اقامت ایتالیا

خانه » اقامت » اقامت ایتالیا
اقامت ایتالیا

چگونه اقامت ایتالیا را بگیریم ؟

Conditions of residence in Italy

چگونه اقامت ایتالیا را بگیریم؟ شرایط اخذ اقامت ایتالیا چیست؟ این ها از جمله مهمترین سوالاتی است که متقاضیان مهاجرت به ایتالیا به دنبال یافتن پاسخی روشن و صحیح برای آن ها هستند. ایتالیا جزو کشورهای اروپایی توسعه یافته، عضو گروه اقتصادی G8 (هشت قدرت برتر اقتصادی دنیا)، کشوری بسیار زیبا دارای امنیت اجتماعی بسیار خوب می باشد. علاوه بر این موارد دلایلی مانند هزینه های کم زندگی، تحصیل با امکان اخذ بورسیه های مختلف، بهره مندی از امکانات رفاهی، تفریحی، درمانی و آموزشی عالی باعث شده بسیاری از افراد از سراسر جهان به فکر مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت ایتالیا باشند.

روش های مختلفی برای اخذ اقامت ایتالیا وجود داشته که چگونگی اقدام و شرایط اخذ اقامت ایتالیا در هر کدام از این روش ها متفاوت خواهد بود. هر کدام از متقاضیان مهاجرت به ایتالیا می توانند با توجه به شرایط شخصی و ویژگی های خانوادگی خود، به وسیله یکی از روش های اخذ اقامت ایتالیا اقدام نمایند.

چگونه اقامت ایتالیا را بگیریم ؟

اقامت ایتالیا در ۲ گروه اقامت موقت و اقامت دائم جای می گیرد. همان طور که اشاره شد راه های متعددی برای دریافت اقامت ایتالیا وجود دارد که از جمله آن ها می توان به اخذ اقامت ایتالیا از طریق تحصیل، اقامت ایتالیا از طریق کار، اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری و اقامت ایتالیا از طریق ازدواج اشاره کرد. البته باید اشاره کرد اقامت ایتالیا از این روش ها در ابتدا به صورت موقت و در صورتی که فرد تابع قوانین این کشور بوده، سوء پیشینه نداشته و به یکی از زبان های رایج این کشور (ایتالیایی و انگلیسی) مسلط باشد، امکان دریافت اقامت دائم این کشور را بعد از ۳ تا ۵ سال اقامت موقت خواهد داشت. در ادامه به بررسی کامل و شرایط اخذ اقامت ایتالیا از راه های مختلف می پردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ایتالیا لطفا کلیک نمایید. 

اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

اقامت ایتالیا از طریق تحصیل را می توان به عنوان راحت ترین و بهترین راه مهاجرت به ایتالیا و کسب اقامت این کشور نام برد. ایتالیا به واسطه داشتن نظام آموزشی استاندارد و پیشرفته، وجود دانشگاه های معتبر بین المللی، تحصیل با هزینه بسیار کم و یا رایگان با استفاده از بورسیه های تحصیلی متعدد، مقصد محبوب بسیاری از متقاضیان تحصیل در کشورهای پیشرفته دنیا شده است.

به ویژه در برخی از رشته ها مانند رشته های هنری، معماری، تاریخ و باستان شناسی تحصیل در ایتالیا و اخذ مدرک در این رشته ها از شهرت و اعتبار جهانی برخوردار است. در نتیجه متقاضیان اخذ اقامت ایتالیا می توانند با بهره مندی از این روش علاوه بر تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا و اخذ مدرک آن ها، امکان یافتن شغل در ایتالیا و دریافت اقامت تحصیلی این کشور را داشته باشند. اقامت تحصیلی ایتالیا یک نوع اقامت موقت بوده که در ادامه می تواند منجر به اقامت دائم این کشور گردد.

اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل پزشکی ایتالیا لطفا کلیک نمایید. 

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل مخصوص افرادی است که دانش آموخته یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور باشند. چرا که کشور ایتالیا مانند بسیاری از کشورهای دنیا بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور، یک فرصت ۶ ماهه تا ۱ ساله را در اختیار دانش آموختگان قرار داده تا بتوانند در این کشور پیشنهاد شغلی دریافت نموده و مشغول به کار شوند. اگر فرد بتواند در این کشور فرصت شغلی مناسب را اخذ نموده، در ابتدا اقامت موقت و بعد از ۳ تا ۵ سال فعالیت کاری اقامت دائم ایتالیا را دریافت خواهد کرد.

از آنجایی که یافتن پیشنهاد شغلی در کشورهای اروپایی با قوانین خاص و پیچیده ای همراه است، در نتیجه اقامت تحصیلی ایتالیا گزینه بسیار مناسبی برای بالا بردن شانس یافتن شغل و اخذ اقامت دائم این کشور خواهد بود. بنابراین متقاضیان مهاجرت به ایتالیا می توانند با آگاهی کامل از شرایط تحصیل در ایتالیا برای اخذ اقامت این کشور، اقدام نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا لطفا کلیک نمایید. 

اقامت ایتالیا از طریق ملک

اقامت ایتالیا از طریق ملک یکی دیگر از راه های مهاجرت به این کشور بوده که البته این روش منجر به اقامت دائم متقاضی نمی گردد. به عبارت دیگر خرید ملک را می توان یکی از راه های سرمایه گذاری در این کشور دانست. این مجوز از سوی دولت ایتالیا وجود داشته که اگر فردی متقاضی خرید ملک در این کشور بوده، می تواند با اخذ ویزای توریستی از نوع تجاری در ایتالیا حضور داشته و شرایط خرید ملک و بازدید از گزینه های معرفی شده را مد نظر قرار دهد. البته از شرایط اصلی دریافت این نوع ویزا، داشتن دعوت نامه رسمی از یک آژانس معاملاتی املاک و مسکن در ایتالیا می باشد.

اقامت ایتالیا از طریق ملک

این ویزا از نوع ویزای توریستی شینگن بوده و دارای مجوز تردد ۳ ماهه در طول ۶ ماه در ایتالیا و سایر کشورهای حوزه شینگن می باشد. پس از یافتن ملک مورد نظر و خریداری آن، معمولا یک مجوز اقامت ایتالیا موقت ۵ ساله به متقاضی و خانواده وی (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) اعطا می شود. باید این نکته را نظر داشت که اقامت ایتالیا از طریق اجاره خانه میسر نبوده و اقامت ایتالیا با اجاره ملک صرفا جهت سکونت در این کشور ممکن خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط  ویزای توریستی ایتالیا لطفا کلیک نمایید. 

اقامت ایتالیا از طریق کار

اقامت ایتالیا از طریق کار قطعا بهترین و کم هزینه ترین راه مهاجرت به ایتالیا و حضور در این کشور خواهد بود. چرا که نه تنها این روش نیازی به پرداخت هزینه هایی همچون خرید ملک و یا سرمایه گذاری نداشته، بلکه منجر به درآمد نیز می شود. اما تنها راه اخذ ویزای کار و دریافت اقامت ایتالیا از این روش، دریافت پیشنهاد شغلی (Job Offer) از یک کارفرمای معتبر ایتالیایی می باشد. که این پروسه به واسطه قوانین خاص و حمایتی کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر به کارگیری نیروهای کار کشور خودشان و یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آسانی امکان پذیر نخواهد بود. مخصوصا بعد از بحران اقتصادی اروپا یکی از کشورهایی که بیشترین آسیب ها از این موضوع را متوجه خود دید، کشور ایتالیا بوده و نرخ بیکاری در این کشور جزو بالاترین ها در میان کشورهای اروپایی می باشد.

اقامت ایتالیا از طریق کار

قوانین جذب نیروی کاری در اتحادیه اروپا به این صورت است که ابتدا بایستی آن فرصت شغلی در ۳ هفته تا ۳ ماه در کشور مورد نظر و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا آگهی عمومی شود. اگر در این مدت متقاضی از کشور اصلی و یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای آن فرصت شغلی وجود نداشته باشد، پرونده متقاضیان سایر کشورها نیز بررسی شده که به دلایل مختلف شانس ایرانی ها کمتر از بقیه خواهد بود. در نتیجه متقاضیان دریافت اقامت ایتالیا از طریق کار باید شرایط خود را برای این موضوع بهبود ببخشند. یکی از راه ها برای این هدف همان طور که اشاره شد گذراندن یک دوره تحصیلی در کشور مورد نظر خواهد بود. چرا که فارغ التحصیلان دانشگاه ها و موسسات آموزشی هر کشوری از شانس بالاتری نسبت به سایر شهروندان کشورهای خارجی برای یافتن شغل در آن کشور برخوردار می شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روش های مهاجرت کاری لطفا کلیک نمایید. 

اقامت ایتالیا از طریق ازدواج

اقامت ایتالیا از طریق ازدواج را می توان کم هزینه ترین و ساده ترین راه دریافت اقامت این کشور عنوان کرد. هرچند این روش نیز پیچیدگی های مخصوص به خود را داشته که مهمترین آن ها یافتن گزینه مناسب جهت ازدواج است. مانند اغلب کشورهای دنیا در صورتی که فردی با یکی از شهروندان ایتالیا یا شخصی که اقامت دائم این کشور را داشته، ازدواج کند، در صورت برخورداری از شرایط مورد نظر، امکان اخذ اقامت ایتالیا با ازدواج و مهاجرت به این کشور را خواهد داشت. علاوه بر یافتن گزینه مناسب، به واسطه سوء استفاده هایی که در سالیان گذشته با ازدواج صوری در این روش صورت گرفته است، سخت گیری های زیادی توسط ایتالیا و سایر کشورهای دنیا در این زمینه اعمال می شود.

تا زمانی که برای دولت ایتالیا پایداری و ثبات ازدواج محقق نشده امکان اخذ اقامت دائم وجود نداشته و در صورت جدایی در سال های ابتدایی حتی امکان اخراج فرد و بازگرداندن وی به کشور مقصد وجود دارد. علاوه بر این موراد زوج یا زوجه شهروند ایتالیا بایستی از شرایط اقتصادی و کاری بسیار خوبی برخوردار بوده تا بتواند هزینه های زندگی شخص دیگر را نیز تامین نماید. نکته مثبتی که در مورد اخذ اقامت ایتالیا از طریق ازدواج وجود دارد، اهمیت نداشتن جنسیت فرد متقاضی و فرد شهروند این کشور است. چرا که این موضوع در برخی از کشورها بر اساس ساختار جمعیتی شان متفاوت است.

اقامت ایتالیا از طریق ازدواج

شرایط اخذ اقامت ایتالیا از طریق ازدواج

شرایط اخذ اقامت ایتالیا از طریق ازدواج بدین صورت است که متقاضی و همسرش بایستی ازدواج رسمی نموده به صورتی که ازدواج آن ها در یک دفترخانه رسمی ثبت شده و به تایید ۲ کشور به خصوص کشور ایتالیا برسد. اگر متقاضی در ایتالیا سکونت داشته و با یک شهروند این کشور ازدواج کند، بعد از گذشت مدت زمان ۶ ماه امکان اخذ تابعیت ایتالیا در صورت واجد شرایط بودن و اثبات مدارک، برای وی مهیا خواهد بود.

ولی در صورتی که فردی از خارج از کشور ایتالیا بخواهد از این روش تابعیت این کشور را اخذ نماید، این موضوع پس از ۳ سال تداوم رابطه، امکان پذیر خواهد شد. اگر متقاضی و همسرش صاحب فرزند شده و یا نوزادی را به فرزند خواندگی قبول کنند، طول زمان دریافت تابعیت ایتالیا نصف شده و به ۵/۱ سال کاهش خواهد یافت.

اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

در صورتی که فرد بخواهد از خارج از کشور ایتالیا بدین منظور اقدام نماید، متقاضی بایستی مدارکی را به سفارت این کشور ارائه دهد که مهمترین آن ها عبارت اند از:

  • مدارک شناسایی زوج و زوجه (شناسنامه، کارت ملی و …)
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • گواهی ازدواج معتبر و رسمی و تداوم رابطه تا پیش از صدور اقامت
  • کپی کتمل از تمام صفحات پاسپورت متقاضی
  • فرم تکمیل شده درخواست اقامت از طریق ازدواج و واریز مبلغ مورد نیاز (۲۰۰ یورو) جهت بررسی پرونده

اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری یکی دیگر از راه های اخذ اقامت این کشور می باشد. این روش بیشتر مناسب افرادی بوده که از سرمایه و تمکن بالایی برخوردار بوده و دارای سوابق کارآفرینی و اقتصادی هستند. خود موضوع سرمایه گذاری در ایتالیا به روش های متفاوتی امکان پذیر می باشد.

در یکی از این روش ها که سرمایه گذاری مستقیم یا Investment نام داشته متقاضی می تواند میزان سرمایه مورد نظر دولت ایتالیا را در اختیار آن ها قرار داده و در ازای آن ابتدا اقامت موقت ایتالیا و بعد از چند سال اقامت دائم این کشور را دریافت کند. این روش شامل ۳ برنامه ۲ میلیون یورویی در اوراق دولت، ۲ میلیون یورویی در خرید سهام شرکت های ایتالیایی و ۱ میلیون یورویی در پروژه های منافع عمومی (غیر قابل بازگشت) می باشد.

اقامت ایتالیا-اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

در ۲ برنامه اول سرمایه فرد تا پایان پروژه ها در اختیار دولت ایتالیا بوده، هیچ گونه سودی به آن تعلق نگرفته و متقاضی حق دریافت پول خود را نخواهد داشت. پس از اتمام پروژه سرمایه فرد به وی برگشت داده خواهد شد. اقامت ایتالیا با سرمایه گذاری در صورت داشتن تمکن مالی مورد نیاز منجر به دریافت اقامت متقاضی و خانواده وی (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) شده و مزایای بسیاری به دنبال خواهد داشت.

از مزایای دیگر این روش، سرمایه گذاری در یکی از قدرتمندترین اقتصادی های دنیا و عضو گروه G8 (8 کشور برتر اقتصادی دنیا) بوده که به دلیل این که در سالیان اخیر با بحران اقتصادی مواجه بوده، به دنبال ایجاد فرصت های سرمایه گذاری دقیق و حساب شده با شرایط راحت جهت کارآفرینی و رونق بازار و کسب و کار می باشد. روش دیگر اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری برنامه ثبت شرکت بوده که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره بهترین کشورها برای سرمایه گذاری لطفا کلیک نمایید. 

اقامت ایتالیا از طریق ثبت شرکت

اقامت ایتالیا از طریق ثبت شرکت یکی دیگر از راه های دریافت اقامت ایتالیا با سرمایه گذاری در این کشور می باشد. از آنجا که میزان سرمایه مورد نیاز برای روش سرمایه گذاری مستقیم در ایتالیا و اغلب کشورهای دنیا بسیار بالاست، به طور کلی روش سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا با نام ثبت شرکت شناخته می شود. این روش به هزینه های پایین تر هم امکان پذیر بوده و متقاضیان دریافت اقامت ایتالیا با ثبت شرکت باید حداقل ۲۰۰ هزار یورو برای این موضوع در نظر داشته باشند. در این روش بهتر است متقاضی دارای سابقه مدیریت اقتصادی و یا کسب و کار و کارآفرینی بوده تا بتواند به موفقیت دست یابد. چگونگی این روش بدین صورت است که معمولا متقاضی می بایست یک طرح توجیهی اقتصادی (Business Plan) ارائه نموده و شرکت خود را ثبت نماید.

اقامت ایتالیا از طریق ثبت شرکت

این کسب و کار باید در ایتالیا توجیه پذیر بوده و به واسطه آن چند نفر از شهروندان ایتالیایی را مشغول به کار کرده، برای آن ها حقوق، بیمه و مالیات پرداخت نماید. عموما در ابتدا به متقاضی اصلی و خانواده وی (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) اقامت موقت داده و برای یک دوره نیز تمدید می شود. در طی این زمان اگر کار اقتصادی فرد به نتیجه رسیده، دارای ثبات اقتصادی بوده و سودآور شده باشد، در نهایت امکان دریافت اقامت دائم را نیز به همراه خواهد داشت.

به خاطر بحران اقتصادی اروپا، دولت ایتالیا برنامه های مناسبی را جهت حمایت از سرمایه گذاران بین المللی در نظر گرفته و سرمایه گذاری در این کشور از طریق ثبت شرکت مزایای خواهد داشت که مهمترین آن ها عبارت اند از:

  • بهره مندی از حمایت های دولت ایتالیا شامل کاهش مالیات، ساده سازی فرآیند اداری جهت دریافت مجوزهای لازم
  • سرمایه گذاری در یکی از قوی ترین اقتصاد های دنیا به ویژه در بخش صنعت و گردشگری
  • سرمایه گذاری در سیستم اقتصادی متنوع و قوی در حوزه صادرات
  • سرمایه گذاری در کشور برگزار کننده تعداد زیادی از نمایشگاه های تجاری جهان
  • سرمایه گذاری در کشوری دارای پایه های اقتصادی مناسب
  • امکان بهره گیری از نیروهای کاری متخصص و مجرب به ویزه در حوزه صنعت و توریسم با دستمزد کم
  • بهره مندی از فرصت های جدید سرمایه گذاری به خاطر تغییرات صورت گرفته پس از رکود اقتصادی
  • بهره مندی از اصلاحات ایجاد شده در نظام بانکی و بازار کسب و کار و گسترش آن

اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند

اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند مورد سوال بسیاری از خانواده بوده و در سال های اخیر این موضوع رشد بی سابقه ای داشته است. اما قوانین اخذ اقامت و تابعیت کشورها از راه تولد فرزند چگونه است؟ آیا دریافت اقامت ایتالیا از این طریق ممکن است؟ قوانین کشور ایتالیا در مورد تولد فرزند، اعطای قامت و تابعیت چگونه است؟ باید گفت در این حوزه ۲ قانون کلی در سطح جهان وجود داشته که با اصل خاک و اصل خون شناخته می شوند. اصل خاک (Jus Soil) یکی از روش های دریافت تابعیت بوده که طبق آن فردی که در قلمرو یک کشور متولد شود فارغ از تبعیت والدن خویش، امکان دریافت تابعیت آن کشور را دارد. اصل خون (Jus sanguinis) روش دیگر اعطای تابعیت بوده که طبق آن تابعیت فرزند متولد شده بر اساس تابعیت اجداد، یک یا هر ۲ والدین تعیین خواهد شد.

اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند

برخی کشورها از اصل خاک، برخی از اصل خون و برخی از تلفیقی از هر ۲ قانون پیروی می کنند. کشور ایتالیا مانند اغلب کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن از قانون خون در این زمینه تبعیت می نماید. یعنی صرفا به دنیا آوردن فرزند در این کشور منجر به اعطای تابعیت و اقامت وی نخواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که اخذ تابعیت فرزند موجب اخذ اقامت و یا تابعیت والدین نخواهد شد مگر اینکه والدین از روش های دیگری مانند تحصیل و یا کار به مدت ۳ تا ۵ سال در این کشور اقامت داشته باشند. نوزادانی که بعد از تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی در این کشور از والدین خارجی متولد شوند، به شرطی امکان دریافت اقامت و تابعیت ایتالیا را خواهند داشت که پدر و مادر دارای اقامت دائم ایتالیا بوده و یا به مدت ۶ تا ۸ سال متوالی در این کشور اقامت داشته باشند. کشور ایتالیا در شرایطی به فرزند متولد شده اقامت ایتالیا و تابعیت این کشور را اعطا می کند که در زیر آورده شده است.

  •  اعطای اقامت وتابعیت به کودکی که یکی از والدین وی تابعیت ایتالیایی داشته باشند.
  • اعطای اقامت و تابعیت به کودکی که از پدر و مادر نامعلوم متولد شده است.
  • اعطای اقامت و تابعیت ایتالیا به افرادی که مقیم مجارستان و اتریش هستند و اجداد آن ها پس از جنگ جهانی اول به ایتالیا نقل مکان کرده اند.

اقامت ایتالیا از طریق پناهندگی

اقامت ایتالیا از طریق پناهندگی یکی از پرخطر ترین و پر ریسک ترین راه های اخذ اقامت ایتالیا و مهاجرت با این کشور خواهد بود. در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که موسسه “آریانا اپلای” هیچ گونه فعالیتی در این زمینه نداشته و به هیچ عنوان این روش را توصیه نمی کند. این مطلب صرفا جهت آگاهی خوانندگان گردآوری شده است. متاسفانه تقاضای پناهندگی در سالیان اخیر به دلایل متعددی رو به افزایش بوده در حالی که تعاریف و قوانین پناهندگی به صورت بین المللی وجود داشته و اقامت ایتالیا و یا هر کشوری از طریق پناهندگی به سادگی به متقاضیان اعطا نخواهد شد. کشورهای ایتالیا و یونان به واسطه موقعیت جغرافیایی خاص خود به عنوان دروازه ورود به اروپا شناخته شده و هر ساله افراد زیادی از راه های قانونی و به خصوص غیر قانونی وارد این کشور شده و تقاضای پناهندگی می کنند.

اقامت ایتالیا از طریق پناهندگی

با وجود این که ایتالیا جزو کشورهای امضا کننده کنوانسیون ژنو در حمایت از پناهجویان بوده، اما در سال های اخیر به واسطه هجوم بیش از حد افراد سیاست های بسیار سخت گیرانه ای را در این موضوع مانند سایر کشورهای اروپایی اعمال کرده است. علاوه بر اینکه مدت زمان بررسی این پرونده ها حداقل ۹ ماه به طول می انجامد، اغلب آن ها با رد درخواست مواجه شده و این موضوع می تواند صدمات جبران ناپذیری جسمی و روحی برای افراد به دنبال داشته باشد. چرا که تعریف پناهنده کسی است که در کشور خود از نظر دینی، نژادی، عقیده، سیاسی و اجتماعی در خطر بوده و امکان زندگی در آن کشور برایش فراهم نباشد. موضوع مهم اثبات این موضوعات با مدارک مستند و محکمه پسند بوده تا فرد بتواند فرد مصاحبه کننده را جهت دریافت اقامت ایتالیا قانع نماید. در نهایت پناهندگی ایتالیا توصیه نشده و بهتر است متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از روش های جایگزین و قانونی استفاده نمایند.

جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه شهرهای ایتالیا مقاله تنظیم شده در این زمینه را مطالعه فرمایید.

مزایا و معایب اقامت ایتالیا

مزایا و معایب اقامت ایتالیا از جمله مواردی است که متقاضیان مهاجرت به این کشور باید هر ۲ را با هم مد نظر قرار دهند. چرا که در سالیان اخیر همواره تعدا زیادی از افراد با امید فراوان و رویاهایی که در ذهن خود ساخته اند، به دلایل و با اهداف متفاوت و صرف هزینه های فراوان اقدام به مهاجرت به ایتالیا می کنند. همان طور که اشاره شد ایتالیا یکی از برترین اقتصاد های دنیا، دارای تاریخ و قدمت بسیار کهن، با فرهنگ غنی و جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد هر ساله میزبان حدود ۲۰ میلیون توریست از کشورهای مختلف دنیا می باشد. همچنین تفاهمات فرهنگی و تاریخی ۲ کشور ایران و ایتالیا می تواند کمک کننده شهروندان ایرانی در این کشور باشد. علاوه بر آن پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور با داشتن نظام آموزشی بسیار با کیفیت، استاندارد و بهره مندی از دانشگاه های معتبر از دیگر دلایل و مزایای داشتن اقامت ایتالیا و مهاجرت به این کشور می باشد.

مزایا و معایب اقامت ایتالیا

سایر مزایای اقامت در ایتالیا را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا با کمترین هزینه های و حتی رایگان در صورت داشتن مدرک زبان ایتالیایی و یا اخذ بورسیه های متعدد موجود در این کشور
  • شهرت جهانی مدارک تحصیلی این کشور در برخی رشته های خاص مانند هنر، معماری، طراحی و مد و تاریخ و باستان شناسی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته های پزشکی برخی دانشگاه ها و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • گشوده شدن بازار کار این کشور و سایر کشورهای دنیا با داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر این کشور
  • امکان اخذ اقامت دائم ایتالیا بعد از ۳ تا ۵ سال کار کردن در این کشور
  • بازدید از جاذبه های تاریخی، توریستی و طبیعی منحصر به فرد با داشتن بیشترین آثار جهانی ثبت شده در این حوزه
  • برخورداری از مزایای ویزای شینگن و سفر به سایر کشورهای حوزه شینگن
  • بهره مندی از غذاهای بسیار لذیذ و مواد غذایی خوشمزه و منحصر به فرد کاملا طبیعی و بدون مواد نگهدارنده شیمیایی
  • تجربه بی نظیر زندگی در یک کشور توسعه یافته با وجود سطح زندگی و رفاه بالا به همراه تفریحات و سرگرمی های فراوان
  • داشتن سیستم حمل و نقل بسیار خوب
  • بهره مندی از سیستم خدمات بهداشتی و درمانی فوق العاده با هزینه های بسیار ناچیز
  • داشتن مردم اجتماعی، خونگرم و بسیار پر جنب و جوش

معایب اقامت ایتالیا

معایب اقامت ایتالیا نیز از جمله مشکلات و چالش هایی است که در این زمینه وجود داشته و متقاضیان مهاجرت به این کشور باید این موارد را نیز در کنار مزایای اقامت ایتالیا مد نظر قرار دهند. چرا که بدون شک موضوع مهاجرت به ایتالیا و اخذ اقامت این کشور مانند هر حوزه دیگری در کنار مزایای ذکر شده دارای معایبی نیز خواهد بود و بهتر است متقاضیان این امر، با در نظر گرفتن همه این موارد و ویژگی های شخصی و خانوادگی خود، بهترین روش را برای حضور در کشورهای توسعه یافته دنیا انتخاب نمایند. از آنجایی که مهمترین موضوع در بحث مهاجرت داشتن تمکن مالی و پس از آن یافتن شغل و کسب درآمد برای تامین هزینه های زندگی در نظر گرفته می شود، از اصلی ترین معایب اقامت ایتالیا می توان به شرایط نامطلوب اقتصادی و به تبع آن بازار کار این کشور اشاره نمود.

معایب اقامت ایتالیا

به خصوص اینکه در چند سال اخیر و پس از بحران اقتصادی اروپا، نرخ بیکاری در این کشور جزو بالاترین آمارهای ارائه شده توسط کشورهای اروپایی بوده است. به بیان بهتر یافتن یک فرصت شغلی مناسب و تخصصی در این کشور کاری بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. چرا که علاوه بر بحران ذکر شده کشور اتحادیه اروپا که کشور ایتالیا نیز عضوی از آن است، قوانین سفت و سختی مبنی بر حمایت از نیروهای کاری شهروند خود و به کارگیری نیروهای کاری خارجی دارند. بدین صورت که فرصت شغلی مورد نظر باید توسط کارفرما از ۳ هفته تا ۳ ماه آگهی شده و اگر متقاضی از کشور ایتالیا و یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا وجود نداشته باشد، آن گاه پرونده متقاضیان سایر کشورها بررسی شده که به دلایل متعدد شانس شهروندان کشورهای در حال توسعه کمتر از سایرین خواهد بود. از سایر معایب اقامت ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • یادگیری زبان ایتالیایی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و یا ورود به بازار کار این کشور
  • پایین بودن سطح دستمزد ها در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی
  • پایین بودن رشد اقتصادی این کشور به خصوص پس از بحران اقتصادی اروپا
  • وجود سیستم مالیاتی پیچیده و اخذ مالیات های مختلف از شهروندان

نتیجه گیری

اقامت ایتالیا، روش های مختلف دریافت اقامت ایتالیا و مزایا و معایب اقامت ایتالیا در این مطلب به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. متقاضیان مهاجرت به ایتالیا و درخواست اقامت این کشور در سال های اخیر از همه کشورهای دنیا و به خصوص ایرانیان رو به افزایش بوده است. از دلایل این امر که جزو مزایای دریافت اقامت این کشور نیز محسوب می شود می توان مواردی همچون زندگی در یک کشور توسعه یافته با کیفیت و استانداردهای زندگی بالا با هزینه های نسبتا پایین، تحصیل در یک نظام آموزشی استاندارد و با کیفیت با داشتن دانشگاه های معتبر بین المللی، داشتن مردم اجتماعی و خونگرم، لذت بردن از جاذبه های تاریخی، توریستی و طبیعی منحصر به فرد و مشترکات فرهنگی تاریخی ایران و ایتالیا را نام برد.

البته در کنار مزایای فراوان ذکر شده مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت ایتالیا معایبی همچون یافتن شغل در کشوری با نرخ بالای بیکاری و یادگیری زبان ایتالیایی جهت برقراری ارتباط و ورود به بازار کار این کشور اشاره کرد. راه های مختلفی برای اخذ اقامت به ایتالیا وجود داشته که می توان از بهترین و ساده ترین آن ها، اخذ اقامت ایتالیا از طریق ازدواج، اخذ اقامت ایتالیا از طریق تحصیل و اخذ اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری را بر شمرد. هر یک از متقاضیان مهاجرت به ایتالیا جهت اخذ اقامت این کشور می توانند یکی از راه های ذکر شده را با توجه به ویژگی های شخصی و خانوادگی خود انتخاب نمایند. موسسه “آریانا اپلای” دارای دو مجوز کاریابی بین المللی جهت اعزام نیروی کار به خارج از کشور و مجوز اعزام دانشجو به خارج از کشور به صورت همزمان، با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری در امور مهاجرتی و مشاورین مجرب و متخصص آماه خدمتگزاری به متقاضیان محترم انواع روش های مهاجرتی می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا