Search
Close this search box.

پناهندگی استرالیا

خانه » مهاجرت » پناهندگی استرالیا
پناهندگی استرالیا

پناهندگی چیست؟

What is asylum

پناهندگی استرالیا یکی از روش های مهاجرت بوده که هر ساله بسیاری از متقاضیان مهاجرت به استرالیا آن را مد نظر قرار می دهند و در سال های اخیر آمار داوطلبان این روش رو به افزایش است. با توجه به اینکه استرالیا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان در سال های گذشته بوده، افراد در سراسر دنیا مایل اند به هر طریقی حتی پناهندگی خود را به این کشور برسانند. همین عوامل باعث شده دولت استرالیا در سال های اخیر قوانین مهاجرتی خود را بازبینی نموده و شرایط و ضوابط سخت گیرانه تری را برای مهاجرت به این کشور به خصوص به روش پناهندگی استرالیا وضع نماید.

پناهندگی استرالیا

اما پناهندگی چیست؟ پناهندگی استرالیا چه شرایطی داشته و قوانین مربوط به آن چه می باشد؟ روش ها و مراحل اخذ پناهندگی استرالیا به چه صورت است؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ داده می شود.
پناهندگی عبارت است از درخواست ورود و اقامت به کشور دیگر به واسطه دلایل مختلف در کشور مبدا. از جمله این دلایل می توان مشکلات قومیتی، سیاسی، اجتماعی، جنسیتی، اقتصادی، دینی و مذهبی و جنگ و یا بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و… را نام برد. در این موارد فردی که شرایط مورد نظر کشور مقصد را داشته باشد می تواند بر اساس قانون کنوانسیون حقوق بشر ۱۹۵۱ و سایر قوانین موجود درباره پناهندگی مانند کنوانسیون حقوق بشر اروپا، درخواست پناهندگی خود را به اداره مهاجرت آن کشور ارائه نماید و در صورت موافقت از زندگی و حقوق پناهندگی در آن کشور برخوردار شود.

شرایط پناهندگی در استرالیا

کشور استرالیا از پیمان بین المللی ژنو درباره پشتیبانی از حقوق پناهندگان تبعیت می نماید و بر همین اساس هر ساله بخشی از افرادی که تقاضای پناهندگی استرالیا کرده اند را پذیرفته و به آن ها اقامت می دهد. همچنین در خود کشور استرالیا طرحی با عنوان برنامه حمایت اجتماعی وجود دارد که بر اساس آن خانواده ها، شهروندان استرالیایی و ارگان های اجتماعی این کشور می توانند حمایت از یک یا چند متقاضی پناهندگی استرالیا را بر عهده بگیرند تا آنها بتوانند وارد استرالیا شوند.

پناهندگی استرالیا

البته افزایش روز افزون تعداد متقاضیان پناهندگی استرالیا در سال های اخیر باعث شده است تا این کشور استراتژی خود را نسبت به این مساله تغییر داده و قوانین و شرایط بسیار سخت گیرانه ای اعمال نماید. در سال های اخیر بسیاری از افرادی که به صورت غیر قانونی و از طریق راه دریا می خواستند خود را به استرالیا برسانند، اگر توسط حوادث گرفتار نشده اند، به وسیله دولت استرالیا دستگیر و زندانی گشته و بسیاری نیز بازگشت داده شده اند. گزارش ها از کمپ های مختلف پناهجویان در این کشور نیز حاکی از وضعیت نابسامان و بسیار بد این اردوگاه ها بوده و توصیه می شود افراد از راه های قانونی برای ورود به استرالیا اقدام نمایند.

قوانین پناهندگی در استرالیا

قوانین پناهندگی در استرالیا در سال های اخیر دستخوش تغییرات سخت گیرانه ای شده است. دستگیری، زندانی کردن و تبعید به جزایر مانوس و نائورو یا انتقال به کشور اندونزی سرانجام افرادی است که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده اند و درخواست پناهندگی استرالیا نداده اند.

بنابراین روش قانونی پناهندگی به استرالیا، درخواست پناهندگی استرالیا به صورت قانونی از کشور مبدا و یا با داشتن ویزای توریستی در کشور استرالیا خواهد بود. بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور متقاضی پناهندگی استرالیا می بایست چند ماه قبل از ورود یا به مدت ۶ ماه پس از ورود به خاک استرالیا تقاضای پناهندگی خود را به اداره مهاجرت این کشور ارائه نماید وگرنه ممکن است با درخواست وی موافقت نشود.

پناهندگی استرالیا

همه این تدابیر سخت گیرانه جهت ممانعت از ورود غیرقانونی به کشور استرالیا می باشد چرا که بسیاری از افرادی که در اردوگاه های پناهندگان این کشور حضور دارند و اغلب آن ها را جوانان تشکیل می دهند، همه دارایی خود را از دست داده اند و یا در اختیار قاچاقچیان قرار داده اند به این امید که کار و زندگی بهتری در این کشور داشته باشند. بهتر است متقاضی پناهندگی طبق قوانین پناهندگی در استرالیا اول فرم ویژه ۶۸۱ را به خوبی مطالعه نموده و تکمیل کند. سپس فرد یا سازمانی را که شهروند و مقیم استرالیا باشد برای حمایت پیشنهاد دهد. بعد از تایید دولت استرالیا فرم ویژه ۸۴۲ را بر اساس فرم پیشین تکمیل کرده و امضا نماید. در صورت داشتن شرایط و موافقت سازمان های ذیربط و یا افراد حامی به فرد پناهندگی استرالیا اعطا می شود.

مراحل درخواست پناهندگی در استرالیا

مراحل درخواست پناهندگی در استرالیا بدین صورت است که تمامی افراد متقاضی پناهندگی باید در ابتدا قطعا یک بار مورد مصاحبه قرار گیرند. در این مصاحبه فرد باید دلیل خود برای پناهندگی را بیان نموده و مدارک مستند خود را در راستای آن ارائه نماید. بعد از این مرحله متقاضیان پناهندگی برای اینکه هویتشان تایید شده و مسیر سفر آن ها مشخص گردد، توسط سرویس امنیت ملی کشور استرالیا مورد بازجویی قرار خواهند گرفت.

بهتر است پناهجویان هنگام مصاحبه فردی قابل اعتماد را همراه خود داشته باشند. حتی اگر پناهجو نگران آزار و اذیت جنسی در طی این مراحل باشد می تواند تقاضای همجنس بودن مصاحبه کننده و بازجو را بنماید هر چند مسئولان موظف اند احترام متقاضی پناهندگی را حفظ نمایند. طبق معمول در یکی از شرایط زیر تقاضای پناهندگی متقاضی پذیرفته نخواهد شد:

• فردی که قبلا پناهنده شده و یا درخواست پناهندگی به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه نموده باشد.
• فردی که از یک کشور جهان سوم که دارای شرایط مطلوبی است تقاضای پناهندگی نموده است.
• متقاضیانی که به صورت داوطلبانه خواهان برگشت به کشور خود باشند.

روش های اخذ پناهندگی در استرالیا

روش های اخذ پناهندگی در استرالیا متفاوت بوده و انواع مختلفی دارد که بر اساس اینکه فرد متقاضی خارج از کشور خود درخواست خود را ارئه نموده و یا داخل آن تقسیم بندی می شود. به طور کلی اخذ پناهندگی استرالیا از ۲ طریق پناهندگی و طرح بشردوستانه و یا به عنوان پناهجو، امکان پذیر است.
روش طرح بشر دوستانه که به اختصار به آن SHP نیز گفته می شود برای آن دسته از متقاضیان پناهندگی استرالیا در نظر گرفته شده است که در خارج از کشور خود حضور داشته و مورد انواع تبعیض بسیار نژادی یا قومی و مذهبی و…قرار گرفته اند. با وجود این شرایط و در صورتی که برای متقاضی پناهندگی یک شهروند استرالیایی به عنوان حامی وجود داشته باشد احتمال دریافت ویزای متقاضی بسیار بالاست. البته قبل از درخواست ویزا فرد از نظر سلامت شخصیت و مسائل پزشکی کاملا مورد ارزیابی قرار می گیرد.

روش معمول و یا دریافت پناهندگی استرالیا به عنوان پناهجو مختص افرادی است که در خاک کشور خود مورد آزار و اذیت های نژادی، مذهبی، قومیتی، سیاسی و… شده اند. این افراد ابتدا باید توسط افراد واجد شرایط یا ارگان های مورد نظر تایید شده و سپس جهت درخواست پناهندگی استرالیا فرم های ویژه پناهندگی (فرم های ۶۸۱ و ۸۴۲) را تکمیل نمایند. در نهایت هر ۲ گروه متقاضیان همان گونه که گفته شد مورد مصاحبه و بازجویی قرار خواهند گرفت.

معایب پناهندگی در استرالیا

معایب پناهندگی استرالیا در سال های اخیر با وضع قوانین سخت گیرانه و برخورد های نامناسب با پناهجویان بسیار افزایش یافته است. کشور استرالیا در گذشته بسیار کشور مهاجرپذیری بود اما از سال ۲۰۰۷ و با ایجاد قوانین جدید، پناهجویان غیر قانونی شرایط بسیار بدی را تجربه می کنند. بر اساس قوانین جدید این کشور افرادی که برای درخواست پناهندگی استرالیا وارد این کشور شوند به مکان دیگری منتقل شده و باید تا هنگام دریافت پاسخ پرونده خود در آنجا بمانند.

معمولا در این مکان شرایط بسیار اسفباری حکم فرماست و منجر به ضربه های شدید روحی وجسمی به پناهجویان می گردد. در مواردی حتی آزار و اذیت های جنسی گزارش شده است و حتی افرادی دست به خودکشی زده اند. نکته منفی این است که بالاخره تقاضای پناهندگی بسیاری از پرونده ها رد می شود که متقاضی یا باید در همان شرایط بسیار بد زندگی کرده و یا به کشور خود بازگردند.

معمولا پناهجویان به اردوگاه های مانوس و نائورو منتقل می شوند که در این اردوگاه ها شرایط بهداشتی و رسیدگی پزشکی بسیار ضعیف است. همچنین تعداد زیادی از پناهجویان به علت گرسنگی و عفونت زخم های بدن به خصوص پاهایشان جان خود را از دست می دهند. گاهی اوقات پناهجویان توسط ماموران اردوگاه و یا بومیان محل اردوگاه مورد اذیت و آزار قرار گرفته و کشته می شوند. در نهایت ممکن است بعد از صرف هزینه های فراوان و تحمل رنج های شدید هیچ گونه نتیجه ای برای پناهجویان حاصل نشود. بنابراین همواره جایگزین نمودن روش های قانونی مهاجرت به متقاضیان توصیه می گردد.

جایگزین نمودن روش های قانونی نسبت به پناهندگی استرالیا

با توجه به موراد ذکر شده عموما مهاجرت به روش پناهندگی استرالیا، بدترین و آخرین راهی است که متقاضیان مهاجرت ممکن است انتخاب نمایند. به خصوص که قطعا این نوع مهاجرت اغلب توسط شرکت ها و کسانی تبلیغ می شود که درآمد های هنگفتی از این طریق کسب نموده و نسبت به سرنوشت افراد هیچ گونه احساس مسئولیتی ندارند و برایشان اهمیتی نیز ندارد.

جایگزین نمودن روش های قانونی مهاجرت نسبت به پناهندگی بسیار معقول و منطقی بوده چرا که افراد با مهاجرت غیر قانونی پل های پشت سر خود در کشور مبدا را نیز از بین می برند. علاوه برا شرایط بهداشتی، پزشکی و آزار و اذیت های فراوانی که در اردوگاه های مختلف پناهندگی در سرتاسر دنیا وجود دارد.

پناهندگی استرالیا

قطعا روش های قانونی و بسیار مناسب مانند روش مهاجرت سرمایه گذاری در استرالیا، روش مهاجرت کار در استرالیا و روش مهاجرت تحصیل در استرالیا گزینه های بهتر و مطمئن تری برای مهاجرت افراد می باشند.
با توجه به سرمایه مورد نیاز بسیار بالا برای روش مهاجرت سرمایه گذاری، روش های مهاجرت کاری به استرالیا و مهاجرت تحصیلی به استرالیا توصیه می شود. کشور استرالیا از طریق یک سیستم امتیاز بندی نیروهای کاری متخصص خود را جذب می نماید و افراد در صورت داشتن امتیاز مناسب می توانند از این روش برای مهاجرت به استرالیا استفاده کنند.

همچنین در صورت داشتن دعوت نامه کاری متقاضیان می توانند برای ویزای کار استرالیا درخواست دهند. اما بهترین و ساده ترین روش مهاجرت به استرالیا روش مهاجرت تحصیلی می باشد. با توجه به اینکه این کشور جزو کشورهای انگلیسی زبان بوده و دانشگاه ها و نظام آموزشی با کیفیتی دارد، تحصیل می تواند بهترین گزینه برای مهاجرت به استرالیا باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل در استرالیا، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : تحصیل در استرالیا 

نتیجه گیری

در سال های اخیر پناهندگی استرالیا هر ساله مشتاقان بسیاری را به خود اختصاص داده است. به همین جهت دولت استرالیا با وضع قوانین سخت گیرانه و دستگیر، حبس و برگرداندن مهاجران غیر قانونی سعی در مقابله با این این پدیده داشته است. از سوی دیگر افراد با هزاران امید و آرزو خانه و کاشانه خود را ترک نموده و با صرف هزینه های فراوان و تحمل مصائب بسیار می خواهند خود را به این کشور برسانند. شرایط اسفناک اردوگاه های پناهندگان، رد شدن درخواست اکثر افراد متقاضی پناهندگی و مسیر پرپیچ و خم و نا معلوم این روش، جایگزین نمودن روش های قانونی مهاجرت به استرالیا نسبت به پناهندگی را طلب می نماید.

پناهندگی استرالیا

روش هایی مانند مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی بسیار منطقی تر و مطمئن تر هستند. با توجه به مطالب ذکر شده بهتر است متقاضیان مهاجرت قبل از هرگونه اقدامی در صورت امکان با افرادی که روش های مختلف مهاجرت را تجربه نموده اند مشورت نمایند. همواره بر اساس ویژگی های شخصی، خانوادگی و مهارت ها و استعداد ها ممکن است روش مهاجرتی بسیار مطمئن تری برای افراد مختلف وجود داشته باشد.

بنابراین توصیه می گردد قبل از هر گونه تصمیم و اقدامی متقاضیان برای مهاجرت با مشاورین متخصص و مجرب این حوزه مشورت نموده، از نظرات آنان بهره مند گردند و بهترین روش را انتخاب نمایند. موسسه “آریانا اپلای” با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری در حوزه مهاجرت، داشتن همزمان مجوز کاریابی بین المللی از وزارت کار و مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، با تکیه بر مشاورین متخصص و خبره حوزه مهاجرت، همواره مفتخر است خدمتگزار متقاضیان عزیز انواع روش های مهاجرتی باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا