Search
Close this search box.

داروسازی در چک

خانه » مهاجرت تحصیلی » داروسازی در چک
داروسازی در چک

تحصیل در رشته داروسازی در چک

Study pharmacy in the Czech Republic

یکی از بهترین روش های مهاجرت، روش مهاجرت تحصیلی می باشد. در سال های اخیر گرایش به سمت رشته های علوم پزشکی بسیار زیاد شده است و افراد فراوانی متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های معتبر بین المللی هستند. نکته مهمی که وجود دارد این است که دوره های آموزشی علوم پزشکی در اغلب کشور های دنیا معمولا به زبان همان کشور ارائه می شود بنابراین متقاضیان برای تحصیل در کشور مورد نظر خود باید زبان آن کشور را فرا گرفته و حتی مدرک معتبر آموزش زبان را داشته باشند. یکی از کشورهایی که دوره های تحصیلی زیادی به زبان انگلیسی ارائه می نماید کشور جمهوری چک است به همین دلیل تحصیل داروسازی در چک در سالیان اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است.

داروسازی در چک

علاوه بر آن به واسطه اعتبار بسیار خوب دانشگاه های چک در دنیا و به ویژه اتحادیه اروپا، تحصیل داروسازی در چک به راحتی می تواند افراد را وارد بازار کار بین المللی نماید. نکته دیگری که تحصیل داروسازی در چک را برای دانشجویان بین المللی بسیار مطلوب کرده است هزینه های پایین تحصیل و زندگی در مقایسه با سطح کیفیت آموزش و زندگی در این کشور است. اما شرایط تحصیل داروسازی در چک چیست؟ هزینه های تحصیلی داروسازی در چک به چه صورت است و مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش رشته داروسازی در چک کدام است؟ در این نوشتار سعی داریم به این سوالات و برخی سوالات دیگر در موضوع داروسازی در چک پاسخ دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در  چک این مقاله را مطالعه نمائید: تحصیل در چک

شرایط تحصیل داروسازی در چک

داوطلبان تحصیل داروسازی در چک باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی با معدل بالای ۱۶ را دریافت کرده باشند. در کشور چک هم می توان به زبان چکی تحصیل نمود و هم دوره های متعددی به زبان انگلیسی وجود دارد. برای تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های چک متقاضیان لازم است ابتدا در دوره ای ۹ ماهه تحت عنوان پری مدیکال (Premedical) شرکت کرده، آن را سپری کنند و در آزمون پایانی آن نمره قابل قبولی دریافت نمایند. دروسی که در این دوره مد نظر قرار می گیرند دروس پایه مانند فیزیک، شیمی، بیولوژی و زیست شناسی هستند. پس از آن داوطلب می بایست در آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی چک شرکت نموده و حد نصاب لازم قبولی را کسب نماید. برای تحصیل به زبان انگلیسی مدرک زبان بین المللی معادل آیلتس با نمره ۵/۵ نیاز است اما در برخی دانشگاه های اجازه داده می شود دانشجو ابتدا دوره زبان را طی کرده و سپس وارد دانشگاه شود.

داروسازی در چک

برای تحصیل در رشته داروسازی چک سن متقاضی باید در محدوده مورد نظر (۱۷ تا ۲۷ سال) قرار داشته باشد و درخواست متقاضیان بالاتر از این سن مورد بررسی قرار نخواهد گرفت. تحصیل در رشته داروسازی چک معمولا ۵ سال طول می کشد و در پایان دوره در صورت گذراندن دوره با موفقیت به دانشجو مدرک کارشناسی ارشد یا همان master داروسازی اعطا می گردد. هر ترم متشکل از ۱۴ هفته آموزشی بوده که در هر هفته ۲۸ ساعت آموزشی در کلاس ها برگزار می شود. فاصله بین ۲ ترم معمولا ۴ یا ۵ هفته خواهد بود. دانشجویان این رشته برای اخذ مدرک ذکر شده لازم است ۲۵۶ واحد درسی را با موفقیت پاس نمایند.

شرایط تحصیل دکتری تخصصی داروسازی

دانشجویانی که دوره ۵ ساله ذکر شده را با موفقیت بگذرانند در صورت تمایل و با ارتباط خوب و کسب موافقت یک استاد راهنما، می توانند برای دوره تخصصی داروسازی در کشور چک درخواست دهند. طول دوره دکتری تخصصی داروسازی عموما ۴ ساله است و نکته مهم سطح علمی بالای دانشگاه های علوم پزشکی جمهوری چک می باشد که مدرک تحصیلی صادره از آن ها در همه اتحادیه اروپا و کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا، معتبر است. در نتیجه دانشجویان می توانند برای گذراندن دوره دکتری تخصصی و یا فعالیت در بازار کار این کشور ها نیز درخواست دهند.

برخی از گرایش های دوره دکتری تخصصی که دانشجویان می توانند برای ادمه تحصیل انتخاب نمایند عبارت اند از: شیمی دارویی، داروسازی بایتسی، فناوری دارویی، فارماکوتوژی و سم شناسی. مانند اغلب دوره های دکتری تخصصی برای اخذ پذیرش تحصیلی در دکتری تخصصی داروسازی نیز فرد باید دارای رزومه علمی قوی، مدرک زبان معتبر با نمره خوب، مقالات معتبر و ارتباط پویا و سازنده با یک استاد راهنما باشد.

هزینه تحصیل داروسازی در چک

کشور چک در دسته کشورهای اصطلاحا تحصیل رایگان قرار می گیرد. کشورهایی که برآیند یا مجموع هزینه تحصیل و زندگی در آن ها مبلغی در حدود ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال می باشد. البته تحصیل به زبان رسمی هر کشور در آن رایگان است و کشور چک نیز از این قاعده پیروی می کند. اما هزینه شهریه دانشگاه برای دانشجویان خارجی که می خواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند بر اساس نوع دانشگاه متفاوت است و معمولا سالیانه حدود ۷۶۰۰ یورو می باشد. این هزینه صرفا هزینه دانشگاه بوده و شامل هزینه های زندگی و رفت و آمد نمی شود.

داروسازی در چک

هزینه های زندگی در کشور چک به شهر محل زندگی فرد و سبک زندگی وی بستگی دارد و معمولا سالیانه مبلغی در حدود ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو را در بر می گیرد. در نتیجه لازم است متقاضی دریافت ویزای تحصیلی کشور چک، تمکن مالی سال اول خود را به سفارت این کشور اثبات نماید.

چگونگی اخذ پذیرش و مدارک مورد نیاز رشته داروسازی در چک

دریافت پذیرش تحصیلی در رشته های علوم پزشکی مانند داروسازی در چک با گذراندن دوره یکساله پیش پزشکی آغاز می شود و دانشجویان خارجی که به دنبال دریافت پذیرش داروسازی چک هستند باید ابتدا این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند. آغاز دوره پیش پزشکی ۲ بار در هر سال، شهریورماه و بهمن ماه بوده و متقاضیان باید حداقل ۶ ماه پیش از شروع دوره، کارهای لازم را برای دریافت پذیرش این دوره ها انجام دهند. این دوره ها به صورت ۹ ماهه یا ۶ ماهه فشرده ارائه می شوند و پس از پایان دوره افراد باید در آزمون پایانی شرکت کرده و نمره حد نصاب قبولی در این دوره ها را اخذ نمایند. پس از این مرحله و در صورت موفقیت، متقاضیان باید برای آزمون ورودی علوم پزشکی دانشگاه های چک که معمولا در خرداد ماه و ابتدای تابستان برگزار می شود، خود را مهیا کنند. در صورت قبولی در آزمون ورودی علوم پزشکی دانشگاه ها، می توانند در رشته مورد نظر مشغول به تحصیل شوند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش داروسازی در چک

در واقع این گونه می توان بیان کرد که مهمترین و نخستین گام برای تحصیل در رشته داروسازی در چک فراهم نمودن و جمع آوری مدارک لازم برای این منظور می باشد. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته داروسازی از دو دسته اصلی تشکیل می شوند: مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی داروسازی دانشگاه های چک و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کشور چک. مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های مختلف با هم متفاوت است و با مراجعه به سایت دانشگاه باید نسبت به آن ها آگاهی یافت و برای تهیه مدارک اقدام نمود. به عنوان مثال در برخی دانشگاه ها ممکن است برای اعطای پذیرش تحصیلی نیاز به ارائه مدرک زبان بین المللی با نمره ای خاص باشد در حالی که در برخی دیگر ممکن است پذیرش تحصیلی با شرط ارائه مدرک زبان بعد از مدت زمان معین باشد.

داروسازی در چک

به صورت کلی مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی در رشته داروسازی چک عبارت اند از:
• مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات و گواهی فارغ التحصیلی (ترجمه انگلیسی رسمی)
• مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات و گواهی فارغ التحصیلی (ترجمه انگلیسی رسمی)
• تاییدیه مدارک فوق یا کپی برابر اصل آن ها توسط سفارت کشور چک یا وزارت علوم کشوری که فرد این دوره ها را در آن جا گذرانده است
• دو قطعه عکس پاسپورتی
• مدرک زبان در صورت لزوم (آیلتس ۵ ب بالا یا معادل آن)
• گواهی تاییدیه سلامت
• کپی پاسپورت دارای اعتبار حداقل شش ماهه
• شرکت در مصاحبه اسکایپی در صورت نیاز
بعد از مرحله دریافت پذیرش تحصیلی لازم است متقاضی به منظور ورود و حضور در کشور چک ویزای تحصیلی این کشور را که از نوع شینگن می باشد دریافت نماید. مهمترین و اولین مدرکی که برای دریافت ویزای تحصیلی هر کشوری از جمله چک مورد نیاز است، نامه پذیرش رسمی برای تحصیل در یکی از دانشگاه های آن کشور می باشد. سایر مدارک مورد نیاز به صورت کلی همان مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی شینگن خواهد بود. در این مرحله با توجه به اینکه همواره قوانین مهاجرتی و به طبع آن مدارک مورد نیاز برای هر ویزا فرق می کند، متقاضیان باید دقت نمایند با مراجعه به سایت سفارت کشور مورد نظر و یا تماس با آن نسبت به آگاهی از آخرین مدارک لازم اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی از سفارت کشور چک عبارت اند از:
• مدارک شناسایی شامل پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی
• نامه پذیرش تحصیلی
• مدرک زبان (در صورت نیاز)
• گواهی سلامت پزشکی
• گواهی عدم سوء پیشینه
• گواهی تمکن مالی مورد نیاز از بانک
• شش قطعه عکس

دانشگاه های معتبر چک

دانشگاه های علوم پزشکی جمهوری چک از سطح علمی بسیار خوبی بهره می برند که همین عامل باعث شده است مدارک تحصیلی صادره توسط آن ها در همه کشور های اتحادیه اروپا و حتی آمریکا و کانادا مورد تایید قرار گیرد. این دانشگاه ها با ارائه آموزش با کیفیت بالا و امکانات به روز علمی، محیط آموزشی بسیار خوبی را برای دانشجویان فراهم می کنند که باعث می شود فارغ التحصیلان رشته داروسازی به خوبی جذب بازار کار در نقاط مختلف دنیا شوند. دانشگاه های مختلفی در حوزه علوم پزشکی و ارائه دهنده دوره داروسازی در جمهوری چک وجود دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

داروسازی در چک

برترین دانشگاه های علوم پزشکی چک

معمولا هر ساله لیست برترین دانشگاه های جهان بر اساس پارامتر های تاثیر گذار و به وسیله سایت های مختلفی منتشر می شود. به واسطه تازه ترین رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان که به وسیله سایت معتبر QS ارائه شده است، برترین دانشگاه های رشته های علوم پزشکی کشور جمهوری چک به شرح ذیل می باشند:

QS World ranking 2020 University Nu
۲۹۱ Charles University ۱
۳۵۵ University of Chemistry and Technology, Prague ۲
۵۵۱-۵۶۰ Masaryk university ۳
۶۰۱-۶۵۰ Palacky University Olomouc ۴
۶۵۱-۷۰۰ Brno University of Technology ۵

دانشگاه های معتبر جمهوری چک مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران هر ساله لیست دانشگاه های مورد تایید خود در سایر کشور های دنیا و در زمینه های مختلف را منتشر می نماید. در سیستم وزارت علوم دانشگاه ها معمولا در سه سطح گروه الف (ممتاز)، گروه ب (خوب) و گروه ج (متوسط) تقسیم بندی می شوند. در آخرین لیست اعلام شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، دانشگاه های رشته های علوم پزشکی در کشور جمهوری چک که مورد تایید این وزارتخانه هستند، به صورت ذیل اعلام شده اند:

گروه الف (ممتاز)

  • Charles University in Prague
  •  Masaryk University
  •  Palacky University in Olomouc

گروه ب (خوب)

  • Brno University of Technology
  • University of Chemistry and Technology Prague
  •  University of Ostrava
  •  University of West Bohemia

گروه ج (متوسط)

  •  Czech University of Life Sciences Prague

دانشگاه های معتبر جمهوری چک مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران

عموما برای اینکه افراد بتوانند در هر کشوری با مدرک تحصیلی کشور دیگر مشغول به فعالیت شوند، نیاز است که مدرک تحصیلی آن ها مورد اعتبار سنجی قرار گیرد. در حوزه های بهداشت و علوم پزشکی علاوه بر وزارت علوم که لیست کلی دانشگاه های مورد تایید آن وزارتخانه برای تحصیل را سالیانه منتشر می کند، وزارت بهداشت نیز لیست دانشگاه های معتبر برای تحصیل رشته های پزشکی را هر ساله اعلام می کند. دانشگاه های رشته های علوم پزشکی در رشته داروسازی و سایر رشته های مرتبط در جمهوری چک، که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران هستند، در لیست زیر ارائه شده اند:

  •  Charles University
  • Palacky University in Olomouc
  • Masaryk University
  • Brno University of Technology
  •  Academy of Sciences of the Czech Republic

مزایای تحصیل در رشته داروسازی در چک

تحصیل در رشته داروسازی در چک دارای مزایای متعددی است که به واسطه موقعیت کشور چک، نوع ویزای این کشور، سطح کیفی آموزشی و زندگی و هزینه های لازم برای تحصیل در این کشور از آن ها نام برده می شود. یکی از مهمترین مزیت های تحصیل در رشته داروسازی در چک این است که دانشگاه های این کشور بر اساس روش ها و نظام آموزشی دانشگاه های آمریکا راه اندازی و عمل می کنند. در نتیجه مدارک آن ها در بسیاری از کشور های جهان مانند آمریکا، کانادا و انگلیس مورد تایید خواهند بود. بنابراین فرد می تواند از این امتیاز و تحصیل در دانشگاه های معتبر با هزینه های مناسب استفاده نموده و در آینده برای ورود به بازار کار کشورهای ذکر شده اقدام نماید.

داروسازی در چک

برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در رشته داروسازی در چک عبارت اند از:

• ارائه های برنامه های متعدد آموزشی به زبان انگلیسی
• تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی به زبان چکی
• هزینه های تحصیلی پایین نسبت به دیگر کشورها
• اخذ مدرک بین المللی معتبر در اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و انگلیس
• اجازه کار دانشجویی به میزان ۲۰ ساعت در هفته
• هزینه زندگی پایین در مقایسه با کیفیت زندگی نسبت به بسیاری از کشور های پیشرفته
• وجود بورسیه تحصیلی در طول دوره تحصیلی برای دانشجویان واجد شرایط
• تایید مدارک دانشگاه های علوم پزشکی معتبر چک توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران
• جذب بازار کار شدن فارغ التحصیلان این رشته با توجه به اعتبار مدرک در اتحادیه اروپا و سایر کشور های دنیا
• بهره مندی از مزایای ویزای شینگن
• عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی در برخی دانشگاه ها
• امکان دریافت اقامت دائم این کشور یا سایر کشور ها بعد از مشغول به کار شدن در آن ها

نتیجه گیری

در سال های اخیر بسیاری از دانش آموزان به تحصیل در رشته تجربی پرداخته و مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر بین المللی در یکی از رشته های علوم پزشکی هستند. تحصیل در رشته های علوم پزشکی در جمهوری چک به واسطه داشتن دانشگاه های معتبر و ارائه برنامه های آموزشی پر شمار به زبان انگلیسی در سال های اخیر متقاضیان بسیاری را به خود جلب کرده است. علاوه بر این از آنجا که جمهوری چک عضو کشورهای پیمان شینگن است، داشتن ویزای شینگن و وجود این کشور در قلب اروپا از مزایای دیگر تحصیل در جمهوری چک به حساب می آیند. همچنین در مقایسه با سطح علمی دانشگاه ها و اعتبار مدارک آن ها و همچنین کیفیت زندگی در این کشور، هزینه های تحصیل و زندگی در آن در مقایسه با سایر کشورها نسبتا پایین است و این کشور اصطلاحا جزو کشورهای تحصیل رایگان به حساب می آید.

 

داروسازی در چک

از جمله شرایط تحصیل در رشته های علوم پزشکی مانند داروسازی در کشور چک، گذرندان دوره پیش پزشکی و قبولی در آن می باشد. پس از آن فرد می بایست در آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی این کشور شرکت کرده و حد نصاب لازم برای ورود به دانشگاه را کسب نماید. از جمله قدیمی ترین و برترین دانشگاه های علوم پزشکی اروپا، دانشگاه چارلز جمهوری چک در شهر پراگ می باشد. برای اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی از کشور جمهوری چک مراحل و مدارکی نیاز است که در این نوشتار به آن پرداخته شد. با توجه به محدودیت های موجود و تغییر کردن مدام قوانین پذیرش تحصیلی و صدور ویزا، به متقاضیان توصیه می شود حتما قبل از هرگونه اقدامی با افراد با تجربه و مشاورین متخصص مشورت نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا