آشنایی با نحوه زندگی در چک

خانه » اقامت » آشنایی با نحوه زندگی در چک
زندگی در چک

شرایط زندگی در چک

Living conditions in the Czech Republic

جمهوری چک کشوری با فرهنگ غنی و تاریخی پر فراز و نشیب در اروپای مرکزی است. زندگی در چک تجربه هیجان انگیز از ترکیب تاریخ، فرهنگ و مدرنیته اروپایی را به ارمغان می آورد. کشور چک پس از تجزیه چکسلواکی در سال ۱۹۹۳ و دست یابی به استقلال رفته رفته از گذشته آشفته و پر تلاطم خود فاصله گرفت و در حال حاضر از ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بسیار مناسب و قابل توجهی برخوردار است. شرایط زندگی در چک از دیدگاه هر شخصی متفاوت می باشد.

شرایط زندگی در چک

ولی به طور کلی با توجه به هزینه های مناسب و استانداردهای بالای زندگی، امنیت سیاسی و اقتصادی و امکانات رفاهی و آموزشی ایده ال روند مهاجرت به جمهوری چک روز به روز در حال افزایش است. در دنیای امروز مهاجرت و زندگی در هر کشوری از مزایا و معایب خاصی برخوردار می باشد. کشور چک نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، در ادامه با مزایا، معایب و شرایط کلی زندگی در چک بیشتر آشنا خواهیم شد.

هزینه های زندگی در چک

بدون شک هزینه های زندگی در کشور چک یکی از مهم ترین مزایا برای افرادی است که قصد مهاجرت و زندگی در کشور چک را دارند. در واقع هزینه های زندگی در چک نسبت به اغلب کشورهای اروپایی مناسب تر می باشد.

هزینه های زندگی در چک

البته طبعیتاً هزینه زندگی در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک تر بیشتر خواهد بود، علاوه بر این سبک زندگی افراد و تعداد نفرات خانواده از عوامل تاثیرگذار در میزان هزینه های زندگی افراد می باشد، به طور کلی هزینه های اصلی زندگی در کشور چک برای یک نفر به صورت ماهانه به شرح ذیل است.

اجاره بهای مسکن خورد و خوراک  حمل و نقل هزینه های جانبی
۴۰۰ الی ۶۵۰ یورو  ۱۵۰ الی ۲۵۰ یورو    ۳۰ الی ۸۰ یورو ۱۵۰ الی ۳۰۰ یورو

میانگین درآمد در چک

بدون تردید نه تنها در جمهوری چک بلکه در کلیه کشورهای جهان میزان درآمد افراد متفاوت خواهد بود. معمولاً میزان درآمد بسته به شغل و حرفه افراد متغیر می باشد، طبق قوانین مربوط به کسب و کار افراد شاغل و به طور کلی افرادی که به هر نحوی درآمد دارند می بایست مالیات پرداخت نمایند.

در حال حاضر میانگین میزان درآمد خالص افراد در کشور چک ماهیانه بین ۹۵۰ الی ۱۱۰۰ یورو می باشد. در ادامه با حداقل و حداکثر میزان درآمد در جمهوری چک بیشتر آشنا خواهیم شد.

حداقل درآمد

جمهوری چک در حال حاضر یکی از قوی ترین اقتصادهای اروپای مرکزی را در اختیار دارد. نرخ بیکاری پایین و رشد ناخالص داخلی نسبتاً پایدار طی چند سال گذشته شرایط اقتصادی این کشور را متحول نموده است. با این حال، حداقل حقوق در کشور چک هنوز هم نیاز به مطابقت با استانداردهای اروپای غربی دارد. در سال ۲۰۲۰ حداقل حقوق تعین شده در جمهوری چک با ۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۷۶ یورو در ماه رسیده است.

حداکثر درآمد

در دنیای امروز ابتکار و خلاقیت ۲ عنصر بسیار مهم در راستای درآمد زایی و ایجاد کسب و کارهای نوین می باشد. در حال حاضر مشاغل بسیار متنوع و سودآوری وجود دارد که می تواند درآمد بالایی را برای افراد به ارمغان آورد.

درآمد و حداقل حقوق در چک

بر اساس آمار انتشار یافته از سوی شورای اقتصادی کشور چک در سال ۲۰۲۰ یکی از پردرآمد ترین مشاغل در این کشور مدیریت مالی و تجاری است. این شغل با ۶۱ هزار یورو درآمد در سال به عنوان یکی از بهترین و پردرآمدترین مشاغل کشور چک معرفی گردیده است.

بهترین شهرهای چک برای زندگی

جمهوری چک از ۳ ناحیه اصلی تشکیل گردیده است، که این ۳ ناحیه نیز به ۱۴۱ شهر تقسیم شده اند. هر یک از شهرها و نواحی کشور چک از اهمیت و شرایط مختص به خود برخوردار می باشند. در ادامه با برترین شهرهای جمهوری چک بیشتر آشنا خواهیم شد.

پراگ

پراگ پایتخت جمهوری چک و پرجمعیت ترین شهر این کشور می باشد. شهر پراگ قطب اقتصادی، فرهنگی و گردشگری کشور چک است. علاوه بر فضای دلربا، رومانتیک و پرزرق و برق این کلان شهر زیبا از لحاظ اقتصادی مهم ترین شهر کشور چک می باشد، بیشتر از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی جمهوری چک در اختیار پراگ می باشد.

شهر پراگ

همچنین دستمزد نیروی کار در پراگ به صورت میانگین ۲۵ درصد بیشتر از شهرهای دیگر کشور چک می باشد. از این رو نزدیک به ۷۰ درصد از نیروی انسانی جمهوری چک در پراگ مشغول به کار می باشند. پراگ در طی سال های اخیر همواره در بین ۱۵ شهر برتر جهان از لحاظ کیفیت زندگی قرار دارد.

برنو

برنو پس از پراگ دومین شهر بزرگ و پرجمعیت در کشور چک می باشد، این شهر تاریخی با قدمتی ۸۰۰ ساله در جنوب شرقی جمهوری چک قرار دارد. شهر برنو مقر اصلی مراجع قضایی کل جمهوری چک و نیز چندین سازمان مدیریتی و دولتی می‌باشد، از این رو این شهر به قطب سیاسی و اداری کشور چک تبدیل گردیده است.

شهر برنو

علاوه بر این شهر برنو با در اختیار داشتن ۳۳ دانشکده که متعلق به ۱۳ انستیتوی تحصیلات تکمیلی می‌باشند مرکز مهمی از لحاظ آموزش حرفه‌ای و تحصیلات تکمیلی می‌باشد. از این رو برنو به یکی از شهرهای پر اهمیت همراه با امکانات رفاهی اجتماعی قابل توجه تبدیل گردیده است.

استراوا

استراوا سومین شهر بزرگ کشور چک پس از پراگ و برنو می باشد. این شهر در شرق کشور چک و نزدیک به مرز این کشور با لهستان قرار دارد. کشف و استخراج زغال سنگ نقش عمده ای در پیشرفت و ارتقای اقتصادی این شهر داشته ‌است و استراوا را به یکی از مراکز صنعتی جمهوری چک تبدیل نموده است.

شهر استراوا

البته لازم به ذکر است بر اثر تمرکز کارخانه‌های سنگین در زمان سلطه کمونیست بر چکسلواکی به استراوا لقب قلب پولادی جمهوری داده‌اند. موقعیت های شغلی مناسب، شرایط اقتصادی مطلوب و امکانات رفاهی و اجتماعی ایده ال استراوا را به یکی از شهرهای محبوب کشور چک تبدیل نموده است.

جهت شناخت و آشنایی هرچه بیشتر با شهرهای کشور چک این مقاله را پیشنهاد می شود مطالعه نمایید: شهرهای چک

مزایای زندگی در چک

با توجه به تفاوت سلیقه افراد مزایای زندگی در کشور چک از دیدگاه هرکس متفاوت خواهد بود. یکی از مهم ترین مزایای زندگی در جمهوری چک امنیت اقتصادی و اجتماعی این کشور می باشد، در حال حاضر جمهوری چک ششمین کشور امن جهان است.

مزایای زندگی در چک

به طور کلی مزایای اصلی زندگی در کشور چک به شرح ذیل می باشد:

  • هزینه های مناسب زندگی و تحصیل
  • امنیت اقتصادی و اجتماعی
  • استانداردهای بالای زندگی
  • دریافت خدمات درمانی رایگان
  • امکانات رفاهی و اجتماعی ایده ال
  • امکان تردد بین کشورهای حوزه شینگن بدون نیاز به ویزا

جهت آشنایی با هزینه ها و شرایط تحصیل در کشور چک این مقاله را حتما مطالعه نمایید: تحصیل در چک

معایب زندگی در چک

قطعاً مهاجرت به هرکشوری از مزایا و معایب مربوط به خود برخوردار خواهد بود، کشور چک نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. معمولاً شرایط افراد و مقایسه مزایا و معایب کشور مورد نظر برای افرادی که قصد مهاجرت دارند می تواند ذهنیت افراد را برای انتخاب مقصد نهایی روشن سازد.

به طور کلی معایب زندگی در کشور چک به شرح ذیل می باشد:

  1. یادگیری زبان چکی
  2. کمبود موقعیت شغلی ایده ال
  3. سیستم مالیاتی پیچیده
  4. آشنایی با قوانین و مقررات متفاوت

تجربه زندگی در کشور چک

بدون شک زندگی در کشور چک تجربه ای هیجان انگیز و لمس تاریخی کهن همراه با مدرنیته اروپایی خواهد بود. البته زندگی در هر یک از شهرهای کشور چک شرایط خاص خود را خواهد داشت. معمولاً اغلب مهاجران جمهوری چک شهر پراگ را برای زندگی انتخاب می نمایند. پراگ یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای اروپا و حتی جهان می باشد.

تجربه زندگی در چک

از لحاظ کیفیت زندگی پراگ همواره بین ۱۵ شهر برتر جهان قرار دارد، البته شهرهای دیگر کشور چک نیز از امکانات فوق العاده مناسبی برخوردار می باشند. با توجه به هزینه های مناسب زندگی در کشور چک افراد وقت بیشتری برای لذت بردن از زندگی و جاذبه های ناب این کشور خواهند داشت.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده می توان به این نتیجه گیری دست یافت که زندگی در کشور چک با مزایا و معایب مختص به خود همراه خواهد بود. متقاضیان مهاجرت به کشور چک با توجه به شرایط فردی خود و مزایا و معایب زندگی در کشور چک می توانند انتخاب درست و منطقی را اتخاذ نمایند.

جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در ارتباط با شرایط زندگی در کشور مورد نظر و انتخاب روش مهاجرتی مناسب با توجه به شرایط افراد یکی از مهم ترین اصول مهاجرت می باشد. به طور کلی با توجه به امنیت و شرایط اقتصادی نسبتاً مناسب کشور چک روند مهاجرت به این کشور در طی سال های اخیر با افزایش نسبی رو به رو شده است.

برند آریاناپارس تنها دارنده مجوزهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در ایران می باشد. ارائه صدها پرونده موفق به چندین سفارت کشورهای مختلف دنیا و ایجاد رابطه مبتنی بر رضایت قلبی و اطمینان خاطر موکلین عزیز همواره بزرگترین افتخار آریاناپارس بوده و سرلوحه عملکرد آتی خود نیز خواهد بود.

دانلود pdf مقاله زندگی در چک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا