Search
Close this search box.

اکسپرس انتری کانادا

خانه » مهاجرت کاری » اکسپرس انتری کانادا
اکسپرس انتری کانادا

شرایط اکسپرس انتری کانادا

Canadian Express Entry Terms

اکسپرس انتری کانادا یا همان سیستم ورود سریع از ابتدای سال ۲۰۱۵ توسط دولت کانادا برای مهاجرت یه این کشور و اخذ اقامت دائم کانادا اجرائی گردید و هم اکنون نیزاین برنامه در حال اجراست. روش اکسپرس انتری روش قدیمی مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص را کاملاً تغییر داد و از طریق این روش نیروی متخصص و مورد نیاز کانادا جهت فعالیت در مشاغل گوناگون جذب می گردد تا همواره نرخ رشد اقتصادی کانادا را حفظ نماید.

برای آشنایی با شرایط زندگی در کانادا این مقاله را مطالعه نمایید: زندگی در کانادا

برنامه اکسپرس انتری روش جذب نیروهای متخصص بر اساس امتیازبندی است و دوره های انتخاب متقاضیان مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس انتری کانادا معمولاً هر ۲۱ روز می باشد البته لازم به ذکر است که اداره مهاجرت کانادا بصورت ماهانه، حداقل امتیاز فرد منتخب برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه های اکسپرس انتری را اعلام می نماید.

سیستم اکسپرس انتری کانادا

از مزایای مهاجرت از طریق اکسپرس انتری دریافت کارت اقامت دائم از همان ابتدای ورود به کانادا بوده که اشتغال بدون نیاز به مجوز کار را برای فرد امکان پذیر می سازد و برای همراهی خانواده هم هیچ مشکلی نخواهد بود. کسانی که بواسطه اکسپرس انتری از امتیاز شهروندی کانادا برخوردار میشوند، امکان تحصیل رایگان برای فرزندان و استفاده از خدمات درمانی رایگان برای کل خانواده برایشان مهیا خواهد بود.

سیستم اکسپرس انتری کانادا

برنامه اکسپرس انتری کانادا براساس امتیازبندی است. در مرحله اول افراد متقاضی می بایست، درخواست خود را در سیستم اکسپرس انتری ثبت نمایند و اطلاعات فردی خود همچون سن، مدرک و رشته تحصیلی، مدرک زبان، سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی و سایر موارد خواسته شده را وارد نمایند تا درسیستم رتبه بندی جامع CRS امتیازات لازم محاسبه گردد.

درصورتیکه فرد امتیاز لازم برای ورود به برنامه اکسپرس انتری را به دست آورد، وارد محیطی به نام استخر ( Pool ) شده و بعد از آن برنامه مهاجرتی مورد نظر خود را انتخاب می نمایند البته سیستم اکسپرس انتری کانادا بر اساس سه برنامه قابل اجرا است و این برنامه ها عبارتند از :

  • برنامه فدرال نیروی کار متخصص ( Federal Skilled Worker Class)
  • برنامه فدرال نیروی کار فنی ( Federal skilled Trades Class )
  • برنامه تجربه کانادایی ( Canadian Experience Class )

برای آشنایی با شرایط کار در کانادا این مقاله را مطالعه نمایید: آخرین شرایط مهاجرت کاری به کانادا

بعد از این مرحله اداره مهاجرت کانادا از لیست متقاضیان موجود در سیستم اکسپرس انتری یا همان pool، نیروهای مورد نیاز خود را با اولویت بالاترین امتیازها بر می گزیند و برای این افراد دعوتنامه صادر می نماید. فرد متقاضی ۶۰ روز فرصت دارد تا برای اقامت دائم، درخواست آنلاین ثبت نماید و اداره مهاجرت کانادا حداکثر تا ۶ ماه بعد درخواست، پاسخ مربوطه را ارسال می نماید.

لازم به ذکراست اطلاعات افرادی که موفق به دریافت دعوتنامه نشده اند تا یک سال در سیستم اکپرس انتری ثبت می ماند ولی بعد از پایان یکسال بایستی اطلاعات خود را دوباره در سیستم pool وارد نماید. البته ویرایش پروفایل برای متقاضیان اکسپرس انتری در طی زمان اعتبار ثبت نام آنها امکان پذیر بوده و افراد قادر خواهند بود مدارک ثبت شده خود را در صورت کسب مدارج بالاتر ، اصلاح نمایند گفتنی است مقیاس سن قابل تغییر نمیباشد.

امتیاز بندی اکسپرس انتری کانادا

همانطور که قبلاً بیان شد سیستم امتیاز بندی برنامه اکسپرس انتری دارای دو مرحله است و در ادامه مطلب هر کدام از مراحل را بطور جداگانه تشریح می نمائیم.

مرحله اول امتیازبندی برنامه اکسپرس انتری کانادا:

در مرحله اول برنامه اکسپرس انتری کانادا هرمتقاضی بایستی حداقل امتیاز ۶۷ از ۱۰۰ را کسب نماید تا برای ورود به سیستم اکسپرس انتری مجاز شناخته شود و این امتیاز بر اساس مقیاسهای همچون سن، تحصیلات، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه ، سابقه کاری با بیمه، پیشنهاد شغلی، داشتن بستگان نزدیک در کانادا محاسبه می گردد.

امتیازبندی سیستم اکسپرس انتری کانادا

جدول امتیازبندی اولیه برای ورود به سیستم اکسپرس انتری کانادا

مقیاس امتیاز
سن حداکثر ۱۲ امتیاز
مدرک تحصیلی حداکثر ۲۵ امتیاز
مدرک زبان حداکثر ۲۸ امتیاز
انطباق پذیری حداکثر ۱۰ امتیاز
سابقه کاری حداکثر ۱۵ امتیاز
پیشنهاد شغلی حداکثر ۱۰ امتیاز

کسب حداقل ۶۷ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز الزامی است

در سیستم امتیازبندی اکسپرس انتری کانادا برای متقاضیان حداکثر ۱۲ امتیاز برای سن در نظر گرفته شده است و افراد دارای شرایط سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بالاترین امتیاز را به دست می آورند و افراد با سنین بین ۳۵ تا ۴۶ سال به بالا متناسب با هر سال یک امتیاز از امتیازات فرد متقاضی کاسته می شود و همچنین برای متقاضیان زیر ۱۸ سال و بالای ۴۶ سال هیچ امتیازی لحاظ نمی گردد.

امتیازات مربوط به مدرک تحصیلی از ۵ امتیاز برای دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم آغاز می شود و تا حداکثر ۲۵ امتیاز برای دوره دکترا لحاظ می گردد. همچنین در امتیازبندی مربوط به مدرک زبان برنامه اکسپرس انتری لازم است که متقاضیان در ۴ مهارت خواندن، نوشتن، گفتاری و شنیداری، حداکثر ۲۸ امتیاز را به دست آورند.

باتوجه به شرایط فعلی، ارتقاء سطح زبان در افزایش امتیاز برای متقاضیان خارج از خاک کانادا تأثیر بسزایی خواهد داشت. از آنجائیکه کشور کاندا دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه است، متقاضیانی که با هر دو زبان آشنا هستند ۴ امتیاز اضافه از زبان دوم بدست می آورند.

مورد امتیازآور دیگر در برنامه اکسپرس انتری کانادا انطباق پذیری می باشد و برای افرادی است که خود یا همسرشان در کانادا تحصیل نموده اند و یا سابقه کار در کانادا دارند، افراد با چنین شرایطی می توانند از امتیازات مربوط به این موارد در سیستم اکسپرس انتری کانادا بهره ببرند و همانند متقاضیانی که اقوامی در این کشور دارند حداکثر تا ۱۰ امتیاز می توانند در این بخش کسب نمایند.

در برنامه اکسپرس انتری کانادا کسب امتیاز بر اساس سابقه کاری افراد هم میسر می باشد و حداقل ۹ امتیاز برای ۱۲ ماه سابقه کاری و حداکثر ۱۵ امتیاز برای سابقه کاری بیش از ۶ سال، در نظر گرفته می شود. اداره مهاجرت کانادا سابقه کاری همراه با نامه از محل کار را نیز می پذیرد و سالهای که سابقه کار به صورت نیمه وقت بوده نصف تمام وقت در نظر گرفته می شود. آخرین مورد امتیاز آور در سیستم اکسپرس انتری، داشتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی است که برای متقاضی ۱۰ امتیاز را در پی خواهد داشت.

مرحله دوم امتیازبندی برنامه اکسپرس انتری کانادا:

آن دسته از متقاضیانی که بر اساس توضیحات ذکر شده موفق به اخذ ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز مرحله اول شوند، می توانند برا ی اکسپرس انتری کانادا اقدام نموده و در واقع وارد مرحله دوم امتیازبندی می شوند. در این مرحله امتیازات فرد متقاضی بایستی ۱۲۰۰ امتیاز باشد که این امتیاز خود به چهار بخش مجزا تقسیم بندی می گردد.

کسب امتیاز برای سیستم اکسپرس انتری کانادا

بخش A مربوط به شرایط فردی، بخش B مربوط به شرایط همسر، بخش C مربوط به امتیازات ترکیب فاکتورهای مهارتی و بخش D امتیازات اضافه را در بر می گیرد.

بخشهای A ،B ،C جمعاً ۶۰۰ امتیاز و بخش D به تنهایی ۶۰۰ امتیاز دارد. در صورتی که فرد متقاضی نامه حمایتی از یکی از استان های کانادا داشته باشد، ۶۰۰ امتیاز اضافه را به دست آورده و به امتیازات قبلی اش افزوده می گردد و در واقع این ۶۰۰ امتیاز مهمترین عامل در بالا بردن شانس تا بیش از ۹۹ درصد در اخذ اقامت کانادا از طریق برنامه اکسپرس انتری خواهد بود.

مدارک لازم برای اکسپرس انتری کانادا

متقاضیان برنامه اکسپرس انتری کانادا در صورتی که امتیازات لازم را کسب نمایند بایستی اسکن مدارک خود را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال نمایند و چانچه مشکلی از لحاظ امنیتی یا پزشکی نداشته باشند، ویزای کانادا برایشان صادر خواهد شد. این مدارک عبارتند از:

  • مدارک شناسایی و خانوادگی
  • مدرک تحصیلی متقاضی
  • مدرک تحصیلی همسر در صورت تأهل
  • مدارک مربوط به سوابق کاری
  • مدارک ارزشیابی مدرک تحصیلی
  • ارائه مدارک تمکن مالی

مدارک لازم برای اکسپرس انتری کانادا

لازم به توضیح است که تمکن مالی برای یک نفر حداقل ۱۵ هزار دلار کانادا، خانواده های دو نفره ۱۸ هزار دلار کانادا، خانواده های سه نفره ۲۱ هزار دلار کانادا در نظر گرفته شده است و برای خانواده های با جمعیت بیشتر، به همین نسبت مبلغی افزوده می گردد. مبلغ مذکور بایستی حداقل از ۶ ماه قبل در حساب متقاضی پرونده باشد .

هزینه های اکسپرس انتری کانادا

هزینه های قانونی فدرال جهت بررسی پرونده اکسپرس انتری کانادا برای فرد اصلی ۵۵۰ دلار کانادا ، برای همسر متقاضی ۵۵۰ دلار کانادا و برای هر فرزند ۱۵۰ دلار کانادا می باشد. همچنین هزینه صدور ویزا برای متقاضی اصلی ۴۹۰ دلار کانادا و برای همسر متقاضی ۴۹۰ دلار کانادا خواهد بود البته لازم به ذکر است که هزینه های دریافتی اداره مهاجرت کانادا در بعضی مواقع تغییر می نماید.

شرایط دریافت اکسپرس انتری کانادا در سال ۲۰۲۰ (مقایسه ۲۰۱۸ با ۲۰۱۹)

هدف برنامه اکسپرس انتری کانادا، امکان ورود سریع نیروی متخصص و مورد نیاز به کشور کانادا می باشد. در این برنامه از لحاظ ثبت نام افراد هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد اما بدون شک همه در این روش موفق نخواهند بود و افرادی با شرایط ایده آل و رزومه قوی تر قادر به کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه اکسپرس انتری خواهند بود.

در سال ۲۰۱۹ میزان دعوتنامه های صادر شده برای متقاضیان سیستم اکسپرس انتری به ۳۶۰۰ دعوتنامه رسید که نسبت به دعوتنامه های صادر شده در دوره های مربوط به سال ۲۰۱۷ و همچنین سال ۲۰۱۸ که در حدود ۲۷۵۰ دعوتنامه برای هر دوره بود، افزایش داشت. لازم به ذکر است که حداقل امتیاز اکسپرس انتری در دوره های مختلف تغییرات اندکی داشته و در آخرین دوره های سال ۲۰۱۹ با کمی کاهش به ۴۳۸ امتیاز رسیده است.

شرایط دریافت امتیازات برای اکسپرس انتری کانادا

می توان اینطور نتیجه گیری کرد که متقاضیان برای موفقیت در برنامه اکسپرس انتری و دریافت اقامت دائم در صورتی از شانس بالاتری برخوردارند که دارای شرایط زیر می باشند :

  1. شرایط سنی بین ۲۰ تا ۲۹ سال که بهترین شرایط سنی با بالاترین امتیاز را در این برنامه به خود اختصاص داده است.
  2. تحصیلات عالی در مقاطع فوق لیسانس یا دکترا
  3. مدرک زبان حداقل آیلتس ۷ ( افرادی که مدارک زبان بالاتری ارائه نمایند امتیاز بیشتری کسب می نمایند)
  4. کسب امتیاز از شرایط همسر
  5. متقاضیان دارای پروفایل معتبر در سیستم اکسپرس انتری
  6. امتیاز از طریق اسپانسر فامیلی ( متقاضیانی که اقوام درجه یک آنها همچون پدر، مادر، خواهر یا برادر در کانادا زندگی می کنند، از این امتیاز استفاده می نمایند)

به طور کلی کانادا تلاش دارد جوانان با تحصیلات عالی و دارای سابقه کاری که از سطح زبان بالایی برخوردارند، جذب نماید همچنین دانشجویان خارجی که در این کشور فارغ التحصیل شده اند و آماده ورود به بازار کار هستند در اولویت استخدامی کشور کانادا می باشند.
مشاورین موسسه آریانا پارس مفتخر هستند شما را در جهت کسب امتیاز بیشتر برای سیستم اکسپرس انتری کانادا راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا