تحصیل در کشور چک

خانه » مهاجرت تحصیلی » تحصیل در کشور چک
تحصیل در جمهوری چک

شرایط تحصیل در کشور چک

Study conditions in the Czech Republic

کشور چک به عنوان یک کشور اروپایی دارای شرایط مناسبی جهت زندگی، کار و تحصیل می باشد. به همین دلیل همه ساله افراد زیادی این کشور را به عنوان مقصد نهایی تحصیل خود انتخاب می کنند. بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف از مدیریت و پزشکی در جمهوری چک تحصیل می کنند. در این میان بیش از ۴۳ هزار نفر دانشجویان بین المللی از اقصی نقاط دنیا می باشند.

وجود دانشگاه های معتبر نیز یکی از فاکتورهایی بوده که تحصیل در جمهوری چک را مطلوب دانشجویان بین المللی ساخته است.نکته جالب توجه بعدی عضویت چک در اتحادیه اروپا و حوزه شینگن می باشد. این بدان معناست که برای موارد اقامتی و کاری از قوانین اروپایی پیروی می کند. این نکته نوید بخش وجود کیفیت بالای آموزش و برنامه های متعدد برای اقامت پس از تحصیل در این کشور می باشد.

تحصیل در جمهوری چک

تحصیل در جمهوری چک به مانند اکثر کشور های اروپایی در مقاطع قبل از دانشگاه و مقاطع سه گانه لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به همراه رشته های پزشکی برای دانشجویان بین المللی قابل دسترس می باشد. هر سال شامل ۲ ترم دانشگاهی در کشور چک می باشد.
وجود کیفیت آموزشی بالا، شرایط زندگی مناسب و امکانات رفاهی مناسب در شهر هایی نظیر پراگ، جمهوری چک را به کشوری مناسب برای بسیاری از دانشجویان بین المللی بدل کرده است.

مقاطع تحصیلی کشور چک

در میان بسیاری از کشور های اروپایی، جمهوری چک به عنوان یکی از پیشتازان علم و دانش و تحصیلات آکادمیک مطرح بوده است. مقاطع مختلفی نیز برای تحصیل در رشته های مختلف در کشور چک وجود داشته و دانش آموزان و دانش جویان بین المللی در تمامی این مقاطع قادر به تحصیل می باشند. کیفیت بالای مدارس و دانشگاه های کشور جمهوری چک به عنوان یکی از پیشتازان عرصه علم دانش در اروپا نیز مورد تایید بسیاری از کشور های دنیا می باشد.

رتبه بندی بین المللی مناسب دانشگاه ها و همچنین اعتبار جهانی مناسب دانشگاه های چک از لحاظ تعداد پژوهش های منتشر شده، کیفیت دروس ارائه شده و همچنین نرخ جدب فارغ التحصیلان در بازار کار خود جمهوری چک و یا سایر کشور های اروپایی نیز از جمله ویژگی های تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف در کشور چک می باشند.

مدارس

نه تنها در کشور چک، بلکه در بسیاری از کشور های اروپایی تحصیل در مدارس به زبان رسمی همان کشور ها انجام می شود. به طور کلی تحصیل قبل از دانشگاه در چک از ۶ سالگی آغاز شده و تا ۱۹ سالگی ادامه پیدا می کند. در این بین تحصیلات تا ۱۵ سالگی رایگان و اجباری می باشد. مدارس مختلفی نیز در جمهوری چک خدمات آموزشی متعددی را به دانش آموزان بین المللی ارائه می دهند. تعدادی از مدارس چک آموزش های خود را به شکله دو زبانه ارائه می دهند.

تحصیل در جمهوری چک

سیستم آموزشی کشور چک نیز در برخی از رشته ها متاثر از بودجه بندی آموزشی انگلستان و ایالات متحده بوده و در برخی دیگر از رشته ها و مقاطع نیز تحت تاثیر فرانسه و آلمان می باشد.
سال تحصیلی مدارس چک نیز در هفته نخست ماه سپتامبر آغاز و در هفته آخر ژوئن به پایان می رسد. ارزیابی دانش آموزان نیز بر مبنای امتیازبندی بر مبنای عدد ۱ به معنی عالی تا امتیاز ۵ به معنی افتضاح می باشد. برخی از مدارس کشور چک که برای دانش آموزان بین المللی مناسب هستند، به شرح زیر می باشند :

 www.isob.cz/en/ International school of Brno
 www.carlsbadschool.cz/ Carlsbad International School
 www.ischool.cz/ International School Olomouc
 www.is-ostrava.cz/cs/ ۱st International School of Ostrava
 americanacademy.com/ American Academy
 schoolnet.isp.cz/ International School of Prague (ISP)

کالج

با توجه به کیفیت بالای آموزشی در جمهوری چک، افراد زیادی تحصیل در مقطع کالج را در کالج های برتر چک مانند کالج بانکداری چک و یا کالج های پراگ و یونیکورن در کانون توجه خود قرار می دهند. کالج های جمهوری چک در میان برترین موسسات آموزشی اروپای مرکزی به چشم می خورند.

هدف نهایی آموزش در کالج های چک آماده سازی دانش جویان داخلی و بین المللی برای مهارت های تخصصی می باشد. در این میان حتی می توان از کالج های زبان انگلیسی، کالج های گرامر و یا کالج های پزشکی چک نیز نام برد. عدم وجود آزمون ورودی از جمله نکات برجسته کالج های چک می باشند. ارزیابی ورود کالج های جمهوری چک بر اساس نمرات کسب شده در دوران دبیرستان می باشد.

تحصیل در جمهوری چک

در میان برترین کالج های چک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• کالج بانک داری (College of Banking)
• کالج چک (Czech College)
• کالج پراگ
• کالج یونیکورن (Unicorn College)
• کالج نیوتون

کارشناسی

افرادی که قصد تحصیل در چک در مقطع لیسانس را دارند، بایستی در درجه اول آگاه باشند که دوره های لیسانس چک بین ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد. ارائه مدارک تحصیلی مبنی بر ۱۲ سال تحصیل قبل از دانشگاه برای مقطع کارشناسی در جمهوری چک الزامی است. این ۱۲ سال برای دانشجویان ایرانی معادل ارائه مدارک تحصیلی تا دیپلم و یا مقطع پیش دانشگاهی می باشد. نکته بعدی وجود شرط معدل بالای ۱۴ برای پذیرش در دانشگاه های چک می باشد.
قدم بعدی برای تحصیل در مقطع کارشناسی چک، دانش زبان انگلیسی است. بسیاری از دانشگاه های چک دوره های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. به همین علت برای تحصیل در دوره لیسانس چک بایستی امتیاز ۶ در آزمون آیلتس و یا معادل آن را ارائه دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل کارشناسی در چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : کارشناسی در چک 

کارشناسی ارشد

برای دوره های کارشناسی ارشد در چک معمولا طول تحصیل دو ساله را متصور می شویم. برای بسیاری از دوره های فوق لیسانس چک به مانند ایران بایستی در پایان تحصیل پایان نامه ای ازائه شود. میزان بسیار زیادی از دوره های فوق لیسانس چک به زبان انگلیسی ارائه می شود. به همین علت ارائه نمره مناسب در آزمون هایی نظیر آیلتس یا معادل آنها برای تحصیل کارشناسی ارشد در کشور چک الزامی می باشد.

تحصیل در جمهوری چک

رتبه بندی دانشگاه های چک نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند. حتی، ۵ دانشگاه کشور چک در میان برترین دانشگاههای دنیا به چشم می خورند. وضعیت مناسب زندگی برای دانشجویان در محیطی بین المللی از دیگر نکات تحصیل در چک به شمار می رود. بسیاری از دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در چک، شهر پراگ را انتخاب می نمایند. پراگ به عنوان یکی از توریست پذیر ترین شهر های دنیا با عنوان الماس اروپا شناخته شده و زیر ساخت های مناسبی برای افرادی از سایر کسور ها فراهم نموده است.

دکتری

تحصیل در چک برای مقطع دکتری تخصصی در بسیاری از رشته ها و حوزه های آکادمیک به عنوان سقف قابل دستیابی برای دانشجویان بین المللی تلقی می شود. یکی از نکات جالب توجه برای تحصیل مقطع دکتری جمهوری چک، تحصیل رایگان برای دانشجویانی می باشد که مقطع فوق لیسانس خود را در دانشگاه های این کشور با موفقیت سپری کرده باشند.

ولی به طور کلی، برای تحصیل مقطع دکتری چک در ابتدا بایستی از لحاظ سوابق تحصیلی، آکادمیک، پژوهشی و غیره نظر استاد راهنما یا سوپروایزر جلب شود. جلب نظر استاد راهنما یا سوپروایزر برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری وابسته به شرایطی نظیر رزومه تحصیلی، کاری و پژوهشی مناسب، مقالات بین المللی، دانش زبان انگلیسی یا چکی در سطحی مناسب و همچنین نگارش پروپوزال در چارچوب مورد نظر سوپروایزر انجام می پذیرد. طول دوره های دکتری در کشور چک نیز معمولا بین ۳ الی ۵ سال خواهد بود.

تحصیل پزشکی

رشته های پزشکی نه تنها در چک بلکه در سایر نقاط دنیا به عنوان یکی از رشته های ایده آل به شمار می رود. موقعیت های شغلی مناسب و درآمد قابل توجه برای فارغ التحصیلان حوزه پزشکی از جمله مزایای تحصیل در این حوزه به شمار می آید. کشور چک نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.
به همین علت برای بسیاری دانشگاه های دنیا در مقطع پزشکی شرایط ورود سختگیرانه ای در مقایسه با سایر رشته ها وجود دارند. برای تحصیل پزشکی در کشور چک نیازمند قبولی در آزمون ورودی می باشد. البته دوره های آمادگی آزمون ورودی پزشکی در چک نیز با عنوان دوره پری مدیکال وجود دارند. البته گذراندن این دوره اجباری نمی باشد بلکه نکته مهم قبولی در آزمون ورودی پزشکی چک می باشد.

تحصیل در جمهوری چک

متقاضیان ایرانی تحصیل پزشکی چک می توانند در کشورهای امارات و ترکیه در آزمون ورودی شرکت نمایند. پس از قبولی در آزمون پری مدیکال می توان برای اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه های چک اقدام نمود. آزمون پری مدیکال چک به زبان انگلیسی برگزار شده و محدودیتی برای دفعات شرکت در آن وجود ندارد. بنابراین اگر متقاضیان برای بار نخست در این آزمون پذیرفته نشوند، امکان شرکت مجدد به دفعات برای آنها وجود دارد.

هزینه های تحصیلی کشور چک

هزینه های تحصیل یکی از عوامل ترغیب کننده و یا حتی بازدارنده برای انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت تحصیلی به شمار می رود. نرخ تبدیل ارز نیز به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی علی الخصوص برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در چک و سایر کشور های اروپایی به حساب می آید. هزینه های تحصیلی در کشور چک متناسب با رشته و مقاطع تحصیلی مشخص می شوند.

البته هنگام صحبت از هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی جمهوری چک نباید از مواردی مانند حق کار دانشجویی، هزینه های زندگی و قوانین سفارت برای نمایش تمکن مالی نیز غافل شویم. لازم به ذکر است که هزینه های فوق به شکل میانگین می باشد و به منظور اطلاع از هزینه های دقیق که با توجه به مقطع، رشته و دانشگاه انتخابی تان متفاوت می باشد، بایستی به وب سایت دانشگاه ها مراجعه نمایید.

مقطع میانگین هزینه تحصیل
کارشناسی و کارشناسی ارشد ۲ الی ۳ هزار یورو
دکتری و تخصص ۳ الی ۴ هزار یورو
حوزه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی  ۷ الی ۱۳ هزار یورو

مراحل و مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور چک

کشور چک طی سالهای اخیر با توجه به شرایط مناسب تحصیل از لحاظ هزینه و رتبه علمی و همچنین نکات مناسب برای زندگی از لحاظ اجتماعی جزو برترین مقاصد دانشجویان بین المللی بوده است. همه ساله شمار زیادی از ویزاهای تحصیلی برای تحصیل در مقاطع مختلف کشور چک مورد بررسی قرار می گیرند. اما مراحل و مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور چک چه مواردی هستند؟ در ادامه به بیان پاسخی مناسب برای این سوال می پردازیم.

تحصیل در جمهوری چک

در مرحله اول بایستی با توجه به شرایط و مقطع مورد نظرتان، رشته مناسبی را انتخاب نمایید. بیش از ۱۰۰۰ رشته در مقاطع مختلف تحصیلی در چک به زبان انگلیسی ارائه شده اند که دانشجویان بین المللی از اقصی نقاط دنیا قادر به انتخاب آنها می باشند. مدارک مختلفی برای اخذ پذیرش بر اساس رشته و مقطع انتخابی از متقاضیان تحصیل در چک مطالبه می شود. اما مواردی مانند مدارک تحصیلی و ریز نمرات، توصیه نامه، انگیزه نامه و مدرک دانش زبان انگلیسی میان همه دانشگاه های چک مشترک می باشد.

شرایط و مدارک لازم برای ورود به دانشگاه های چک ممکن است متفاوت باشد. مواردی از قبیل شهریه، الزامات مدارک و یا ددلاین دانشگاه های چک با توجه به رشته و مقطع مورد نظر دارای تفاوت هایی هستند. بنابراین بایستی با توجه به گزینه های انتخابی تان، فرم های دانشگاه ها را به شکل آنلاین تکمیل نمایید. سپس این فرم ها را همراه با هزینه بررسی مدارک در قسمت ادمیشن و مدارک مورد نیاز دیگر برای دانشگاه ها به شکل آنلاین ارسال نمایید.

برخی از رشته ها و دانشگاه ها در کشور چک نیازمند شرکت در آزمون های ورودی مانند آزمون پری مدیکال برای تحصیل پزشکی چک می باشند. این مورد نیز بایستی مد نظر متقاضیان تحصیل در چک باشد.
پس از انجام مکاتبات با قسمت پذیرش دانشگاه ها، انجام بررسی های لازم، پرداخت شهریه ترم اول و اخذ پذیرش قطعی، نوبت به درخواست ویزای چک می رسد. البته فرآیند اخذ ویزای جمهوری چک ممکن است تا ۶۰ روز به طول بیانجامد. به همین علت زمانبندی دریافت پذیرش تحصیلی، اقدام برای ویزا و تاریخ شروع ترم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. به عبارت دیگر زمان بندی مناسب برای ورود به کشور چک با توجه با تاریخ های شروع ترم از مهمترین نکاتی است که هنگام در خواست ویزا بایستی بدان توجه ویژه ای شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ویزای تحصیلی چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : ویزای تحصیلی چک 

مزایا و معایب تحصیل در کشور چک

یقینا تحصیل در کشور چک به عنوان یک گام بزرگ و تعیین کننده در زندگی متقاضیان با مزایا و معایبی همراه می باشد. کشور جمهوری چک در میان کشور های بلوک شرقی اروپا با توجه به شرایط اقتصادی، تجاری و صنعتی جزو کشور های برجسته به شمار می رود.
مواردی نظیر امنیت مناسب با توجه به ظرفیت پذیرش توریست در این کشور در زمره مزایای چک لحاظ می شوند. روش های مختلف مهاجرتی مانند تحصیل، سرمایه گذاری، کار، ازدواج و غیره خبر از پتانسیل بالای چک در جذب مهاجران از اقصی نقاط دنیا می دهد.

تحصیل در جمهوری چک

اما اگر قصد زندگی پس از تحصیل در کشور چک را داشته باشید، بایستی با زبان چکی آشنا شوید. زبان چکی با توجه به پیشینه تاریخی این کشور و موقعیت جغرافیایی آن شباهت بسیار زیادی با زبان اسلواکی دارد. طبیعتا برای موقعیت های شغلی و گذران زندگی روزمره زبان زندگی می تواند به عنوان فاکتوری تسهیل کننده به شمار رود.

برترین دانشگاه های کشور چک

دانشگاه های موجود در کشور چک دارای سیستم آموزشی با کیفیت آموزشی بالایی هستند. وجود درخواست های بسیار زیادی نیز به شکل سالانه برای ادامه تحصیل در کشور جمهوری چک خود گواهی بر این مدعا می باشد. مدارک اخذ شده از اکثر دانشگاه های کشور چک در سایر کشور های دنیا مورد قبول بوده و از اعتبار بالایی برخوردارند.

اعتبار دانشگاه های جمهوری چک از جنبه های مختلفی مورد ارزیابی قرار می گیرند. کیفیت دروس ارائه شده، تعداد مقالات، پژوهش ها و تالیفات منتشر شده و همچنین درصد جذب دانشجویان خارجی که ارتباط زیادی با سایز دانشگاه دارد نیز در تقسیم بندی برترین دانشگاه های چک تاثیر گذار می باشند. نرخ جذب فارغ التحصیلان در بازار های کاری چک و سایر کشور های اتحادیه اروپا نیز در انتخاب دانشگاه ها توسط دانشجویان بین المللی بی تاثیر نیست. در ادامه به معرفی برخی از دانشگاه های چک خواهیم پرداخت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در باره دانشگاه های جمهوری چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : دانشگاه های جمهوری چک 

بهترین ها از لحاظ علمی

رتبه بندی علمی دانشگاه های جمهوری چک به عنوان کشوری دارای قدیمی ترین سیستم آموزشی اروپا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. چالش های متعددی نیز از طرف وب سایت های رتبه بندی بین المللی نظیر وب سایت های QS و THE پیش روی دانشگاه های کشور چک قرار گرفته اند. اکثر دانشگاه های کشور چک این چالش ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و رتبه قابل قبولی را در سطح بین المللی احراز نموده اند.

تحصیل در جمهوری چک

موارد مختلفی نظیر رتبه بندی دانشگاه ها به شکل بین المللی، میزان جذب دانشجویان بین المللی، میزان مقالات و پژوهش های معتبر انجام شده در دانشگاه ها و نرخ پذیرش فارغ التحصیلان در بازار های کار بین المللی از جمله مواردی بوده که در تعیین برترین دانشگاه های کشور جمهوری چک تاثیر گذار می باشند.

• دانشگاه چارلز
• دانشگاه فنی – مهندسی چک
• دانشگاه صنعتی برنو
• دانشگاه پالاکی

کم هزینه ترین

هزینه دانشگاه های کشور چک به موارد متعددی وابسته می باشد. مقطع مورد نظر، رشته و دانشگاه انتخابی، شهر محل تحصیل و زبان تحصیل از جمله موارد تاثیر گذار در میزان شهریه دانشجویان بین المللی می باشند. بنابراین، طیف وسیعی از شهریه ها در دانشگاه ها جمهوری چک وجود دارند. حتی عده ای زیادی از متقاضیان به امید تحصیل رایگان در چک اقدام به تحصیل می نمایند.

در ادامه به معرفی برخی از کم هزینه ترین دانشگاه های چک می پردازیم.

دانشگاه چارلز چک با شهریه هایی از قبیل ۹۷۰۰ دلار برای رشته فیزیوتراپی، ۲۳۰۰ دلار برای هنرهای لیبرال و علوم انسانی، ۶۲۰۰ دلار برای علوم کامپیوتر و ۶۸۰۰ دلار برای رشته روابط بین الملل در میان ارزانترین دانشگاه های چک به چشم می خورد.
دانشگاه پالاکی نیز در میان ارزانترین دانشگاه های کشور چک رده دوم را به خود اختصاص داده است. شهریه هایی مانند ۲۵۰۰ یورو برای رشته های حقوق، ۳۰۰۰ یورو برای رشته های شاخه علوم و ۱۰۵۰۰ یورو برای رشته های پزشکی در این دانشگاه به چشم می خورند.
رتبه سوم ارزانترین دانشگاه های چک از آن دانشگاه فنی مهندسی چک CTU می باشد. شهریه ۴۴۰۰ دلار برای مهندسی مکانیک، ۴۸۵۰ دلار برای معماری و ۵۶۵۰ دلار برای IT در میان شهریه های این دانشگاه به چشم می خورند.

تحصیل در جمهوری چک

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیلات آکادمیک خود در کشور چک را دارند، پس از پایان دوره تحصیلی شان به ایران باز گشته و در زمینه های آکادمیک و یا بازار کار ایران جذب می شوند. به همین علت، یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان تحصیل در کشور چک، مورد قبول واقع شدن مدارک تحصیلی شان در ایران می باشد. بسیاری از افرادی که در رشته هایی نظیر پیراپژشکی و مدیریت از دانشگاه های خوب جمهوری چک فارغ التحصیل می گردند، ایران را به عنوان بازار کاری بسیار مناسب و مستعد در نظر خواهند گرفت.

عده زیادی از دانشجویان ایرانی پس از پایان تحصیل به ایران بازگشته و قصد ادامه کار یا تحصیل را دارند. به همین دلیل دانشگاه های چک مورد تایید وزارت علوم برای دانشجویان ایرانی بسیار مهم هستند. دانشگاه های چک مورد تایید وزارت علوم ایران به مانند سایر دانشگاه ها در اقصی نقاط دنیا شامل سه دسته ممتاز، خوب و متوسط می باشند.

نام دانشگاه  دسته بندی وزارت علوم ایران
Charles University  ممتاز (الف)
Czech University of Life Sciences خوب (ب)
Brno University of Technology  خوب (ب)
Czech Technical University  خوب (ب)
Masaryk University  خوب (ب)
University of Economics  خوب (ب)
Palacky University خوب (ب)
University of West Bohemia  متوسط (ج)
Tomas Bata University  متوسط (ج)
University of South Bohemia  متوسط (ج)

شرایط دریافت اقامت کشور چک پس از تحصیل

کشور جمهوری چک نیز به مانند اکثر کشور های اروپایی شرایط اقامتی پس از تحصیل برای فارغ التحصیلان بین المللی خود از جمله افراد ایرانی فراهم کرده است. پیش از اینکه بحث اقامت جمهوری چک پس از تحصیل به میان بیاید، بایستی بیان کنیم که دانشجویان بین المللی در حین تحصیل از حق کار دانشجویی به شکل نیمه وقت برخوردار هستند. این نکته نه تنها در آشنا شدن دانشحویان با محیط کار و کارفرمایان کشور چک دارای اهمیت بوده، بلکه از لحاظ هزینه ای نیز به نفع افراد مختلف می باشد.

تحصیل در جمهوری چک

ویزای تحصیلی کشور چک نیز قابلیت تبدیل به انواع دیگر ویزاها از جنس اقامتی را دارا می باشد. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی در مقاطع مختلف کشور چک می توانند از طریق کار ، سرمایه گذاری و غیره نسبت به تمدید اقامت و یا دریافت اقامت دائم چک اقدام نمایند.

نتیجه گیری

کشور چک به عنوان یکی از مهم ترین کشور های قاره اروپا و حوزه شینگن تلقی شده و با توجه به شرایط زندگی و کیفیت بالای تحصیل از دیرباز مد نظر دانشجویان بین المللی، علی الخصوص دانشجویان ایرانی بوده است. شرایط تحصیل در کشور جمهوری چک نیز در میان سایر کشور های اروپایی برجسته می باشد.

این نکته در کنار شرایط مناسب زندگی از لحاظ اجتماعی و اقتصادی به چشم می خورد. رتبه بندی دانشگاه های چک نیز بسیار جالب توجه می باشد. نام برخی از دانشگاه های کشور چک در میان برترین دانشگاه های دنیا به چشم می خورند. رشته ها و مقاطع مختلفی نیز از رشته های فنی و مهندسی گرفته تا پزشکی در کشور چک در دسترس دانشجویان بین المللی وجود دارند. جهت کسب اطاعات بیشتر می توانید از مشاوره های تخصصی تیم مشاوره مهاجرتی ” آریانا اپلای “ بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا