...
هزینه تحصیل در آمریکا
آریانااپلای » بلاگ » مهاجرت تحصیلی » هزینه تحصیل در آمریکا

زمانی که به هزینه‌های تحصیل در کشور آمریکا فکر می‌کنید، باید به جنبه‌های مختلفی از هزینه‌هایی که ممکن است در حین تحصیل در این کشور با آن‌ها مواجه شوید توجه کنید. این پیشبینی هزینه از ابتدایی‌ترین هزینه‌ها، درست از لحظه‌ای که تصمیم به انتخاب آمریکا به عنوان مقصد تحصیلی می‌گیرید، تا هزینه‌های مربوط به فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور را شامل می‌شود.

به طور کلی، هزینه‌های تحصیل در آمریکا را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  1. هزینه شهریه دانشگاه
  2. هزینه مسکن
  3. هزینه‌های جاری زندگی

در این مقاله، ابتدا به بررسی این سه دسته هزینه می‌پردازیم و سپس در ادامه به سوالاتی مانند:

  • آیا دانشگاه‌های آمریکا کمک‌هزینه تحصیلی ارائه می‌دهند؟
  • آیا می‌توان با کار دانشجویی هزینه‌های دانشگاه را پرداخت کرد؟
  • ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا کدامند؟
  • ارزان‌ترین شهرهای آمریکا کدامند؟

پاسخ خواهیم داد. پس اگر قصد مهاجرت به آمریکا را دارید، در این مقاله همراه ما باشید!

هزینه شهریه در دانشگاه های آمریکا

هزینه شهریه در دانشگاه‌ها در آمریکا

آمریکا کشوری با ۵۰ ایالت است که هر ایالت در این کشور قوانین خاص خود را دارد. بنابراین، منطقی است که فرض کنیم هر دانشگاه در این کشور شرایط متفاوتی نسبت به دانشگاه دیگری دارد. شهریه دانشگاه‌ها در آمریکا نیز ممکن است بسیار با همدیگر متفاوت باشد. برخی از دانشگاه‌های ایالتی سالانه حدود ۵ هزار دلار شهریه دریافت می‌کنند، این در حالی است که شهریه دانشگاه‌هایی مانند MIT و استنفورد گاها به حدود ۷۵ هزار دلار در سال نیز می‌رسد.

اگر دانشگاه خاصی در آمریکا را مد نظر دارید، نگران نباشید! زیرا می‌توانید به راحتی با جستجوی نام دانشگاه و عبارت “tuition fee” به زبان انگلیسی، شهریه سالانه آن دانشگاه را پیدا کنید. اما اگر دانشگاه خاصی مد نظر شما نیست و می‌خواهید درکی کلی از شهریه‌های دانشگاهی در آمریکا و هزینه تحصیل در آمریکا داشته باشید، توصیه می‌کنیم ادامه مقاله را بخوانید و تا انتها همراه ما باشید.

متوسط شهریه دانشگاه‌ها در آمریکا 

میزان شهریه‌ای که توسط دانشگاه‌های آمریکا در مقاطع مختلف گرفته می‌شود، مستقیماً به نحوه اداره دانشگاه‌ها و مدیریت آن بستگی دارد. جالب است بدانید که برای دانشجویان خارجی و مهاجران، شهریه تعیین شده توسط دانشگاه‌ها تقریباً ۳ برابر شهریه‌ای است که برای دانشجویان آمریکایی تعیین می‌شود. این مورد کمی کار را برای دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا دارند را سخت می‌کند.

البته در آمریکا دو نوع دانشگاه وجود دارد که دوره‌های کارشناسی و بالاتر را به دانشجویان خارجی و مهاجر ارائه می‌دهند:

  1. دانشگاه‌های ایالتی

این دانشگاه‌ها که تقریباً در تمام ایالت‌های آمریکا وجود دارند، به طور متوسط شهریه‌ای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار از دانشجویان خارجی دریافت می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال تحصیل با هزینه شخصی و با شهریه‌ای منطقی هستید، انتخاب دانشگاه‌های ایالتی آمریکا می‌تواند گزینه مناسبی برای شما به عنوان یک دانشجوی مهاجر باشد.

  • دانشگاه‌های خصوصی

این دانشگاه‌ها شهریه‌های بسیار بالاتری نسبت به دانشگاه‌های ایالتی دارند. شهریه متوسط دانشگاه‌های خصوصی آمریکا ممکن است تا سالانه ۷۰ هزار دلار هم برسد. البته، برخی از دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌ای حدود ۳۰ هزار دلار در سال از دانشجویان خارجی دریافت می‌کنند. البته نگران نباشید و امید خود را برای تحصیل در این دانشگاه‌ها از دست ندهید. چرا که بسیاری از این دانشگاه‌ها بورسیه‌های مختلفی برای دانشجویان با سوابق تحصیلی درخشان ارائه می‌دهند.

هزینه مسکن در آمریکا

هزینه مسکن در آمریکا 

فرقی نمی‌کند که یک دانشجوی در حال تحصیل، در دانشگاه‌های آمریکا باشید که در خوابگاه دانشگاه ساکن باشد یا خانه‌ای اجاره کرده باشد، در هر صورت هزینه مسکن بخش عمده‌ای از هزینه‌های زندگی در آمریکا را تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار، ۵۶ درصد از مجموع هزینه‌های زندگی دانشجویان (به غیر از شهریه) مربوط به هزینه‌های اجاره مسکن است.

در ادامه، قصد داریم تمام گزینه‌های موجود برای تأمین مسکن در آمریکا و هزینه‌های مربوط به هر گزینه را بررسی کنیم. با این کار سعی داریم تا شما را با بهترین روش برای این کار آشنا کنیم.

نوع اول :خوابگاه‌های دانشجویی 

خوابگاه‌های دانشجویی در آمریکا از نظر هزینه برای دانشجویان خارجی ایده‌آل‌ترین گزینه هستند. چرا که دانشجویان می‌توانند با سکونت در این خوابگاه‌ها، در هزینه‌های اجاره مسکن صرفه‌جویی کنند و همچنین به دلیل نزدیکی به دانشگاه، هزینه‌های رفت و آمد را کاهش دهند.

خوابگاه‌های دانشجویی ممکن است امکانات مختلفی به دانشجویان ارائه دهند. برخی از خوابگاه‌ها سرویس بهداشتی، آشپزخانه و حمام مشترک دارند، در حالی که برخی دیگر این امکانات را به صورت اختصاصی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. این شما هستید که در نهایت با توجه به بودجه مدنظرتان، یکی از این دو حالت را انتخاب می‌کنید.

هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در آمریکا

هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در آمریکا معمولاً بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار در ماه است. البته، با افزایش امکانات اختصاصی، این هزینه‌ها نیز بیشتر می‌شود. بنابراین نمی‌توان رقم ثابتی را برای این موضوع در نظر گرفت.

نوع دوم :زندگی در خانه‌های آمریکایی 

یکی دیگر از گزینه‌های فراهم کردن مسکن برای دانشجویان خارجی در آمریکا، زندگی با یک خانواده آمریکایی است. این گزینه، که به Homestay معروف است، بیشتر توسط دانش‌آموزان خارجی و دانشجویان سال‌های ابتدایی تحصیل انتخاب می‌شود، زیرا انتقال تجربه از سوی خانواده میزبان می‌تواند بسیار برای دانشجویان ارزشمند باشد و در مسیر سازگار شدن با محیط جدید به کمک آن‌ها بیاید.

اقامت در خانه خانواده میزبان هزینه بیشتری نسبت به خوابگاه‌های دانشجویی دارد، اما تنوع بیشتر در انتخاب‌ها و ویژگی هم صحبت شدن با خانواده‌های آمریکایی می‌تواند دلیل انتخاب این نوع اقامتگاه‌ها به جای خوابگاه‌های دانشجویی باشد.

هزینه‌های اقامت در Homestay

هزینه ماهانه زندگی در اقامتگاه‌های خانگی برای دانشجویان ممکن است بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار باشد. این هزینه می‌تواند بسته به عواملی مانند اختصاصی یا اشتراکی بودن امکانات خانه، تعداد دانشجویان ساکن و امکان استفاده از وعده‌های غذایی در خانه متفاوت باشد.

نوع سوم: اقامتگاه‌های شخصی 

علاوه بر امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی و اقامت‌های خانگی، دانشجویان متقاضی تحصیل در آمریکا می‌توانند گزینه اجاره مسکن شخصی را نیز در نظر بگیرند. این گزینه بیشتر توسط دانشجویان متاهل استفاده می‌شود و به طور طبیعی، پرهزینه‌ترین روش تهیه مسکن در دوران تحصیل به شمار می‌رود.

البته باید توجه داشت که اجاره مشترک یک منزل شخصی توسط چند دانشجو می‌تواند به تقسیم هزینه‌های زندگی کمک کند و از این طریق هزینه‌ها را کاهش دهد.

هزینه اقامت در مسکن شخصی

هزینه اجاره مسکن در نقاط مختلف آمریکا، به ویژه در شهرهای بزرگ و پرهزینه، بسیار متفاوت است. اما به طور کلی، هزینه‌های اجاره خانه شخصی در آمریکا بین ۱۲۰۰ دلار تا ۲۵۰۰ دلار در ماه متغیر است.

هزینه های جاری زندگی دانشجویی در آمریکا

هزینه های جاری زندگی دانشجویی در آمریکا

اگرچه مقایسه هزینه‌های زندگی فردی که در گران‌ترین محله‌های نیویورک زندگی می‌کند با کسی که در نقطه‌ای دورافتاده در ایالتی مرزی زندگی می‌کند، منطقی نیست، اما می‌توان به طور میانگین هزینه‌های زندگی دانشجویی در آمریکا را با توجه به شهر محل سکونت دانشجو تخمین زد. عوامل متعددی بر هزینه‌های زندگی در حین تحصیل در آمریکا تأثیر می‌گذارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهر محل زندگی دانشجو
  • عادات و سبک زندگی شخصی دانشجو
  • نوع مسکن دانشجو در آمریکا
  • امکانات ارائه‌شده توسط دانشگاه

به طور کلی، هزینه‌های زندگی دانشجویی در آمریکا به شکل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

خورد و خوراک در آمریکا

در صورتی که دانشجویان نتوانند خوابگاهی که شامل هزینه خورد و خوراک باشد را اجاره کنند یا از مسکن شخصی استفاده کنند، هزینه خورد و خوراک بخش مهمی از مجموع هزینه‌های یک دانشجو در آمریکا می‌شود. اگر دانشجو خود فرآیند تهیه غذا را از مواد خام انجام دهد، هزینه‌ها به مراتب کمتر از حالتی خواهد بود که از غذاهای آماده در رستوران‌ها استفاده کند. به طور کلی، هزینه تخمینی خورد و خوراک برای دانشجویی که خودش غذا تهیه می‌کند، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در ماه است. در حالی که صرف یک وعده غذایی در رستوران حدود ۱۵ دلار هزینه دارد و اگر دانشجو بخواهد به طور مداوم از رستوران استفاده کند، ممکن است هزینه ماهانه خورد و خوراک به بیشتر از ۸۰۰ دلار برسد.

رفت و آمد

فاصله محل اسکان دانشجو از دانشگاه می‌تواند بزرگ‌ترین عامل تعیین‌کننده هزینه‌های عبور و مرور باشد. بسیاری از شهرهای آمریکا مانند شهرهای اروپایی به سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته مجهز نیستند و در برخی از شهرهای دورافتاده‌تر، دانشجویان چاره‌ای جز اجاره ماشین برای رفت و آمد ندارند. در این صورت، هزینه بنزین نیز به هزینه‌های دانشجو افزوده می‌شود.

هزینه‌های رفت و آمد

هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی در آمریکا به طور قابل توجهی کمتر از استفاده از خودروی شخصی است. به غیر از حالتی که دانشجو در داخل کمپ دانشگاه زندگی کند یا فاصله محل زندگی تا دانشگاه طوری باشد که بتوان آن را پیاده طی کرد، دانشجو دو گزینه برای حل مشکل رفت و آمد دارد:

  • استفاده کردن از حمل و نقل عمومی: که ممکن است ماهانه تا ۲۰۰ دلار هزینه داشته باشد.
  • اجاره خودروی شخصی: که در کمترین حالت ممکن است ماهانه ۶۰۰ دلار هزینه به دانشجو تحمیل کند.

سایر هزینه‌های زندگی دانشجویی در آمریکا

علاوه بر هزینه‌های بالا، دانشجویان باید برخی هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده و همچنین هزینه‌های قابل پیشبینی را هم پرداخت کنند. از مهم‌ترین هزینه‌های زندگی دانشجویی در آمریکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • -هزینه اینترنت
  • -هزینه آب و برق
  • هزینه خرید لباس و پوشاک
  • -هزینه تفریحات
  • هزینه مربوط به موبایل و سیم کارت
  • -هزینه‌های درمانی

با اینکه عادات و سبک زندگی یک دانشجو می‌تواند باعث افزایش یا کاهش هزینه‌های گفته شده شود، اما به طور میانگین می‌توانیم رقمی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار را برای مجموع این هزینه‌ها در نظر بگیریم.

با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای گفته شده، دانشجوها می‌توانند به طور دقیق‌تر برنامه‌ریزی مالی خود را برای هزینه تحصیل در آمریکا انجام دهند و با توجه به شرایط خود، بهترین تصمیم‌ را برای مواجه شدن با مسائل رو به رو بگیرند.

پیمایش به بالا