کالج های کانادا

خانه » مهاجرت تحصیلی » کالج های کانادا
کالج های کانادا

شرایط تحصیل در کالج های کانادا

Study conditions in Canadian universities

در میان روش های متعدد مهاجرت به کانادا ، مهاجرت تحصیلی به عنوان روشی شناخته شده مطرح شده و طرفداران زیادی نیز دارد. در این بین کالج های کانادا با توجه به تنوع رشته های ارائه شده و همچنین کیفیت بالای آموزشی و شرایط پذیرش مناسب مد نظر عده زیادی از افراد بوده اند. وجود درخواست های زیاد از سوی متقاضیان بین المللی برای تحصیل در کالج های کانادا در دوره های مختلف خود گواهی بر این مدعا می باشد. اما، شرایط تحصیل در کالج های کانادا به چه صورت می باشد؟ چه معایب و مزایایی برای تحصیل در کالج های کانادا وجود دارند؟ سوالاتی از این دست هنگام بررسی و مقایسه شرایط متقاضیان تحصیل در کانادا مطرح می شوند. در ادامه ، توضیحاتی در راستای شرایط تحصیل در کالج های کانادا بیان می کنیم.

کالج های کانادا

هدف اصلی آموزش در کالج های کانادا آماده سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی می باشد. دانشجویان طی تحصیل در این دوره های آموزشی مهارت هایی کاربردی در راستای افزایش توانایی انجام مشاغل را کسب می نمایند. هنگامی که صحبت از شرایط تحصیل در کالج های کانادا به میان می آید ، در درجه نخست بایستی به وجود کالج های دولتی و کالج های خصوصی در کانادا اشاره نمود که هر کدام شرایط مخصوص به خود را دارا می باشند. با توجه به این که طی سال های اخیر کشور کانادا برای مهاجرت تحصیلی بدل شده است ، متقاضیان با بررسی شرایط هر کدام از انواع کالج ها نسبت به اخذ پذیرش اقدام می کنند. انواع مختلفی از کالج ها در کشور کانادا وجود داشته که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل در کانادا لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : تحصیل در کانادا 

انواع کالج های کانادا

انواع کالج های کانادا در درجه اول به دو دسته کالج های خصوصی و دولتی تقسیم بندی می شوند. اصلی ترین تفاوت میان کالج های خصوصی و کالج های دولتی کانادا میزان شهریه آن ها برای دانشجویان بین المللی و افراد دارای تابعیت کانادا می باشد. انواع کالج های کانادا را می توان به شکل کالج های مهارتی و شغلی ، کالج های اجتماعی ، کالج های علوم و فناوری ، کالج های فنی و کالج های هنر و فناوری کاربردی دسته بندی نمود.

دسته بندی انواع کالج های کانادا بر اساس دوره ها و رشته های ارائه شده در کنار اهداف آموزشی این کالج ها صورت می پذیرد. به عنوان مثال ، یکی از این برنامه های ارائه شده در کالج های کانادا ، دوره ارتقاء آکادمیک یا Academic Upgrading بوده که برای افزایش سطح دانش متقاضیان و تسهیل ورود آن ها به دانشگاه ها طراحی شده است. این دوره ها معمولا در هر دو قالب آموزش تمام وقت و نیمه وقت به دانشجویان ارائه می شوند.

دوره های پرطرفدار کالج های کانادا

یکی از دوره های پرطرفدار کالج های کانادا دوره های زبان می باشند. دانشجویان زیادی اقدام به اخذ پذیرش از کالج های کانادا برای یادگیری زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی می نمایند. البته کالج های زبان فرانسوی به طور معمول در استان کبک کانادا یافت می شوند زیرا زبان رسمی این استان فرانسوی بوده و میزان زیادی از ساکنین شهر های این استان به زبان فرانسوی صحبت می کنند. بسیاری از دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره های آکادمیک کانادا را داشته ولی حائز امتیاز لازم در آزمون های زبان انگلیسی یا فرانسوی نشده اند ، در کالج های زبان قبل از دوره تحصیل خود ثبت نام می نمایند. به همین علت ، کالج زبان کانادا از شهرت زیادی برخوردار می باشد.

کالج های کانادا

یکی دیگر از دوره های محبوب کالج های کانادا دوره های آموزش ترکیبی یا Apprenticeship Training بوده که طی مدت ۴ سال آموزش های تحصیلی را در کنار مهارت های شغلی به دانشجویان می آموزد. هدف این دوره افزایش توانایی افراد در انجام مشاغل تخصصی می باشد. اما اگر قصد ورود به بازار کار طی مدت زمان کوتاهی را داشته باشید بایستی در دوره های منتج به مدارک رسمی یا Certificate شرکت نمایید. این دوره ها اکثرا بین ۶ الی ۱۲ ماه به طول انجامیده و هدف آن ها آماده سازی متقاضیان ورود به بازار کار کانادا در کمترین زمان ممکن می باشد.
برخی دیگر از کالج های کانادا دوره هایی نظیر Diploma و یا دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را نیز ارائه می کنند. شرایط این دوره ها نیز در بین کالج ها و با توجه به رشته ها و مقاطع متفاوت می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط کار در کانادا لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : کار در کانادا 

مراحل اخذ پذیرش از کالج های کانادا

مراحل مختلفی برای اخذ پذیرش از کالج های کشور کانادا پیش روی متقاضیان بین المللی قرار دارد. دانشجویان بین المللی با توجه به شرایط ورود به کالج های کانادا و برآورده نمودن الزامات مرتبط با دانش زبان انگلیسی و همچنین وجود جای خالی در دوره های ارائه شده توسط کالج ها می توانند برای اخذ پذیرش اقدام نمایند.

کالج های کانادا

مراجع مختلفی به بیام شرایط و مراحل اخذ پذیرش از کالج های کانادایی پرداخته اند. ولی، همه این منابع و مراجع دارای اطلاعات درست و به روز رسانی نمی باشد. به همین علت، به منظور کسب اطلاع از این شرایط و همچنین وجود ظرفیت برای پذیرش بایستی به وب سایت کالج مد نظر خود مراجعه نمایید تا بدین ترتیب اطلاعاتی معتبر دریافت نمایید. برای دریافت پذیرش از کالج های کانادا می توان مراحل زیر را متصور شد.

۱٫ اطمینان از اینکه همه شرایط مورد نیاز کالج را احراز نموده اید. بدین منظور بایستی به وب سایت کالج مورد نظر مراجعه نمایید. برخی از کالج های کانادا همه رشته ها را برای دانشجویان بین المللی ارائه نمی کنند. به همین علت بایستی از وجود ظرفیت برای دانشجویان بین المللی نیز اطمینان حاصل نمایید.
۲٫ شرکت در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی. این مرحله بستگی زیادی به نوع دوره و کالج انتخابی شما خواهد داشت.
۳٫ فراهم نمودن مدارک مورد نیاز بر اساس خواسته های کالج یا کالج های مد نظرتان
۴٫ اقدام برای اخذ پذیرش از کالج های کانادا. این مرحله اکثرا به شکل آنلاین با ایجاد پروفایل شخصی ، آپلود مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه بررسی مدارک به شکل آنلاین همراه می باشد.
۵٫ پس از اخذ پذیرش از یکی از کالج های کانادا ، نوبت به اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا یا Study Permit می باشد که با توجه به شرایط سفارت کانادا برای آن اقدام خواهید کرد.
۶٫ مرحله نهایی برنامه ریزی سفر ، ورود به خاک کانادا و شروع دوره تحصیلی تان می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط کشور کانادا، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : کشور کانادا 

هزینه تحصیل در کالج های کانادا

هزینه تحصیل در کالج های کانادا یکی از فاکتور های مهم در تصمیم گیری برای مهاجرت به این کشور می باشد. نکته مهم در این موضوع این است که علاوه بر هزینه های تحصیل ، دانشجویان کالج های کانادا بایستی به فکر تامین هزینه های زندگی نیز باشند. نکته مهم دیگر الزام نمایش توانایی مالی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در طول مدت اقامت تحصیلی در کانادا هنگام درخواست ویزای تحصیلی می باشد.

کالج های کانادا

این توانایی در قالب نامه تمکن مالی و گردش حساب به سفارت کانادا ارائه می شود. هزینه های تحصیل در کالج های کانادا را می توان به طور میانگین بین ۶ الی ۱۲ هزار دلار سالیانه در نظر گرفت. از آنجایی که هزینه کالج های کانادا منوط به فاکتور هایی از قبیل نوع کالج ، نوع دوره و رشته انتخابی می باشد ؛ متقاضیان بایستی با مراجعه به وب سایت کالج از هزینه دقیق تحصیل خود به شکل سالیانه اطلاع حاصل نمایند.

کالج های معتبر کانادا

با توجه به اهمیت کیفیت آموزشی در کالج های کانادا ، بسیاری از کالج ها در سطح مناسبی از اعتبار بین المللی و رتبه بندی جهانی قرار دارند. بیش از ۱۳۰ کالج در کشور کانادا وجود داشته که هر کدام با توجه به شرایط آموزشی ، استانی و مواردی از این دست خدمات آموزشی را با کیفیتی بالا به دانشجویان بین المللی ارائه می کنند.

بسیاری از کالج های موجود در کشور کانادا نیز دارای رتبه بندی جهانی در سطح مناسبی می باشند. بنابراین ، با مراجعه به مراجعی نظیر وب سایت رتبه بندی معتبر بین المللی QS می توانید از رتبه بسیاری از این کالج ها به شکل بین المللی و داخل کانادا مطلع شوید. اطلاعات موجود در این وب سایت برای کالج های کانادا به روز شده بوده و قابل استناد می باشند. برخی از کالج های معتبر کانادا در جدول زیر لیست شده اند.

شهر و استان نام کالج 
Toronto, Ontario Humber College
 Toronto, Ontario Centennial College
 Oakville, Ontario Sheridan College
 Vancouver, British Columbia Langara College
 Welland, Ontario Niagara College Canada
Ottawa, Ontario Algonquin College
New Westminster, British Columbia Douglas College
 Vancouver, British Columbia Columbia College
 Toronto, Ontario George Brown College
 Hamilton, Ontario Mohawk College
 Kitchener, Ontario Conestoga College

ارزانترین کالج های کانادا

هزینه تحصیل در کانادا یکی از مواردی است که جزو دغدغه های اصلی دانشجویان بین المللی به حساب می آید. برای متقاضیان بین المللی از جمله ایرانیان مواردی نظیر نرخ تبدیل ارز کشور کانادا نیز از جمله موارد تعیین کننده در انتخاب کالج های ارزان قیمت کانادا به حساب می آید. البته این نکته برای همه متقاضیان بین المللی تحصیل در کانادا چندان چشمگیر نمی باشد. برای هزینه های مرتبط با تحصیل و یا شهریه های کالج های کانادا موارد متعددی دخیل می باشند.

کالج های کانادا

هنگامی که صحبت از ارزانترین کالج های کانادا به میان می آید ، بایستی بدانیم که شهریه دانشجویان بین المللی با دانشجویان دارای تابعیت کانادا دارای تفاوت هایی می باشد. به عبارت دیگر، در بسیاری از کالج های کانادا هزینه در نظر گرفته شده برای دانشجویان بین المللی قدری بیشتر از دانشجویان بوکی کانادا می باشد. در ادامه به برخی از کالج های ارزان کانادا اشاره می کنیم.

محدوده هزینه سالیانه بر حسب دلار کانادا  نام کالج
۱۲/۰۰۰ Algonquin College
۱۱/۰۰۰  – ۶/۰۰۰ Bow Valley
۷/۰۰۰ Camosun College
۱۳/۰۰۰ Fanshawe College
۳۰/۰۰۰ – ۱۳/۰۰۰ Georgian College
۷/۰۰۰ Lambton College

مزایا و معایب تحصیل در کالج های کانادا

تحصیل در کالج های کانادا به مانند هر اقدام مهاجرتی دیگری با مزایا و معایب مختلفی همراه است. مهاجرت تحصیلی به کانادا را می توان به طور کلی به عنوان یکی از بزرگ ترین گام های زندگی هر فرد به حساب می آید. به همین دلیل ، آگاهی از نکات و چالش های مختلف موجود در این راه می تواند کمک شایانی به اتخاذ تصمیم مناسب نماید. قطعا مزایا و معایب تحصیل در کالج های کشور کانادا برای همه افراد یکسان نخواهد بود. چرا که موارد پیش روی مهاجران وابستگی زیادی به پیش زمینه فرهنگی و موارد شخصی ایشان خواهد داشت.

کالج های کانادا

مواردی نظیر هزینه های تحصیل پایین کالج ها در مقایسه با دانشگاه های کانادا ، مطالبه امتیاز پایین تر در آزمون های زبان انگلیسی و طول تحصیل پایین تر از جمله مواردی هستند که سبب شده تا علاقه به تحصیل در کالج های کانادا افزایش پیدا نماید. اما در کنار هز مزیتی ، معایبی نیز وجود خواهد داشت. تحصیل در کالج های کانادا نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. یکی از برجسته ترین معایب تحصیل در کتاج های کانادا شانس پایین دریافت ویزای تحصیلی در مقایسه با دانشگاه های این کشور است. پس از فارغ التحصیلی و ورود به سامانه هایی نظیر سیستم امتیاز بندی و دریافت اقامت دائم نیز امتیاز کالج ها از دانشگاه های کانادا قدری پایین تر می باشد.

نتیجه گیری

تحصیل در کالج های کانادا به عنوان یک روش مهاجرتی مطلوب طی سالهای اخیر دارای طرفداران فراوانی بوده است. هدف اصلی کالج های کانادا آماده سازی افراد برای ورود به بازار کار از طریق آموزش های مختلف تئوری ، عملی ، پژوهشی و تجربی می باشد. انواع مختلف کالج ها در کشور کانادا وجود داشته که هر یک برنامه ها و دوره های مختلفی را برای علاقه مندان ارائه می کنند.

حوزه کاری کالج های کانادا تنها محدود به موارد آموزش آکادمیک نبوده و برنامه های فنی و حرفه ای را نیز ارائه می نمایند. در این بین ، مواردی از قبیل اعتبار سنجی کالج های کانادایی و فاکتور هایی از قبیل میزان شهریه و طول دوره انتخابی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. نرخ بالا در جذب فارغ التحصیلان در بازار کار و الزامات ساده تر برای اعطای پذیرش از جمله مزایای تحصیل در کالج های کانادایی می باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا