...
هزینه تحصیل در کانادا
آریانااپلای » بلاگ » مهاجرت تحصیلی » هزینه های تحصیل در کانادا

کشور کانادا، کشور محبوب برای مهاجرت ایرانیان است. اگر شما هم می‌خواهید درباره هزینه های تحصیل در کانادا بیشتر بدانید تا بتوانید یک برنامه ریزی دقیق برای آینده تحصیلی خود داشته باشید، مطالعه این مقاله به شما کمک زیادی می‌کند. شما در طی دوران تحصیل خود در کشور کانادا، با هزینه‌های مسکن، شهریه دانشگاه و هزینه‌های جاری زندگی مواجه می‌شوید که در ادامه قصد داریم تمامی این موارد را به طور کامل توضیح دهیم.

اگر درباره فرایند تحصیل در کانادا، سوالات مختلفی ذهن شما را درگیر کرده است، می‌توانید با خواندن مقاله ” تحصیل در کانادا” ابهامات خود را برطرف کنید. از طرفی ما در مقاله “دانشگاه های کانادا” بهترین و ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل را به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم تا در تصمیم گیری شما کمکی کرده باشیم.

شهریه دانشگاه های کانادا

هزینه های تحصیل در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که شما چه نوع دانشگاهی را انتخاب می‌کنید، در تعیین هزینه های تحصیل بسیار اثر گذار است. دانشگاه‌های دولتی کانادا هزینه تحصیلی پایین‌تری را از دانشجو مطالبه می‌کنند و در مقابل، دانشگاه‌های خصوصی کانادا در مقابل خدمات بیشتری که به دانشجویان ارائه می‌دهند، هزینه‌های بیشتری را نیز از دانشجو درخواست می‌کنند.

شهریه دانشگاه‌های دولتی

شهریه دانشگاه‌های دولتی بسته به اینکه شما در چه مقطع تحصیلی مشغول هستید، متفاوت است. معمولا اکثر دانشجویان برای دوره‌های ارشد و دکترا دانشگاه‌‎های کانادا درخواست می‌دهند. چرا که معمولا به این دوره‌ها بورسیه‌های تحصیلی بیشتری تعلق می‌گیرد و هزینه های تحصیل در کانادا برای دانشجویان به کمترین میزان خود می‌رسد. از طرفی رشته تحصیلی شما نیز هزینه متفاوتی با دیگر رشته‌های تحصیلی دارد و شما باید به تمامی این نکات توجه داشته باشید.

شهریه دانشگاه‌های خصوصی

دانشگاه‌های خصوصی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی معمولا شهریه بالاتری دارند که می‌تواند از ۱۵,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ دلار کانادا در سال نیز برسد. دقت کنید که در صورتی که در رشته تحصیلی خاصی مشغول باشید و یا در دوره‌های ارشد یا دکترا قصد تحصیل داشته باشید، این هزینه‌ها می‌توانند به مراتب بیشتر شوند.

تفاوت هزینه های تحصیل در کانادا

تفاوت هزینه های تحصیل در کانادا در رشته‌های تحصیلی مختلف

تحصیل در کانادا در انواع مختلفی از رشته‌های تحصیلی امکان پذیر است. همان طور که به آن اشاره کردیم، هزینه های تحصیل در کانادا بر اساس نوع رشته و برنامه تحصیلی، متفاوت است. در ادامه چند مورد از مواردی که باعث تفاوت در هزینه‌های تحصیل می‌شوند را نام برده‌ایم.

تاثیر رتبه بندی دانشگاه

واضح است که هر چه دانشگاه در رتبه بالاتری از لیست‌های جهانی قرار داشته باشد، هزینه بیشتری را نیز از دانشجو دریافت می‌کند. تحصیل در دانشگاه‌های معروف این امکان را به دانشجو می‌دهد که از آینده شغلی مطلوب‌تری برخوردار باشد و بتواند بعد از فارغ التحصیلی در شرکت‌های معتبرتر و با دستمزدهای بیشتر فعالیت کند. البته نگران نباشید. در نظر داشته باشید که بسیاری از این دانشگاه‌ها برنامه‌های بورسیه و کمک‌های مالی را نیز ارائه می‌دهند تا به دانشجویان مستعد و برتر کمک کنند.

در صورتی که علاقه مند هستید درباره بهترین شغل‌ها در کانادا بدانید، می‌توانید مقاله “بازار کار کانادا” را مطالعه کنید. همچنین اگر به فکر چگونگی پیدا کردن کار در کانادا برای بعد از فارغ التحصیلی خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله “کار در کانادا” را از دست ندهید.

منابع مالی و کمک هزینه های تحصیل در کانادا

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان برتر و بااستعداد، بورسیه‌ها و کمک‌های مالی مختلف را اعطا می‌کنند. این بورسیه‌ها نقش مهمی در تامین هزینه های تحصیل در کانادا برای دانشجویان با نیازهای مالی دارند.

تاثیر رشته انتخابی

تا به اینجای مقاله درباره شهریه دانشگاه‌ها خواندیم. آخرین مورد را به تاثیر رشته انتخابی دانشجو اختصاص داده‌ایم. معمولا رشته‌های مهندسی بالاترین هزینه تحصیلی را دارند. رشته‌‌های مهندسی به آزمایشگاه‌های تخصصی و تجهیزات پیشرفته نیاز دارند که همین موضوع باعث بالاتر رفتن هزینه های تحصیل در کانادا برای دانشجویان این رشته‌ها می‌شود.

رشته‌های بعدی که از هزینه تحصیل بالایی برخوردار هستند، رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی اند. این دو رشته به قدری پرطرفدار هستند که حتی اگر هزینه کارآموزی‌های عملی آن‌ها را هم در نظر نگیریم، علت هزینه‌های بالای آن‌ها مشخص می‌شود.

رشته‌های هنری و طراحی به دلیل نیاز به استودیوها و تجهیزات خاص نیز از شهریه بالایی برخوردار هستند.

رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی کمترین هزینه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و تحصیل در آن‌ها معمولا به صرفه است.

هزینه مسکن در کانادا

هزینه مسکن در کانادا

تحصیل در کانادا فرصتی بی‌نظیر برای دانشجویان ایرانی فراهم می‌کند. اما دانشجویان باید بتوانند هزینه های تحصیل در کانادا، از جمله هزینه مسکن را به خوبی مدیریت کنند. هزینه مسکن در کانادا به طور قابل توجهی به نوع مسکن، موقعیت جغرافیایی و حتی رشته تحصیلی شما وابسته است. در ادامه درباره مسکن‌های مختلفی که دانشجویان می‌توانند برای زندگی دانشجویی خود انتخاب کنند، صحبت می‌کنیم.

خوابگاه‌های دانشجویی

بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ معمولا خوابگاه با امکانات لازم را به دانشجویان ارائه می‌دهند. بیشتر دانشجویان تلاش می‌کنند تا بتوانند خوابگاه‌های دانشجویی را دریافت کنند. خوابگاه‌های دانشجویی باعث می‌شوند که شما دیگر مشکلی از بابت هزینه‌های رفت و آمد نداشته باشید.

اجاره مسکن شخصی

هزینه های تحصیل در کانادا با اجاره کردن یک مسکن به صورت شخصی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این گزینه معمولا برای دانشجویانی که متاهل هستند و یا دانشجویانی که با دوستان خود مهاجرت می‌کنند، صرفه بیشتری دارد. توجه کنید که می‌توانید با جست و جو در سایت‌های مرتبط برای اجاره مسکن، بهترین خانه را متناسب با بودجه خود انتخاب کنید. همچنین می‌توانید منطقه‌ای را انتخاب کنید که ارزان‌تر باشد. البته در این مورد در صورتی که از دانشگاه دورتر شوید، هزینه رفت و آمد شما بیشتر می‌شود.

هزینه‌های جاری زندگی دانشجویی در کانادا

علاوه بر شهریه دانشگاه و هزینه مسکن که به آن‌ها اشاره کردیم، دانشجویان باید بودجه‌ای را برای هزینه‌های روزمره و متفرقه در نظر بگیرند تا بتوانند دوران دانشجویی خود را به خوبی طی کنند. در ادامه آخرین مورد از هزینه های تحصیل در کانادا را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

هزینه‌های خوراک و تغذیه

خرید مواد غذایی یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های زندگی برای دانشجویان است. هزینه‌های تغذیه بستگی به رژیم غذایی خاص شما دارد. البته منطقه‌ای که قصد دارید در آن زندگی کنید و همچنین فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید نیز در این هزینه‌ها تاثیر گذار هستند. توجه داشته باشید که خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تهیه غذا در خانه به جای استفاده از رستوران‌ها و کافه‌ها می‌تواند به صرفه‌تر باشد.

هزینه های حمل و نقل

هزینه‌های حمل و نقل

شهرهای کانادا دارای سیستم حمل و نقل عمومی هستند که دانشجویان می‌توانند با استفاده از آن‌ها هزینه های تحصیل در کانادا را برای خود کاهش دهند. در ضمن دانشجویان می‌توانند با خرید کارت‌های دانشجویی و استفاده از تخفیف‌ها هزینه کمتری را نیز صرف رفت و آمد کنند. در شهرهای بزرگ‌تر مانند تورنتو و ونکوور، هزینه‌های حمل و نقل ممکن است بالاتر از دیگر شهرها باشد.

هزینه‌های کتاب‌ها و منابع درسی

کتاب‌ها و منابع درسی، بسته به رشته تحصیلی دانشجو، هزینه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند. دانشجویان می‌توانند با استفاده کردن از کتاب‌های الکترونیکی و یا خرید کتاب‌های دست دوم از دیگر دانشجویان ترم بالایی، هزینه‌ها را کاهش دهند. البته استفاده از کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و قرض گرفتن کتاب نیز روش مناسبی برای دانشجویان است.

هزینه‌های تفریح و سرگرمی

قطعا دانشجویان نیاز به تفریح هم دارند و برای به طور ماهانه هزینه‌ای را برای تفریحات خود در نظر بگیرند. تفریحات می‌توانند شامل رفتن به سینما، کنسرت، تئاتر و دیگر فعالیت‌های تفریحی باشد. البته دانشجویان می‌توانند از تخفیف‌های ویژه دانشجویی و رویدادهای رایگان دانشگاهی نیز بهره‌مند شوند تا هزینه کمتری را صرف تفریحات کنند.

هزینه‌های ارتباطی

هزینه‌های مربوط به تلفن و اینترنت نیز بخشی از هزینه‌های جاری زندگی دانشجویی هستند. هزینه ماهانه تلفن همراه و اینترنت را نیز در نظر بگیرید. البته با استفاده از طرح‌های ارزان‌تر و یا خرید بسته‌های دانشجویی هزینه های تحصیل در کانادا کاهش می‌یابند.

هزینه‌های لباس و لوازم شخصی

بسته به نیازهای شما هزینه‌های این گزینه می‌تواند کمتر و یا بیشتر شود. سعی کنید از فروشگاه‌های تخفیفی خرید خود را انجام دهید تا مدیریت مالی بهترین داشته باشید.

هزینه‌های بهداشتی و پزشکی

هزینه‌های بهداشتی و پزشکی را نیز باید در نظر بگیرید. ممکن است شما داروی خاصی مصرف کنید که نیاز داشته باشید هر ماه هزینه‌ای را برای آن کنار بگذارید. البته بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بیمه‌های درمانی دانشجویی ارائه می‌دهند که می‌تواند هزینه‌های پزشکی را پوشش دهد. خرید محصولات بهداشتی نیز برای پاکیزگی هر چه بیشتر شما توصیه می‌شود.

هزینه‌های متفرقه تحصیل در کانادا

هزینه‌های متفرقه، هزینه‌هایی هستند که صرفا برای مدیریت بیشتر بر روی هزینه‌ها آن‌ها را در نظر می‌گیریم تا قابل پیشبینی باشند.

برای کاهش هزینه های تحصیل در کانادا چکار کنیم؟

برای کاهش هزینه های تحصیل در کانادا چکار کنیم؟

در ادامه پیشنهاداتی را به شما ارائه داده‌ایم که با توجه کردن به آن‌ها، از بخش عظیمی از هزینه‌های شما چشم پوشی می‌شود.

  • خرید از فروشگاه‌های تخفیفی: استفاده از فروشگاه‌های تخفیفی به کاهش هزینه‌های خوراک و لوازم مورد نیاز مثل پوشاک کمک می‌کند.
  • استفاده از حمل و نقل عمومی: خرید کارت‌های تخفیف دانشجویی و استفاده از حمل و نقل عمومی هزینه کمتری را در بر می‌گیرد. دانشجویانی که قصد دارند از ماشین‌های شخصی و یا تاکسی‌ها استفاده کنند، هزینه بیشتری را متحمل می‌شوند.
  • تهیه غذا در خانه: تهیه غذا در خانه به جای استفاده از رستوران‌ها می‌تواند به صرفه‌تر باشد. با برنامه ریزی مالی برای آینده خود یک بودجه مناسب را در نظر بگیرید تا دچار چالش‌های مالی نشوید.
  • استفاده از منابع رایگان: استفاده از کتابخانه‌های دانشگاه می‌تواند به کاهش هزینه‌های مربوط به کتاب‌ها و منابع درسی کمک کند.

باز هم به شما توصیه می‌کنیم تا حتما کوچک‌ترین هزینه‌ها را نیز در نظر بگیرید و انتظار وقوع هرگونه پیشامدی را داشته باشید. همچنین سعی کنید همیشه مقداری از پول هر ماه‌تان را پس انداز کنید تا هیچ موقع با چالش مالی مواجه نشوید.

پیشنهاد می‌کنیم تا برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت، مقاله “مهاجرت تحصیلی به کانادا” را نیز مطالعه کنید. داشتن اطلاعات بیشتر به شما کمک می‌کند تا موفقیت بیشتری را به همراه داشته باشید.

پیمایش به بالا