کارشناسی ارشد در کانادا

خانه » مهاجرت تحصیلی » کارشناسی ارشد در کانادا
کارشناسی ارشد در کانادا

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

Masters Degree in Canada

کانادا، کشوری که از شنیدن نامش یاد سرما و زمستان می افتیم در شمال قاره آمریکا جای گرفته و از امن ترین و بهترین کشورهای دنیا برای زندگی است. از لحاظ وسعت دومین کشور بزرگ جهان بوده و مردم این کشور از بالاترین سطح کیفیت زندگی برخوردارند. شهرهای مدرن، مکان های دیدنی و معتبرترین دانشگاه های جهان در این کشور جای گرفته اند.

برای آشنایی با دانشگاه های کانادا این مقاله را مطالعه نمایید: دانشگاه های کانادا

چند زبانه بودن و تنوع فرهنگی بر جذابیت بیشتر کانادا افزوده است. از آنجائیکه کشور کانادا با سیستم آموزشی با کیفیت، پژوهش محور و مقرون به صرفه در سطح جهان شناخته شده است، هرساله دانشجویان بین المللی زیادی متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بوده و در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل هستند.

استان های انتاریو و بریتیش کلمبیا بیش از ۶۵% داشجویان بین المللی را جذب نموده و از این نظر جزء برترین استان های کانادا هستند. مقطع کارشناسی ارشد در کانادا با تنوع بسیار و در ۹۵۳ رشته ارائه میگردد.

طول دوره کارشناسی ارشد در کانادا ۱ تا ۲ سال می باشد و معمولا هر ساله از اول ماه سپتامبر آغاز می گردد البته امکان افزایش مدت زمان دوره کارشناسی ارشد در کانادا برای رشته های نیازمند دوره کارآموزی وجود خواهد داشت.

از آنجائیکه متقاضیان بین المللی دوره کارشناسی ارشد در کانادا بیش از بقیه دوره ها بوده و رقابت تنگاتنگی در این سطح برقرار است دانشجویانی که مقالات علمی داشته باشند در اولویت پذیرش تحصیلی خواهند بود.

شرایط تحصیل در کارشناسی ارشد در کانادا تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا به دو روش آموزشی، تحقیقاتی و یا ترکیبی از هر دو روش انجام می پذیرد.

در روش آموزشی دانشجویان با شرکت در کلاس ها و گذراندن واحدهای درسی رشته تحصیلی خود مدرک کارشناسی ارشد را دریافت می نمایند ولی در روش تحقیقاتی دانشجویان بر روی یک موضوع خاص پژوهش و بررسی نموده و نتیجه را به صورت پایان نامه ارائه می نمایند.

برای دوره های تحقیقاتی اخذ تأیید از استاد راهنما الزامی می باشد در صورت تأیید استاد راهنما، مدارک خواسته شده از دانشگاه مربوطه در صفحه مورد نظر آپلود می گردد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پذیرش کارشناسی ارشد کانادا

برای اخذ پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد کانادا مدارک ذیل مورد نیاز است:

  • فرم درخواست
  • مدرک کارشناسی و ریز نمرات لیسانس و در صورت داشتن فوق لیسانس ارائه ریز نمرات مربوطه
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • ارائه مدارک مبنی بر داشتن تمکن مالی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی به مدت دو سال
  • ارائه حداقل دو توصیه نامه از اساتید مبنی بر تأیید شرایط مناسب متقاضی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

اثبات مهارت انگلیسی یا فرانسوی

هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا

هزینه های تحصیل درکشور کانادا با توجه به رشته تحصیلی و ایالت مورد نظر متفاوت است و به نسبت سایر کشورهای انگلیسی زبان کمتر می باشد و بین ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار متغییر است. میانگین هزینه های تحصیل دانشجویان بین المللی برای رشته های مختلف در دانشگاه های کانادا به شرح زیر است (هزینه ها به دلار کانادا بوده و بطور یکساله در نظر گرفته شده است):

۱۵۲۳۶$ Education
۱۴۱۴۴$ Visual and performing arts, and communications technologies
۱۳۵۲۰$ Humanities
۱۴۳۰۴$ Social and behavioural sciences
۱۵۹۴۱$ Law, legal professions and studies
۲۲۴۴۲$ Business management and public administration
۳۷۶۹۷$ MBA
۱۴۶۶۴$ Physical and life sciences and technologies
۱۵۵۵۳$ Mathematics, computer and information sciences
۱۷۷۵۳$ Engineering
۲۴۱۷۸$ Architecture
۱۴۰۱۶$ Agriculture, natural resources and conservation
۱۳۷۱۳$ Nursing
۱۶۵۹۰$ Other health, parks, recreation and fitness
۱۳۹۴۸$ Personal, protective and transportation services

 

هزینه های زندگی در کانادا به ویژه در شهرهای بزرگ در مقایسه با کشورهای هم تراز خود، بالاتر بوده و این تفاوت قیمت در هزینه های مثل مسکن، حمل و نقل و مواد غذایی مشهود است. متقاضیان تحصیل در کانادا بایستی برای هزینه سالیانه زندگی مبلغی بین ۱۲ تا ۱۵هزار دلار را در نظر بگیرند.

امکان دریافت بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا

به طور کلی بورس کامل و امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های کانادا برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد و همه دانشجویان حتی افراد کانادایی در برخی دانشگاه ها بایستی شهریه بپردازند اما در صورت داشتن رزومه علمی تحقیقاتی قوی، مقالات چاپ شده در نشریات بین المللی و مدرک زبان می توانید برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد، امیدوار باشید.

شرایط دریافت بورسیه کارشناسی ارشد در کانادا

بورسیه کارشناسی ارشد به این صورت است که دانشجو در قبال تحقیقات علمی که انجام می دهد مبلغی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می نماید.

از دیگر بورسیه های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا می توان به بورسیه هایی که توسط برخی از استان های کانادا و وزارت امور خارجه کانادا به منظور تشویق دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند، اشاره کرد همچنین تعدادی از دانشگاههای کانادایی، برای جذب فارغ التحصیلان نخبه بین المللی، خدمات بورسیه ارائه می دهند و متقاضیان بایستی از طریق سایتهای دانشگاهی پیگیر شرایط بورس باشند.

نحوه اقدام و پروسه دریافت ویزای تحصیلی کانادا در سال ۲۰۲۰

دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی در هر مقطع و دانشگاهی در جهان ابتدا می بایست پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود را اخذ نمایند و دانشگاه های کانادا هم از این قضیه مستثنی نیستند. بعد از پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا، بایستی مدارک زیر را جهت اخذ ویزای تحصیلی ارائه نمایند:

  • تأییدیه پذیرش تحصیلی از یکی از مراکز آموزشی در کانادا
  • پاسپورت
  • ترجمه مدارک شناسائی دانشجو و همراهان
  • یک قطعه عکس
  • ارائه گواهی مبنی بر تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های خود و همراهان برای مدت دو سال
  • تکمیل فرم درخواست ویزا

ارائه تمامی این مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا الزامی است و وجود نقص در یکی از مدارک امکان پذیرش ویزای تحصیلی متقاضی را کاهش خواهد داد. مواردی همچون گواهی تمکن مالی بسیار مهم هستند و درصورتی که فرد نتواند آفیسر اداره مهاجرت را قانع نماید امکان ریجکتی وجود خواهد داشت.

از این رو متقاضیان همیشه بایستی علاوه بر هزینه های تحصیلی، هزینه های زندگی و مخارجی همچون هزینه مسکن، هزینه حمل و نقل، هزینه پوشاک و هزینه غذا را در نظر بگیرند و توانایی پرداخت کل هزینه ها را ازطریق مدارک مالی به اثبات برسانند.

تمامی متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا بایستی در مدت زمان کمتر از یک ماه بعد از درخواست ویزا، بدون نیاز به وقت قبلی در یکی از دفاتر سفارت کانادا یا دفاتر VAC انگشت نگاری انجام دهند.

از آنجائیکه کانادا در کشور ما دفتر سفارت ندارد هموطنان می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر سفارت کانادا در کشورهای ارمنستان، ترکیه یا امارات انگشت نگاری کنند گفتنی است اخذ ویزا از کانادا نیازی به مصاحبه ندارد. حدود دو ماه  بعد از انگشت نگاری در دفتر سفارت، جواب مربوط به پذیرش یا عدم پذیرش درخواست ویزای تحصیلی برای متقاضی ارسال خواهد شد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در کانادا

در صورتی که متقاضی جواب مثبت دریافت نماید برای مهاجرت و شروع تحصیل مانعی ندارد و با ارائه مدارکی همچون پاسپورت و رسید سفارت برای پیکاپ پاسپورت خود اقدام می نماید البته الزامی به حضور خود شخص نیست و این مرحله را نماینده قانونی فرد هم می تواند انجام دهد.

در صورت ریجکت شدن پرونده، دلایل ریجکتی طی نامه ای به اطلاع متقاضی دریافت ویزای تحصیلی خواهد رسید.

هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی دریافت ویزای تحصیلی می توانید به مقاله ویزای تحصیلی کانادا مراجه نمایید.

برترین دانشگاه های کانادا

کانادا مجوعه ای از بهترین و محبوب ترین دانشگاههای جهان را بواسطه سطح بالای آموزشی و تحقیقی در خود جای داده است. دانشگاه های کانادا در رتبه بندی جهانی QS از جایگاه مناسبی برخوردارند و انتخاب درستی برای تحصیل دانشجویان بین المللی هستند. انتخاب دانشگاه برای تحصیل درمقطع کارشناسی ارشد به مواردی همچون رشته تحصیلی، سطح زبان و میزان بودجه در نظر گرفته شده بستگی دارد.

برترین دانشگاههای کانادا عبارتند از:

  1. University of Toronto
  2. University of British Columbia
  3. McGill University
  4. University of Alberta
  5. Université de Montréal
  6. McMaster University
  7. University of Waterloo
  8. The University of Western Ontario
  9. University of Calgary
  10. Queen’s University at Kingston
  11. Dalhousie University
  12. University of Ottawa

سه دانشگاه اول در لیست ارائه شده جزو برترین دانشگاههای کانادا در سال ۲۰۱۹ بوده اند که هر کدام را جداگانه معرفی می نماییم.

University of Toronto

دانشگاه تورنتو یکی از معتبرترین دانشگاه های کانادا و حتی جهان است و در میان دانشگاه های کانادا مقام اول را به خود اختصاص داده است. شیوه آموزشی این دانشگاه بر مبنای تحقیق بوده و پشتیبان استعدادهای دانشجویی در زمینه اختراع و ایده های نو است.

دانشگاه تورنتو در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مهندسی، بهداشت، حقوق، رشته های امور مالی، مدیریت، هنر، موسیقی، فیزیولوژی و خدمات اجتماعی و … دانشجو می پذیرند.

University of British Columbia

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) دومین دانشگاه برتر در میان دانشگاههای کاناداست و در شهرهای ونکوور و کلونا دراستان بریتیش کلمبیا واقع شده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا بواسطه فعالیتهای تحقیقی در داخل کانادا و سایر کشورهای جهان شهرت و محبوبیت فراوانی دارد. این دانشگاه دارای رشته های متنوعی همچون معماری، فلسفه، مدیریت کسب و کار، زیست شناسی، تاریخ و … در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

McGill University

دانشگاه مک گیل سومین دانشگاه برتر کانادا بوده وبالاترین تعداد دانشجوی بین المللی را دارد. دانشگاه مک گیل در مونترال، کبک قرار داشته و به مدت ده سال رتبه اول دانشگاه های علوم پزشکی کانادا را به خود اختصاص داده است.

۲۳ درصد از دانشجویان دانشگاه مک گیل را دانشجویان کارشناسی ارشد تشکیل می دهند. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در همه رشته ها در این دانشگاه امکان پذیر است اما رشته ای که بیش از همه درمقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه متقاضی دارد، مدیریت مالی است.

دانشگاه های برتر کانادا تاکنون در میان فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا بیشترین تعداد جایزه نوبل توسط فارغ التحصیلان دانشگاه مک گیل دریافت شده است.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

زبان رسمی کانادا، انگلیسی است و این خود از بزرگترین مزایای تحصیل در این کشور است. دانشجویان بین المللی در صورت داشتن مدرک زبان قادر به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد خواهند بود.

تحصیل مقرون به صرفه کارشناسی ارشد در کانادا

هزینه های تحصیل در کشور کانادا در مقایسه با کشورهای هم تراز خود پایین تر بوده و این مورد دلیل مهمی در انتخاب این دانشگاه ها برای تحصیل از طرف دانشجویان بین المللی است.

بیمه درمانی

دانشجویان بین المللی در کانادا از خدمات بیمه درمانی برخوردار خواهند شد و این خدمات بیمه ای در هر استان متفاوت است. دانشجویان بین المللی در استانهای بریتیش کلمبیا، نیوفاندلند، آلبرتا، لابرادور، نیوبرانزویک و ساسکاچوان تحت پوشش بیمه درمانی دولتی قرار می گیرند ولی دانشجویان بین المللی که در استانهای مانیتوبا، نوااسکوشیا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد یا کبک مشغل به تحصیل هستند بایستی برای بیمه درمانی خصوصی اقدام نمایند.

حق کار دانشجویی

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کانادا اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته را دارند و حداقل دستمزد برای هر ساعت ۱۰ دلار کانادا می باشد. لازم به ذکر است کار پیدا کردن در دوران دانشجویی در زمینه تخصصی مشکل بوده و دانشجویان معمولا در جاهای همچون رستوران یا موسسات تولیدی مشغول به کار می شوند، و درآمد این مشاغل تا اندازه ای در برطرف نمودن نیازهای مالی دانشجویان سودمند خواهد بود.

تنوع رشته کارشناسی ارشد در کانادا

از مزایای دیگر تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا وجود تنوع رشته های تحصیلی در دانشگاه های کاناداست همواره این امکان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که متناسب با رشته تحصیلی به راحتی دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایند وبه یقین دانشجویان شانس بیشتری برای ادامه تحصیل خواهند داشت.

داشتن حق همراه در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

دغدغه اکثر متقاضیان تحصیل در کشورهای خارجی داشتن همراه از زمان ورود به کشور مقصد است. اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا همواره این امکان را ایجاد می نماید که همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال به همراه دانشجو وارد کانادا شوند و همراهان اجازه کار تمام وقت در کشور کانادا را خواهند داشت همچنین والدین دانشجوی کارشناسی ارشد برای مراسم های خاصی همچون فارغ التحصیلی از طریق ویزای توریستی بطور موقت می توانند وارد کانادا شوند ولی بایستی افسر اداره مهاجرت را قانع نمایند که بعد از مدت مشخص به کشور خود باز می گردند.

اولویت در استخدام فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در کانادا

فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا در بازار کار همواره از اولویت و ارزش خاصی برخوردار بوده و به راحتی در زمینه های تحصیلی خود، شغل مورد علاقه را پیدا خواهند نمود. بطور کلی دولت کانادا فرصتی دو ساله معادل طول دوره تحصیل کارشناسی ارشد به فارغ التحصیلان دانشگاههای خود می دهد که در کشور کانادا بمانند و به جستجوی کار بپردازند در صورت موفقیت از قوانین تبدیل ویزا از تحصیلی به کاری استفاده نموده و در کانادا ساکن می شوند. این افراد بعد از مدت مشخصی در صورتیکه جرمی از طرفشان واقع نگردد می توانند برای اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

معایب تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

علاوه بر مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا که به طور کامل توضیح داده شد لازم است که معایب و نکات منفی تحصیل درکانادا را هم مطرح نمائیم تا علاقه مندان به تحصیل در کانادا با در نظر گرفتن تمامی نکات مثبت و منفی اقدام به تصمیم گیری نمایند. از جمله معایب تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا می توان به نکات زیر اشاره نمود.

شرایط آب و هوایی کانادا

با توجه به اینکه کشور کانادا جزو کشورهای سردسیر بوده و شرایط آب و هوایی خاص خود را دارد، دانشجویان بایستی آمادگی لازم برای رویارویی با این وضعیت جوی را داشته باشند چون که چالش ۱۵ درصد از مهاجرین، وضعیت آب و هوایی این کشور است.

هزینه زندگی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهای اروپایی بالاتر بوده و دانشجویان بین المللی هزینه ای بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار کانادا را بایستی به هزینه زندگی اختصاص دهند. کیفیت عالی زندگی در شهرهای بزرگ کانادا، روی هزینه های زندگی تأثیر گذاشته و این مسأله تا اندازه ای زندگی مهاجرین را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مهاجرتی و مهاجرت تحصیلی با مشاوران ارشد موسسه آریانا اپلای در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا