بررسی کنیم.

دانشگاه‌های آمریکایی مورد تایید وزارت علوم

هر ساله وزارت علوم ایران دانشگاه‌های آمریکایی را که مورد قبول واقع شده اند مشخص می‌نماید. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که به دقت بررسی می‌شوند. با توجه به این که کشور آمریکا تعداد زیادی دانشگاه دارد، معمولا با مشکلی در رابطه با انتخاب دانشگاه مواجه نخواهید شد. رتبه‌ بندی دانشگاه‌های آمریکا در ۳ سطح ممتاز، عالی و قابل قبول انجام می‌شود. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اگر مشغول تحصیل در یکی از دانشگاه‌های آمریکایی شوید که در سال اول مورد قبول وزارت علوم باشد و در سال بعدی وزارت علوم اعلام کند که دیگر این دانشگاه جزو لیست مورد قبول نیست، چه اتفاقی می‌افتد. خیالتان از بابت این موضوع راحت باشد. چرا که با توجه به سال ورود شما به دانشگاه، این مورد سنجیده می‌شود.
از لیست زیر می‌توانید دانشگاه های آمریکا مورد تایید وزارت علوم را در سال ۱۴۰۳ مشاهده کنید.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵

دانشگاه های آمریکا مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های آمریکایی مورد تایید وزارت بهداشت

مشخص کردن دانشگاه‌هایی که رشته‌های علوم پزشکی را ارائه می‌دهند بر عهده وزارت بهداشت است که به صورت سالانه اعلام می‌گردد. . طبقه بندی این دانشگاه‌های آمریکایی به دو صورت مشروط مورد تایید و غیر مشروط برای دانشگاه‌های با اعتبار بالاتر است. اگر شما دانشجویی باشید که در سال ورودتان به دانشگاه آمریکایی یک دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت را انتخاب کنید که در سال آینده از لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت خارج شود، مشکلی براتان پیش نمی‌آید و تنها مورد تایید بودن دانشگاه در سال ورود به آن مد نظر است.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵

ارزانترین دانشگاه‌های آمریکایی

با توجه به این که تعداد دانشگاه‌های آمریکایی زیاد است، به طبع هر یک از این دانشگاه‌ها مقدار شهریه متفاوتی دارند. در کشور آمریکا ممکن است با دانشگاه‌هایی رو به رو شوید که شهریه ای معادل  ۷۵ هزار دلار در سال دارند و در مقابل دانشگاه‌هایی هم هستند که شهریه ای معادل ۱۰ هزار دلار به صورت سالانه از متقاضیان دریافت می‌کنند.

در کل اگر بخواهیم هزینه سالانه شهریه دانشگاه‌های آمریکایی را تخمین بزنیم، به عددی بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار آمریکا می‌رسیم که البته این مقدار می‌تواند با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر دستخوش تغییر شود.

در جدول زیر 10 تا از دانشگاه‌های ارزان آمریکا را برای شما آورده ایم تا اگر بودجه ای که قرار است برای شهریه دانشگاه کنار بگذارید برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است و به دنبال دانشگاه‌های آمریکایی با هزینه کمتر هستید، دانشگاه مناسب خودتان را پیدا کنید.

نام دانشگاهشهریه به دلار
California State University8850
Bringham Young University7930
Southwest Minnesota State University9800
Dakota State University10100
Nicholls State University9340
University of Buffalo13200
Northern State University10700
Oklahoma Panhandle State University7960
Delta State University11200
Mississippi University of Women7860

البته این نکته را فراموش نکنید که دوره‌های متفاوت تحصیلی، شهریه‌های متفاوتی را نیز شامل می‌شوند.

دانشگاه‌ های بدون اپلیکیشن فی در آمریکا

احتمالا در مقاله‌های بسیار زیادی در رابطه با اپلیکیشن فی خوانده اید. اپلیکیشن فی هزینه بررسی درخواست متقاضی توسط دانشگاه برای پذیرش است.

دانشگاه‌ های آمریکایی به صورت متوسط بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار برای بررسی درخواست پذیرش دانشجویان خارجی مطالبه می‌کنند. ممکن است این هزینه با توجه به قیمت صعودی دلار برای برخی از افراد غیر قابل پرداخت باشد. اما نگران نباشید. دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که بدون اپلیکیشن فی برای شما بررسی درخواست‌تان را انجام می‌دهند.

برای اطلاع از لیست این دانشگاه‌ها وارد لینک دانشگاه های بدون اپلیکیشن فی شوید.

علاوه بر دانشگاه‌هایی که در لیست ذکر شده آورده شده اند، دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که دانشجویان ایرانی موفق شده اند از طریق مکاتبه با آن‌ها، هزینه ای از بابت بررسی درخواست‌شان پرداخت نکنند. دلیل موجهی که می‌توانید شما هم برای این درخواست بیاورید هزینه بالایی است که با توجه به ارزش ریال نسبت به دلار بسیار هنگفت می‌شود. واضح است که حذف اپلیکیشن فی در صورتی اتفاق می‌افتد که فرد قصد شرکت در دوره‌هایی با بورسیه تحصیلی را داشته باشد. در کل پیشنهاد می‌کنیم که اگر متقاضی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترای با فاند در آمریکا هستید، از این روش برای حذف اپلیکیشن فی در پروسه مهاجرت تحصیلی خود به آمریکا استفاده کنید.

دانشگاه‌های آمریکا با بالاترین درصد پذیرش

دانشگاه‌های آمریکا با بالاترین درصد پذیرش

یکی دیگر از مطالبی که می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد، مشاهده لیستی است که دانشگاه‌های آمریکایی را با بالاترین درصد پذیرش برای شما به نمایش بگذارد تا متقاضیان پذیرش تحصیلی در آمریکا بتوانند شانس خود را در دریافت پذیرش بالاتر ببرند. البته این نکته که شانس پذیرش هر متقاضی در نهایت به توانایی وی، استعدادهایش و در نهایت رشته تحصیلی او مربوط می‌شود کاملا آشکار است. به هر حال ما برای این که مسیر مهاجرت تحصیلی شما به آمریکا را کمی ساده‌تر کرده باشیم و در پیشرفت شما نقش کوچکی  ایفا کنیم، لیست زیر را تهیه کرده ایم.

برای مشاهده لیست این دانشگاه ها وارد لینک  دانشگاه های آمریکا با درصد پذیرش بالا شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما در ارتباط باشید:

پیمایش به بالا