کارشناسی ارشد در چک

خانه » مهاجرت تحصیلی » کارشناسی ارشد در چک
کارشناسی ارشد در چک

تحصیل کارشناسی ارشد در چک

Postgraduate study in the Czech Republic

تحصیل کارشناسی ارشد در چک به معنی در اختیار داشتن فرصتی بی نظیر برای تحصیل در دانشگاه هایی بوده که دارای پشتوانه تاریخی در راستای پیشبرد علم داشته و در عین حال رشته ها و برنامه هایی مدرن و نوین را برای مقطع ارشد ارائه می نمایند. در این مقاله، می توانید اطلاعاتی جامع در رابطه با تحصیل فوق لیسانس چک، رشته ها، هزینه های تحصیل، بهترین رشته های کارشناسی ارشد و مواردی از این دست را مطالعه نمایید.

کشور چک با بیش از ۶۰۰ سال سابقه در ارائه خدمات آموزش آکادمیک دارای برخی از قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه های واقع در اروپای مرکزی می باشد. این دانشگاه ها در میان دانشجویان بین المللی برای مقطع کارشناسی ارشد در چک از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. دانشجویان و فارغ التحصیلان مشهوری نیز در طول تاریخ سابقه تحصیل در کشور جمهوری چک را دارند. در این میان می توان از افرادی مانند رمان نویس معروف فرانس کافکا و دانشمندان و نظریه پردازان بی همتایی مانند کریستین داپلر و آلبرت انیشتین نام برد.

کارشناسی ارشد در چک

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در چک

تحصیلات کارشناسی ارشد در چک از رسوم معتبر آموزش عالی بهره می برد که علاوه بر حفظ نقاط اعتلای تاریخی، آغوش خود را به روی پیشرفت های سیستم آموزش عالی اروپایی به روز طی سال های اخیر گشوده اند. دانشگاه های جمهوری چک از یک چرخه سه سطحی که توسط فرآیند بولونیا یا Bologna process ایجاد شده استفاده می کنند.

به عبارت دیگر، تحصیلات کارشناسی ارشد پس از مقطع کارشناسی و قبل از مقطع دکتری یا PhD وجود دارد. همچنین، نکته جالب توجه این است که سیستم انتقال اعتبار اروپایی یا ECTS توسط تعداد زیادی از موسسات آموزشی جمهوری چک به رسمیت شناخته شده و این امر تبادل بین دانشگاه مختلف را تسهیل می نماید.

به طور کلی، دو نوع موسسه آموزشی در کشور چک ارائه دهنده خدمات آموزش عالی شامل تحصیلات کارشناسی ارشد می باشند.

• دانشگاه های تحقیقاتی و آموزشی سنتی یا vysoké školy که در تمامی مقاطع آکادمیک از جمله کارشناسی ارشد مدرک تحصیلی اعطا می کنند.

• برنامه های آموزشی تدریسی نیز در برخی از موسسات حرفه ای آموزش عالی یا vyšší odborné školy ارائه می شوند.
به عنوان یک متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد چک، می توانید رشته هایی را پیدا کرده که در هر دو نوع موسسات آموزشی این کشور قابل ارائه باشند. اگرچه، دانشگاههای سنتی چک گزینه های بیشتری برای تخصص در رشته های پژوهش محور ارائه می کنند.

کارشناسی ارشد در چک

موسسات آموزشی جمهوری چک شامل دو نوع دولتی و خصوصی بوده که همه آنها توسط وزارت آموزش و پرورش جوانان و ورزش اداره می شوند. در حال حاضر ۲۶ دانشگاه دولتی و ۴۱ دانشگاه و موسسه آموزش عالی خصوصی در کشور چک وجود دارند. موسسات آموزشی خصوصی در رشته هایی مانند افسری نیز وجود دارند که توسط وزارت خانه های مرتبط در کشور چک اداره می شوند. بسیاری از دانشگاه های چک در مقطع کارشناسی ارشد از رتبه و شرایط مناسبی برای دانشجویان بین المللی برخوردار می باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دانشگاههای چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : دانشگاههای جمهوری چک 

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در چک

بر طبق قانون، هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در چک در دانشگاه های دولتی برای همه دانشجویان از ملیت های مختلف رایگان می باشد. اما، دوره هایی که علی الخصوص در مقطع فوق لیسانس چک به زبان انگلیسی یا سایر زبانهای اروپایی نظیر فرانسوی ارائه شده نیازمند پرداخت هزینه تحصیل می باشند.

شهریه های تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در چک وابستگی زیادی به فاکتور هایی نظیر شهر، دانشگاه و رشته انتخابی متقاضیان دارند. ولی، به طور میانگین می توان هزینه ای در حدود ۱۹ هزار یورو به شکل سالیانه را برای تحصیل فوق لیسانس در چک متصور شد. البته دانشگاه هایی با هزینه های کمتر نظیر ۸ الی ۱۲ هزار یورو برای زندگی و تحصیل به شکل سالیانه نیز در جمهوری چک یافت می شوند. همچنین، با توجه دانشگاه، رشته انتخابی و دیگر شرایط موجود ممکن است متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ملزم به پرداخت هزینه های پذیرش برای بررسی مدارک و یا دیگر هزینه های اداری باشند.

برای تحصیلات رایگان در مقطع کارشناسی ارشد که به زبان چکی برگزار می گردد نیز ممکن است تحصیل شما به مدت یکسال بیش از زمان مقرر به طول بیانجامد. در این صورت بایستی هزینه زمان بیشتر را بپردازید که حداقل مبلغ ۳۸۰ یورو به شکل سالیانه است.
دانشگاه های خصوصی با توجه به رشته، شهر و شرایط تحصیل کارشناسی ارشد معمولا شامل هزینه هایی بین ۱۵۰۰ الی ۱۱۵۰۰ یورو به شکل سالیانه می باشند. برای اطلاع از شهریه های دقیق دانشگاه های با توجه به رشته انتخابی تان بایستی به وب سایت دانشگاه ها مراجعه نمایید.

کارشناسی ارشد در چک

شرایط دریافت پذیرش کارشناسی ارشد در چک و اخذ ویزای تحصیلی چک

برای مقطع کارشناسی ارشد، در بسیاری از دانشگاه های کشور چک دد لاین های مشخصی وجود دارند. اکثر این دد لاین ها در فوریه یا مارچ می باشند. البته محدودیتی در اقدام برای دانشگاه های متعدد وجود نداشته و متقاضیان می توانند به تعداد دلخواه دانشگاه ها اقدام نمایند. به عبارت دیگر، در تعداد تقاضا برای پذیرش در دانشگاه های چک به شکل همزمان محدودیتی وجود ندارد.

به منظور اخذ پذیرش کارشناسی ارشد از دانشگاه های سنتی جمهوری چک، به پایان رساندن مقطع لیسانس در رشته هایی مرتبط الزامی است. اما برای دوره های حرفه ای و تخصص ها، متقاضیان بایستی عملکرد مناسب دوره متوسطه ، نتیجه چشمگیر در آزمون ها و وجود تجربه و آمادگی لازم در راستای حرفه و تخصص را نمایش دهند.

اعتبار سنجی مدارک دانشگاه های خارجی و غیر چکی بایستی از طریق فرآیند درخواست بررسی مدارک صورت گیرد. اما با توجه به وجود سیستم بولونیا، که در بالا بدان اشاره شد، فرآیند اعتبار سنجی مدارک تحصیلی بسیار ساده می باشد. معمولا، دفاتر بین المللی دانشگاه ها برای فرآیند اعتبارسنجی مدارک تحصیلی خارجی به متقاضیان مشاوره می دهند. برخی از دانشگاه های جمهوری چک برای اعطای پذیرش نیازمند قبولی در آزمون ورودی هستند. اما درصد احتمال وجود آزمون برای مقطع کارشناسی ارشد چک پایین تر از مقطع کارشناسی در این کشور است. به منظور کسب اطلاعات دقیق در رابطه با روند پذیرش دانشگاه مد نظرتان در کشور چک بایستی با بخش پذیرش آن دانشگاه مکاتبه نمایید.

کارشناسی ارشد در چک

به عنوان یک متقاضی بین المللی تحصیل در چک اگر دارای تابعیت نروژ، ایسلند، ایختن اشتاین، سوئیس و یا سایر کشور های اتحادیه اروپا باشید برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور چک نیازمند ویزا نخواهید بود. در غیر این صورت، پس از اخذ پذیرش بایستی برای ویزای تحصیلی کشور چک اقدام نمایید. فرآیند صدور ویزای تحصیلی کشور چک ممکن است تا ۶۰ روز به طول بیانجامد. به همین دلیل بایستی با آگاهی و برنامه ریزی زمانی مشخصی برای ویزای تحصیلی چک اقدام نمایید.

هنگامی که برای ویزای تحصیلی جمهوری چک اقدام می کنید، بایستی از وجود پذیرش قطعی خود اطمینان حاصل نمایید. به منظور اقدام برای ویزا بایستی از سفارت چک در ایران اقدام نمایید ولی دانشگاه تان نیز می تواند نصیحت هایی برای روند اخذ ویزا به شما ارائه دهد. وب سایت سفارت جمهوری چک نیز شامل اطلاعات مفیدی در رابطه با مدارک مورد نیاز و فرآیند ویزای تحصیلی و تایید مدارک ارائه داده است. در اکثر موارد، متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی بایستی مدارک زیر را به سفارت چک ارائه نمایند.

• پاسپورت به عنوان مدارک شناسایی معتبر
• نامه پذیرش قطعی از طرف دانشگاه
• اثبات تمکن مالی برای حمایت از خود در طول اقامت و تحصیل در جمهوری چک
• اثبات محل سکونت مانند منزل یا خوابگاه در چک
• بیمه سلامت درمانی
• عدم سو پیشینه که بایستی حتما به زبان چکی ترجمه شود.
بعد از اخذ ویزا و با گذشت سه روز پس از ورود به جمهوری چک، متقاضیان بایستی حضور خود را دفتر پلیس بین الملل چک ثبت نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ویزای تحصیلی چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید : ویزای تحصیلی چک

مزایا و معایب تحصیل کارشناسی ارشد در چک

تحصیل در کشور چک به مانند هر کدام از کشور های اروپایی دارای مزایا و معایب مختلفی می باشد. به عبارت دیگر هیچ کدام از کشور های اروپایی برای دانشجویان بین المللی مقطع فوق لیسانس فاقد از عیب نیستند. بلکه می توان ادعا نمود که کارشناسی ارشد در چک دارای مزایای بیشتری در مقایسه با معایب خود می باشد. برای عده زیادی از دانشجویان بین المللی، کشور جمهوری چک مقصدی مناسب برای زندگی و تحصیل می باشد.

کارشناسی ارشد در چک

کشور چک میزبان دانشگاه هایی نظیر دانشگاه چارلز به عنوان قدیمی ترین دانشگاه اروپای مرکزی می باشد. سالیانه در حدود ۳۵۰۰۰ هزار دانشجوی بین المللی متقاضی تحصیل در مقاطع مختلف کشور چک خبر از مزیت های تحصیل در این کشور می دهد. با اطلاع داشتن نسبت به مزایا و معایب تحصیل کارشناسی ارشد در چک می توانید تصمیمی منطقی و واقع بینانه اتخاذ نمایید. طبیعتا در کنار هر مزیتی، معایبی نیز وجود دارند.

دردرجه اول می توان به نیاز به یادگیری زبان چکی برای زندگی حتی پس از فارغ التحصیلی اشاره نمود. دانشجویان بین المللی در کشور چک توسط پلیس مورد نظارت قرار می گیرند. در هر زمانی پلیس می تواند از مرکز آموزشی بازدید کرده و حضور در دانشگاه برای دانشجویان بین المللی بررسی نماید. البته ممکن است این امر در طول تحصیلتان اتفاق نیافتد. وجود آزمون ورودی نیز برای برخی از دانشگاه های جمهوری چک از جمله نکاتی است که از دیدگاه بسیاری از افراد به عنوان معایب تلقی می شوند. برخی از مزایای تحصیل در کشور چک موارد زیر می باشند.

• وجود دانشگاه هایی با رتبه های برتر
• هزینه تحصیل مناسب و هزینه زندگی پایین در کشور چک
• روند اخذ پذیرش آسان
• کیفیت بالای آموزش و امور پژوهشی
• زندگی هیجان انگیز در کشوری توریست پذیر
• تحصیل رایگان به زبان چک

شرایط دریافت بورسیه کارشناسی ارشد کشور چک

مواردی به شکل کلی برای شرایط دریافت بورسیه کارشناسی ارشد کشور چک مطرح می شوند. طیف گسترده ای از بورسیه های تحصیلی و سایر کمک هزینه های زندگی و تحصیل برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل فوق لیسانس در چک را دارند، مهیا می باشد. برخی از این بورسیه ها موارد زیر می باشند.

کارشناسی ارشد در چک

• بورسیه های تحصیلی تحت توافق نامه های بین المللی دو جانبه : این کمک هزینه ها در راستای همکاری و توافق میان کشور چک و کشوری دیگر اعطا شده و هزینه بین ۲ الی ۱۰ ماه تحصیلی در موسسات آموزش عالی و دانشگاه های دولتی چک را پوشش می دهند.

• بورسیه های تحصیلی دولتی : این بورسیه ها معمولا برای دانشجویانی از کشور های در حال توسعه و یا جهان سوم در نظر گرفته شده است. پوشش هزینه های زندگی و تحصیل و همچنین پوشش هزینه های دوره یک ساله زبان چکی از جمله مزایای این بورسیه تحصیلی چک می باشد.

• بورسیه های تحصیلی ویزگراد : این کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویانی اهل کشور های منتخب در نظر گرفته شده است. این کشور ها در اروپای مرکزی و اروپای شرقی واقع شده اند. پوشش یک الی دو ترم تحصیلی دردستور کار این بورسیه می باشد.

• بورسیه تحصیلی South Moravian Centre : این بورسیه برای دانشجویان خارجی در کشور هایی به جز اعضای اتحادیه اروپا که مایل به تحصیل در منطقه موراویان جنوبی جمهوری چک باشند در نظر گرفته شده اند. عده کمتری برای تحصیل در این منطقه تمایل دارند. به همین علت می توان این یورسیه را به عنوان یک فاکتور مشوق جذب دانشجو در نظر گرفت.

علاوه بر موارد فوق الذکر، دانشگاهها و موسسات مختلف دولتی و خصوصی نیز ممکن است برنامه های حمایتی در قالب بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد چک ارائه کنند. برای اطلاع دقیق از وجود بورسیه های تحصیلی و نحوه اعطای آنها بایستی به وب سایت دانشگاه انتخابی تان مراجعه کرده و یا با امور دانشجویی شان مکاتبه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه اخذ بورسیه تحصیلی در چک، لطفا این مقاله را مطالعه فرمائید: بورسیه تحصیلی جمهوری چک

نتیجه گیری

کشور چک به عنوان یکی از مراکز آموزشی در اروپای مرکزی طی سالیان اخیر دانشجویان بین المللی زیادی را به خود جذب کرده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور چک به دلیل کیفیت بالای آموزشی، رتبه بندی دانشگاه ها و هزینه های زندگی و تحصیل مناسب مد نظر عده زیادی از دانشجویان بین المللی از اقصی نقاط دنیا بوده است. آینده روشن برای فارغ التحصیلان، تحصیل رایگان به زبان چکی، تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران و مواردی از این دست از جمله فاکتور هایی اند که هنگام برنامه ریزی برای تحصیل فوق لیسانس در چک به چشم می خورند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا