Search
Close this search box.

دانشگاه مک گیل کانادا

خانه » بورسیه تحصیلی » دانشگاه مک گیل کانادا
دانشگاه مک گیل کانادا

در این مقاله سعی داریم که دانشگاه مک گیل کانادا را معرفی کنیم.

آشنایی با دانشگاه مک گیل کانادا

دانشگاه مک گیل کانادا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور کانادا واقع در شهر مونترال ایالت کبک می باشد. این دانشگاه در زمان استعمار انگلستان در سال ۱۸۲۱ میلادی و توسط تاجر متمول اسکاتلندی آقای جیمز مک گیل تاسیس شد. این دانشگاه دارای ۲ پردیس و ۱۱ دانشکده می باشد که امکان تحصیل در حدود ۳۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع مختلف را ایجاد کرده است. اساتید مجرب و با سابقه، دانشجویان مستعد، امکانات پژوهشی و تحقیقاتی به روز و… باعث شده است تا کنون این دانشگاه و اعضای آن موفق به کسب جوایز علمی معتبر مانند جایزه نوبل شوند.

آشنایی با دانشگاه مک گیل کانادا

دلایل اعلامی باعث قرار گرفتن این دانشگاه در بین دانشگاه های معتبر بین المللی شده است. هم چنین دانشگاه مک گیل با جذب حدود ۴۰ هزار دانشجو اعم از داخلی و خارجی، یکی از پر متقاضی ترین موسسات آموزشی کشور کانادا جهت ادامه تحصیل محسوب می گردد.

اساتید دانشگاه مک گیل

طبیعتا یکی از دلایل شهرت و اعتبار دانشگاه ها اساتید آن است. دانشگاه مک گیل به دلیل داشتن اساتید معروف و به نام موفق به قرار گرفتن در بین مراکز علمی معتبر شده است. نکته جالب توجه در مورد این دانشگاه حضور اساتید به نام ایرانی در بین اعضای هیات علمی می باشد مانند دکتر پیام اخوان، دکتر احمد کاظمی، دکتر مهدی محقق و … . آگاهی از اساتید دانشگاه ها معمولا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مانند دکتری و فوق دکتری مهم است زیرا این دسته از دانشجویان برای موفقیت در اخذ پذیرش باید نظر سوپر وایزر یا یکی از اساتید دانشگاه مقصد را با ارائه رزومه خود جلب نمایند.

برترین رشته های تحصیلی دانشگاه مک گیل

به صورت کلی در بین رشته های تحصیلی ارائه شده از طرف دانشگاه مک گیل برخی به دلایلی مانند بازار کاری مناسب، درآمد بالا، اساتید خوب و… بیشتر مورد نظر و توجه دانشجویان می باشد. البته این شرایط باعث سخت تر شدن ورود به این رشته ها به دلیل تقاضا و رقابت بالا و ظرفیت پایین می شود. پس افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه مک گیل را دارند بهتر است از برترین رشته های این دانشگاه آگاه باشند تا بتوانند برای ورود و تحصیل در این دانشگاه اقدام نمایند.

برترین رشته های تحصیلی دانشگاه مک گیل

در ادامه به برخی از بهترین رشته های دانشگاه مک گیل اشاره خواهیم کرد :

  1. مهندسی معدن
  2. مدیریت اطلاعات
  3. آناتومی و فیزیولوژی
  4. زبان شناسی
  5. دارو سازی
  6. آموزش و پرورش
  7. زبان و ادبیات انگلیسی
  8. علوم زمین و دریا
  9. علوم زندگی و پزشکی
  10. حقوق
  11. تربیت بدنی
  12. جغرافیا
  13. مطالعات محیطی
  14. هنر و علوم انسانی
  15. روانشناسی
  16. علوم بیولوژیکی
  17. علوم اجتماعی
  18. مهندسی  مکانیک
  19. پرستاری

هزینه تحصیل در دانشگاه مک گیل

تحصیل در دانشگاه های معتبر کانادا برای دانشجویان بین المللی مستلزم پرداخت شهریه می باشد. به همین دلیل یکی از مهم ترین اموری که قبل از اقدام برای ورود به این دانشگاه با از آن مطلع بود هزینه های تحصیل است. به صورت کلی هزینه تحصیل و زندگی در ایالت کبک نسبت به سایر ایالات پایین تر و مقرون به صرفه تر می باشد. دانشگاه مک گیل نیز به دلیل قرار گرفتن در این ایالت هزینه های مناسب تری جهت تحصیل دریافت می کند.البته هزینه هایی که متقاضی تحصیل باید پرداخت نماید با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است و معمولا سالانه بین ۱۷ تا ۴۸ هزار دلار کانادا محاسبه می شود. متقاضی علاوه بر هزینه های تحصیل باید برخی هزینه های جانبی مانند امور اداری، بیمه، ثبت نام، صدور مدارک، هزینه های فرعی و… پرداخت شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد :

  • بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار کانادا : هزینه های فرعی
  • ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار کانادا : هزینه کتاب و لوازم تحصیلی
  • بیمه درمانی : سالانه حدود ۱۱۰۰ دلار کانادا
  • هزینه ثبت نام در دانشگاه : بین ۶۰ تا ۱۲۵ دلار کانادا
  • هزینه های اداری و صدور مدارک : بین ۹۵ تا ۱۶۵ دلار کانادا
  • هزینه تحصیل در دانشگاه مک گیل

بورسیه های تحصیلی دانشگاه مک گیل

یکی از مهم ترین مسائل برای دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه مک گیل، شرایط و نحوه درخواست بورسیه های تحصیلی جهت کاهش هزینه ها می باشد. پس داشتن اطلاعات در این زمینه ضروری است. این دانشگاه نیز در زمینه تشویق و حمایت دانشجویان حمایت های متنوعی برای آن ها از قبیل بورسیه، کمک هزینه، جایزه و … در نظر گرفته و دانشجویان با دارا بودن شرایط مورد نیاز امکان درخواست و دریافت این حمایت ها را دارا می باشند.

به صورت کلی شرایط دریافت بورسیه برای هر مقطع متفاوت است ولی معمولا داشتن شرایط علمی مناسب مانند رزومه علمی قوی، مدرک زبان سطح بالا، معدل و نمرات مناسب، داشتن توصیه نامه و… از موارد تاثیر گذار بر افزایش شانس دریافت بورسیه محسوب می شود. هم چنین دانشجویانی که ضمن تحصیل در این دانشگاه از نظر نمرات و معدل در بین دانشجویان برتر قرار بگیرند امکان دریافت جوایز و کمک هزینه های تحصیلی را خواهند داشت.

هم چنین با توجه به سیاست های دانشگاه مک گیل، دانشجویانی که در زمینه های علمی و تحقیقاتی موفق به دریافت مقام و رتبه شوند از تسهیلات و تشویق های مالی و غیر مالی بهره مند خواهند شد. بورسیه و کمک هزینه هایی که این دانشگاه ارائه می کند بسیار متنوع و مقدار آن نیز با توجه به شرایط متغیر است یعنی امکان افزایش یا کاهش آن با توجه به عواملی وجود دارد ولی به صورت کلی می توان مقدار بورسیه ها را بدین شرح اعلام کرد :

  1. میانگین بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد : سالانه بین ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار کانادا
  2. میانگین بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری : سالانه بین ۲۲ تا ۲۷ هزار دلار کانادا
  3. میانگین بورسیه تحصیلی در مقطع فوق دکتری : سالانه بین ۳۳ تا ۳۸ هزار دلار کانادا
  4. میانگین بورسیه در دوره های تحقیقاتی و یا فرصت مطالعاتی : بین ۳۰ تا ۳۷ هزار دلار کانادا

البته شرایط و میزان دقیق بورسیه و نحوه و زمان درخواست معمولا از طریق سایت دانشگاه اعلام می شود و متقاضیان برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه بهتر است به سایت آن مراجعه نمایند.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مک گیل

برای این که بتوان تحصیل در دانشگاه مک گیل را شروع کرد ابتدا باید دارای مدارک و شرایط مورد نیاز بود. سپس در زمان اعلام شده از طرف دانشگاه یا اصطلاحا دد لاین اقدام به ارسال مدارک و ثبت درخواست کرد تا در صورت تائید و دریافت پذیرش تحصیلی کانادا بتوان جهت اخذ ویزای دانشجویی و در نتیجه ورود به کشور کانادا به نتیجه رسید. البته به دلیل مطرح بودن این دانشگاه هم در کشور کانادا و هم در سطح بین المللی و درخواست بسیار جهت ورود به دوره های تحصیلی این دانشگاه، متقاضی باید از نظر شرایط مانند نمرات، معدل، سطح زبان، رزومه و… وضعیت مناسبی داشته باشد و هم چنین در آزمون ورودی نیز نتیجه مطلوب را کسب نماید.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مک گیل

پروسه پذیرش در مقطع دکتری و فوق دکتری متفاوت با سایر مقاطع می باشد یعنی برای این که متقاضی در این دوره ها بتواند پذیرش دریافت نماید باید رزومه علمی قوی مانند مقاله ISI، توصیه نامه، مدرک زبان سطح بالا، معدل و نمرات خوب، فارغ التحصیلی در دانشگاه های معتبر، مرتبط بودن رشته های مقاطع قبلی و… را دارا باشد و با ارائه آن ها و جلب نظر یک استاد در دانشگاه مک گیل به عنوان سوپروایزر، امکان ورود و تحصیل در این دوره ها را داشته باشد.

به صورت کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه مک گیل بدین شرح می باشد :

  • مدارک تحصیلی مقاطع قبل
  • ریز نمرات تحصیلی
  • مدرک زبان
  • توصیه نامه از اساتید دانشگاه مبدا
  • انگیزه نامه
  • مدارک GRE و یا GMAT
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه
  • پاسپورت معتبر
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاه و…

مزایای تحصیل در دانشگاه مک گیل

تحصیل در دانشگاه مک گیل یکی از معتبرترین دانشگاه های کانادا و بلکه جهان مورد نظر بسیاری از دانشجویان از کشورهای مختلف می باشد. دلیل این جذابیت نیز امکان استفاده از امکانات به روز و پیشرفته جهت انجام تحقیقات علمی و پژوهشی، وجود اساتید به نام و مطرح در سطح بین المللی، اعتبار مدرک تحصیلی این دانشگاه، ارائه تسهیلات و حمایت های مالی متنوع به دانشجویان و… می باشد.

از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا می توان به شانس بالای فارغ التحصیلان آن برای ورود به بازار کاری کانادا و یا سایر کشورهای جهان اشاره کرد که این امر باعث رقم زدن آینده ای درخشان برای دانشجویان این دانشگاه می شود. به دلیل کیفیت بالای آموزش و امکاناتی که این دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می هد، سطح مهارت و تخصص دانش آموختگان نسبتا بالا و به همین دلیل در اولویت جذب به بازار کاری هستند.

با توجه به مطالب بیان شده دانشگاه مک گیل یکی از مراکز علمی معتبر در کشور کانادا و هم چنین در سطح بین المللی محسوب می شود. تحصیل در آن می تواند به عنوان پلی برای ورود به زندگی مرفه و رقم زدن آِینده ای روشن برای دانشجویان محسوب شود. شاید یکی از مشکلات تحصیل در این دانشگاه هزینه های بالا و رقابت زیاد برای اخذ پذیرش باشد ولی می توان با در نظر گرفتن بورسیه های اعلامی این موارد را نادیده گرفت. به نظر شما ادامه تحصیل در دانشگاه مک گیل روش مناسبی برای ورود به کشور کانادا محسوب می شود یا خیر؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا