...
ویزای تحصیلی آلمان
آریانااپلای » بلاگ » مهاجرت تحصیلی » ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان رویای بسیاری از دانشجویان است. آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته با این که خدمات آموزشی فوق العاده‌ای ارائه می‌دهد، همچنان سعی کرده است تا “هزینه های تحصیل در آلمان” را برای دانشجویان به کمترین میزان خود برساند. تا آن جا که برای ثبت نام در بعضی از “دانشگاه های آلمان” تنها پرداخت هزینه ثبت نام کافی است و هیچ شهریه‌ای از شما دریافت نمی‌شود.

از طرفی بعد از دوره تحصیل، شما می‌توانید با “کاریابی در آلمان” در شغل مورد نظر خود بهترین فعالیت را در پیش بگیرید. پس پیشنهاد می‌کنیم تا نگاهی هم به مقاله “بازار کار آلمان” بیندازید تا با بهترین مشاغل در این کشور آشنا شوید. برای تحصیل در آلمان، اخذ ویزای تحصیلی آلمان یکی از مراحل ضروری است. در این مقاله، تمامی مراحل و نکات لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

انواع ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. ویزای کوتاه ‌مدت  (Schengen Visa)
  2. ویزای بلند مدت  (National Visa)

هر یک از این ویزاها کاربردهای خاص خود را دارند که در ادامه آن‌ها را به تفصیل توضیح می‌دهیم.

ویزای کوتاه مدت  (Schengen Visa)

ویزای کوتاه مدت برای دوره‌های تحصیلی یا دوره‌های آموزشی که مدت زمان آن‌ها کمتر از 90 روز است، صادر می‌شود. برای مثال اگر شما قصد داشته باشید که در یک سمینار شرکت کنید، باید به اخذ این نوع از ویزای تحصیلی آلمان بپردازید.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ویزای کوتاه مدت:

  • نامه پذیرش: ارائه نامه پذیرش از موسسه آموزشی یا سازمانی که دوره کوتاه ‌مدت را ارائه می‌دهد الزامی است.
  • گذرنامه معتبر: گذرنامه شما باید حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخی که به آلمان وارد می‌شوید، داشته باشد.
  • فرم درخواست ویزا:  فرم درخواست ویزای کوتاه‌ مدت را پر کنید.
  • عکس پاسپورتی: عکس باید مطابق با مشخصات مورد قبول سفارت باشد.
  • مدارک مالی: باید مدارکی که نشان دهنده توانایی مالی شما برای پوشش هزینه‌های دوره و زندگی در طول مدت اقامت شما در آلمان است را ارائه دهید.
  • بیمه نامه سلامت: این مدرک برای پوشش هزینه‌های درمانی در آلمان مورد نیاز است.
  • برنامه سفر:  شامل بلیط‌های هواپیما و اطلاعات مربوط به محل اقامت در آلمان است.

ویزای بلند مدت  (National Visa)

این نوع از ویزا برای دوره‌های تحصیلی که مدت زمان آن‌ها بیشتر از 90 روز است، صادر می‌شود. ویزای بلند مدت برای دانشجویانی استفاده می‌شود که قصد تحصیل در دوره‌های کارشناسی، ارشد و یا دکترا دارند. البته دانش آموزان علاقه مند به تحصیل در مدارس آلمان نیز باید از این نوع ویزا استفاده کنند.

احتمالا شما عزیزانی که مقاله ویزای تحصیلی آلمان را مطالعه می‌کنید، با فرایند پذیرش تحصیلی و مهاجرت کاملا آشنا هستید. اما پیشنهاد می‌کنیم تا در صورتی که سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، بار دیگر نگاهی به مقاله “مهاجرت تحصیلی به آلمان” بیندازید.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ویزای بلند مدت:

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای بلند مدت آلمان به شرح زیر است:

  1. نامه پذیرش از دانشگاه
  2. گذرنامه معتبر
  3. فرم درخواست ویزا
  4. عکس پاسپورتی
  5. مدارک مالی
  6. بیمه نامه سلامت
  7. مدارک تحصیلی
  8. مدرک زبان
  9. رزومه
  10. انگیزه‌ نامه
  11. توصیه ‌نامه
مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان شما باید یک سری از مراحل مشخص را طی کنید. در ادامه به ترتیب هر یک از این مراحل را به تفصیل توضیح می‌دهیم.

اخذ پذیرش از دانشگاه

 در مرحله اول شما ابتدا باید از یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی معتبر آلمان پذیرش بگیرید. گرفتن پذیرش تحصیلی به عنوان اولین گام برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان به شمار می‌رود و شما باید این مرحله را به درستی طی کنید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. توجه داشته باشید که ما در مقاله‌ای با عنوان “پذیرش تحصیلی آلمان” تمام مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و ددلاین‌های دانشگاه های آلمان را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

تهیه مدارک لازم برای پذیرش

دقت کنید که تمامی مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه را آماده کنید. به طور کلی شما باید مدارک زیر را در اختیار داشته باشید تا بتوانید این پروسه را به طور موفقیت آمیز طی کنید.

  • مدارک تحصیلی: مدارک تحصیلی شامل دیپلم دبیرستان و مدارک کارشناسی یا کارشناسی ارشد (برای مقاطع دکترا) است. توجه داشته باشید که تمامی این مدارک باید توسط یک دارالترجمه معتبر ترجمه و مهر شوند.
  • ریز نمرات: ریز نمرات دانشجو نیز از جمله مواردی است که باید به درستی ترجمه شوند.
  • مدرک زبان: بعضی از دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. بسته به این که دانشگاه انتخابی شما، رشته تحصیلی مورد نظرتان را به چه زبانی ارائه می‌کند، ملزم به گرفتن آن مدرک زبان و تحویل دادن آن هستید.
  • رزومه: رزومه شامل اطلاعات شخصی شما، دستاوردهای تحصیلی که داشتید و در نهایت تجارب شغلی شما است. سعی کنید همیشه یک رزومه معتبر از خود داشته باشید و به طور پیوسته آن را به روز رسانی کنید.
  • انگیزه ‌نامه: انگیزه نامه در واقع نامه‌ای است که دانشجو بایستی در آن، دلایل انتخاب کشور آلمان و رشته تحصیلی انتخابی را به طور واضح توضیح دهد.
  • توصیه‌ نامه: معمولا گرفتن دو توصیه نامه از اساتیدتان می‌تواند در روند گرفتن پذیرش تحصیلی شما تاثیر مثبتی داشته باشد.

دریافت نامه پذیرش

بعد از این که دانشجو مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش را برای دانشگاه ارسال کرد، در صورتی که فرایند موفقیت آمیز طی شده باشد، دانشگاه انتخابی فرد نامه پذیرش را برای وی ارسال می‌کند. از نامه پذیرش به دقت مواظبت کنید، چرا که باید در مراحل بعدی اخذ ویزای تحصیلی آلمان از آن استفاده کنید.

 

تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی آلمان

تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی آلمان

فرم درخواست ویزا را باید معمولا به صورت آنلاین تکمیل کنید و در کنار آن مدارک مورد نیاز دانشگاه را پیوست کنید. معمولا اطلاعاتی مانند اطلاعات شخصی، تحصیلی و مالی دانشجو در این مرحله از وی مطالبه می‌شود.

پرداخت هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان

در این مرحله شما باید هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان را پرداخت کنید. اگر دارای حساب ارزی و کارت‌های اعتباری بین المللی نیستید، سایت‌هایی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. تنها کافی است تا نوع ویزا، هزینه آن و سفارت کشور آلمان را مشخص کنید و درخواست خود را ثبت کنید. سپس به صورت ریالی هزینه را پرداخت کنید.

تعیین وقت مصاحبه در سفارت یا کنسولگری

در این مرحله شما فرم درخواست ویزای تحصیلی آلمان را پر کرده‌اید و هزینه درخواست‌تان را نیز پرداخت کرده‌اید. حال نوبت آن است که وقت مصاحبه خود را در سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود تعیین کنید.

آماده ‌سازی مدارک برای مصاحبه ویزای تحصیلی آلمان

برای مصاحبه، باید مدارک زیر را آماده کنید. دقت کنید که تمامی مدارک را به درستی آماده کرده باشید و چند بار آن‌ها را چک کنید.

نامه پذیرش از دانشگاه
گذرنامه معتبر
فرم درخواست ویزا
عکس پاسپورتی
مدارک مالی
بیمه ‌نامه سلامت
سوابق تحصیلی و شغلی

منظور از گذرنامه معتبر، گذرنامه‌ای است که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.

شرکت در مصاحبه

بعد از این که تایم مصاحبه شما مشخص شد، در روز گفته شده به به سفارت یا کنسولگری آلمان مراجعه کنید و مدارکی که آماده کرده‌اید را در اختیار سفارت قرار دهید. سوالات مصاحبه معمولا درباره برنامه‌های تحصیلی که دارید، دلایل انتخاب کشور آلمان توسط شما و وضعیت مالی‌تان است.

منتظر تصمیم سفارت بمانید

شاید سخت‌ترین مرحله اخذ ویزای تحصیلی آلمان همین مرحله باشد. انتظار کار بسیار سختی است و شما باید تا چند هفته منتظر بمانید تا سفارت یا کنسولگری درخواست شما را بررسی کنند. امیدواریم که پایان این مرحله استرس زا برای شما شیرین باشد.

دریافت ویزای تحصیلی آلمان

دریافت ویزای تحصیلی آلمان

در صورتی که سفارت با درخواست ویزای تحصیلی آلمان برای شما موافق باشد، شما باید پاسپورت خود را برای الصاق برچسب ویزا به سفارت ارسال کنید.

شرایط مالی و تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان

اثبات توانایی مالی دانشجو برای پرداخت “هزینه های تحصیل در آلمان” و زندگی در این کشور بسیار حائز اهمیت است. شما باید مدارکی که نشان دهد می‌توانید بدون کار کردن در طول تحصیل، از پس هزینه‌ها بربیایید را ارائه دهید. البته توجه داشته باشید که می‌توانید به صورت پاره وقت و تایم محدود در هفته نیز، به کار در آلمان مشغول شوید.

مدارک مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی

شما نیاز دارید تا یک حساب بانکی که مبلغ موجود در آن توانایی مالی شما را نشان دهد، داشته باشید. در ضمن شما به یک ضامن مالی نیز نیازمند هستید که حامی شما در زمینه مسائل مالی باشد. دقت کنید در صورتی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شوید، این سخت گیری‌ها تا کمترین حد ممکن، کاهش می‌یابند.

بیمه نامه سلامت

بیمه نامه سلامت در هر کشوری هزینه‌های درمانی دانشجو را پوشش می‌دهد. معمولا دانشگاه‌ها بیمه نامه سلامت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. هر چند در صورتی که با شرایطی غیر از این مواجه شدید، باید خودتان به خرید بیمه نامه سلامت اقدام کنید.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان فرآیندی دقیق و پیچیده است که طی کردن تک تک مراحل آن به درستی الزامی است. ما تلاش کردیم تا در مطالب بالا درباره تمامی مدارک عمومی که دانشجو نیاز دارد، به شما بگوییم.

شانس موفقیت در دریافت ویزای تحصیلی آلمان

شانس موفقیت در دریافت ویزای تحصیلی آلمان

چندین عامل برای این که بتوانید شانس موفقیت خود را در دریافت ویزای تحصیلی آلمان بسنجید وجود دارد. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.   

کیفیت مدارک ارائه شده

یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت درخواست ویزای تحصیلی آلمان کیفیت مدارکی است که ارائه می‌دهید. توجه داشته باشید که مدارک‌تان را به صورت کامل و ترجمه شده ارائه دهید.

توانایی مالی

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان شما باید مدارک بانکی معتبر، فیش حقوقی یا نامه‌های حمایت مالی از سوی خانواده یا سازمان‌های معتبر را ارائه دهید.

پیشینه تحصیلی و حرفه‌ای

داشتن یک پیشینه تحصیلی و حرفه‌ای قوی شانس شما را برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

دانش زبان

تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی بسته به زبان دوره تحصیلی انتخابی شما بسیار مهم است. ارائه نمرات بالا در آزمون‌های زبان مانند  TestDaF برای زبان آلمانی و آیلتس یا تافل برای زبان انگلیسی می‌تواند در افزایش شانس موفقیت شما موثر باشد.

پذیرش از دانشگاه‌های معتبر

اگر شما بتوانید نامه پذیرش را از یک دانشگاه معتبر در آلمان دریافت کنید، شانس موفقیت‌تان خیلی زیاد می‌شود.

انگیزه نامه قوی

یک انگیزه نامه قوی که به خوبی نوشته شده باشد و اهداف شما را به طور واضح بیان کند، تأثیر قابل توجهی بر درخواست ویزای تحصیلی آلمان می‌گذارد.

توصیه نامه‌های معتبر

ارائه توصیه نامه از اساتید شما که توانایی‌ها و مهارت‌های‌تان را تأیید می‌کنند نیز یکی دیگر از عواملی است که شانس دریافت ویزای تحصیلی آلمان را افزایش می‌دهد. توصیه نامه‌ها باید معتبر باشند و به زبان انگلیسی یا آلمانی ترجمه شوند.

شرایط خاص و بورسیه تحصیلی

شرایط خاص و بورسیه تحصیلی

دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌ها یا سازمان‌های معتبر می‌تواند نقش مهمی در افزایش شانس موفقیت شما داشته باشد. بورسیه‌ها علاوه بر این که به تأمین هزینه‌های تحصیلی و زندگی دانشجو کمک می‌کنند، نشان دهنده توانایی‌ها و استعدادهای دانشجو نیز هستند. از این رو دانشجویی که موفق به دریافت بورسیه‌های تحصیلی شود، احتمالا روند دریافت ویزای تحصیلی آلمان را با موفقیت طی می‌کند.

راهکارهایی برای افزایش شانس موفقیت ویزای تحصیلی آلمان

دقت کنید که می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوران مهاجرتی، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید و عملکرد بهتری داشته باشید. از طرفی در صورتی که بتوانید زبان آلمانی خود را تقویت کنید، شانس قبولی خود را به شدت افزایش می‌دهید. زبان آلمانی در نظر بسیاری از دانشجویان جزو زبان‌های سخت است و به همین دلیل اکثر دانشجویان ترجیح می‌دهند که تحصیل خود در آلمان را به زبان انگلیسی انجام دهند. شما با یادگیری مهارت زبان آلمانی می‌توانید خود را در این میدان رقابت، جلوتر بیندازید.

افرادی که می‌خواهند از درست انجام شدن تمامی مراحل درخواست ویزای تحصیلی آلمان اطمینان حاصل کنند، می‌توانند از وکلای مهاجرتی نیز کمک بگیرند. البته در صورتی که ترجیح می‌دهید هزینه‌های خود را تا جای ممکن کاهش دهید، می‌توانید از افرادی در آشنایانتان که با موفقیت، ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کرده‌اند کمک بگیرید و یا خود به تحقیق و جست و جو در سایت‌های معتبر و وب سایت‌های دانشگاه‌های مورد نظرتان بپردازید.

البته برای این کار شما نیاز دارید که دانش زبان آلمانی و یا انگلیسی را در سطح متوسط و حتی پیشرفته بلد باشید. پس باز هم تاکید می‌کنیم که به مهارت‌های زبانی، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پیمایش به بالا