هوافضا در آمریکا

خانه » مهاجرت تحصیلی » هوافضا در آمریکا
هوافضا در آمریکا

شرایط کار و تحصیل رشته هوافضا در آمریکا

Study aerospace in the United States

شرایط کار و تحصیل رشته هوافضا در آمریکا همواره مورد سوال بسیاری از دانش آموزان و دانشجویانی است که علاقه مند به تحصیل و شاغل شدن در این رشته می باشند. از فاکتورهای موثری که باعث شده بسیاری از این افراد متقاضی تحصیل در رشته هوافضا در آمریکا شوند، می توان تحصیل در برترین نظام آموزشی دنیا، حضور در معتبرترین دانشگاه های جهان، وجود امکانات رفاهی مطلوب، کیفیت و سطح بالای زندگی و تحصیل و همچنین کسب درآمد بسیار مناسب را نام برد.

علاوه بر این موارد مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل و دریافت اقامت آمریکا از این طریق ، راحت تر و شدنی تر خواهد بود. هر چند در سال های اخیر و به واسطه تصمیمات خاصی که توسط رئیس جمهور آمریکا اتخاذ گشته، با اینکه تنها راه ورود شهروندان برخی کشورها از جمله ایران روش تحصیلی اعلام شده، متاسفانه حتی دریافت ویزای تحصیلی آمریکا برای شهروندان این کشورها بسیار پیچیده و دور از دسترس می باشد. به هر صورت مهاجرت تحصیلی جزو آسان ترین و سریع ترین راه های مهاجرت به آمریکا و سایر کشورها بوده، به این جهت که معمولا در اغلب کشورهای دنیا بعد از فارغ التحصیلی متقاضیان فرصت چند ماهه تا چند ساله ای داده شده تا در این کشورها به جستجوی کار بپردازند.

علاوه بر این فارغ التحصیلان رشته هوافضا در آمریکا و یا هر رشته و کشور دیگری از شانس خوبی برای یافتن شغل در آن کشور برخوردارند. به طور کلی و در اغلب کشورهای دنیا افرادی هم که بتوانند در هر کشوری مشغول به کار شده و از ۳ تا ۵ سال کار تمام وقت رسمی داشته باشند، امکان دریافت اقامت دائم آن کشور برایشان مهیا می شود. در ادامه به بررسی دقیق تر جنبه های مختلف تحصیل رشته هوافضا در آمریکا و شرایط کار رشته هوافضا در آمریکا می پردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

هوافضا در آمریکا

آشنایی با رشته هوافضا

رشته مهندسی هوافضا یکی از زیر گروه های اصلی رشته های فنی مهندسی بوده که مسئولیت اصلی آن تربیت افرادی با دانش کافی برای ارائه ایده، طراحی و ارزیابی ساخت هواپیما، فضاپیما، هلی کوپتر و سایر وسائل نقلیه هوایی خواهد بود. به صورت کلی رشته مهندسی هوافضا دارای دو گرایش اصلی هوانوردی و کیهان نوردی بوده که البته از نظر مواد درسی و شرایط کاری تا حد زیادی دارای همپوشانی با یکدیگر هستند. رشته دیگری با نام اویونیک (Avionics) یا الکترونیک هوانوردی نیز وجود داشته که به کاربرد الکترونیک در تجهیزات برقی وسایل نقلیه هوایی مانند هواپیماها، ماهواره ها، فضاپیما و… می پردازد.

این تجهیزات معمولا شامل نمایشگرها، کامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده و گیرنده های مختلف شده و می توان گفت ترکیبی از رشته مهندسی برق و مهندسی هوافضا می باشد. می توان رشته مهندسی هوافضا را به عنوان یکی از گرایش های رشته مهندسی مکانیک نیز در نظر گرفت چرا که بیش از ۱۰۰ واحد درسی در این رشته با انواع گرایش های رشته مهندسی مکانیک، مشترک هستند. در اوایل ظهور رشته مهندسی هوافضا از آن با عنوان مهندسی هوانوردی نام برده می شد اما به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به وجود آمدن انواع وسائل نقلیه قابل استفاده در آسمان و فضای کیهانی، اصطلاح مهندسی هوافضا رایج شده و در نهایت جایگزین آن گشته است. اغلب از گرایش کیهان نوردی این رشته در گفت و گوهای محاوره ای از واژه “علوم موشکی” استفاده شده و با این نام شناخته می شود.

شرایط تحصیل رشته هوافضا در آمریکا

شرایط تحصیل رشته هوافضا در آمریکا مشابه شرایط تحصیل سایر رشته های فنی مهندسی در این کشور بوده و سطح بالای آموزش و امکانات بی نظیری که در آمریکا وجود داشته موجب شده سالیانه تعداد فراوانی متقاضی برای تحصیل هوافضا در آمریکا وجود داشته باشد. طول دوره تحصیل در آمریکا برای مقطع کارشناسی حدود ۴ سال در نظر گرفته شده و دانشجویان در این مقطع تحصیلی به منظور گذراندن دروس اصلی رشته خود (در اینجا مهندسی هوافضا)، بایستی دروس بنیادی مانند علوم، علوم اجتماعی، تاریخ، هنر و… را با موفقیت گذرانده تا شرایط لازم برای ادامه تحصیل را کسب نمایند.

زبان رسمی این کشور انگلیسی آمریکایی بوده و برنامه های آموزشی در این کشور و در همه مقاطع به این زبان برگزار می شود. در نتیجه لازم است متقاضیان تحصیل در آمریکا از سطح دانش زبان انگلیسی نسبتا خوبی در مقطع کارشناسی برخوردار بوده و قطعا داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس و یا تافل تاثیر بسزایی در اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های معتبر این کشور خواهد داشت.

هوافضا در آمریکا-شرایط تحصیل رشته هوافضا در آمریکا
به طور کلی داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس با نمره ۶ و یا تافل معادل آن برای بسیاری از دانشگاه های خصوصا معتبر این کشور مورد نیاز بوده که البته بر اساس دانشگاه مورد نظر و رشته انتخابی متقاضی می تواند متفاوت باشد. هر چند این امکان برای افراد مهیا بوده تا پذیرش تحصیلی مشروط به اخذ مدرک زبان گرفته و دوره های آموزش زبان انگلیسی را در کالج زبان دانشگاه مربوطه در کشور آمریکا گذرانده و پس از آن برنامه های دوره تحصیلی خود را آغاز نمایند. اما باید در نظر داشت که این روش از ریسک فراوانی برخوردار بوده و ممکن است باعث اتلاف زمان و سرمایه متقاضیان گردد. در نتیجه توصیه می شود داوطلبان تحصیل در آمریکا و یا سایر کشورهای پیشرفته دنیا مدرک زبان مربوطه را در کشور خود اخذ نمایند.

سایر مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی هوافضا در آمریکا عبارت اند از:

  •  دیپلم ۱۲ ساله با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی
  • ریز نمرات مقطع دیپلم با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه شخصی (SOP)
  • رزومه
  • شرکت و اخذ نمره قبولی در آزمون های ورودی متناسب با رشته مانند GRE برای رشته های مهندسی

جهت آشنایی در زمینه تحصیل در رشته هوافضای انگلستان میتوانید مقاله ی تهیه شده در این زمینه را مطالعه کنید.

شرایط کار رشته هوافضا در آمریکا

شرایط کار رشته هوافضا در آمریکا را می توان بهتر از هر کشور دیگری دانست. فارغ التحصیلان رشته مهندسی هوافضا از علوم مورد نیاز در زمینه های طراحی و ساخت اجسام پرنده، مکانیک پرواز، آئرودینامیک، پیشرانش و سازه ها، تعمیر و نگهداری وسائل نقلیه پروازی و… برخوردارند. شرکت های هواپیمایی، صنایع نظامی، موسسات آموزشی و پژوهشگاه ها، صنایع خودروسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و حتی برخی شرکت های خصوصی از جمله مراکزی است که می توانند از دانش و مهارت مهندسین هوافضا بهره برداری کنند.

بیش از ۵۰ شرکت بسیار معتبر در زمینه مهندسی هوافضا در آمریکا فعالیت داشته که این خود نشان دهنده اهمیت و بازار کار بسیار خوب این رشته در این کشور می باشد. به عنوان نمونه شرکت هواپیمایی بوئینگ یکی از بهترین و معتبرترین شرکت های هوافضا در آمریکا بوده که در سال ۱۹۹۷ تبدیل به بزرگترین شرکت هوافضای جهان گردید.

بوئینگ یکی از شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی میباشد که بزرگترین صادر کننده کالا و خدمات در کشور ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. امروزه بالای ۱۷۰ هزار نفر در آمریکا و حدود ۷۰ کشور دیگر، در شرکت های زیرمجموعه بوئینگ فعالیت داشته که حدود ۴۰% در قسمت هواپیماهای تجاری، ۴۴% در قسمت سیستم های نظامی، دفاعی و امنیتی و مابقی در سایر بخش ها مشغول به کار هستند. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار نفر در شرکت بوئینگ در آمریکا مشغول به کار بوده که بخش سیستم های دفاعی با بیش از ۷۵ هزار نفر و بخش هوانوردی با بیش از ۵۰ هزار نفر بالاترین میزان پرسنل را به خود اختصاص داده اند.

هوافضا در آمریکا-شرایط کار رشته هوافضا در آمریکا

مهندسی هوافضا در آمریکا

مهندسی هوافضا در آمریکا همان طور که اشاره شد یکی از رشته هایی است که از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است. امروزه بیش از ۸۰ هزار نفر در این کشور دانشجوی رشته مهندسی هوافضا بوده و می توان گفت اهمیتی که به این رشته در آمریکا داده شده در هیچ کشور دیگری وجود ندارد. از آنجا که رشته مهندسی هوافضا در آمریکا تاثیر بسزایی در اعتلای این کشور داشته، این رشته جزو رشته های بسیار مهم در این کشور به شمار رفته به طوری که بیشتر از ۵۰ دانشگاه در این کشور این رشته را به صورت مجزا در یک گروه خاص و یا در یک دانشکده ارائه می دهند. در تعداد محدودی از دانشگاه های آمریکا نیز رشته مهندسی هوافضا تحت رشته مهندسی مکانیک فعالیت می کند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی هوافضا در آمریکا با عنوان Aeronautical و یا Astronautical شناخته شده و در این کشور مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بی نظیری نیز در این حوزه وجود داشته که موسسه هوافضای AIAA از اصلی ترین و مهمترین آن ها به شمار می رود. اپلای مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی مانند اپلای سایر رشته های مهندسی بوده و متقاضیان رشته هوافضا در دبیرستان بهتر است رشته ریاضی را انتخاب نمایند. چرا که یادگیری بیشتر دروس رشته مهندسی هوافضا نیاز به داشتن دانش خوب در دروس تحلیلی و محاسباتی دارد. همان طور که پیشتر نیز اشاره شد به منظور اپلای مهندسی هوافضا در آمریکا داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله به همراه ریز نمرات، مدرک زبان معتبر و شرکت و قبولی در آزمون GRE مورد نیاز خواهد بود.

مهندسی هوافضا در ناسا

مهندسی هوافضا در ناسا یکی از مشاغلی است که بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در این رشته رویای آن را در سر داشته و در واقع هدف اصلی آن ها از ورود به این رشته یافتن شغل در ناسا می باشد. اداره کل ملی هوانوردی و فضا (National Aeronautics and Space Administration) به اختصار ناسا، یک سازمان مستقل در دولت فدرال ایالات متحده آمریکا بوده که برنامه ریزی در حوزه برنامه فضایی این کشور و همچنین پژوهش و تحقیق در زمینه مکانیک پرواز و هوافضا، از اولین مسئولیت های آن محسوب می شود. ناسا فعالیت رسمی خود را از اول اکتبر ۱۹۵۸ و پس از اقدام جمهوری شوروی به ارسال نخستین ماهواره فضایی جهان آغاز نموده و جایگزین کمیتهٔ رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (ناکا) گردید. برای استخدام شدن در رشته مهندسی هوافضا در ناسا فرد باید دارای رزومه علمی بسیار قوی، مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه معتبر و دانش زبان انگلیسی عالی بوده و بتواند شایستگی ها و توانایی های خود را اثبات نماید.

هوافضا در آمریکا-مهندسی هوافضا در ناسا

ایرانی های متعددی نیز از گذشته و در سال های اخیر در زمینه هوافضا در آمریکا در این مرکز مشغول به فعالیت بوده اند که از شناخته شده ترین و معروف ترین آن ها در سطح بین المللی می توان دکتر فیروز نادری را نام برد که حتی ناسا به پاس خدمات وی، یکی از سیارک های کشف شده را به نام “فیروز نادری” نام گذاری نمود. بعد از ایجاد ناسا فعالیت های گسترده ای در زمینه طراحی، ساخت و ارسال ماهواره و فضا پیما آغاز و به انجام رسید. این مرکز همچنین در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت های بسیار گسترده، متنوع و مختلفی را در حوزه هوافضا در آمریکا به انجام رسانده و یا در دست اقدام دارد. اما در سال های اخیر و از سال ۲۰۱۱ مهمترین اهداف راهبردی ناسا به شرح زیر اعلام شده است:

  • توسعه و ایجاد ثبات در فعالیت های انسانی سرتاسر منظومه شمسی
  • گسترش درک و فهم مبتنی بر پایه های علمی از جهان هستی
  • طراحی، ساخت و ارزیابی تکنولوژی های خلاقانه جدید فضایی
  • به انجام رساندن پژوهش و تحقیقات در زمینه های مکانیک پرواز
  • بهره مندی از برنامه ها و پتانسیل های ناسا به منظور هدایت کارهای فضایی و مکانیک پرواز
  • دادن گزارش و به اشتراک گذاری دستاوردها و فعالیت های ناسا با عموم مردم به ویژه دانشمندان، اساتید، دبیران، دانشجویان و دانش آموزان به منظور فراهم آوردن فرصت های همکاری مشترک

درآمد مهندس هوافضا در آمریکا

درآمد مهندس هوافضا در آمریکا یکی از پرشمار ترین سوالاتی است که از سوی متقاضیان تحصیل و فعالیت این رشته در این کشور مطرح می شود. به طور کلی روندی را که یک مهندس هوافضا در مسیر شغلی خویش می پیماید بسیار هیجان انگیز بوده چرا که همواره با خلاقیت ها، ابداعات، رقابت ها و فرصت های فراوانی روبه روست. علاوه بر این موارد مشخص است که رشته مهندسی هوافضا مانند دیگر رشته های فنی و مهندسی در موضوع کار و دستمزد از شرایط بسیار خوبی نیز بهره مند خواهد بود.

به ویژه گستره ترقی در مسیر شغلی و درآمد مهندس هوافضا در کشورهای پیشرفته دنیا بسیار بهتر و بالاتر از سطح مورد انتظار بوده و یک مهندس فضا در کشورهای آمریکایی و اروپایی از درآمد سالیانه بسیار خوبی برخوردار است. درآمد مهندسی هوافضا در آمریکا یکی از بیشترین درآمدهاست چرا که این رشته در این کشور جایگاه بسیار کلیدی داشته و شرکت های متعدد دولتی و خصوصی در این حوزه فعالیت می کنند. حضور مراکزی چون ناسا و بوئینگ با گستردگی بسیار فراوان موجب شده بسیاری از افراد آمریکا را برای تحصیل و کار در رشته مهندسی هوافضا در نظر بگیرند.

هوافضا در آمریکا-حقوق مهندس هوافضا در آمریکا

حقوق مهندس هوافضا در آمریکا

حقوق مهندس هوافضا در آمریکا و سایر کشورهای توسعه یافته دنیا ارتباط مستقیمی با مجموعه ای داشته که فرد در آن مشغول به فعالیت می باشد. به عنوان نمونه برخی از مراکزی که فعالیت یک مهندس هوافضا در آن ها حقوق بالایی را برای وی به دنبال خواهد داشت عبارت اند از: ناسا، شرکت بوئینگ، شرکتMartin Lockheed و شرکت Northum Grumman. در نتیجه همواره فرصت پیشرفت و حضور در شرکت های بهتر و مقام های بالاتر در شرکت های مختلف مربوط به هوافضا در آمریکا برای فرد فراهم بوده و در صورت داشتن رزومه علمی مناسب می تواند از مزایای کار کردن در برترین شرکت های هوافضای دنیا بهره مند گردد.

توصیه می شود افرادی که به عنوان مهندس هوافضا در آمریکا و یا سایر کشورهای دنیا به دنبال آغاز فعالیت حرفه ای خود هستند، ابتدا توقعات خود را نسبت به محلی که قرار است در آنجا مشغول به کار شوند در نظر گرفته و با بررسی همه جانبه موارد مختلف اقدام نمایند. به طور کلی حقوق مهندس هوافضا در آمریکا و سایر کشورهای درجه یک دنیا حدودا در محدوده ۵۸ هزار تا ۱۱۰ هزار دلار در سال قرار داشته که قطعا با افزایش سابقه کاری فرد و تجربه وی حقوق او هم افزایش خواهد یافت. بر اساس گزارش های آماری منتشر شده از دفتر بین المللی کار، متوسط حقوق مهندسین هوافضا از سال ۲۰۱۸ همواره به شکل ماهیانه در حال افزایش بوده است.

بنابراین همان طور که مشاهده می شود رشته مهندسی هوافضا در آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا رشته پر درآمدی بوده و افراد با داشتن مهارت ها و تخصص های بیشتر نیز می توانند در خواست حقوق بیشتری داشته باشند. بنابراین بی دلیل نیست که در سال های اخیر تعداد متقاضیان تحصیل در رشته مهندسی هوافضا به خصوص در کشور آمریکا بسیار رو به افزایش بوده و دانش آموزان فراوانی برای این منظور برنامه ریزی نموده اند.

دکترای هوافضا در آمریکا

دکترای هوافضا در آمریکا به واسطه وجود دانشگاه های معتبر و امکانات آموزشی و پژوهشی فراوان و کم نظیر در دنیا، علاقه مندان فراوانی دارد. به طور حتم فردی که خواهان ادامه تحصیل در مقطع دکترای هوافضا در آمریکا بوده بایستی مدرک کارشناسی ارشد مرتبط را اخذ نموده و از رزومه علمی قابل قبول و سطح دانش زبان انگلیسی بالایی برخوردار باشد. به خصوص دانشجویانی که از سایر کشورها برای تحصیل در مقطع دکترای هوافضا در این کشور اقدام می کنند، باید این نکته را مد نظر قرار دهند که طول دوره دکترا در آمریکا طولانی تر و عموما حدود ۴ تا ۵ سال به طول می انجامد. معمولا در ۲ سال ابتدایی دانشجو بایستی در برنامه های آموزشی و سمینارهای برگزار شده حضور داشته و پس از آن دوره پژوهشی وی شروع می گردد.

هوافضا در آمریکا-دکترای هوافضا در آمریکا

در دوره پژوهشی و تحقیقاتی نیز دانشجویان به طور کلی بر روی یک موضوع که در دوره دکتری بایستی نوآوری لازم را داشته باشد، متمرکز شده و طبق پژوهش های صورت گرفته رساله خود را تدوین و ارائه نموده و از آن دفاع نمایند. نکته مهم دیگری که متقاضیان تحصیل دکترای هوافضا در آمریکا بایستی مد نظر قرار دهند، هزینه های تحصیل این دوره در این کشور بوده که معمولا نسبت به سایر کشورهای دنیا بالاتر است. در نتیجه اغلب متقاضیان تحصیل در این دوره به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی بوده تا بتوانند هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین نمایند. در ادامه به بررسی جزئی تر این موضوع و مدارک لازم برای تحصیل در این مقطع می پردازیم.

هزینه ها و مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا

هزینه ها و مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا از جمله مواردی است که متقاضیان باید در کنار ویژگی های شخصی و خانوادگی خود در نظر داشته باشند. چرا که توصیه می شود متقاضیان علاقه مند به تحصیل در آمریکا با آگاهی کامل از شرایط مختلف بعد از حصول اطمینان لازم اقدام نمایند. به طور کلی هزینه های تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان نسبت به دیگر کشورها بالاتر بوده و این موضوع در آمریکا نمود بیشتری دارد. هزینه های دانشگاه جهت تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا از ۱۰ هزار دلار آمریکا در سال به بالا خواهد بود که این موضوع به رشته انتخابی فرد و دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. هزینه زندگی برای هر فرد نیز در این کشور به طور ماهیانه از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار آمریکا متغیر بوده که ارتباط مستقیمی با سبک زندگی فرد و شهر محل سکونت وی خواهد داشت.

هوافضا در آمریکا

در نتیجه همواره متقاضیان تحصیل دکتری هوافضا در آمریکا به دنبال یافتن و اخذ بورسیه تحصیلی هستند. از آنجایی که دانشگاه های آمریکا جزو برترین دانشگاه های دنیا هستند رقابت برای اخذ پذیرش تحصیلی در آن ها بالا بوده و متقاضیان می بایست از رزومه علمی خوب، مدرک زبان معتبر، معدل بالا و نمره قابل قبول آزمون های ورودی (GRE, GMAT و…) برخوردار باشند. حال اگر فردی علاوه بر پذیرش تحصیلی به دنبال دریافت بورسیه نیز می باشد، می بایست شرایط ویژه تری داشته باشد. از جمله موارد تاثیر گذار بر اخذ بورسیه تحصیلی می توان به داشتن مقالات معتبر بین المللی مانند ISI، مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس با نمره ۷ و بالاتر و یا تافل معادل آن، انگیزه نامه، توصیه نامه از اساتید مطرح، داشتن طرح پیشنهادی یا پروپوزال قوی و مهارت و تخصص های لازم اشاره نمود.

جهت آشنایی با ویزای توریستی آمریکا و آخرین شرایط سفر به این کشور مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه بفرمایید.

تغییر رشته از مکانیک به هوافضا

تغییر رشته از مکانیک به هوافضا امکان پذیر بوده زیرا همان طور که قبلا اشاره شد، بیش از ۱۰۰ واحد از دروس این ۲ رشته در مقطع کارشناسی مشترک می باشند. البته منظور از این موضوع، تغییر رشته مقطع کارشناسی ارشد متقاضی در مقایسه با رشته کارشناسی وی است. به طور کلی در صورتی که تفاوت های بنیادی بین رشته های مقطع قبلی و مقطع جدید متقاضی وجود داشته باشد، امکان تغییر رشته وجود نخواهد داشت. اما اگر همپوشانی زیادی بین رشته مقطع قبلی متقاضی با رشته مورد نظر وی در مقطع جدید وجود داشته باشد، این شرایط برای وی مهیا خواهد بود تا بتواند در رشته جدید تحصیل نماید. البته در صورت لزوم و صلاحدید دپارتمان مربوطه و با توجه به برنامه های آموزشی ۲ رشته، ممکن است چند درس اصلی در مقطع و رشته جدید برای دانشجو به عنوان پیش نیاز در نظر گرفته شود که این موضوع می تواند هزینه های اضافی به دنبال داشته باشد. بنابراین متقاضیان تحصیل و کار رشته هوافضا در آمریکا باید این نکته را در نظر داشته و بدانند امکان تغییر رشته از مکانیک به هوافضا امکان پذیر خواهد بود.

دانشگاه هوافضا آمریکا

دانشگاه های هوافضا آمریکا را می توان برترین و بهترین دانشگاه های دنیا در این حوزه نامید. به عنوان نمونه MIT ماساچوست در ایالات متحده آمریکا که در حال حاضر نیز در آخرین رتبه بندی سایت معتبر QS جایگاه نخست برترین دانشگاه های دنیا را به خود اختصاص داده، به عنوان بهترین دانشگاه هوافضای جهان شناخته می شود.

هوافضا در آمریکا-دانشگاه آمریکا

نکته مثبت در مورد هوافضا در آمریکا این است که دانشگاه ها و موسسات آموزشی فراوانی هستند که برنامه های آموزشی در این حوزه را ارائه نموده و اتفاقا امکانات بسیار مناسبی در این زمینه دارند. چرا که رشته هوافضا در آمریکا از جایگاه بسیار استراتژیکی برخوردار بوده و به ویژه پس از تاسیس ناسا به یک موضوع رقابتی و حیثیتی در جامعه جهانی برای این کشور بدل شده است.

از همین رو این کشور همواره به دنبال جذب برترین استعدادها و افراد دارای رزومه های علمی قوی بوده تا از تخصص آن ها استفاده حداکثری را داشته باشد. به همین دلیل نیز در دانشگاه هایی که رشته مهندسی هوافضا در آمریکا تدریس می شود، امکانات بسیار خوبی برای دانشجویان فراهم شده است. در ادامه و در جدول زیر لیست برترین دانشگاه هایی که در حوزه مهندسی هوافضا در آمریکا فعالیت دارند، قابل مشاهده می باشد:

QS World University ranking/ 2021UniversityNo
1Massachusetts Institute of Technology (MIT)1
2Stanford University2
4California Institute of Technology (Caltech)3
16University of Pennsylvania4
17Yale University5
21University of Michigan-Ann Arbor6
25John Hopkins University7
29Northwestern University8
30University of California, Berkeley (UCB)9
36University of California, Los Angeles (UCLA)10
54University of California, San Diego (UCSD)11
65University of Wisconsin-Madison12
71University of Texas At Austin13
72University of Washington14
80Georgia University of Technology15
101

Pennsylvania State University

۱۶
۱۱۰Boston University17
121University of Southern California18
152University of Maryland, College Park19
152University of California, Santa Barbara (UCSB)20
156University of Pittsburgh21
162Case Western Reserve University22
162University of Florida23
166University of Rochester24
169Texas A&M University25
177University of Minnesota Twin Cities26
187Vanderbilt University27
210University of California, Irvine28
211University of Notre Dame29
230University of Colorado Boulder30
256University of Illinois at Chicago (UIC)31
258Rutgers university-New Brunswick32
273The University of Arizona33
291University of Miami34

سازمان هوافضا آمریکا

سازمان هوافضا آمریکا یا همان ناسا عظیم ترین سازمان فضایی در کل دنیا به شمار می رود. این سازمان به خاطر نگرانی کنگره آمریکا از پیشروی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۸ با امضای رئیس جمهور وقت آمریکا (دوایت آیزنهاور) تاسیس گشت. فعالیت های سازمان هوافضای آمریکا در اول اکتبر ۱۹۵۸ با استخدام حدود ۸ هزار نفر کارمند، اختصاص بودجه سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار، ساخت ۳ آزمایشگاه تحقیقاتی بزرگ و بررسی انجام ۲ تست کوچک شروع شد. در واقع می توان گفت این سازمان عملا داخل یک مسابقه فضایی عظیم با سازمان فضایی شوروی شده و از آن زمان تا کنون همواره رقابت بسیار شدیدی بین این ۲ مجموعه در جریان بوده است.

علاوه بر طراحی، ساخت و ارزیابی انواع وسایل پرنده در فضا، سازمان هوافضای آمریکا پروژه های تحقیقاتی فراوانی نیز در دست اجرا داشته که از مهمترین آن ها می توان به پروژه ای با عنوان مکعب ها در فضا (سال ۲۰۱۴) و تغییر اقلیم جهانی اشاره نمود. دونالد ترامپ رئیس جمهوری حال حاضر ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ ماموریت ویژه ای برای ناسا و حوزه هوافضا در آمریکا تعریف نمود که بر اساس آن تا سال ۲۰۳۳ شرایط سکونت انسان در مریخ را فراهم نموده و نخستین افراد را به این سیاره برساند. این سازمان در سال های اخیر همکاری های متعددی با شرکت های معتبر در حوزه هوافضا در آمریکا و سایر زمینه ها آغاز نموده که هدف غایی پروژه آن ها بالا بردن ضریب امنیتی موتورهای جت، افزایش کارایی و بهره وری و کاهش تولید گاز گلخانه ای کربن دی اکسید از آن ها می باشد.

هوافضا در آمریکا

موزه ملی هوافضا آمریکا

موزه ملی هوافضا آمریکا (National Air and Space Museum) جزو یکی از معتبرترین و برترین مراکز فرهنگی ایالات متحده آمریکا به شمار آمده که در شهر واشنگتن واقع شده است. معماری این بنای خاص بر عهده “گیو اوباتا” بوده و این مرکز به موسسه اسمیتسونین تعلق دارد. این موزه بزرگ در واقع مجموعه ای از موزه های مختلف بوده که عکس های فراوانی از فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه های مختلف از جمله هوافضا در آمریکا را به نمایش گذارده است.

این موزه در سال ۱۸۴۶ بنا نهاده شده تا مرکزی بی نظیر برای معرفی، گسترش و رواج دادن هنر، تاریخ، طبیعت و هوافضا بوده و بتواند جنبه های مختلف از علم فضانوردی را به عموم علاقه مندان و گردشگران معرفی نماید. عظمت و گستردگی این موزه آن را در دنیا بی رقیب ساخته و می توان آن را در زمره مهمترین میراث فرهنگی هوافضا در آمریکا قلمداد کرد. این موزه که از آن به عنوان عظیم ترین موزه دنیا نیز یاد می شود، حدود ۳ میلیون عکس را در مقابل دیدگان بازدید کنندگان قرار داده که بسیاری از آن ها ۲ و ۳ بعدی بوده و از کیفیت و وضوح بسیار بالایی برخوردارند.

موزه ملی هوافضای آمریکا زیر نظر مجوز CCO قرار داشته که محدودیت های اجازه انتشار و حقوق کپی رایت های پیشین را برداشته و شامل تصاویر مختلفی از چهره های (پرتره ها) دانشمندان، پژوهشگران، فضانوردان، سیاره ها و…می باشد. این تصویرها در برگیرنده حدود ۲ قرن تحقیقات و داده های علمی حوزه هوافضا در آمریکا بوده که قرار است در سالیان آینده حدود ۱۵۵ میلیون مجموعه دیجیتالی نیز به آن اضافه شود. بازدید از موزه ملی هوافضا در آمریکا به همه علاقه مندان به موضوعات هوانوردی و فضا برای دیدن روایت اولین فرود انسان بر کره ماه، وسایل مختلف حمل و نقل فضایی مانند آپولو و… توصیه می شود.

هوافضا در آمریکا

نتیجه گیری

در این مقاله موضوع هوافضا در آمریکا از جنبه های مختلف مانند شرایط کار و تحصیل هوافضا در آمریکا، مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش هوافضا در آمریکا، دانشگاه های برتر در زمینه مهندسی هوافضا در آمریکا، سازمان هوافضا آمریکا، هزینه های تحصیل هوافضا در آمریکا و درآمد مهندس هوافضا در آمریکا مورد بررسی کامل و جامع قرار گرفت. از مهمترین شرایط تحصیل مهندسی هوافضا در آمریکا می توان به داشتن سطح بسیار خوبی از دانش زبان انگلیسی اشاره کرد.

از سایر مدارک لازم می توان به مدرک دیپلم ۱۲ ساله متوسطه و ریز نمرات آن با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی اشاره کرد. در مورد حقوق و دستمزد مهندسان هوافضا در آمریکا و سایر نقاط دنیا باید گفت این افراد یکی از بالاترین حقوق ها را در میان مشاغل گوناگون به خود اختصاص می دهند.

موسسه هوافضای آمریکا نیز به عنوان بزرگترین موسسه هوافضای دنیا فرصت های شغلی متعددی در زمینه های مختلف علوم هوافضا فراهم نموده و همواره به دنبال جذب استعدادهای برتر این حوزه می باشد. در نهایت متقاضیان تحصیل و کار در حوزه هوافضا در آمریکا بایستی با در نظر گرفتن همه جوانب این امر و ویژگی های شخصی و خانوادگی خود برای این موضوع اقدام نمایند. چرا که در سال های اخیر متاسفانه حتی اخذ ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان بسیار دشوار شده و به سختی امکان پذیر می باشد.

موسسه “آریانا اپلای” با داشتن همزمان دو مجوز کاریابی بین المللی جهت اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت کار و مجوز اعزام دانشجو به خارج از کشور از وزارت علوم، با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری در امور مهاجرتی و مشاورین متخصص و مجرب، مفتخر است آمادگی خود را برای هر گونه همکاری در انواع پروسه های مهاجرتی با متقاضیان عزیز امر مهاجرت اعلام نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا