پناهندگی در چک

خانه » مهاجرت » پناهندگی در چک
پناهندگی در چک

پناهندگی در چک به چه صورت است؟

Asylum conditions in the Czech Republic

پناهندگی در چک یکی از راه های حضور و اقامت در این کشور محسوب شده که همواره در سالیان اخیر داوطلبان زیادی را به خود اختصاص داده و آمار متقاضیان مهاجرت از این روش رو به افزایش بوده است. اما پناهندگی در چک روش مناسبی نبوده و حتی در سال های اخیر این کشور از پذیرش پناهندگان خودداری می نماید. به خاطر شرایط خاص این کشور افراد مایلند از هر طریقی حتی پناهندگی در چک اقامت آن را دریافت نمایند اما همواره روش های قانونی و بهتری نسبت به پناهندگی در چک برای اخذ اقامت این کشور وجود دارد. چرا که روش پناهندگی در چک مخاطرات و مشکلات فراوانی به دنبال دارد و ممکن است هر اتفاقی برای فرد رخ دهد.

اما قبل از پرداختن به پناهندگی در چک اول باید بدانیم که پناهندگی چیست؟ پناهنده یا پناهجو به چه کسی گفته می شود؟ پناهندگی عبارت است از تقاضای حضور و اقامت در یک کشور دیگر به خاطر مسائل و مشکلات گوناگون در کشور مبدا. برخی از این چالش ها عبارت اند از تبعیض های قومیتی، نژادی و جنسیتی، مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی، مذهبی و جنگ و آوارگی یا بالای طبیعی مانند زلزله و سیل و … در صورت بروز هر گونه از این مشکلات، اگر شخصی ویژگی های کشور مقصد را داشته باشد می تواند با استناد به قانون کنوانسیون حقوق بشر ۱۹۵۱ و سایر قوانین نگاشته شده در مورد پناهندگی مثل قانون کنوانسیون حقوق بشر اروپا، تقاضای پناهندگی خویش را به اداره مهاجرت کشور مورد نظر ارسال نموده و در صورت پذیرش از زندگی و پناهندگی در آن کشور برخوردار شود. در ادامه این نوشتار به مطالب مختلفی در حوزه پناهندگی در چک پرداخته خواهد شد.

پناهندگی در چک -پناهندگی در چک به چه صورت است؟

آشنایی با کشور چک

جمهوری چک کشوری واقع در قلب اروپا که یکی از اعضای اتحادیه اروپا و همچنین عضو معاهده شینگن می باشد. این کشور در سال ۱۹۹۳ و با تقسیم صلح آمیز کشور چکسلواکی سابق به وجود آمد. پایتخت این کشور بزرگترین شهر آن یعنی پراگ محسوب شده که یکی از زیباترین شهرهای دنیا لقب گرفته است. این کشور حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت داشته و مردم آن به زبان رسمی این کشور یعنی زبان چکی تکلم می کنند. به خاطر موقعیت فوق العاده این کشور، امنیت و رفاه، خصوصیات مردم و ویزای آن که از نوع شینگن به شمار آمده، بسیاری افراد سودای مهاجرت به چک و کسب اقامت دائم این کشور را در سر دارند. جمهوری چک دارای دانشگاه های معتبر به خصوص در حوزه پزشکی بوده که برنامه های آموزشی متعددی به زبان انگلیسی ارائه نموده و مدارک آن ها علاوه بر اتحادیه اروپا در کشور های آمریکا، انگلیس و کانادا نیز معتبر است.

روش های قانونی و بسیار کم خطر تر برای مهاجرت به چک و اخذ اقامت دائم این کشور وجود دارد که همواره توصیه می شود. این روش ها عبارت اند از: مهاجرت تحصیلی، مهاجرت سرمایه گذاری و ثبت شرکت، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق ازدواج و…. اما همواره هستند افرادی که به دنبال ریسک کردن و رسیدن به مقصد به هرقیمتی هستند و به همین دلیل از روش پناهندگی در چک اقدام می کنند. بنابراین مناسب است که این راه پر خطر ار زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

جهت کسب اطلاعات کامل درباره زندگی در چک مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

شرایط پناهندگی در چک

شرایط پناهندگی در چک در قانون پناهندگی این کشور که در سال ۱۹۹۹ تصویب شده، کاملا تعیین شده است. در این مصوبه شرایط تقاضای پناهندگی در چک این گونه آمده است: افرادی که ثابت شود به خاطر مسائلی مانند تبعیض نژادی، دینی، ملیت، جنسیت، عضویت در گروه های خاص اجتماعی، مشارکت در گروه سیاسی خاص و مانند این ها، تحت پیگرد، شکنجه و محاکمه باشند و جان خود و خانواده شان در خطر باشد، امکان ارسال تقاضای پناهندگی دارند. فرآیند بررسی پرونده های متقاضی پناهندگی در چک توسط معاونت امور پناهندگان وزارت کشور چک انجام می گیرد در حالی که در اغلب کشور های اروپایی پلیس مرزی این مسئولیت را به عهده دارد. در نتیجه تا سال ۱۹۹۶ شرایط پناهندگان برای ماندن در کشور چک به ۵ سال محدود شد، اما پارلمان چک در پی اصلاح قوانین پناهندگی محدودیت ۵ ساله را تصویب نمود و حتی امکان درخواست تابعیت بعد از یک دوره اقامت ۵ ساله برای پناهندگان نیز وجود دارد.
در سال های اخیر در کشور چک قانون جدیدی برای موضوع پناهندگی به منظور برقراری استاندارد های بین المللی و اتحادیه اروپا، در حال تدوین بوده، به خصوص اصل کشور امن که یکی از مهمترین دلایل پناهجویان برای ورود به این کشور می باشد. مراحل مختلف بررسی وضعیت پرونده پناهجو در این قانون سرعت بخشیده شده و همچنین امکان شرایط تجدید نظر به دلیل بشردوستانه لحاظ گردیده است.

پناهندگی در چک-شرایط پناهندگی در چک

روش های اخذ پناهندگی در چک

اخذ پناهندگی در جمهوری چک برای کسانی امکان پذیر است که کیس واقعی و پرونده صادقانه داشته باشند. مدارکی که ثابت کند فرد شرایط اشاره شده در مفاد پناهندگی کنوانسیون حقوق بشر را دراست. هر چند در سالیان اخیر به خاطر پرونده های جعلی و همراه با عدم صداقت که تعداد آن ها نیز رو به افزایش است، بسیاری از کشور های اروپایی مانند جمهوری چک از پذیرش پناهندگان امتناع کرده اند. چرا که این افراد با ورود به کشور چک و سایر کشور ها مشکلات عدیده ای را برای شهروندان این کشور ها به وجود می آورند که اعتراض به دولت ها و راهپیمایی شهروندان را در پی دارد. این مساله به قدری حاد شده که در بسیاری موارد حتی افرادی که شرایط پناهندگی را هم داشته اند، تقاضای آن ها مورد قبول واقع نگردیده است. در برخی موارد افرادی هستند که حاضر به تغییر دین خود می شوند که در واقع عملی غلط بوده و این اقدامات باعث شده که به کلی دیدگاه شهروندان و دولت های کشورهای مهاجر پذیر نسبت به پناهندگی کاملا تغییر کند.

جهت کسب اطلاعات کامل درباره  اقامت در چک مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

مراحل اخذ پناهندگی در چک

متقاضیان برای درخواست پناهندگی در چک باید از مراحل انجام آن آگاهی یابند. معمولا در صورتی که درخواست متقاضی برای بار اول در مصاحبه تایید نشود شرایط اعتراض و تقاضای بررسی و انجام تکرار مصاحبه مهیاست. اما در صورتی که تقاضای فرد در بار دوم ریجکت شود می بایست به کشور خود برگردد. چنانچه فرد در مصاحبه اصلی بتواند مجوز پناهندگی را دریافت کند می تواند امور مربوط به اقامت و شهروندی خود را آغاز نماید. همان گونه که مشاهده می گردد فرآیند دریافت مجوز پناهندگی در چک آسان نیست و به خصوص در سال های اخیر پیچیدگی های خاصی به همراه دارد و عموما درخواست ایرانی ها تایید نشده و مجبور به بازگشت می شوند. به هر حال در صورتی که شخصی واجد شرایط بوده و در تعریف کنواسیون حقوق بشر در مورد پناهندگی بگنجد، برای دریافت پناهندگی در چک می بایست مراحل زیر را پشت سر بگذارد :

  • بازگشت به شهر مشخص شده و دریافت ویزا یا مجوز برای ورود به کشور چک
  • مراجعه به سازمان پذیرش پناهندگان
  • تکمیل فرم های ثبت نام اولیه و تشخیص هویت
  • مشخص شدن شهر و محل اقامت
  • تعیین زمان مصاحبه اولیه در دادگاه
  • معرفی به اداره پلیس و ثبت مشخصات فرد در اداره پلیس
  • حضور در دادگاه و انجام دادن مصاحبه اولیه و بیان دلایل حقیقی برای پناهندگی
  • کامل کردن فرم های مورد نظر در پرونده پناهندگی و انجام مصاحبه اصلی
  • انجام امور مربوط به شهروندی در صورت تایید شدن شخص در دادگاه.

پناهندگی در چک-مراحل اخذ پناهندگی در چک

جهت کسب اطلاعات کامل درباره شهرهای چک مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

وضعیت پناهندگان در چک

به پناهجویان در کشور چک در مراکز یا اردوگاه های پناهندگان اقامت موقت داده می شود. وزارت کشور چک ۴ نقطه استاندارد پناهندگان را به منظور استفاده پناهجویان و محل اقامت افرادی که پرونده پناهندگی آن ها در حال بررسی است تدارک دیده است. در این مراکز تمهیداتی برای پناهجویان و پناهندگان در نظر گرفته شده است از قبیل وعده غذایی رایگان، اسکان، مراقبت های بهداشتی، حقوق ناچیز. همچنین فرزندان آن ها می توانند از تحصیل در کشور چک به صورت رایگان بهره مند گردند. پناهندگانی که مشخصات آن ها در اداره پلیس ثبت شده است و تعیین هویت شده اند می توانند نهایتا به مدت یک سال از خدمات و اقامت مراکز ذکر شده استفاده نمایند. توسط پروژه ای که آغاز آن در سال ۱۹۹۴ بوده است، به محض اینکه منازل مخصوص به پناهندگان در محله های خاص توسط پروژه های اداره پناهندگان چک پذیرفته شد، این افراد می توانند با طی مسیر قانونی وارد جامعه چک شوند.

نگاه های متفاوتی نسبت به پناهندگی در جامعه چک وجود دارد. بدین صورت که از هر ۱ میلیون نفر جمعیت مردم چک حدود ۱۵۶/۱ نفر برای پناهندگی تقاضا داده اند. اغلب مسائلی همچون ریسک به پایان رسیدن منابع حیاتی، محودیت ظرفیت منابع زیست محیطی برای تداوم حیات و مشکلاتی که پناهندگان برخی اوقات مسبب آن هستند، باعث شده جمهوری چک از پذیرفتن پناهنده امتناع کرده یا تعداد بسیار کمی از پناهندگان را بپذیرد. بیشترین پناهندگان در جمهوری چک افرادی اند که تابعیت کشورهای اسلوواکی، اوکراین و ویتنام را دارند. بر اساس آمارهای ارزیابی شده همه پناهندگان سال های اخیر به کشورشان برگشت داده شده و حتی مشاهده شده پلیس ها رفتار بسیار سخت و سخیفی با پناهندگان به خصوص مسلمانان داشته اند.

قوانین پناهندگی در چک

جمهوری چک به عنوان عضو کنوانسیون پناهندگی چک که در سال ۱۹۵۱ توسط دانمارک به تصویب رسید، شناخته می شود اما با این وجود نیز کمیساریای عالی حقوق پناهندگان سازمان ملل متحد به خاطر نقض ضوابط و قوانین این کنوانسیون و عدم پذیرش پناهنده شکایت کرده است. در حالی که دولت جمهوری چک به این موارد اهمیت نداده و حتی از سایر کشور های اروپایی درخواست کرده پناهنده نپذیرند. ولی جمهوری چک تلاش کرده با فرستادن کمک های مالی و غیرمالی برای کشورهایی مانند عراق و سوریه به شکل دیگری به پناهجویان آن ها کمک کند. در نتیجه مشاهده می شود که صرفا عضو کنواسیون حقوق پناهندگان بودن دلیلی بر پذیرش پناهنده نبوده و بهتر است افراد پیش از هر گونه اقدامی تامل کنند. حتی کشور دانمارک به عنوان اولین کشوری که این پیمان را مصوب نمود در سال های اخیر با دادن پول به پناهجویان آن ها را روانه بازگشت به کشور خود کرده است.

پناهندگی در چک-قوانین پناهندگی در چک

همانطور که گفته شد در سال های اخیر کشور چک در حال تدوین قانون جدیدی برای پناهجویان است. حتی افرادی که کشور آن ها امن محسوب شده، در صورتی که قانونی درخواست دهند به کشور خود برگردانده نشده، ولی در سایر پناهجویان ادغام خواهند شد. همچنین جمهوری چک موافقت نامه هایی برای پذیرش مجدد با کشور های همسو با خود مصوب کرده است از جمله اسلوواکی (۱۹۹۶)، لهستان (۱۹۹۳)، آلمان (۱۹۹۵)، کانادا (۱۹۹۷)، مجارستان (۱۹۹۵)، رومانی (۱۹۹۴)، فرانسه (۱۹۹۵) و اتریش (۱۹۹۲). علاوه بر این ها در حال رایزنی با کشور هایی همچون اسلوونی، اوکراین، بلاروس، بلغارستان، روسیه و هلند هستند تا قوانین و شرایط به صورت تفصیلی تر بین وزارتخانه های دو کشور تصویب شود.

جهت کسب اطلاعات کامل درباره ویزای چک مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

معایب پناهندگی در چک

همان گونه که اشاره شد علاوه بر فرآیند پیچیده درخواست و پذیرش پناهندگی در چک، در سال های اخیر به واسطه امتناع این کشور از پذیرش پناهنده برخورد های بدی با پناهجویان صورت گرفته است. البته معایب پناهندگی در چک به این موضوع بستگی دارد که فرد به صورت قانونی (مثلا با ویزای توریستی یا ویزای تحصیلی) وارد این کشور شده است یا غیر قانونی (قاچاق و از طریق مرزها) اما در هر صورت با ادغام پناهجویان توسط اداره پلیس بیگانگان شرایط بسیار سخت تر از گذشته است. حتی گاهی مشاهده می شود افراد زیادی با رویای اقامت در اروپا در دام قاچاقچیان و کلاهبرداران افتاده اند و هزینه هایی به مراتب بیشتر از روش های قانونی برای دریافت اقامت پرداخته اند.

علاوه بر خطرات مسیر که خیلی اوقات خبر غرق شدن مهاجران غیر قانونی به گوش می رسد، در صورت رسیدن به کشور چک هم با توجه به آمار بسیار پایین پذیرش پناهندگان (۱%) در این کشور، پناهندگی به جز هدر دادن وقت و هزینه حاصل دیگری برای فرد نخواهد داشت. نهایتا داوطلب مجبور بوده در اردوگاه پناهندگان اقامت داشته باشد که گزارش های اسفناکی که از وضعیت بهداشتی، سلامتی و غذایی آن ها منتشر می شود، یکی دیگر از معایب پناهندگی در چک می باشد. حتی مواردی از آزار و اذیت های جنسی و خودکشی نیز در این مراکز گزارش شده که صدمات جبران ناپذیر روحی و جسمی به دنبال خواهند داشت. در نهایت نکته منفی این است که اکثر پرونده ها ریجکت شده و افراد یا بایستی در همان شرایط زندگی کنند یا به کشور خود برگردند که حتی ممکن است جایگاه خود و حمایت های کشور خویش را برای همیشه از دست بدهند.

جهت کسب اطلاعات کامل درباره ویزای توریستی چک مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

جایگزین نمودن روش های قانونی

با این شرایط می توان گفت مهاجرت به روش پناهندگی در چک آخرین مسیری است که یک فرد متقاضی مهاجرت ممکن است انتخاب کند. به ویژه این نکته را باید در نظر گرفت که مهاجرت به روش پناهندگی در چک معمولا به وسیله شرکت ها و سودجویانی مطرح می شود که پول هنگفتی از این روش به جیب می زنند و سرنوشت افراد برایشان کمترین اهمیتی نداشته و هیچگونه احساس مسئولتی در این زمینه نمی کنند. با توجه به مواردی که قبلا گفته شد توصیه و تصمیم منطقی و عقلانی جایگزین نمودن روش های قانونی به جای پناهندگی در چک به منظور مهاجرت به چک و دریافت اقامت این کشور خواهد بود. روش های متعددی به منظور رسیدن به این خواسته وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان مهاجرت به روش ازدواج، مهاجرت به روش سرمایه گذاری و ثبت شرکت، مهاجرت به روش کاری و مهاجرت به روش تحصیلی را نام برد.

پناهندگی در چک-جایگزین نمودن روش های قانونی

برای مهاجرت به روش ازدواج فرد باید یک تبعه کشور جمهوری چک را متناسب با خود پیدا کند، با وی ازدواج رسمی نماید و در صورت تایید ۲ کشور و دارا بودن تمکن مالی مورد نظر، توسط وی درخواست الحاق همسر مطرح شود. روش سرمایه گذاری و ثبت شرکت هم برای سرمایه داران مناسب است. این افراد می توانند با سرمایه گذاری و ارائه طرح توجیهی اقتصادی مناسب اقامت این کشور را دریافت نمایند. برای مهاجرت کاری به چک داشتن دعوت نامه کاری بسیار مهم است که با توجه به قوانین اتحادیه اروپا عملا از شانس بسیار پایینی برخوردار است. در نهایت می توان گفت به واسطه اعتبار دانشگاه های جمهوری چک به خصوص در حوزه پزشکی، دوره های متعدد آموزشی به زبان انگلیسی، امنیت و کیفیت زندگی بالا و هزینه های تحصیل و زندگی بسیار مناسب، روش مهاجرت تحصیلی بهترین گزینه برای ورود به این کشور زیبا خواهد بود.

نتیجه گیری

طی سال های گذشته متقاضیان مهاجرت به جمهوری چک به واسطه جایگاه این کشور در مرکز اتحادیه اروپا، ویزای از نوع شینگن و هزینه های زندگی مناسب افزایش یافته اند. بنا بر همین دلایل، به علاوه قانون کشور امن خیلی از افراد روش پناهندگی در چک را برای ورود و کسب اقامت این کشور بر می گزینند. متاسفانه در این سال ها جمهوری چک یا از پذیرش پناهندگان جدید امتناع کرده و یا درصد بسیار کمی از پرونده های متقاضی پناهندگی در چک (۱%)، مورد پذیرش این کشور قرار گرفته است. در نتیجه افرادی که با هزاران امید و آرزو خانه و کاشانه خود را ترک کرده و گاهی حتی هزینه های بیشتری از مسیر های قانونی مهاجرت را پرداخت نموده اند، مجبور به سکونت و زندگی در اردوگاه های مهاجران می شوند. وضعیت نامناسب اردوگاه های پناهندگان از نظر بهداشتی، سلامتی و پزشکی، آزار و اذیت پناهجویان و برخورد همراه با تبعیض نیروهای پلیس موجبات صدمه های جیران ناپذیر روحی و جسمی به افراد خواهد شد.

در نتیجه بهتر است افراد روش های قانونی و درستی مانند سرمایه گذاری و ثبت شرکت، کاری، ازدواج و تحصیلی را برای مهاجرت به چک انتخاب نمایند. هر شخص می تواند بر اساس ویژگی های خود یکی از این روش ها را انتخاب نموده و آینده بهتری برای خویش رقم بزند. می توان گفت روش مهاجرت تحصیلی به خاطر هزینه های بسیار مناسب و دانشگاه های معتبری که دوره های بسیار متعددی به زبان انگلیسی در جمهوری چک ارائه می دهند، بهترین گزینه خواهد بود. توصیه می شود با توجه به حضور افراد سودجو و بی مسئولیت در روش پناهندگی افراد پیش از هرگونه اقدامی با افراد با تجربه و آگاه و مشاورین متخصص مشورت نمایند. موسسه “آریانا اپلای” با داشتن مجوزهای رسمی کاریابی بین المللی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مجوز اعزام دانشجو به خارج از کشور از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مفتخر است همواره در کنار متقاضیان مهاجرت به روش های قانونی حضور داشته و بهترین مسیرهای ممکن برای مهاجرت را به افراد مختلف بر اساس ویژگی های آن ها پیشنهاد دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا